Energie contract tweede woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05-2024
Hallo,

Ik heb al jaren een dubbele aansluiting, met daarbij ook voor elke aansluiting een apart energie contract.
Op 1 van de woningen liggen zonnepanelen, maar omdat ik daar vrij weinig energie verbruik, heb ik een enorm overschot. Dat overschot kan ik juist op het andere adres goed gebruiken.

Momenteel verkoop ik mijn overschot voor een luttele 5 euro cent, om vervolgens tegen een veelvoud daarvan terug te kopen.

Bestaat er in Nederland een mogelijkheid om beide aansluitingen te krijgen in 1 contract zodat ik op die manier
mijn overschot in eigen beheer kan houden en kan gebruiken op het andere adres?

Ik weet dat je in belgie je overschot kan schenken / verkopen aan vrienden en famillie en dat dit nog niet in Nederland is toegestaan. Echter wil ik het niet verkopen maar puur danwel administratief binnen het contract doorspelen naar de andere woning.

Huidige energiemaatschappijen waar ik momenteel klant ben, willen enkel een nieuw contract afsluiten, en kom met de eerste lijns klantenservice niet echt verder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
shurman26 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:00:
Hallo,

Ik heb al jaren een dubbele aansluiting, met daarbij ook voor elke aansluiting een apart energie contract.
Op 1 van de woningen liggen zonnepanelen, maar omdat ik daar vrij weinig energie verbruik, heb ik een enorm overschot. Dat overschot kan ik juist op het andere adres goed gebruiken.

Momenteel verkoop ik mijn overschot voor een luttele 5 euro cent, om vervolgens tegen een veelvoud daarvan terug te kopen.

Bestaat er in Nederland een mogelijkheid om beide aansluitingen te krijgen in 1 contract zodat ik op die manier
mijn overschot in eigen beheer kan houden en kan gebruiken op het andere adres?

Ik weet dat je in belgie je overschot kan schenken / verkopen aan vrienden en famillie en dat dit nog niet in Nederland is toegestaan. Echter wil ik het niet verkopen maar puur danwel administratief binnen het contract doorspelen naar de andere woning.

Huidige energiemaatschappijen waar ik momenteel klant ben, willen enkel een nieuw contract afsluiten, en kom met de eerste lijns klantenservice niet echt verder.
Voor zover ik weet is de constructie die je wil niet mogelijk in Nederland.

Heb je al overwogen om een ander energiecontract te regelen voor die tweede woning? Terugleververgoeding van 5ct is best magertjes, dat kan vast beter. Kijk eens even rond in de topics in Duurzame energie en installaties. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Testie221
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 17-06 11:38
Dat ligt eraan of er sprake is van een of meer WOZ objecten en of je gebruik maakt van beide huizen of enkel 1.
Bv een schuur met eigen aansluiting en een woonhuis met een eigen aansluiting bij dezelfde (rechts)persoon in gebruik.

Als het gaat om 1 WOZ object (check oa de gemeentelijke aanslag), dan kun je de aansluitingen als 1 aansluiting laten factureren (wel bij dezelfde leverancier onderbrengen dan).
De 2 aansluitingen moeten dan fiscaal worden gezien als 1 aansluiting.

Je doorloopt de belastingstaffels maar 1 keer met gecumuleerd verbruik en het salderen vind ook plaats over de 2 aansluitingen heen. Je krijgt ook maar 1 keer vermindering energiebelasting.

Bron: handboek milieubelasting 2022 pagina 51 - objectafbakening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
Helaas is er sprake van meerdere WOZ objecten, hierdoor kan ik niet aanspraak maken op de regeling zoals genoemd in het hanboek mileaubelasting 2022 pagina 51.

Uiteraard mocht er in Nederland geen constructie mogelijk zijn, dan zal ik kijken naar een maatschappij die wat meer geeft dan die 5 euro cent die ik nu ontvang.
Maar het in eigen beheer houden, zonder te verkopen heeft wel de voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41
Even voor de beeldvorming: Zijn dit 2 adressen naast elkaar, mogelijk zelfs gecombineerd door tussenmuren door te breken? Of zijn het 2 adressen op een willekeurige plek in Nederland?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
Xander schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:55:
Even voor de beeldvorming: Zijn dit 2 adressen naast elkaar, mogelijk zelfs gecombineerd door tussenmuren door te breken? Of zijn het 2 adressen op een willekeurige plek in Nederland?
Zijn 2 adressen gescheiden van elkaar. Beide adressen op naam en in beheer van 1 dezelfde persoon (ik)

1 adres zonder zonnepanelen, wordt vaak/altijd bewoond, andere adres zelden maar valt niet onder de noemer recreatiewoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Jammer, anders kon je nog eens uitzoeken of kadastraal samenvoegen gunstig kan zijn (misschien ook wel niet!), of kon je een kabel naar de andere groepenkast leggen.

Nu is je antwoord volgens mij simpel: Nee, wat je wilt kan niet.

Ik zou zoals gezegd inderdaad zoeken naar een contract met hogere terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:11
En de zonnepanelen (laten) aansluiten op de 2e aansluiting is geen optie?
Als je daar het meest energie verbruikt lijkt me dat toch de meest logische en simpele optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
markisoke schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:07:
En de zonnepanelen (laten) aansluiten op de 2e aansluiting is geen optie?
Als je daar het meest energie verbruikt lijkt me dat toch de meest logische en simpele optie.
Verkeerde ligging en schaduwval van de omliggende bomen, dus helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:24
Hij bedoelt de bestaande installatie met een kabel naar het andere pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
coinman63 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:52:
Hij bedoelt de bestaande installatie met een kabel naar het andere pand.
Wordt wel een lang kabeltje als de ene woning in de randstad staat en de andere in Zeeland he?

Geen idee of ze zover uit elkaar staan, maar TS heeft in ieder geval al aangegeven dat ze "gescheiden van elkaar" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coop
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:34
Kan je niet op zoek naar een energiecontract met gunstige terugleverprijzen bij de woning met PV? Dat lost het probleem van 2 verschillende adressen en contracten niet op, maar kan het prijsverschil wel kleiner maken tussen de adressen.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:26

EiT

Zoals gemeld: zoek een leverancier met hoogste teruglever vergoeding, dan krijg je veel meer dan die 5 cent.

Houd er ook rekening mee dat je nu mogelijk (geen idee hoe het zit met recreatie woning) nog 785 euro teruggave energie belasting krijgt voor die 2e woning. Als de mogelijkheid had bestaan tot 1 contact was je die ook kwijt geweest, dat moet je wel meenemen in je totale berekening.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Pagina: 1