Is er een regel voor minimaal afschot in je douche?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:24
Is er een regel voor hoeveel afschot je minimaal mag verwachten in je nieuw inloopdouche?

Mijn aannemer “vindt het” een prima afschot en doet of ik niet moet zeuren, maar er blijft gewoon horizontaal over zeker 60-80 cm water staan. Dat vind ik ronduit irritant. Ik moet nu na het douchen water het putje in staan vegen.

Stel ik me aan, is dit een kwestie van accepteren wat er gedaan wordt? Mijn eerdere ouderwetse projectdouche had altijd alleen nog spetters na het douchen.

Deze aannemer geeft zelf hoog op over kwaliteit enz enz.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06 14:17
Heb je een foto ter verduidelijking?

Is er een kans dat de badkamer vloer niet helemaal waterpas is waardoor het afschot van de douche minder wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoeveel afschot heb je over hoeveel meter?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:39

FreakNL

Well do ya punk?

Je moet al een flink afschot hebben wil je bij een betegelde douche NIET meer hoeven vegen. Dat staat niet prettig meer dan.

Ik doe hier ook even de trekker er doorheen en uiteraard nadrogen met de handdoek. Slecht voor je voeg- en Kitwerk als je het nat achterlaat.

Je hebt een punt als het echt de andere kant oploopt en daar een plas vormt. Als ik hier NIET droog dan duurt het er even maar uiteindelijk zit alles wel in de afvoer. Maar het blijft wel vochtig. Nadrogen is altijd aan te raden, zeker in de hoekjes en de voegen. Scheelt ook gewoon kalk-aanslag. Als je een douche bak hebt is het wel anders natuurlijk.

Ik vind dus dat je zeurt, omdat je sowieso moet nadrogen.. Maar maak anders eens een filmpje ervan?

Overigens;
Het is niet het leukste werk maar onze badkamer ziet er wel nog uit als in 2015. Zelfs de kit in de inloop ziet er nog redelijk nieuw uit. En ik douche maar 2 a 3 keer per week, dat is ook beter voor het milieu en je huid. En dan is die 5 minuten extra prima te handlen :)

[ Voor 63% gewijzigd door FreakNL op 13-09-2022 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
Zo'n 1,5cm per meter is gebruikelijk, maar dat heb je zelf waarschijnlijk ook al op Google kunnen vinden.

Geen idee of er regels of normen voor zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
Bedankt voor jullie input. Ik ben benieuwd wat jullie van het filmpje denken. Het water dat er nog staat loopt niet weg, ook niet langzaam ofzo. Voor de beeldvorming: tegels zijn 60cm.

Ik kan het zelf niet opmeten, daar ben ik niet technisch genoeg voor, ik heb persoonlijk alleen nog nooit zoveel water in een douche zien achterblijven.

[ Voor 18% gewijzigd door drvinnie op 13-09-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:47
drvinnie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:18:
Bedankt voor jullie input. Ik ben benieuwd wat jullie van het filmpje denken. Het water dat er nog staat loopt niet weg, ook niet langzaam ofzo. Voor de beeldvorming: tegels zijn 60cm.

Ik kan het zelf niet opmeten, daar ben ik niet technisch genoeg voor, ik heb persoonlijk alleen nog nooit zoveel water in een douche zien achterblijven.
Loopt die tegel voor je goot schuin af naar de goot? Of naar het midden van je douche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
President schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:27:
[...]

Loopt die tegel voor je goot schuin af naar de goot? Of naar het midden van je douche?
Hij loopt schuin af, maar heel licht (vind ik) - en het randje van de goot steekt er iets bovenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:47
drvinnie schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:29:
[...]

Hij loopt schuin af, maar heel licht (vind ik) - en het randje van de goot steekt er iets bovenuit.
Ok, leek namelijk alsof het water weer meteen naar je terug liep na je trekker.

