Nieuwe koelkast aanschaffen voor energiebesparing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Je hoort vaak dat een koelkast ouder dan zo een 10-15 jaar beter is om te vervangen.

Ik heb een Bosch KSV2520, maar weet niet hoe oud die is.
Als ik op Google zoek zou ik op basis van de handleidingen zeggen dat het een oud beestje is: https://www.google.com/se...#bsht=CgRmYnNtEgYIBBAAGAw

De hoogte van deze koelkast is ca. 150cm

Met een energiemeter heb ik doorgemeten wat deze koelkast per week verbruikt; zo een 5 KWh, gemeten in de zomer. In de winter is het iets minder. Het verbruik zal neerkomen op 200 - 250 KWh p/j

Op bol.com kom ik deze tegen https://www.bol.com/nl/nl...5KLA_0_15.18.ProductTitle met een verbruik van 118KWh p/j (opgave bol.com)

Met een restwaarde van 0 voor mijn huidige koelkast is de terugverdientijd 6,5 jaar bij een stroomprijs van 80 cent per KWh. Dus deze koelkast lijkt inderdaad aardig zuiniger als de waardes die bol.com opgeeft kloppen.

Als ik echter verder kijk op bol.com kom ik ook genoeg koelkasten tegen die ongeveer even zuinig zijn als mijn huidige koelkast.

Mijn vraag
Zodoende vraag ik mij toch een beetje af moet ik nou wel of geen nieuwe koelkast kopen.
Immers een eenmaal gekochte koelkast kun je niet zo makkelijk even retourneren als achteraf de besparing toch ietwat tegenvalt ;)

Ik neig toch te zeggen dat mijn oude beestje minder zuinig is dan ik op basis van sommige krantenkoppen zou vermoeden.

Is er iemand die hier iets over kan zeggen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:01
Ik heb in de schuur een koelkast staan die uit de tijd komt dat de guldens nog van hout waren. Een paar jaar geleden heb ik ook eens gemeten wat dat ding nou daadwerkelijk verbruikt, omdat het mij leek dat een nieuwe koelkast kopen qua zuinigheid een no-brainer was.

Ik weet de exacte cijfers niet meer, maar het was een behoorlijke tegenvaller. Die koelkast staat er nu dus nog steeds.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-05 13:35
Hangt natuurlijk ook van de manier van meten af. Hoe vaak gaat de koelkast open en dicht, staat hij helemaal vol of is hij half leeg...
Terugverdientijd, indien aanwezig, lijkt me lastig te bepalen. Voor het milieu is het ook de vraag of nu een koelkast maken en een recyclen beter is dan dat over x jaar doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:10
posttoast schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:28:
Ik heb in de schuur een koelkast staan die uit de tijd komt dat de guldens nog van hout waren. Een paar jaar geleden heb ik ook eens gemeten wat dat ding nou daadwerkelijk verbruikt, omdat het mij leek dat een nieuwe koelkast kopen qua zuinigheid een no-brainer was.

Ik weet de exacte cijfers niet meer, maar het was een behoorlijke tegenvaller. Die koelkast staat er nu dus nog steeds.
Dit dus. Op het forum zie ik vaak overdreven reacties dat men al adviseert om witgoed af te schrijven als ze 5-10 jaar oud zijn omdat de nieuwere mogelijk zuiniger zijn. Dat is echt een te korte termijn aangezien er in 10 jaar tijd niet veel is veranderd.

Heb je een koelkast staan die inmiddels stemrecht gekregen heeft, dan is de moeite waard om te kijken voor een nieuwe.Maar dan moet je dat ook zien te vergelijken en niet blind de boel vervangen en hopen dat hij zuiniger is.
De vraag is ook dat als de oude koelkast meer verbrukt, hoeveel dat ook daadwerkelijk scheelt.

Een oude condensdroger vervangen met een warmtepomp is wel een no brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 22:45
Het ligt er ook aan hoeveel ruimte de koelkast heeft, die Domo verbruikt niet megaveel maar heeft ook niet heel veel inhoud. Ik heb nu een koelvriescombi van Bosch (KGE39 type) welke 149 kwh verbruikt volgens het label, maar die heeft 94 liter vriesruimte en 249 liter koelruimte. Een heel verschil als je het uitrekent naar kwh per liter.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

posttoast schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:28:

Ik heb de berekening gemaakt met een vriezer van rond 2000 (jaartal). Viel ook tegen. Op ook logisch, er waren toen al labels en het was een A-label van toen. Verbruikte 35 euro per jaar aan stroom +klein modelletje), zelfs als je dat halveert valt de besparing tegen.

