Kan ethernet kabel door meterkast storing geven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik ben net terug van half jaar reizen en vlak voordat ik wegging zijn 2 identieke handgemaakte Cat6 kabels geklinkt gelegd in mijn huis. Beide in de 1Gbit poort van de Ziggo Modem en zijn getest met een kortere Cat6 kabel dat 1Gbit netjes gehaald wordt.

Een kabel loopt naar mijn kantoor en de ander naar boven. Beide kabels gaan de muur in en komen dan in de kruipruimte onder het huis uit.

1
De kabel naar het kantoor haalt vloeiend ~1Gbit met iperf3 end-to-end testing en netjes mijn volledige 600Mbit van Ziggo op Speedtest.

2
Nu loopt de kabel naar boven ook door de kruipruimte, maar komt in de meterkast omhoog en eigenlijk wel 30~50cm van het apparatuur. Alleen een beetje bij de gasleiding langs, maar de verbinding valt terug naar 100baseT. Ik heb de kleuren (568B standaard) bij de RJ45 connectoren goed nagekeken en met een kabel tester lopen beide eindpunten de lampjes netjes van 1 t/m 8 in een vloeiend patroon. Ook nog met de eigen klinktang zachtjes opnieuw geknepen om zeker te zijn dat ze knus zitten; ook niet meer beweging, dus zitten goed.

Beide kabels zitten beide maar tussen de 15~20meter. Dit zou volgens mij niet een probleem moeten zijn.

Ik heb beide met dezelfde MacBook en Ethernet adapter getest. De poorten op de Ziggo Modem zijn zeker goed, want met een fabriek-geklinkte Cat6 kabel halen beide poorten ook perfect 1GBit.

Voor beide kabels op de kabeltester gaan het G (ground?) lampje niet branden. Vgm hebben de kabels wel een schild, maar is wss niet aangesloten? Maar voor de kabel naar het kantoor brand ie ook niet en toch haalt ie soepel landurig 1Gbit.

Mijn vraag is nu eigenlijk; kan de kabeltester toch een false-positive aangeven? Als beide kanten netjes 1 t/m 8 doorlopen (alle groen, niets rood) met een net evenredig patroon dan zijn de kabels echt goed verbonden toch? En als de kabel breuk zou hebben dan zou een van de lampjes niet branden, dus het is geen breuk. Kan het toch zijn dat het magnetisch veld van de meterkast de kabel stoort? Als ik in macOS de Hardware tap van de Ethernet specifiek forceer op 1000baseT en ik sla op dan forceert ie zichzelf terug op 100baseT in Automatische modus. Hij weigert gewoon om 1000baseT te voeren. De kabel komt van dezelfde rol en kabeltester geeft wel verbinding. De reden dat ik dit hier vraag is dat onze kruipruimte altijd wat water heeft en het niet even makkelijk naar binnen kruipen is naar de meterkast. Ik vraag me af wat nog meer kan beïnvloeden dat de kabel zelf specifiek niet goed is. Ik neem aan dat opnieuw klinken niet nodig is als de kabel tester netjes 1 t/m 8 aan beide zijden groen geeft? De apparaten zijn iig uitgesloten, omdat het met een andere kabel wel goed werkt. Ook de heb ik als sanity check de kantoor poort van de Modem kant gebruikt voor de foutieve kabel naar boven en ook daar weigert ie 1000baseT te gebruiken. Wat kan ik nog meer testen voordat ik echt de kruipruimte in ga en een volledig nieuwe kabel probeer te trekken?

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Razor_ op 16-09-2022 07:56)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:36
Je kunt ook een toolless connector nemen, zoals https://www.onlinekabelsh...oor-cat6-utp-netwerkkabel, die zijn enkel geschikt voor solide kabels, wel wat lomper.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
zoiets had ik onlangs ook, kabeltester liep netjes alle lampjes af, maar kwam niet boven 100mb
nieuwe connectors erop en bij mijn computer deed ie wel 1gb maar ddie van mn zoon weigerde dat te doen, een extern usb netwerk gbit dingetje lostte dat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:43
Heb je een solid kabel gebruikt? Hoewel het vaak goed gaat kan het zijn dat je storing krijgt als je daar simpelweg connectoren op krimpt.