Maar dit is echt een plas omdat het water niet zelf over de goot heen kan... Die goot hoort toch verzonken te zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afschot meten is makkelijk.

Pak een waterpas en hou die tegen de hoge kant van de tegel.
Zorg dat je de waterpas waterpas houd en meet de afstand aan de andere kant tussen de tegel en de waterpas.

Is dit 1cm en heb je een 50cm waterpas dan heb je 2 cm op 1 meter.
Heb je 0.3 op je 50cm waterpas, dan heb je 0.6 op de meter.

Hoe langer de waterpas hoe nauwkeuriger

[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 13-09-2022 18:34 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 22:17

voz

De echte kenner

De afvoer cq. goot zou sowieso niet hoger moeten liggen dan de tegel.

Afschot meten inderdaad zoals boven beschreven. Om het makkelijk te maken kun je de waterpas aan de lage kant op een plaatje oid. van een centimeter dik leggen.

Op zich valt het op het filmpje verder wel mee. Het water blijft in ieder geval staan en loopt niet de verkeerde kant op. Gewoon even wegvegen met de trekker. Het hoort dan wel makkelijk de goot in te lopen!

[ Voor 34% gewijzigd door voz op 13-09-2022 18:37 ]

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FreakNL schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:16:

Ik doe hier ook even de trekker er doorheen en uiteraard nadrogen met de handdoek. Slecht voor je voeg- en Kitwerk als je het nat achterlaat.

Als ik hier NIET droog dan duurt het er even maar uiteindelijk zit alles wel in de afvoer. Maar het blijft wel vochtig. Nadrogen is altijd aan te raden, zeker in de hoekjes en de voegen.

Ik vind dus dat je zeurt, omdat je sowieso moet nadrogen.. Maar maak anders eens een filmpje ervan?
De douche nadrogen? Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. De cabine of glazen wanden natrekken om kalkaanslag te voorkomen wel, maar de hele toko nadrogen met een handdoek na elke douchebeurt vind ik schromelijk overdreven. Dat het slecht zou zijn voor voegen en kit komt als een wat sterk verhaal over. Dat behoeft wat uitleg denk ik.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:49

Oekol

waka waka hey hey

FirePuma142 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:47:
[...]

De douche nadrogen? Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. De cabine of glazen wanden natrekken om kalkaanslag te voorkomen wel, maar de hele toko nadrogen met een handdoek na elke douchebeurt vind ik schromelijk overdreven. Dat het slecht zou zijn voor voegen en kit komt als een wat sterk verhaal over. Dat behoeft wat uitleg denk ik.
Onder het mom van 'bijhouden is onderhouden', de kitranden drogen betekent minder schimmel.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Oekol schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:02:
[...]

Onder het mom van 'bijhouden is onderhouden', de kitranden drogen betekent minder schimmel.
Ik heb werkelijk nog nooit schimmel gehad in de badkamer. Gewoon ventileren en met regelmaat schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Er zit een groot verschil tussen schimmel en kalkaanslag.

Ik ben opgegroeid met de douche uitdrogen. Het is 2 minuutjes werk en het scheelt je schoonmaken op de korte en onderhoud op de lange termijn.

https://radar.avrotros.nl...-duur-ontkalkingsproduct/
Het vraagt wat moeite, maar als je een kalkvrije douche wil, moet elk gezinslid de ruimte meteen na het douchen droog maken. Hang een douchewisser op om de glazen deuren mee droog te trekken (misschien een speels model als je kinderen hebt?), maar leg vooral een extra droge handdoek klaar om de kranen, stang én de wand meteen droog te kunnen wrijven. Nog beter: gebruik de (droge) handdoek voor de hele doucheruimte.

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 13-09-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-07 15:23
FreakNL schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:16:
Je moet al een flink afschot hebben wil je bij een betegelde douche NIET meer hoeven vegen. Dat staat niet prettig meer dan.