Ik heb hem toch vervangen (tegen een grotere, valt het nog meer tegen :p )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@com2,1ghz Het vervangen van een (jonge) condensdroger door een warmtepompdroger kan je ook nog wel eens vies tegen gaan vallen qua terugverdien-tijd.

Já, een warmtepompdroger heeft in de regel minder opgenomen vermogen (kWh) maar heeft daar in tegen ook echt méér tijd nodig om hetzelfde resultaat te kunnen bereiken als dat een condensdroger heeft.

1H x1kW vs. 2H x 500W ... :9

Het grootste voordeel van een warmtepompdroger is vaak het 'lage' maximale inschakelvermogen. Samen met een moderne wasmachine kun je die twee apparaten veilig op één 16A groep zetten zonder dat je ergens overbelasting gaat genereren.

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 12-09-2022 17:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:45
Het oude en nieuwe energielabel is ook lastig met elkaar te vergelijken. De kleuren suggereren dat het energieverbruik bij gelijke kleur overeenkomt. Maar mij is het opgevallen dat het bij koelkasten niet klopt. Dus je moet echt de getallen erbij pakken.

Mijn 12 jaar oude koelkast is A+ met een verbruik van 113 kWu/jaar.
Volgens het kleurtje zou dat dan C nieuw zijn. Maar getalsmatig is het een D.
Het is een tafelmodel en momenteel zijn de zuinigste tafelmodel koelkasten allemaal D. Dus een nieuwe kopen heeft voor de zuinigheid geen zin.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Will_M schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:40:
@com2,1ghz Het vervangen van een (jonge) condensdroger door een warmtepompdroger kan je ook nog wel eens vies tegen gaan vallen qua terugverdien-tijd.

Já, een warmtepompdroger heeft in de regel minder opgenomen vermogen (kWh) maar heeft daar in tegen ook echt méér tijd nodig om hetzelfde resultaat te kunnen bereiken als dat een condensdroger heeft.

Het grootste voordeel van een warmtepompdroger is vaak het 'lage' maximale inschakelvermogen. Samen met een moderne wasmachine kun je die twee apparaten veilig op één 16A groep zetten zonder dat je ergens overbelasting gaat genereren.
En bij een capaciteitstarief is dat een voordeel en als je zonnepanelen hebt die 500 W leveren. In Vlaanderen moet je naar beiden kijken (al weet ik niet wanneer dat capaciteitstarief komt, dat zou afgelopen juli zijn dacht ik) in Nederland maakt het niet uit.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Marzman schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:03:
[...]
En bij een capaciteitstarief is dat een voordeel en als je zonnepanelen hebt die 500 W leveren. In Vlaanderen moet je naar beiden kijken (al weet ik niet wanneer dat capaciteitstarief komt, dat zou afgelopen juli zijn dacht ik) in Nederland maakt het niet uit.
Hier in NL hebben we ook nog steeds een 'Dag' en een 'Nacht' tarief (Dubbel Telwerk in de meters) maar het voordeel wordt meestal niet volledig benut door de mensen welke zo'n telwerk in d'r meter hebben (waarvoor je overigens ook nog eens extra betaalt).

Ik ken in ieder geval weinig mensen welke 's-avonds ná 23:00 uur pas de was gaan doen / de vaatwasser gaan aanslingeren :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je noemt het een „koelkast”, maar zo te zien gaat het hier over koel/vriescombinatie. Dat is niet precies hetzelfde als een koelkast een een diepvries in 1 apparaat: de fabrikant bespaart op kosten door er maar 1 compressor en vaak ook maar 1 thermostaat in te zetten. Goedkoop in de fabricage, maar het vriesgedeelte zal alleen koelen als functie van de temperatuur in het koelgedeelte, of je het nou gebruikt of niet.

Zo'n combinatieapparaat heeft een „winterstand”, waarmee je de compressor langer laat draaien omdat dit voor het vriesvak nodig is als de omgevingstemperatuur lager is. In veel koel/vriescombinaties is de „winterstand” geïmplementeerd door een verwarming van het koelvak met de gloeilamp van de deur.

