Vraag over invoerrechten en btw (België)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_777
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-09-2022
Heb twee zaken op veiling gekocht, in de USA en in Zwitserland.

Pakket 1 had een totale waarde van 794.89 euro (prijs artikel, verzendkosten,..). Dit werd met DHL express verzonden en is deze ochtend geleverd. Ik moest hiervoor 65.32 euro in taxen betalen aan DHL en erna werd het pakket vrijgeven voor levering. Ik had al een mail gestuurd naar DHL omdat ik dit laag vond en eerst dacht aan een scam (kreeg 4 sms'en en 1x voicemail vanuit Maastricht in het Frans) en ze zeiden dat dit correct was. Na betaling werd de status op track & trace geupdate.

Pakket 2 kwam uit Zwitserland. Totale waarde van 435.49 euro. Ik kreeg een mail van de afzender met track & trace, het werd verzonden met Swiss Post. Deze ochtend stond de status op ''Arrival at the processing/collection point''. Opeens stond bpost al aan de deur en vroeg om mijn identiteitskaart om zeker te zijn dat ik het was, het pakket werd overhandigd samen met de dagelijkse post. Bij dit pakket plakte er een groene sticker op van de douane in Zwitserland.

Heb nooit een brief, mail of sms gehad van bpost en heb dus niets betaald in invoerrechten of btw. Op het pakketje stond wel een groene sticker van de douane van Zwitserland en in de enveloppe staken twee identieke papiertjes van Swiss Post genaamd 'customs documents' en op welke soort goederen het ging en de waarde ervan.

Vind het zeer vreemd dat ik op het pakketje vanuit de USA maar een 8.22% van de totale waarde extra heb moeten betalen en deze uit Zwitserland gewoon geleverd werd zonder enige melding van bpost en zonder iets te moeten betalen.

Is dit normaal? Ik koop zelden buiten de EU en op veiling hield ik al rekening met het totale kostenplaatje maar vind het zeer vreemd. Het werd wel telkens verzonden in een enveloppe.

Ik herinner me nog een tijd geleden dat ik iets soortgelijk voorhad waarbij de kosten op een pakket vanuit de UK na brexit zeer laag waren en heb hier nooit meer iets van gehoord.

Met vriendelijke groeten :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://financien.belgium...rbonden-aan-mijn-pakje#q1

Jij zal zelf wel kunnen beoordelen wat er in de pakketjes zat of welke correcte vermelding van de inhoud op de documenten stond?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:41
ik heb jouw topic titel even in Google een zoekmachiene gezet, mischien vind je daar het andwoord:

https://duckduckgo.com/?q...gi%C3%AB)&t=newext&ia=web

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is het pakketje vanuit Zwitserland niet gewoon omdat Zwitserland onderdeel is van het Schengen verdrag* en er dus vrije overgang is?

* De URL is dan wel van de Nederlandse overheid, maar dat maakt voor de info over de Schengenlanden niets uit natuurlijk.

EDIT:
Schengen gaat over personen en identificatiemiddelen, de EER (Europese Economische Ruimte) gaat over de vrije handel tussen Europa en de EVA. Maar bij zowel de EVA als de EER hoort Zwitserland dan weer niet.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 12-09-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_777
De waarde was telkens juist aangeven op de documenten die erbij zaten. Alsook de verzendkosten en verzekering etc. Op de gekochte artikelen zou telkens btw betaald moeten worden alsook invoerrechten.

Pakket van DHL vanuit USA was zelfs opengedaan door de douane en stond erop vermeld.

Die lijst had ik ook al meerdere malen doorgenomen. Dus ik snap niet waarom de kosten zo laag liggen op een pakket vanuit Amerika en ik zelfs niets extra moest betalen vanuit Zwitserland op iets met een waarde van boven de 400 euro.

Ik dacht dat het bij Zwitserland boven een bepaald bedrag wel moest, althans dat staat er online vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Misschien heb je mazzel gehad. USA hanteert verschillende VAT taxes, wellicht heb je dus een gunstige VAT belasting betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Mogelijk is in geval van het pakket uit Zwitserland de btw-afdracht al geregeld door de afzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_777
hcQd schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:13:
Mogelijk is in geval van het pakket uit Zwitserland de btw-afdracht al geregeld door de afzender.
Heb de invoice er nog eens bijgehaald en het bedrag dat ik betaald heb is het bedrag waaraan ik het op veiling kocht ( CHF 379.20) + postage & handling (12 CHF) + insurance (3.80 CHF) + kosten bank transfer (12 CHF ) + kosten voor omrekening van Zwitserse Franken naar euro dus dat kan al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CH4OS schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:47:
Misschien heb je mazzel gehad. USA hanteert verschillende VAT taxes, wellicht heb je dus een gunstige VAT belasting betaald.
Gunstige VAT-belasting? Er hoort gewoon Belgische BTW bovenop te komen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matt_777
bwerg schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:47:
[...]

Gunstige VAT-belasting? Er hoort gewoon Belgische BTW bovenop te komen.
Had DHL gecontacteerd en ze zeiden dat de 65.32 euro correct was. Maar vind het zeer laag en zou normaal veel hoger moeten liggen vanuit USA.

Voor het pakket uit Zwitserland hebt ik niemand gecontacteerd, heb het nog maar sinds deze ochtend ontvangen.

Op de track & trace van Swiss Post stond deze ochtend dat het pakket in Brussel nog gesorteerd moest worden. Opeens stonden bpost al voor de deur en heb enkel de identiteitskaart moeten tonen.

[ Voor 6% gewijzigd door Matt_777 op 12-09-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Matt_777 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:17:
Had DHL gecontacteerd en ze zeiden dat de 65.32 euro correct was. Maar vind het zeer laag en zou normaal veel hoger moeten liggen vanuit USA.
Voor zover ik weet op basis van wat eerdere posts op dit forum hoort de BTW door de douane geregeld te worden. En als ze dat niet (goed) doen heb je dus gewoon geluk.

In theorie kun je ze nog opbellen om te vragen hoe je alsnog kunt betalen maar ik gok dat ze ten eerste heel verbaasd zullen zijn, ten tweede er geen bal om geven, en ten derde er helemaal geen zin in hebben. :+

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je per sé meer wilt betalen, ik wil je best een factuur sturen voor de btw en invoerrechten hoor! :+
Pagina: 1