Je hebt een punt als het echt de andere kant oploopt en daar een plas vormt. Als ik hier NIET droog dan duurt het er even maar uiteindelijk zit alles wel in de afvoer. Maar het blijft wel vochtig. Nadrogen is altijd aan te raden, zeker in de hoekjes en de voegen. Scheelt ook gewoon kalk-aanslag. Als je een douche bak hebt is het wel anders natuurlijk.

Overigens;
Het is niet het leukste werk maar onze badkamer ziet er wel nog uit als in 2015. Zelfs de kit in de inloop ziet er nog redelijk nieuw uit. En ik douche maar 2 a 3 keer per week, dat is ook beter voor het milieu en je huid. En dan is die 5 minuten extra prima te handlen :)
Na elke douchebeurt de grond met een trekker en daarna handdoek schoonmaken ?! Dat zou ik echt dodelijk irritant vinden.
De glazen deur veeg ik met een trekker meestal ff schoon, verder wordt de boel om de week schoongemaakt door onze schoonmaakster.

Bij ons zit er rond het gootje een strookje tegel van ca 10cm wat veel schuiner ligt. Er blijft dus los van wat spetters geen water staan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Met een trekker haal je het grootste gedeelte van het water weg maar niet het vocht. Ach, er zijn wel meer dingen die ik in huis doe die andere mensen teveel moeite/onzin vinden. Zoals twee-wekelijks de afvoer van de vaatwasser helemaal schoonmaken. En met dezelfde interval de binnenkant vd wasdroger helemaal pluisvrij maken (inclusief de filters en de condensor). Of de oven na ieder gebruik schoonmaken. Dan hoef je dus ook niet met dure oven-schoonmaak in de weer (wat vaak veel meer tijd kost, als het überhaupt al lukt).

Ik zeg ook nergens dat het verplicht is, doe waar je je zelf prettig bij voelt. Ik begrijp het zelfs als je er geen zin in hebt. Maar er zit zeker wel “merit” in… En als het routine is lijkt het misschien veel moeite maar in feite is het slechts een minuutje of 2 werk. Wij maken de douche maar 1 keer per 6 weken goed schoon. Als je het bijhoudt hoeft dat echt niet elke 2 weken. Daar hebben we geen schoonmaker voor nodig.

[ Voor 63% gewijzigd door FreakNL op 13-09-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:49

Oekol

waka waka hey hey

FirePuma142 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:06:
[...]

Ik heb werkelijk nog nooit schimmel gehad in de badkamer. Gewoon ventileren en met regelmaat schoonmaken.
Schimmel is wellicht groot woord maar wij hebben een inpandige badkamer en dus kunnen we behalve de deur en mechanische ventilatie niet luchten. De kitranden worden wel zwart op den duur, dat noemt men schimmel dacht ik.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FreakNL schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:10:
Er zit een groot verschil tussen schimmel en kalkaanslag.

Ik ben opgegroeid met de douche uitdrogen. Het is 2 minuutjes werk en het scheelt je schoonmaken op de korte en onderhoud op de lange termijn.

https://radar.avrotros.nl...-duur-ontkalkingsproduct/

[...]
Ik heb kalkvrij water, dat scheelt een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:56
Ik heb ook er nog nooit gehoord dat iemand zijn douch nadroogt. In de vochtere seizoenen krijgen wij ook wel wat schimmel bij de kitranden, maar met een beetje bleek is dat zo weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou nou, ik kan er zo al 5 of 6 opnoemen die het ook doen. Daarentegen ook wel een stuk of 30 die het niet doen (of waarvan ik in ieder geval verwacht dat ze het niet doen)…

Dus ik erken dat ik in de minderheid ben maar het is echt niet uniek… Er bestaan ook gewoon badkamer droogdoeken, speciaal hiervoor. (Alhoewel dat eigenlijk gewoon watermagneten zijn die je ook bij auto-producten ziet)

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 13-09-2022 22:44 ]

Pagina: 1