De beste energiebesparing krijg je dus door het combi-apparaat te vervangen door 2 losse apparaten.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:10
Will_M schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:40:

Tweakers is geen tweakers als er weer een edge case erbij gehaald wordt ;)
Vrijwel ieder warmtepompdroger is zo n beetje 50% zuiniger per cyclus vergeleken met een condensdroger.
Dan zijn er wellicht een handjevol condensdrogers die mogelijk zuinig zijn, maar die kosten weer net zo veel als een warmtepomp die veel zuiniger is.
Heb je een warmtepompdroger van >700 euro dan drogen die zowat net zo snel als een condensdroger.

Dan moet je niet alleen kijken naar de aansluitwaarde want een warmtepomp is feitelijk zuiniger vanwege de manier van verwarmen.

In de rest van mijn bericht geef ik aan dat je pas moet vervangen als het zin heeft. Met een condensdroger van >5 jaar oud durf ik met zekerheid te zeggen dat hij twee tot vier keer meer verbruikt per cyclus >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

aawe mwan schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:33:
Je noemt het een „koelkast”, maar zo te zien gaat het hier over koel/vriescombinatie. Dat is niet precies hetzelfde als een koelkast een een diepvries in 1 apparaat: de fabrikant bespaart op kosten door er maar 1 compressor en vaak ook maar 1 thermostaat in te zetten. Goedkoop in de fabricage, maar het vriesgedeelte zal alleen koelen als functie van de temperatuur in het koelgedeelte, of je het nou gebruikt of niet.

Zo'n combinatieapparaat heeft een „winterstand”, waarmee je de compressor langer laat draaien omdat dit voor het vriesvak nodig is als de omgevingstemperatuur lager is. In veel koel/vriescombinaties is de „winterstand” geïmplementeerd door een verwarming van het koelvak met de gloeilamp van de deur.

De beste energiebesparing krijg je dus door het combi-apparaat te vervangen door 2 losse apparaten.
En als aanvulling daar op: Als je zaken in gaat vriezen, vries ze dan in met zo min mogelijk 'loze ruimte'. LUCHT in een vriezer kost je extra vermogen én levert daarnaast meestal alleen extra 'rijp' op waardoor er nóg meer vermogen gaat zitten in het koud houden van de ruimte / de gehele vriezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:27
De officiële specificatie van je huidige koelkast zegt 307kwh per jaar. Heb je hem minder koud staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Frankvbr schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:51:
De officiële specificatie van je huidige koelkast zegt 307kwh per jaar. Heb je hem minder koud staan?
Ik zag afgelopen week nog een programma op TV aangaande voedselverspilling waarin geadviseerd werd om de 'koelkast' op 4 graden te zetten zodat het verse voedsel wat je er in kunt bewaren langer houdbaar zou blijven...

Misschien een betere tip: Laat dat ding eens gewoon op een graad of 7 staan én KOOP niet zoveel bederfelijke voedsel ineens wat je langer moet gaan bewaren in een koelkast doordat 't niet OP raakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
echt handig om te hebben is een gebruiksmeter die je tussen stekker apparaat en stopcontact doet, dagje laten zitten dan weet je echt meer dan wat specs zeggen, zelfs zeg 5cm verder uit de muur plaatsen en eens oed schoonmaken achter een koelkast kan verbruik schelen.

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:06
Toch mooi als je een investering terugverdiend in 6,5 jaar. Dan s het mijn inziens een goede investering.

Toen ik van een inbouw koelkast naar een grote vrijstaande ging was ik al helemaal blij dat mijn eten langer goed bleef. En het feit dat ik 3x meer ruimte had:+ okay okay, de hoeveelheid koud bier was natuurlijk het belangrijkste

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Ik zou hier niet voor gaan kopen. De besparing is zo minimaal en de parameters in de toekomst onzeker dat je niet weet of je die investering eruit gaat halen. Als hij nu stuk is of slecht gaat worden, dan snap ik de keuze wel, maar zo lang hij nog werkt..

Persoonlijk vind ik 6.5 jaar niet voldoende om er geld tegen aan te gooien. Jaar of 2 / 3 moet het wel verdient zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Silent7 schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:03:
echt handig om te hebben is een gebruiksmeter die je tussen stekker apparaat en stopcontact doet, dagje laten zitten dan weet je echt meer dan wat specs zeggen, zelfs zeg 5cm verder uit de muur plaatsen en eens oed schoonmaken achter een koelkast kan verbruik schelen.
Ik heb sinds gisteren een verbruiksmeter er tussen gezet.

De specificaties/label zeggen 400kWh per jaar.
Maar tot nu toe staat die steeds op 100 tot 300w als ik even check.

Dus dat zou eerder richting de 1700kWh gaan...

Maar inderdaad, het is even afwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

com2,1ghz schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:49:
[...]
Vrijwel ieder warmtepompdroger is zo n beetje 50% zuiniger per cyclus vergeleken met een condensdroger.
Wij gebruiken onze (condens) droger hoogstens 1x per maand.
Dus ik denk niet dat we daar bijzonder veel winst halen.

Wellicht dat ik daar de stekker achter druk als ik klaar ben met de koelkast meten ;)

Maar ons wasrekje gebruikt geen elektriciteit (:
Dat is oneindig veel efficiënter dan zelfs een warmtepomp droger.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:32
Accretion schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:36:
[...]

Ik heb sinds gisteren een verbruiksmeter er tussen gezet.

De specificaties/label zeggen 400kWh per jaar.
Maar tot nu toe staat die steeds op 100 tot 300w als ik even check.

Dus dat zou eerder richting de 1700kWh gaan...

Maar inderdaad, het is even afwachten.
Een koelkast koelt normaal niet permanent. De compressor slaat af als hij koud genoeg is. Vandaar dat je toch wel een dag (op liever langer) meet zodat je een realistisch verbruik ziet.

Mijn oude koelkast heb ik vervangen omdat deze vaker aan sloeg en de compressor ook luider werd. (ter beeldvorming, tafelmodel koelkast, verbruik compressor ongeveer 100W).

Het vaker aanslaan duid normaal op een probleem met isolatie. Lek rubber of andere zaken. In mijn geval wilde ik toch een ander formaat dus heb niet gekeken om daar iets aan te doen.

Deze vervangen voor een fullsize koel/vriescombi. Waarbij mijn focus op lage geluidsproductie lag (open keuken, dus eventueel hoorbaar in de woonkamer) en hij is ook nog eens zuiniger (op papier tenminste, heb de meter er niet aangehangen).

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ja, ik heb echter ~200w sluipverbruik en ik hoor de koelkast eigenlijk heel vaak iets van geluid maken.

Het is zich Amerikaanse koel/vries met ijsklontjes en de delen naast elkaar.

Maar inderdaad, het is even wachten m.b.t. de metingen.

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hij geeft nu idd 70 watt aan en 0,7 kWh over de laatste 14uur.

Dat komt op 0,05kWh per uur.
En over een jaar dus wel weer 438 kWh.

Maar ja, vervangen door een unit met 200 kWh, levert met de 0,4eu/kWh die we nu in het contract hebben nog geen 100€ per jaar.

Waarschijnlijk hebben we dan geen koel water meer uit de koelkast en dan misschien een kleiner model.

Dat, met een terugverdientijd van 10 jaar?
En; we zijn bezig met zonnepanelen, dus voor nu heeft het met salderen weinig nut, als we minder gebruiken krijgen we overproductie met een vergoeding van 9 cent.

[ Voor 95% gewijzigd door Accretion op 15-09-2022 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Accretion schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:42:
[...]

Wij gebruiken onze (condens) droger hoogstens 1x per maand.
Dus ik denk niet dat we daar bijzonder veel winst halen.

Wellicht dat ik daar de stekker achter druk als ik klaar ben met de koelkast meten ;)

Maar ons wasrekje gebruikt geen elektriciteit (:
Dat is oneindig veel efficiënter dan zelfs een warmtepomp droger.
Wij gebruiken ook een wasrekje, ik had een was /droogcombi maar sinds die stuk is heb ik niet eens een droger meer. Alleen in de maanden december en januari is het lastig (dan duurt drogen lang), maar alle andere momenten zet ik het rekje in de veranda en als dan een keer de zon achter een wolk voorbij komt is het zo droog.

/▌

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een lege koelkast verbruikt meer energie dan een volle.
Zorg gewoon dat je koelkast tot de nok toe vol is.

Aangezien het winter wordt en de temperatuur in de grond lager, zou je ook het eeuwenoude "bewaar in een diepe put" kunnen toepassen.
Kost éénmalig energie!

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1