Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:17
Wij hebben een huis uit 2014 (hoekwoning) welke dus goed geïsoleerd is. Op de beneden verdieping is er vloerverwarming (verdeler zonder pomp), maar op de eerste verdieping en de zolder zijn het radiatoren. De warmtebehoefte is denk ik geenszins uniek, maar ik kom er gewoon niet meer goed uit.

We hebben in maart dit jaar een hybride warmtepomp laten plaatsen (Remeha Elga Ace), naast onze Intergas Kompact HRE CV-ketel, met het idee om het gasverbruik wat te drukken (besteld in november 2021, ver voordat ik ook maar dacht aan gasprijzen van ver boven de 1 euro per m³). Daarnaast heb ik 25 zonnepanelen laten plaatsen (5 zuid, 11 west, 9 oost). Dat ging vanaf het moment dat de warmtepomp geplaatst was eigenlijk al prima, of laat ik het anders zeggen, de woonkamer houdt hij met gemak op 20 graden, maar dat is ook logisch, want die koelt in de die paar koude nachten dat er waren amper af. Nu geloof ik eigenlijk wel dat de warmtepomp voor beneden dus een prima oplossing is.

Echter, omdat de warmtepomp amper aangaat (want de woonkamer blijft 20 graden, of koelt af naar 18 en is binnen no-time door de WP weer 20 graden) zijn de kamers boven gewoon niet lekker te krijgen, of ik moet de woonkamer opstoken naar 25 of 26 graden ofzo. De aanvoertemp. van de warmtepomp en CV staat nu op 55 graden (gedaan door installatiebedrijf, ze zeiden dat ik aankomende winter ook prima kan spelen met lagere temperaturen, maar dat ik dat geleidelijk moet doen).

Nu hebben we op zolder een airco hangen uit 2020, dus ik denk dat we voor de zolder prima voorzien zijn om daarmee gewoon te verwarmen in de winter. Daar is denk ik weinig waar ik rekening mee moet houden, anders dan af en toe laten onderhouden?

Mijn werkkamer op de eerste verdieping en twee slaapkamers van de kleine mannen vind ik een heel andere kwestie. Ik werk zelf maar 1 dag per week thuis, dus met een verplaatsbaar elektrisch kacheltje kom ik op zich een heel eind, maar ik vind die krengen niet echt.... veilig, voor mijn gevoel. Daarnaast wil ik ook iets wat ik op de kinderkamers kan gebruiken, en het liefst dusdanig dat het gewoon 'permanent' is, dus niet heen en weer rijden/sjouwen met apparaten.

Overigens hebben we dit probleem op de badkamer ook, maar daar is de warmtebehoefte vooral tijdelijk van aard in de ochtend en wil ik eens kijken of een infraroodverwarming met spiegel een optie is.

Nu zie ik verschillende oplossingen en voor nu heb ik er 3 eens wat nader bekeken:

- Elektrische convector radiator
- Lage temperatuur verwarming
- Infrarood verwarming

De infrarood verwarming zou alleen voor mijn werkkamer relevant zijn, want als ik het goed begrijp zou een infrarood verwarming voor de kamer van de kids of heel groot moeten zijn en daarnaast wordt zo'n plaat gigantisch warm en zou hij bij beide aan de muur onder het raam komen, dus dat lijkt mij geen optie. (Of het moet aan het plafond komen te hangen, maar ik heb gewoon geen idee hoe realistisch dit is) Het doel is ongeveer:

- De werkkamer op die ene dag per week minimaal 20 graden krijgen. Dat mag prima zijn op een manier die een aanloop nodig heeft, zolang hij het daarna maar met enig gemak 20 graden kan houden
- De kinderkamers heb ik NOG niet kunnen meten hoe koud die worden in de winter, maar op dit moment vermoed ik dat die wel onder de 18 graden gaan worden, zeker als ik het raam open ga zetten voor ventileren. Ik wil die kamers in ieder geval, zolang het raam dicht is, eenvoudig minimaal 18 graden kunnen houden.

