LED-strip trapverlichting gedimd en PIR schakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Scooter
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-12-2022
Mijn vraag;
Ik heb thuis een trapreno uitgevoerd met daarbij LED trapverlichting en wil nu de ledstrips aansluiten. Nu ben ik bij een LED verlichtingsshop geweest en heb daar de LEDstrips, driver, dimmer en 2 PIR sensors gekocht.

Ik wil graag het systeem zo aanleggen dat de LEDstrips standaard aanstaan op 30/40% en dat wanneer iemand de trap op- of afloopt de LED verlichting op 100% brand. Volgens de verkoper zijn de materialen die hij me meegaf voldoende om zo een schakeling te maken, echter loop ik tegen een probleem aan en laat de kennis van de verkoper het ook ineens afweten.

Ik krijg de LED-verlichting wel gedimd en ik hoor de PIR sensors wel schakelen, maar de verlichting gaat niet naar 100%. Ik heb het gevoel dat op de - wordt gedimd en aangezien de - van de verlichting in de huidige schakeling niet losgehaald kan worden van de - van de trafo zal de huidige schakeling dan ook niet werken als zodanig.

Relevante software en hardware die ik gebruik;

14 LEDstrips 50cm 36 LED 12v

2 Perel EMS 114 PIR sensors

1 SCD-12V opbouwdimmer met draaiknop 12V 8A 96W

1 MeanWell PWM 120-12 12V 10A LED-Trafo

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;

Ik heb navraag gedaan bij een andere leverancier en die zei me dat ik een (schakel-)diode nodig heb om tussen de dimmer en PIRsensoren te plaatsen omdat de dimmer en de PIR sensoren als zodanig niet op de ledstrip aangesloten kunnen worden. Hij kon me niet vertellen welke diode. Graag hoor ik wat er niet goed is aan de schakeling en wat ik kan doen om het wel werkend te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 02:14
Bad Scooter schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:25:
Ik krijg de LED-verlichting wel gedimd en ik hoor de PIR sensors wel schakelen, maar de verlichting gaat niet naar 100%. Ik heb het gevoel dat op de - wordt gedimd en aangezien de - van de verlichting in de huidige schakeling niet losgehaald kan worden van de - van de trafo zal de huidige schakeling dan ook niet werken als zodanig.
Dat lijkt me inderdaad waarschijnlijk. De dimmer dimt kennelijk op de -, en de PIR-sensor schakelt op de +.
Dat ga je op geen enkele redelijke manier werkend krijgen, ook niet met een diode of iets dergelijks. Handigste oplossing is op zoek gaan naar een PIR die de - schakelt.

Wat in theorie nog kan is de PIR sensor met een aparte galvanisch gescheiden voeding voeden en de plus van die voeding aan de min van de voeding van de LED hangen. Als je dan de bruine draad (x) van de PIR aan de min van de LED strip hangt zou dat moeten werken.
Ik kan geen garantie geven dat dit (veilig) zou werken omdat ik de binnenkant van die PIR sensor niet heb gezien, maar het zou denk ik kúnnen.

Edit: in het datasheet van de PIR lees ik dat hij met een relais schakelt (en dat is ook waarom je hem kan "horen" schakelen). In dat geval zou het vrij makkelijk moeten zijn om hem om te bouwen naar een PIR die de - schakelt. Kwestie van één interne verbinding verbreken en één nieuwe verbinding maken. Dan heb je geen aparte voeding nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Tom-Z op 13-09-2022 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gewoon over het relais contact een weerstand plaatsen die de LED's een zwakke stroom geeft om zwak te branden. Als de PIR inschakelt zal die de weerstand overbruggen en de LED's op vol schakelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Scooter
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-12-2022
Tom-Z schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:09;

Edit: in het datasheet van de PIR lees ik dat hij met een relais schakelt (en dat is ook waarom je hem kan "horen" schakelen). In dat geval zou het vrij makkelijk moeten zijn om hem om te bouwen naar een PIR die de - schakelt. Kwestie van één interne verbinding verbreken en één nieuwe verbinding maken. Dan heb je geen aparte voeding nodig.
Dit klinkt aannemelijk, je bedoelt dat ik de de interne verbindingen in het relais moet wijzigen?

Ik heb de PIR schakelaar geopend, als ik het goed begrijp kan ik op de print geen verbindingen wijzigen. D.w.z. de verbinding op de print blijft op de + schakelen al zou ik een verbinding op de - maken, dat klopt toch?

Ter verduidelijking op de foto;
Zwart = -
Bruin = + naar lamp
Rood = + naar trafo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtyeL5iqHqj9gYncmJYEdQLzyXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBAoeqFyzxxkF7ewvfnfBtjs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNymqEu8uCcWSr1Bd43esNFvd_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYOwXEV2Fm03ttW1pdCTTVes.jpg?f=fotoalbum_large