Hulp bij verkrijgen constante stroom - lasklem ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len123
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09-2022
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig om mijn verlichting om te zetten naar Philips Hue lampen. Omdat ik in een oude huurwoning woon, heb ik nog oude opbouwdozen. Deze verpesten een beetje het uiterlijk van de woning en tegelijkertijd werkt het niet handig met Hue. Graag wil ik er dus een paar vervangen voor een Hue dimmer of Hue tap. Ik heb echter geen verstand van elektra.

Nu heb ik op oude forums gelezen dat je door middel van een (Wago) lasklem voor een constante stroomtoevoer kunt zorgen. Dit zou ideaal zijn omdat ik dan het stopcontactgat kan bedekken met een Hue plaatje. Op het moment dat ik dan uit de woning ga, kan ik de schakelaar gewoon weer terugplaatsen.

Ik vraag mij nu alleen af hoe dit in zn werk gaat met de elektriciteitsdraden. Moet je deze nu juist in dezelfde lasklem doen, of niet? Ik heb vrij oude draden in mijn woning en weet dus niet wat handig is. Het gaat in eerste instantie om een dubbele lichtschakelaar die ik wil voorzien van constante stroom. Hier gaan 2 zwarte draden en 1 groene draad in, zoals op de foto's te zien. Iemand die mij hierbij kan helpen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmH8HFIOMZoFhJGcbDArpZKzEXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qtIDEdRG6OhmaCRdS49lZX87.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-fTd5UoRN_fe5Hq5hlb0YFV6nE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/twxQhQeI6RbwkTdFsr1ZrXYl.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Groen is je plus/fase (behoorlijk oude bekabeling) , er zit geen nul-fase in

1 van die 2 zwarte gaat naar de lamp, afhankelijk van hoe de andere schakelaar staat. Om dit correct te doen zou je die zwarte kabels eruit moeten trekken, en een nieuwe blauwe nul fase draad vanuit het centraal punt hierheen trekken.

Minder nette manier, maar werkt ook, is alle 3 de aders verbinden met een lasklem aan bijde zijden, de lamp krijgt dat gewoon continu stroom.

Let wel dat die bekabeling al minstens 50 jaar in de muur zit, dus grote kans dat die niet zo soepel meer in die pijp zit, of afbreekt als je hem probeert opnieuw ergens in te steken.

[ Voor 22% gewijzigd door heuveltje op 13-09-2022 10:19 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ja je moet ze in dezelfde lasklem doen, dan heb je hetzelfde effect als wat de schakelaar doet als je die omzet.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len123
heuveltje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:09:
Groen is je plus/fase (behoorlijk oude bekabeling) , er zit geen nul-fase in

1 van die 2 zwarte gaat naar de lamp, afhankelijk van hoe de andere schakelaar staat. Om dit correct te doen zou je die zwarte kabels eruit moeten trekken, en een nieuwe blauwe nul fase draad vanuit het centraal punt hierheen trekken.

Minder nette manier, maar werkt ook, is alle 3 de aders verbinden met een lasklem aan bijde zijden, de lamp krijgt dat gewoon continu stroom.

Let wel dat die bekabeling al minstens 50 jaar in de muur zit, dus grote kans dat die niet zo soepel meer in die pijp zit, of afbreekt als je hem probeert opnieuw ergens in te steken.
Wat bedoel je met alle 3 verbinden aan beide zijden? Kan ik ze gewoon alle 3 naast elkaar in een 3-voudige lasklem doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:29
len123 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:12:
[...]

Wat bedoel je met alle 3 verbinden aan beide zijden? Kan ik ze gewoon alle 3 naast elkaar in een 3-voudige lasklem doen?
Heb je een spanningsmeter? Dan die groene met 1 van de zwarte verbinden en in de andere schakelaar de draad naar de lamp verbinden met degene waar de spanning op staat.