In alle drie de gevallen zit op de kamers dus nu een radiator. Op mijn werkkamer is het een heel klein ding, maar die van de kinderkamers zijn wel een stukje groter (of vooral langer). Maar ik begrijp al dat ik misschien eigenlijk afmetingen erbij moet zetten en dat kan ik op het moment van schrijven niet (zit op werk). Er is in ieder geval zat muur over als ik de radiators weg zou halen om iets groters te plaatsen indien nodig.

De infraroodverwarming zie ik momenteel meer als iets voor de werkkamer zodat ik mijn lichaam lokaal kan verwarmen en de ruimte zelf dus verder niet. Voor de kinderkamers is het op basis van wat ik tot nu toe heb gelezen echter niet echt een praktische oplossing. De lage temperatuurverwarming klinkt als een goede oplossing, maar gegeven het feit dat de warmtepomp het merendeel van de dag niet aanspringt lijkt me dat toch tegen te vallen. JAGA maakt praktische radiatoren, ook met ventilatoren die denk ik prima zouden werken als de warmtepomp in zijn eentje het werk moet doen, maar het lijkt erop dat dit dus weinig zinvol gaat zijn.

De voor nu laatste oplossing die ik zou zien is een elektrische convector radiator. Bijv. een Bosch Heat Convector, ik noem maar iets, maar dan weet je welk apparaat ik bedoel. Nu mag er geen gordijn voor hangen, dus die zou ik moeten aanpassen, maar zodra dat gebeurd is heb ik daar meer dan zat ruimte voor. Het klinkt haast als het ideale apparaat, maar ik zal vast iets over het hoofd zien. Daarnaast zou ik dus ook zo'n apparaat op mijn werkkamer kunnen plaatsen op de plek van de radiator, is mijn idee dan te simpel? De drie radiatoren weghalen en laten vervangen door een elektrische convector radiator? (Bij alle drie zit stroom heel erg dichtbij) Ik kom ook weinig ervaringen met deze apparaten tegen, dus dat maakt het lastiger om realistische informatie te vinden.

Ik snap dat ze stroomvreters zijn, maar ik wil ook niet te lang wachten met een oplossing, want idealiter zou ik natuurlijk elke kamer voorzien van een airco, maar dat is gewoon niet realistisch, los van het feit dat als ik nu iemand bel om een airco te plaatsen ik blij mag zijn als hij volgend jaar überhaupt langs komt.

Misschien is mijn eerste vraag vooral, heeft er iemand nog een advies van wat ik over het hoofd zie. Ik bedenk mij ook nog, dat voordat de hybride warmtepomp er was, de cv-ketel 2 zones had (als dat zo heet?). De beneden verdieping en de bovenverdieping (+ zolder) hadden een eigen thermostaat, die is er tussenuit gehaald met het plaatsen van de warmtepomp. Was dat slim, dom? Het klinkt haast alsof ik daar nu spijt van heb, want had dan de hybride warmtepomp gewoon voor de bovenverdieping langer door kunnen werken terwijl hij de benedenverdieping negeert? Of werkt het zo niet?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:19
Effe buiten de box denken: waarom vervang je de radiator op de betreffende kamers niet voor een fan coil ? Heb je alleen een electra aansluiting nodig, maar dat is hoogstens ergens een kabel trekken of een gootje maken.
Dan kan je die warmtepomp gewoon op 35-40 C zetten voor het gehele huis, die fancoils zorgen dan dat je genoeg vermogen kan onttrekken uit je CV / warmtepomp systeem om snel die ruimten te verwarmen. Het is toch onzin om een electrische stroom vreter op te hangen, als je gewoon effecient warmte kan maken met de warmtepomp ?

[ Voor 13% gewijzigd door Lollercopter op 12-09-2022 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 23:25

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Bedankt voor het openen van dit topic, ik zit met een vergelijkbaar dilemma. We gaan beneden vloerverwarming aanleggen, en ik wil eigenlijk op de eerste verdieping en zolder snel kunnen verwarmen wanneer dat nodig is. Ik zit er dus ook aan te denken de radiatoren eruit te gooien, maar ik heb nog geen alternatief gevonden dat geen nieuwe nadelen met zich meebrengt, net als jij.

Ik zit wat dat betreft te overwegen om op de 1e verdieping en zolder overal AC te plaatsen, maar ik maak mij een beetje zorgen over die paar echt koude dagen als ze weer eens gaan komen. Dan zul je zien dat je helemaal geen verwarming meer hebt op die kamers...
Lollercopter schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:20:
Effe buiten de box denken: waarom vervang je de radiator op de betreffende kamers niet voor een fan coil ? Heb je alleen een electra aansluiting nodig, maar dat is hoogstens ergens een kabel trekken of een gootje maken.
Dan kan je die warmtepomp gewoon op 35-40 C zetten voor het gehele huis, die fancoils zorgen dan dat je genoeg vermogen kan onttrekken uit je CV / warmtepomp systeem om snel die ruimten te verwarmen. Het is toch onzin om een electrische stroom vreter op te hangen, als je gewoon effecient warmte kan maken met de warmtepomp ?
Deze suggestie heb ik nog niet gehad, en ik kan er ook maar bar weinig over vinden in het Nederlands als ik op luchtspiraal zoek. Als ik in het engels ga zoeken kom ik eigenlijk alleen commerciële toepassingen tegen. Heb je suggesties voor leveranciers, of heeft dit hier een andere naam die ik niet ken?

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 16:47
https://www.speedcomfort.nl/

Hiermee kun je je bestaande radiatoren meer vermogen geven. Dus meer warmte er uit halen met een lagere temperatuur.
Is iets wat je snel zelf kunt proberen/testen.

Aan de hand van de afmetingen en type radiator kun je uitrekenen hoeveel vermogen ze hebben.
En als je de afmetingen en isolatiewaarde van de kamer weet, kun je ook uitrekenen hoeveel vermogen je nodig hebt.
Staan verschillende berekeningen van op internet, is natuurlijk niet exact maar geeft wel een beeld.

Zit er nog iets voor de vloerverwarming wat de temperatuur regelt, of gaat het water met 55 graden de vloer in?

Je kunt altijd ook nog kijken naar een systeem als Evohome, dan kun je per kamer verwarmen. Maar dan moet je wel letten op het minimale vermogen wat je warmtepomp kwijt wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
Lollercopter schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:20:
Bedoel je dan zoiets als dit? https://www.installtek.nl/informatie/fan-coil-varitas
Whazaer schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:33:
https://www.speedcomfort.nl/

Hiermee kun je je bestaande radiatoren meer vermogen geven. Dus meer warmte er uit halen met een lagere temperatuur.
Is iets wat je snel zelf kunt proberen/testen.

Aan de hand van de afmetingen en type radiator kun je uitrekenen hoeveel vermogen ze hebben.
En als je de afmetingen en isolatiewaarde van de kamer weet, kun je ook uitrekenen hoeveel vermogen je nodig hebt.
Staan verschillende berekeningen van op internet, is natuurlijk niet exact maar geeft wel een beeld.

Zit er nog iets voor de vloerverwarming wat de temperatuur regelt, of gaat het water met 55 graden de vloer in?

Je kunt altijd ook nog kijken naar een systeem als Evohome, dan kun je per kamer verwarmen. Maar dan moet je wel letten op het minimale vermogen wat je warmtepomp kwijt wil.
Is dit ook zinvol als de WP dus maar weinig draait op een dag? Lees, als de woonkamer om 08:00 in de ochtend 20 graden bereikt gaat hij dus uit, laten we even aannemen dat de studeerkamer op dat moment ook 20 graden heeft bereikt, dan heb ik het vermoeden dat deze om 13:00 in de middag geen 20 graden meer is, maar is gedaald. De woonkamer heeft namelijk tot een uurtje of 11/12 de zon erop staan en dat scheelt ook aanzienlijk, maar de studeerkamer heeft maar een klein raampje en daarnaast moet ik de luxaflex dicht doen wil ik nog fatsoenlijk iets op mijn scherm kunnen zien.

