Wij willen graag 18 panelen van 400wp met enphase op ons dak laten leggen. Nu is de installateur geweest en omdat wij geen terecht verbindingen hebben met de meterkast vanaf zolder. Wil hij eigenlijk de aansluiting via buitenom doen. Aangezien ons huis vrij nieuw is willen wij geen aansluiting buiten om. Mijn vraag is nu wat zijn de mogelijkheden om toch zonnepanelen op ons huis te krijgen om via de groep van de machine of droger aan te sluiten. Mijn werd verteld dat enphase geen verdeler mag hebben. Maar wat zijn de mogelijkheden met solaredge of zijn er andere mogelijkheden.
Enphase mag geen 18 panelen aan 1 trunk. Dat is de echt beperkende factor.
Niet via een verdeler lijkt me sterk - maar je verteld niets... 18x400 maakt mogelijk teveel vermogen om over 2,5mm² te kunnen.
Maar 9 van de 10 keer is Enphase en ook SolarEdge overbodig: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Even je TS ombouwen ;-)
Niet via een verdeler lijkt me sterk - maar je verteld niets... 18x400 maakt mogelijk teveel vermogen om over 2,5mm² te kunnen.
Maar 9 van de 10 keer is Enphase en ook SolarEdge overbodig: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Even je TS ombouwen ;-)
[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 13-09-2022 07:58 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik zou ook geen kabel buitenom willen hebben. Zeker niet aan de voorkant. Aan de achterkant achter een regenpijp zou misschien nog kunnen. Ik zou zelf op zoek gaan in jouw huis om die kabel tussen meterkast en zolder te (laten) monteren. Vaak zijn er koven, ventilatieschachten, nevenruimten. Een kabel kan ook via de kruipruimte etc. etc. Een installateur wil graag snel klaar zijn en kiest dan voor buitenom. Zorg zelf voor de (dikke) kabel en je krijgt een prachtige offerte voor je panelen.
EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp