E-fiets: 4x 12V in serie of 2x 24V parallel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbytweaker
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-06 22:13
Hoi,

Ik heb een Sparta M-Gear fiets waar de batterijen van zijn overleden. Ik heb ze eruit gehaald (incl. controller) en deze controller besteld, en de 3 fasedraden direct op de motor aangesloten. Werkt prima! (thnx to Geert Dijstelbloem)
Die kun je instellen op 24, 36 of 48V.

Nu heb ik 4 van deze accu's. Ik kan 2 setjes van 2 in serie zetten, en die setjes parallel zetten zodat ik 24V heb, maar ik kan ze ook alle 4 in serie zetten zodat ik 48V heb.
Nu loopt de fiets best aardig op 2 van die batterijen in serie (24V dus), maar ik wil dat mijn fiets
...zo hard mogelijk gaat, en
... het zo lang mogelijk volhoudt.

Zoals ik al schreef kan de controller 24V en 48 V aan. Wat adviseren jullie?

En ja, ik weet dat het illegaal is.

Thnx!

Beste antwoord (via Hobbytweaker op 13-09-2022 07:51)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Opzich is er niks illegaals aan een fiets zo bouwen dat hij meer power heeft of langer meegaat.

Als je dat vermogen gebruikt om sneller te gaan dan toegestaan is dat voor jouw probleem, maar binnen het tweakers forum mag daar niet over gediscusiert worden (zie ook het beleid).

Accu's in serie of parallel zetten kan beide prima, en met beide krijg je meer vermogen en meer opslag, het hangt meer van de controller/motor combinatie af wat de beste optie is.
Als je boven het originele voltage van de motor gaat kan je die prima slopen, dat lijkt me een prima grens om aan te houden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Opzich is er niks illegaals aan een fiets zo bouwen dat hij meer power heeft of langer meegaat.

Als je dat vermogen gebruikt om sneller te gaan dan toegestaan is dat voor jouw probleem, maar binnen het tweakers forum mag daar niet over gediscusiert worden (zie ook het beleid).

Accu's in serie of parallel zetten kan beide prima, en met beide krijg je meer vermogen en meer opslag, het hangt meer van de controller/motor combinatie af wat de beste optie is.
Als je boven het originele voltage van de motor gaat kan je die prima slopen, dat lijkt me een prima grens om aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbytweaker
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-06 22:13
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je de controller kunt instellen dan past deze intern zijn maximum stroom aan en waarschijnlijk nog een aantal variabelen.

Je zult niet harder rijden want de controller word begrens door de display controller ;) deze geeft door aan de MCU dat ie maar zo hard mag gaan en dan stopt deze met vermogen bij te geven ;)

Wat wel gaat gebeuren is dat je harder kunt optrekken om dat de stroom door je motor hoger word.

Of je nu serie of parallel zet je Wh blijft hetzelfde alleen de stromen door de batterijen zijn bij lage spanningen heeeeel hoog voor hetzelfde vermogen. Dus als je kan probeer je motor met de juiste spanning te voeden dan heb je het langste plezier van je batterijen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag