Afmetingen zonnepanelen (voor nieuw dak schuur)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19
Beste Tweakers,

Wij gaan hier een nieuwe schuur bouwen in de tuin, en hier komt een schuin dak op onder 10 graden richting het zuid oosten. Het dak willen we dus direct geschikt maken om zonnepanelen op te plaatsen.

Nu zijn we nog redelijk flexibel in de diepte van het dak. De breedte is wel vast (5900mm).

Nu was ik even aan het kijken om het dak zo aan te passen, dat er zoveel mogelijk panelen op kunnen, maar ik zie overal verschillende afmetingen van panelen. Nu heb ik ook met een bedrijf gebeld, en hij vertelde mij dat panelen iedere keer veranderen qua afmeting.

Zijn hier mensen die iets kunnen adviseren hierin?
Er komen uiteindelijk nog meer panelen op de dakkapellen en we beschikken over een 3fase groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMazO34ZooRpYkFel2OmLpyTCAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7bMd2zDynxyNcV48MxkpYm4V.png?f=fotoalbum_large

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:23:
Nu zijn we nog redelijk flexibel in de diepte van het dak. De breedte is wel vast (5900mm).
Wat is de (te verwachten) bruikbare breedte van het dakoppervlakte? Ik neem aan dat er nog een dakrand zit aan de binnenkant en dat dit wat ruimte kost.

Algemene adviezen:
- Ik zou zoeken naar panelen die in de lengte of breedte goed in de binnenmaat van je dakbreedte zitten en op basis daarvan de hoogte bepalen.
- Een paneel met een hogere Wp is vaak een groter paneel vanwege meer cellen.
Lager Wp (bijv. 370Wp) paneel is dan ook vaak kleiner qua afmetingen dan >400Wp panelen. De 450Wp panelen zijn huge.

Voorbeeld:
Je zou bijv. 5 van deze panelen naast elkaar in portrait kunnen plaatsen:
https://www.solar-outlet....-perc-dm495m10-66hsw.html
Afmetingen (2094 x 1134 x 35mm, 26,6 KG)

5 x 1133cm = 565cm hou je 25cm over, ook rekening houden met montagemateriaal, dus spacing tussen de panelen.
Qua hoogte zit je dan op 209cm, heb je aan boven en onderzijde 15cm over.
Zou er 2475Wp op het dak liggen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:19
blackd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:59:
[...]

Wat is de (te verwachten) bruikbare breedte van het dakoppervlakte? Ik neem aan dat er nog een dakrand zit aan de binnenkant en dat dit wat ruimte kost.

Algemene adviezen:
- Ik zou zoeken naar panelen die in de lengte of breedte goed in de binnenmaat van je dakbreedte zitten en op basis daarvan de hoogte bepalen.
- Een paneel met een hogere Wp is vaak een groter paneel vanwege meer cellen.
Lager Wp (bijv. 370Wp) paneel is dan ook vaak kleiner qua afmetingen dan >400Wp panelen. De 450Wp panelen zijn huge.

Voorbeeld:
Je zou bijv. 5 van deze panelen naast elkaar in portrait kunnen plaatsen:
https://www.solar-outlet....-perc-dm495m10-66hsw.html
Afmetingen (2094 x 1134 x 35mm, 26,6 KG)

5 x 1133cm = 565cm hou je 25cm over, ook rekening houden met montagemateriaal, dus spacing tussen de panelen.
Qua hoogte zit je dan op 209cm, heb je aan boven en onderzijde 15cm over.
Zou er 2475Wp op het dak liggen.
De diepte van het dak (rechter afbeelding) moet ergens tussen de 2400 en 3000 zijn, maar hoe kleiner hoe beter, want dan houden we ook meer tuin over. Dus dat is nog wel iets om mee te nemen.

Ik had sowieso gehoopt dat er iets meer standaardisatie zou zijn in de afmetingen, zodat je ergens vanuit kunt gaan. Het zou net jammer zijn als we een dak hebben die net 10cm te klein is, waardoor een extra paneel net niet past.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33
Als Hengelo niet te ver voor @Wachten... is: https://www.winkelman-zon...B%5D=725935&min=0&max=300

5 dus... verder wat @blackd zegt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Ik zou eerst de panelen kopen en dan het dak maken.