Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoudius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 13:12
Beste Tweaker(s),

Voor ons nieuwbouwhuis ben ik nu aan het discussiëren over de benodigde aansluiting voor een fornuis (https://www.denardi.nl/fo...alcon-esprit-110-inductie) de bouwer vermeldt erbij dat om plaats te maken voor deze oven de aansluiting naar 3X35A moet. ik zie hier totaal het nut niet van in gezien dan aansluitwaarde van de oven 3X25A is.

Hier onder het mailtje van de elec.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWL0p3dXn4YxD5Liy1CUW_Vs2-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iaIFlgFf3IZGEQ5eWz3cYYG9.png?f=fotoalbum_large

Klopt dit of wil de elec dit meer uit voorzorg doen? En wat is het verschill met het hebben van één fornuis (dus kookplaat en oven) en het hele zwikje verder los. in onze nieuwe keuken komt alleen dit fornuis samen met een kookendwaterkraan, koelkast, vaatwasser, nespresso, waterkoker en een magnetron voor de lempers.

Groetjes, Arnoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17
Lekker afzekeren op 3x16A. Gaat dat niet goed kan het altijd nog hoger. De installateur plaatst geen 3x25A achter een 3x25A omdat die vanuit de richtlijnen een deugdelijke en overzichtelijke installatie moet leveren. Twee zekeringen met dezelfde waarde achter elkaar is niet overzichtelijk, want het is niet duidelijk welke er uit gaat bij overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoudius
Bedankt voor jouw antwoord Jadjong.

Ik zit net dit te lezen.

https://www.deschouwwitgo...is/kopen-inductie-fornuis

goede en duidelijke info zodat ik nu begrijp wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Arnoudius schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:13:
Bedankt voor jouw antwoord Jadjong.

Ik zit net dit te lezen.

https://www.deschouwwitgo...is/kopen-inductie-fornuis

goede en duidelijke info zodat ik nu begrijp wat nodig is.
Over het algemeen zijn de keukenboeren wel de laatste bron van info die je moet vertrouwen.

Tldr: lekker bij 3x25A blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
@Arnoudius ik heb er even een eigen topic van gemaakt

Sorry, maar je hebt gewoon een bakbeest van een oven besteld.

Aansluitwaarde: 15.8 kw (3-fase krachtstroom 25A).

Dat ding heeft 2 ovens, sudderoven, grill en 5 pitten. 3x16A komt niet verder dan ca 11 kW. Je hebt 15,8 kW nodig. Dus de volgende stap in je hoofdaansluiting is 3x35A (en eigenlijk hoger, 25x1.6=40A, maar die bestaat niet).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is er geen mogelijkheid het fornuis intern te splitsen?
Dit is gewoon niet gemaakt voor NL met de kleine aansluitingen.
Qua selectiviteit “mag” het officieel natuurlijk niet, maar als je hem gewoon 3x16 afzekert is het gewoon veilig en kan je hoogstens de automaat trippen als je alles tegelijk op opwarmen en boost hebt staan, wat dus nooit gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:56
Aangezien de aansluitwaarde van de oven 15.84kW is volgens de fabrikant moet die wel op een 3x25A groep worden aangesloten en om een 3x25A groep aan te sluiten moet je hoofdaansluiting verzwaard worden naar 3x35A. Dus zover klopt het.

Je kan natuurlijk proberen de oven aan te sluiten op een 3x16A groep, maar dan zullen niet alle functies tegelijk werken. Dus niet op 5 pitten tegelijk koken met twee ovens aan.

Er zijn vast andere tweakers die dit beter weten, maar ik dacht dat als je 25A wil dat je dan ook dikkere kabels naar het fornuis moet (laten) trekken? 4mm2 ipv de standaard 2,5mm2? Maar dat weet ik dus niet zeker.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:57
Ozzie schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:50:
Er zijn vast andere tweakers die dit beter weten, maar ik dacht dat als je 25A wil dat je dan ook dikkere kabels naar het fornuis moet (laten) trekken? 4mm2 ipv de standaard 2,5mm2? Maar dat weet ik dus niet zeker.
Hier heb je helemaal gelijk in. Maar aangezien het om nieuwbouw gaat mag ik toch wel hopen dat deze specificaties bij de elektricien terecht komen die de kabels trekt en de meterkast inricht. Anders kan er ook nooit het advies worden gegeven van 3x35A. Die komt namelijk van hem/haar af.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

https://elektricienaanhui...lke-mogelijkheden-zijn-er

Een 19 mm buis kan ook nodig afh v/h aantal draden en/of van de dikte ervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 06:19
Wil je hier echt op gaan besparen? Als je er nog een warmtepomp bij doet en een elektrische auto kun je wachten totdat het een keer uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En ook nog een kokendwaterkraan + vaatwasser

