Glasvezel (Delta, Friesland) Eerst abonnement voor aanleg!?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:56
Wij hebben EINDELIJK na lang wachten bericht van Delta dat ze glasvezel willen gaan starten in onze gemeente (tytsjerksteradiel, Friesland)

We liggen 7KM buiten Leeuwarden dus van de ze zotte dat ze nu pas beginnen maar okay, ik wil het graag en ben dus ergens blij.

Nu snap ik het niet, ze gaan nu een campagne starten, en als 20% van de huishoudens zich hebben aangemeld beginnen ze. Onder de 20% gebeurd het niet.

Nou Top! waar kan ik me aanmelden zou je zeggen? Nou ik ben gaan zoeken, en de enige manier om mij aan te melden hiervoor, is NU een internet pakket af te gaan nemen bij 1 van de aangesloten providers (delta, caiway, online.nl, helden van nu etc).

Dit moet toch een grapje zijn? Ik moet dus een jaar lang een abonnement afnemen, en dan maar HOPEN dat we genoeg mensen halen? En dan wat? het komende jaar op 5 MBPS ADSL verbinding van oud KPN koper gaan zitten?

Ik zit nu verplicht bij Ziggo omdat dat de enige is waar nog boven de 40 MBPS te halen is op het koper, anders zat ik er niet.

Hopelijk heb ik het mis, maar zowel op de site van Delta als in de nieuwsbrief die ik heb gehad kan ik me niet voorstellen dat dit de bedoeling is ? Dat ik een abonnement moet afnemen als ze het aansluiten snap ik, en dat is prima.. Maar toch niet op voorhand en dan maar hopen dat het genoeg is? En als het niet genoeg is mag ik het hele jaar dat kreng afbetalen zonder ik er gebruik van kan maken?

Ook stoot het me tegen de borst dat ik nu al moet afsluiten en dan dit pakket maar moet afnemen tot ze besluiten het aan te leggen? Zover ik het zie is er nog geen eens een start datum bekend dus het kan zomaar jaren nog duren?

Beste antwoord (via thetakman op 12-09-2022 14:15)

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:33
Het abonnement gaat uiteraard pas in als een van de partijen die jij kiest (ik zou Delta of Caiway kiezen) kan leveren over het netwerk dat dan is aangelegd.

Netwerk niet aangelegd omdat de drempel van 20% niet is gehaald? Dan vervalt je abonnement. Het abonnement start overigens pas als je je glasvezelpakket activeert. Als er geen glasvezelnetwerk is aangelegd kan je niet activeren dus betaal je niet.

Je doet een hoop aannames, maar met een beetje zoekwerk op de website vind je het antwoord van Delta zelf:
Is het percentage niet behaald, dan komt er geen glasvezel. Heb je een abonnement afgesloten, dan vervalt dit. Hierover krijg je persoonlijk bericht.
Zie https://www.deltanetwerk....ksteradiel+kernen+(52901) onder het kopje "Hoe krijg je glasvezel?" stap 4 "Percentage behaald? Glasvezel!"

[ Voor 10% gewijzigd door Neyluzz op 12-09-2022 14:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:51
het abonnement gaat pas in als de aansluiting werkend is opgeleverd.

bij ons zat er 2 jaar tussen de vraagbundeling(zomer 2018) en de werkende oplevering (dec 2020)

de betrokken providers betalen mee aan de aanleg, en willen door (gegarandeerde) abonnementen alvast wat terugverdienen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Neyluzz
Het abonnement gaat uiteraard pas in als een van de partijen die jij kiest (ik zou Delta of Caiway kiezen) kan leveren over het netwerk dat dan is aangelegd.

Netwerk niet aangelegd omdat de drempel van 20% niet is gehaald? Dan vervalt je abonnement. Het abonnement start overigens pas als je je glasvezelpakket activeert. Als er geen glasvezelnetwerk is aangelegd kan je niet activeren dus betaal je niet.

Je doet een hoop aannames, maar met een beetje zoekwerk op de website vind je het antwoord van Delta zelf:
Is het percentage niet behaald, dan komt er geen glasvezel. Heb je een abonnement afgesloten, dan vervalt dit. Hierover krijg je persoonlijk bericht.
Zie https://www.deltanetwerk....ksteradiel+kernen+(52901) onder het kopje "Hoe krijg je glasvezel?" stap 4 "Percentage behaald? Glasvezel!"

[ Voor 10% gewijzigd door Neyluzz op 12-09-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Neyluzz schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:11:

Oke super, daar was ik dus naar op zoek. Maar kan iemand mij zeggen of ik dit ook zwart op wit in het contract krijg bij afsluiten?

Want nu is het maar een info blokje ergens onderaan de pagina als 4e stap verstopt, maar ik heb dus op all 4 de providers die ik kan kiezen op de website gekeken en tot aan bijna afsluiten aan toe gegaan maar zie dit verhaal dus echt nergens terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
thetakman schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:17:
[...]

Oke super, daar was ik dus naar op zoek. Maar kan iemand mij zeggen of ik dit ook zwart op wit in het contract krijg bij afsluiten?

Want nu is het maar een info blokje ergens onderaan de pagina als 4e stap verstopt, maar ik heb dus op all 4 de providers die ik kan kiezen op de website gekeken en tot aan bijna afsluiten aan toe gegaan maar zie dit verhaal dus echt nergens terugkomen.
Artikel 31.1 https://static.pricewise....en_1_maart_2019%20(1).pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:53
dit komt in de mail te staan / contract documenten die je krijgt.
Hier hetzelfde gehad. Aangemeld bij Caiway, maar de 20% niet gehaald ( 1,5jaar geleden )

Toen het bekend was dat de 20% niet gehaald was, kreeg je netjes een mail dat het abbo niet doorgaat.
Zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Ik snap niet dat ze dit niet gewoon in de informatie brief zetten bij het aanmelden voor interesse, kan me voorstellen dat je de drempel voor inschrijven zo laag mogelijk wilt houden.

Bedankt voor alle antwoorden!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 19:06
Zelfde situatie, andere gemeente
Klopt het dat je 350,- aansluitkosten moet betalen als je later besluit je aan te melden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Er is grote willekeur bij Delta Netwerk. In Alblasserdam bijvoorbeeld wordt gewoon iedereen kosteloos aangesloten en hoef je helemaal niet eerst een abonnement af te nemen.

https://www.delta.nl/internet/glasvezel/alblasserdam/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:54
Ragnar9999 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:49:
Zelfde situatie, andere gemeente
Klopt het dat je 350,- aansluitkosten moet betalen als je later besluit je aan te melden ?
Ook daarover zijn de verhalen heel wisselend. In veel gemeenten wordt geroepen "sluit je nu aan anders betaal je later kosten" terwijl ze dat later gewoon niet aanrekenen. Echter moet je het ook eens bekijken vanuit de provider. Zeker in landelijke gebieden is het vrij kostbaar om een heel glasvezelnetwerk in te gaan graven voor aansluitingen die honderden meters uit elkaar liggen. Je wil dan enige zekerheid dat er ook abonnees komen om de investering rendabel te maken. Als mensen dan zelf gaan zeggen "dat hoeft niet, Ziggo is prima" en er zelf voor kiezen om zich vast te binden aan een de facto monopolist voor snel internet, hoe ga je die groep dan overtuigen van het nut van glasvezel? Een beetje lichte dwang met aansluitkosten is dan een manier :) .
Pagina: 1