Ik heb echt geen idee hoe de vloerverwarming an sich werkt of geregeld wordt dus ik weet niet op welke temp. het water de vloerverwarming in gaat. Het enige dat ik weet is dat het dus een verdeler is zonder pomp. Zoiets zou ik kunnen meten als ik de warmte van het aanvoer kanaal meet bij de verdeler zelf?

[ Voor 54% gewijzigd door sn0x0r op 12-09-2022 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:19
sn0x0r schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:49:
[...]

Bedoel je dan zoiets als dit? https://www.installtek.nl/informatie/fan-coil-varitas

[...]

Is dit ook zinvol als de WP dus maar weinig draait op een dag? Lees, als de woonkamer om 08:00 in de ochtend 20 graden bereikt gaat hij dus uit, laten we even aannemen dat de studeerkamer op dat moment ook 20 graden heeft bereikt, dan heb ik het vermoeden dat deze om 13:00 in de middag geen 20 graden meer is, maar is gedaald. De woonkamer heeft namelijk tot een uurtje of 11/12 de zon erop staan en dat scheelt ook aanzienlijk, maar de studeerkamer heeft maar een klein raampje en daarnaast moet ik de luxaflex dicht doen wil ik nog fatsoenlijk iets op mijn scherm kunnen zien.

Ik heb echt geen idee hoe de vloerverwarming an sich werkt of geregeld wordt dus ik weet niet op welke temp. het water de vloerverwarming in gaat. Het enige dat ik weet is dat het dus een verdeler is zonder pomp. Zoiets zou ik kunnen meten als ik de warmte van het aanvoer kanaal meet bij de verdeler zelf?
Zie hier voor alle info: Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Komen goede tips voorbij voor hele cheape units uit spanje etc. Het is niets meer dan een veredelde warmtewisselaar met een electrische fan + temperatuur regeling.

Ik snap je 2e probleem, dan wil je eigenlijk de beneden verdieping af kunnen sluiten van de boven verdieping. Het makkelijkste zou zijn een elektrisch bediende kogelkraan die de volledige beneden verdieping afsluit. Zoiets: https://www.warmteservice...Ji57L2qfBWnhoCURAQAvD_BwE
Heel simpel: als thermostaat beneden = warmtevraag: klep open.
Als thermostaat beneden geen warmtevraag: klep dicht.
Wanneer de warmtepomp daadwerkelijk *mag* verwarmen, kan je apart inprogrammeren, of via domotica bepalen of ????

Als er dan nog warmtevraag is van de kamers boven dan moet de warmtepomp gewoon nog doorgaan met verwarmen, al het water gaat dan door de radiators / fancoils boven. Is er geen warmtevraag van beneden + boven --> warmtepomp uit (via domotica ?) Zorg dat er altijd een vrije doorgang is voor het water ergens, zodat de circulatiepomp van de cv / warmtepomp altijd zijn flow kwijt kan.
Dit is even in notendop het concept hoe ik het zou doen. Dan heb je geen idioot dure en complexe systemen zoals Evohome nodig. Keep it is simple.

[ Voor 7% gewijzigd door Lollercopter op 12-09-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
Lollercopter schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:03:
[...]

Zie hier voor alle info: Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Komen goede tips voorbij voor hele cheape units uit spanje etc. Het is niets meer dan een veredelde warmtewisselaar met een electrische fan + temperatuur regeling.

Ik snap je 2e probleem, dan wil je eigenlijk de beneden verdieping af kunnen sluiten van de boven verdieping. Het makkelijkste zou zijn een elektrisch bediende kogelkraan die de volledige beneden verdieping afsluit. Zoiets: https://www.warmteservice...Ji57L2qfBWnhoCURAQAvD_BwE
Heel simpel: als thermostaat beneden = warmtevraag: klep open.
Als thermostaat beneden geen warmtevraag: klep dicht.
Wanneer de warmtepomp daadwerkelijk *mag* verwarmen, kan je apart inprogrammeren, of via domotica bepalen of ????