Nieuwbouw betekent ook warmtepomp en boiler met een spiraal. Bij een oprit ook een laadpaal?

Als je er echt aan gaat rekenen, verwacht ik dat 3x35A ook niet genoeg is.

• Arnoudius
Hallo Allen!

Bedankt voor het inzicht!

Gezien ik nu nog in de verbouwing zit van het huidige huis reageer ik een beetje laat, excuses, all jullie comments zijn zeer gewaardeerd.

Voor nu laat ik de aansluiting op 3X25 staan en dus het fornuis op 3X16, rond januari maak ik dan de keuze of ik inderdaad voor dit "Bakbeest" ga of toch voor iets wat binnen die 3x16 past. Borretti heeft als voorbeeld wel fornuizen van max ~9.000 tot 11.000 KW maar dan kies ik voor een apparaat van 90cm breed i.p.v 110 cm.
Ik wil simpelweg niet nu al besluiten straks 600 euro per jaar meer te betalen voor de aansluiting. Mocht ik toch gaan voor het "bakbeest" en hij klapt er om de dag uit dan kan ik het later nog verzwaren neem ik aan?

Er komt inderdaad een warmtepomp en boiler met een spiraal in het huis, ik weet echter niet wat de aansluit waarde is van dit apparaat dus deze vraag heb ik nu uitstaan bij de bouwer. Laadpaal komt er nu niet.

Nog een andere toevoeging heeft het toevoegen van 15 zonnepanelen nog impact op de installatie?

Groetjes

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17
Ik zou het bakbeest gewoon proberen, automaatje wisselen is niet zo moeilijk. Daarnaast, hoe vaak doe je de oven en alle zes de pannen vol gas aan in de ultra-mega-boost modus?

Wat panelen betreft is een 3fase omvormer handig. Mocht je tijdens een zonnige dag een taart in de oven gooien dan heb je 3x25A van de hoofdaansluiting + alle energie van de panelen te verstoken.
Kom je gelijk bij het volgende probleen wanneer je voor 3x35A huisaansluiting kiest; de meeste groepenkasten zijn bedacht op 40A max. Dan kan je maximaal 5A per fase aan panelen op het dak leggen.

• Señor Sjon
jadjong schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:49:
Ik zou het bakbeest gewoon proberen, automaatje wisselen is niet zo moeilijk. Daarnaast, hoe vaak doe je de oven en alle zes de pannen vol gas aan in de ultra-mega-boost modus?

Wat panelen betreft is een 3fase omvormer handig. Mocht je tijdens een zonnige dag een taart in de oven gooien dan heb je 3x25A van de hoofdaansluiting + alle energie van de panelen te verstoken.
Kom je gelijk bij het volgende probleen wanneer je voor 3x35A huisaansluiting kiest; de meeste groepenkasten zijn bedacht op 40A max. Dan kan je maximaal 5A per fase aan panelen op het dak leggen.
Het gaat ook om de bedrading die bij 3x25A zwaarder is. Ik zou lekker de Boretti nemen met 3x16A en niet proberen thuis uit te leggen in welke volgorde je de pitten/ovens moet gebruiken. Het hier gelinkte apparaat is in staat om 90% van je aansluiting (3x25x230=17.3 kW) vol te trekken. Dan moet niet de vaatwasser aanstaan, de quooker even een heatcycle draaien of de wasmachine/droger/warmtepomp/laadpaal/fohn/etc enig activiteit ontplooien, want dan heb je even helemaal geen stroom meer. En dan heb ik het nog over gelijk belaste groepen... Grote kans dat er een fase eruit gaat ipv alle 3.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 15-09-2022 10:43 ]

Pagina: 1