Vloer bovenverdieping isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:07
Wij hebben een bovenverdieping die alleen gebruikt wordt voor opslag en een dak dat slecht/niet geïsoleerd is. (het enige dak zonder sneeuw in de winter 😬)

Helaas is de huisbaas niet heul meewerkend, is een ander huis vinden nogal moeilijk en is bijvoorbeeld vloeren openbreken ook geen optie.

Vraag: is de bovenverdieping “isoleren” door simpelweg isolatiespul op de vloer van de bovenverdieping te leggen enigszins nuttig? Of heeft dat echt geen nut?

Disclaimert: de woonsituatie is nogal een bijzondere, waar ik verder niet over uit ga wijden, maar geloof me: klein/grootschalige verbouwingen: nee. De verhuurder aanspreken: nee. De locatie compenseert voor dat gedoe. :) We wonen overigens niet in NL.

Hello. Is it me you're looking for?

Beste antwoord (via iamerwin op 12-09-2022 20:32)

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:28
Als ik het goed begrijp, is alles wat op een echte ingreep lijkt, niet handig. Dan is de vloer isoleren door er iets op te leggen een goed alternatief. Als de verdieping niet gebruikt wordt, is het zelfs niet eens zo gek om die koud te laten en de thermische schil IN de vloer te doen. Maar in de vloer is niet mogelijk dus op de vloer is geen gek idee.

Aandachtspunten zijn de begaanbaarheid. Je wilt erop kunnen lopen/stallen dus er moet ook weer iets op dat op een vloer lijkt. Kan (dun) underlayment/OSB zijn. Laminaat e.d. lijkt me niet handig (en onzinnig duur voor een opslag) omdat ook drukvaste isolatie wat kan vervormen. Er zijn isolatieplaten met hout oid er al op verlijmd af fabriek.
Ander punt is vocht. Maar dat is op te lossen door een dicht dampscherm te plaatsen aan de warme kant. Wat in dit geval betekent dat je op de bestaande vloer eerst folie legt en dan pas de isolatie.

Aanvullend zou ik eerst met een fles pur, rol ducktape en andere tochtwerende middelen opzoek gaan naar alle kieren en naden en die dichten. Het hoeft en moet niet hermetisch dichtgezet worden maar ik verwacht dat bij deze locatie altijd wat natuurlijk ventilatie overblijft.

Grz D.

Alle reacties

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-01 13:32
Ik mis wat je zelf al gevonden hebt? Je kan zeker de vloer isoleren, maar de vraag is of het niet makkelijker is om het dak aan de binnenkant te doen. Wat foto's van de situatie zouden helpen.

https://www.isolatie-info.nl/zolder-isoleren

Acties:
  • Beste antwoord

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:28
Als ik het goed begrijp, is alles wat op een echte ingreep lijkt, niet handig. Dan is de vloer isoleren door er iets op te leggen een goed alternatief. Als de verdieping niet gebruikt wordt, is het zelfs niet eens zo gek om die koud te laten en de thermische schil IN de vloer te doen. Maar in de vloer is niet mogelijk dus op de vloer is geen gek idee.

Aandachtspunten zijn de begaanbaarheid. Je wilt erop kunnen lopen/stallen dus er moet ook weer iets op dat op een vloer lijkt. Kan (dun) underlayment/OSB zijn. Laminaat e.d. lijkt me niet handig (en onzinnig duur voor een opslag) omdat ook drukvaste isolatie wat kan vervormen. Er zijn isolatieplaten met hout oid er al op verlijmd af fabriek.
Ander punt is vocht. Maar dat is op te lossen door een dicht dampscherm te plaatsen aan de warme kant. Wat in dit geval betekent dat je op de bestaande vloer eerst folie legt en dan pas de isolatie.

Aanvullend zou ik eerst met een fles pur, rol ducktape en andere tochtwerende middelen opzoek gaan naar alle kieren en naden en die dichten. Het hoeft en moet niet hermetisch dichtgezet worden maar ik verwacht dat bij deze locatie altijd wat natuurlijk ventilatie overblijft.

Grz D.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:07

Hello. Is it me you're looking for?