Als er dan nog warmtevraag is van de kamers boven dan moet de warmtepomp gewoon nog doorgaan met verwarmen, al het water gaat dan door de radiators / fancoils boven. Is er geen warmtevraag van beneden + boven --> warmtepomp uit (via domotica ?)
Dit is even in notendop het concept hoe ik het zou doen. Dan heb je geen idioot dure en complexe systemen zoals Evohome nodig. Keep it is simple.
Dat Intergas HR-2 ding zat volgens mij er al tussen toen het huis nog in 2 zones was verdeeld en de installateur vroeg of hij hem mee moest nemen toen hij er tussenuit gehaald werd. 8)7 Dat was dus niet zo handig van mij om ja te zeggen... :( (Kan ook een net iets ander apparaat zijn geweest hoor, ben er niet bekend mee)

Andere vraag, als ik die Speed Comfort fans van hierboven erop zou zetten is het dan nog relevant om zo'n fan coil te plaatsen als ik m'n reguliere radiatoren kan blijven gebruiken met m'n warmtepomp? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
sn0x0r schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:49:

Als de woonkamer grotendeels wordt opgewarmd door de zon dan werkt dit niet nee. Qua temperatuur gaan we nu die periode in waarin je hier het meeste last van hebt denk ik.
Dit kun je vergelijken met een open haard in de woonkamer. Dan gaat de verwarming ook uit. Als je hierop zoekt is er veel informatie over te vinden.

Vandaar ook mijn vraag hoe de vloerverwarming geregeld is.
Als je de verhouding van opwarmen tussen woonkamer en andere kamers kunt veranderen, dan kun je het misschien eenvoudig (en goedkoop) oplossen. Heb je vanavond misschien wat foto's van hoe het zit voor ons?

De oplossing van @Lollercopter is inderdaad een 'simpele' oplossing. Je moet hiervoor wel zelf kunnen en willen programmeren, en dus iets van domotica er bij hebben.
Ik weet niet hoe de elga ace aangesloten is, en of je dan ook nog een bypass in je systeem moet hebben zitten. Of ervoor zorgen dat er altijd een groep/radiator open staat.
sn0x0r schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:10:
Andere vraag, als ik die Speed Comfort fans van hierboven erop zou zetten is het dan nog relevant om zo'n fan coil te plaatsen als ik m'n reguliere radiatoren kan blijven gebruiken met m'n warmtepomp? Of mis ik iets?
Als de speedcomforts voor voldoende warmte zorgen is een fancoil niet nodig nee. Maar of dit gaat lukken is voor ons nu niet te voorspellen

[ Voor 10% gewijzigd door Whazaer op 12-09-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
Whazaer schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:11:
[...]

Als de woonkamer grotendeels wordt opgewarmd door de zon dan werkt dit niet nee. Qua temperatuur gaan we nu die periode in waarin je hier het meeste last van hebt denk ik.
Dit kun je vergelijken met een open haard in de woonkamer. Dan gaat de verwarming ook uit. Als je hierop zoekt is er veel informatie over te vinden.

Vandaar ook mijn vraag hoe de vloerverwarming geregeld is.
Als je de verhouding van opwarmen tussen woonkamer en andere kamers kunt veranderen, dan kun je het misschien eenvoudig (en goedkoop) oplossen. Heb je vanavond misschien wat foto's van hoe het zit voor ons?

De oplossing van @Lollercopter is inderdaad een 'simpele' oplossing. Je moet hiervoor wel zelf kunnen en willen programmeren, en dus iets van domotica er bij hebben.
Ik weet niet hoe de elga ace aangesloten is, en of je dan ook nog een bypass in je systeem moet hebben zitten. Of ervoor zorgen dat er altijd een groep/radiator open staat.
Ik kan van alles zeker foto's maken. Dan neem ik aan dat je wilt zien hoe de CV-ketel/warmtepomp momenteel zijn aangesloten en een foto van de verdeler?