Gezien je vragen zou ik niet de draden vervangen, alhoewel dat gezien de leeftijd wel beter zou zijn :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

len123 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:12:
[...]

Als je doel is deze schakelaar compleet te negeren/bypassen. dan ja alle 3 in 1 lasklem steken.
Let wel dat elke electricieen die iets aan die lamp gaat doen, zich vervolgens lens zal zoeken naar een schakelaar die er niet meer is. aangezien zwarte draden altijd naar/van een schakelaar horen te gaan.
redwing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:16:
[...]

Heb je een spanningsmeter? Dan die groene met 1 van de zwarte verbinden en in de andere schakelaar de draad naar de lamp verbinden met degene waar de spanning op staat.

Gezien je vragen zou ik niet de draden vervangen, alhoewel dat gezien de leeftijd wel beter zou zijn :)
andere schakelaar ?
Misschien goed om te verduidelijken door TS. dit leek mij een dubbele schakelaar als in 2 knoppen in 1 behuizing voor 2 lampen. Of kijk ik niet goed en is dit de helft van een hotelschakeling (2 losse knoppen voor 1 lamp)

[ Voor 37% gewijzigd door heuveltje op 13-09-2022 15:21 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len123
heuveltje schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:17:
[...]

Als je doel is deze schakelaar compleet te negeren/bypassen. dan ja alle 3 in 1 lasklem steken.
Let wel dat elke electricieen die iets aan die lamp gaat doen, zich vervolgens lens zal zoeken naar een schakelaar die er niet meer is. aangezien zwarte draden altijd naar/van een schakelaar gaan.
Klopt, ik wil hem eigenlijk compleet negeren maar hij moet wel altijd "aan staan". Dan ga ik ze inderdaad alle 3 in een lasklem doen. Dankjewel voor de reactie(s)! Mocht er eens een elektricien komen dan zal ik dit uiteraard als eerste vermelden.

[ Voor 6% gewijzigd door len123 op 13-09-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:29
[...]
andere schakelaar ?
Misschien goed om te verduidelijken door TS. dit leek mij een dubbele schakelaar als in 2 knoppen in 1 behuizing voor 2 lampen. Of kijk ik niet goed en is dit de helft van een hotelschakeling (2 losse knoppen voor 1 lamp)
Ik dacht inderdaad dat het om een hotelschakeling ging, maar als ik goed naar het plaatje kijk denk ik dat jij gelijk hebt. En dan is het inderdaad alle 3 de draden in een lasdop stoppen zodat beide lichtpunten continue stroom krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len123
[...]

Let wel dat elke electricieen die iets aan die lamp gaat doen, zich vervolgens lens zal zoeken naar een schakelaar die er niet meer is. aangezien zwarte draden altijd naar/van een schakelaar horen te gaan.

[...]

andere schakelaar ?
Nee, het is geen hotelschakeling maar inderdaad een dubbele schakelaar. Dus 2 knoppen voor 2 lampen, via 1 dubbele schakelaar. Ik ga het vanavond doen en zal resultaat laten weten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door len123 op 13-09-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

len123 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:28:
[...]

Nee, het is geen hotelschakeling maar inderdaad een dubbele schakelaar. Dus 2 knoppen voor 2 lampen, via 1 dubbele schakelaar. Ik ga het vanavond doen en zal resultaat laten weten ;)
Succes. bereid je wel voor op de kans dat 1 van die 3 kabels afbreekt, te kort in de doos is afgeknipt om nog een nieuwe lasklem op te zetten, en je 5 min klusje eindigt in een dag werk om proberen een nieuwe draad door een 70 jaar oude piip te trekken.

* heuveltje is iets te bekend met de joys van doe het zelven aan oude electrische installaties.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 20:41
Waarom laat je niet gewoon lekker de schakelaar zitten, zet beide schakelaars om en blijf je er verder vanaf? dan staan de lampen toch ook altijd "aan"?
Pagina: 1