Laptop start niet op na uitbreiden werkgeheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:32
Mijn laptop start niet uit bij uitbreiding van mijn geheugen. Ik had 2x 8 GB en heb dat vervangen voor 2x 16GB

Relevante software en hardware die ik gebruik
32 GB DDR4-3200 geheugen. laptop MSI GL62VR7RFX

Specificaties laptop is max 32 GB DDR4-2400.
Ik heb beide geheugen modules in gebouwd, laptop start op maar komt niet voorbij bios.
1 geheugen van 16Gb en een ouder geheugen van 8 GB en laptop start wel op en geeft netjes aan 24 Gb geheugen.
Ik heb verder de modules onderling gewisseld (beide nieuwe gecombineerd met beide oude in alle geheugen slots)
Laptop start gewoon op en geeft netjes 24 Gig geheugen aan.

Is er een mogelijkheid om ook 32Gig werkend te krijgen of heb ik pech en moet ik de modules terugsturen en 2x 16 Gig DDR4-2400 aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57

D4NG3R

kiwi

:)

De kans is aanwezig dat het systeem inderdaad weigert te booten door de snelheid van het nieuwe geheugen. Wanneer je een nieuwe DIMM combineert met een oude (tragere), zal de nieuwe DIMM op de snelheid van de oude (tragere) DIMM werken.

Normaliter probeert een PC echter op te starten met 'veilige' snelheden voordat je deze zelf bijstelt. Iets wat hier niet lijkt te gebeuren.

Duik de BIOS eens in, kan je de snelheid van het geheugen vastzetten op de snelheid van het geheugen waar de laptop mee geleverd wordt alvorens het nieuwe geheugen te plaatsen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 12:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je hebt DDR4-3200 gebruikt, terwijl de laptop geschikt is voor DDR4-2133/2400. Alhoewel geheugen altijd ook langzamer kan draaien, zou daar dus mogelijk je probleem kunnen zitten. Wellicht even bij MSI nakijken of ze een certified memory list hebben en anders inderdaad een setje DDR4-2400 proberen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
Ja ik dacht inderdaad dat geheugen wel teruggeschaald werd. Rare is dat een module wel werkt en 2 niet.
Dat vind ik niet te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Is de spanning van de nieuwe 3200 MHz DIMM's niet 1.35V en van de 2400 MHz 1.2V? Dan zit daar je probleem.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57

D4NG3R

kiwi

:)

mike0001 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:45:
Ja ik dacht inderdaad dat geheugen wel teruggeschaald werd. Rare is dat een module wel werkt en 2 niet.
Dat vind ik niet te verklaren.
De verklaring daarvoor gaf ik in de 1e alinea van m'n vorige post. ;)

Wanneer je geheugen mix-en-matched werkt het geheel op de specs van de traagst aanwezige DIMM. pas wanneer je beide nieuwe DIMM's plaatst probeert de boel op volle snelheid te werken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
dank jullie voor de antwoorden.
Dat wordt dan toch DDR4-2400 aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het lijkt te wijten aan een voor de laptop onbekende of niet compatibel SPD tabel. Je kan de BIOS updaten als die nog niet up to date is (versie E16JBIMS.31A).

In een ideale wereld moet het werken, want het geheugen heet achterwaarts compatibel te zijn.

Als het na een BIOS update niet lukt, misschien lukt het toch door in de BIOS handmatig de juiste spanning, timings en lagere snelheid in te stellen. Als de BIOS die mogelijkheid niet heeft, dan is inderdaad vervangen een optie.

Kijk eerst met CPU-Z welke timings de oude module gebruikt en gebruik die voor het nieuwe geheugen.
Pagina: 1