Ik heb overgens nu HA draaien, maar Remeha Elga Ace + HA is zinloos. Volgens mij gaat het iets meer samen als je er een OTGW tussen zou zetten, maar daar heb ik nog niet concreet naar gekeken.

[ Voor 7% gewijzigd door sn0x0r op 12-09-2022 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whazaer
sn0x0r schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:13:
[...]

Ik kan van alles zeker foto's maken. Dan neem ik aan dat je wilt zien hoe de CV-ketel/warmtepomp momenteel zijn aangesloten en een foto van de verdeler?
Dat maakt het verhaal wel iets duidelijker denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wat je eigenlijk nodig hebt, is een zoneregeling. De standaard indeling van een normale woning werkt niet goed als je die woning niet gebruikt zoals bedoeld (slaapkamer als werkkamer etc). Ik heb hetzelfde probleem, kinderen worden wat ouder en zitten vooral op hun eigen kamer. Dat zijn dus geen slaapkamers meer, maar verblijfsruimtes.

Ik heb dit opgelost door op de slaapkamers zwaardere radiatoren op te hangen (meer vermogen) en Honeywell Evohome te installeren. Dat is een soort decentrale thermostaat: elke ruimte krijgt z'n eigen regelaar (kan de radiatorknop zijn, maar je kunt ook losse muurthermostaten gebruiken) en iedere ruimte kan z'n eigen temperatuur instellen (en krijgt z'n eigen programma). De warmte komt gewoon uit de CV, dus dat werkt ook samen met jouw hybride warmtepomp. Ook voor vloerverwarming zijn Evohome regelaars te krijgen, al zal dat misschien wat meer in de papieren lopen dan bij radiatoren.

Je kunt van alles instellen (min/max temperatuur bleek voor mij belangrijk, want kinderen kunnen niet doseren, ze denken dat de thermostaat een gashandel is dus als ze het koud hebben zetten ze 'm op 25 graden, vervolgens verlaten ze het pand en laten de kachel gewoon loeien. Ik heb het nu zo ingesteld dat ze maximaal 20 graden kunnen instellen en dat de temperatuur wordt teruggezet als ze het pand verlaten, maar dat werkt dan weer via Domoticz).

• sn0x0r
Ik heb even twee foto's gemaakt van hoe de WP en CV-ketel momenteel zijn aangesloten in de hoop dat dat iets meer duiding geeft op de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KEgWjNvoycctLQ7PbyxOcwKv9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHdr0bXd5AIZ2t5kvBSoOsI1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKGariaPK-XCjgCc1hfXYVki-Ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmnxlccWuSZXPRiBOZ4ib99l.jpg?f=fotoalbum_large

• Whazaer
Heb je ook nog een foto van de verdeler?

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat @Whazaer zegt, kijk eens naar de verdeler. Ik ben vooral benieuwd naar de aanvoertemperatuur van je thermostaat daar. Die kun je omlaag gooien, dan draait de ketel langer en verwarm je dus ook boven langer.

• sn0x0r
Ga ik doen, ben ff lang weekend weg sinds donderdag dus morgen of maandag maak ik een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
Hier de foto van de verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEYhj_xzGQ5mVjGjYwh0WcWpWfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrBLDWzW8ShzWA4WxvZQ7fVK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:34
Ik denk dat je met een zoneregeling (slimme thermostaat knoppen op de radiatoren) al een heel eind komt. Daarnaast ook waterzijdig goed inregelen.

Wat wel bijzonder is.....vloerverwarming zonder pomp/open verdeler maar wel een aanvoer van 55 graden. Is dat niet aan de te hoge kant??

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
Wat je kunt proberen is die blauwe doppen iets verder dicht te draaien.
Dan gaat er minder water door de vloer, en duurt het dus langer voordat het opgewarmd is.
Dan blijven de kamers met radiatoren langer opwarmen.
Pagina: 1