De tester laat natuurlijk slechts een simpel ledje oplichten, dat is wat simpeler dan er daadwerkelijk netwerkverkeer doorheen sturen. Ik zou proberen beide kanten te voorzien van een nieuw stekkertje, of het gelijk goed doen met keystones.

[ Voor 5% gewijzigd door endness op 12-09-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:05
Je kunt nog kijken of er bij je netwerkkaart iets van energiebesparing aan staat, zo ja dan dien je dat uit te zetten. Die functies werken niet altijd even goed zoals @Silent7 waarschijnlijk ook heeft geconstateerd. Mogelijk zit deze functionaliteit ook in het Ziggo modem.

Ook wordt er met een standaard kabeltester niet de twist gemeten, is de twist ergens te weinig dan heb je ook kans op snelheidsproblemen. Al is deze kans wel een stuk kleiner.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:07
Zeer waarschijnlijk de stekkers op betreffende kabel toch niet helemaal lekker gezet, maar wat niet zichtbaar is.
De gebruikte kabeltester test in feite alleen maar de ader connectie, maar er vervolgens 1gbit overheen blazen is wat anders.

Ik zou dus eerst beginnen met 1 voor 1 de stekkers te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:18

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

2 identieke handgemaakte Cat6 kabels
Zelfgeknepen kan, maar geeft ruimte voor meerdere variabelen en foutjes.

Belangrijkste vragen:

1. Wat voor kabel? Cat6, maar solide of stranded? U-UTP/F-UTP/U-FTP/S-FTP? Indien shielded: aangesloten of niet? Beter geen shielding dan onaangesloten shielding.
2. Afgemonteerd op keystones of een UAE wcd? Of direct op 8P8C/RJ45 stekker?

Het beste leg je solide kabels tussen twee locaties in huis. Monteer je die af op UAE WCDs of keystones. En koop je korte patchkabels om van contactdoos naar apparaat te gaan. Dat is netjes en over het algemeen heel betrouwbaar.
Dat wil niet zeggen dat direct een kabel met stekkers niet kan. Ik heb het zien werken, zelfs aan solide kabels. Het kan, maar als je het kunt vermijden... want komt voor dat je dit soort problemen krijgt. Waarbij je de tijd die je nodig had gehad om het met wcd/keystones te doen dubbel kwijt bent aan foutzoeken.

Qua interferentie: ik betwijfel het.
Als het er pal langs loopt, bijvoorbeeld in een kabelgoot met meerdere kabels er omheen. In datacentra is dat een ding. In een thuissituatie komt unshielded Cat6 doorgaans niet in de problemen. Zou bijzonder zijn. Je geeft aan dat het bij jou 30~50cm van de apparatuur loopt: no way.

[ Voor 28% gewijzigd door Ultraman op 12-09-2022 14:06 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als hij vlak langs de 220 loopt, en het is een unshielded exemplaar: kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Bedankt voor de snelle reacties @Silent7 @endness @DutchKel !

Kort;

- Ik heb met zekerheid geconstateerd dat alle 4 eindpunten van beide kabels netjes in de 658B volgorde staan. Er is dus geen sprake van een 568A twist indeling
- De kabel is paars en best wel hard idd. Ik weet niet zeker of dat solid kabel betekend? Bij wat buigen slaat het al snel wat wittig uit, dus ik denk het wel?
- Ik denk niet dat het energiebesparing is omdat de andere kabel er ook mee getest is en een derde fabriekskabel daar in ook beide netjes 1GBit halen

Ik ga straks even proberen beide kanten opnieuw te klinken. Die er nu in zitten zien er wel mooi en netjes uit. Ook niet gestripped; gewoon netjes met de de huls er nog om en dan met de knijptang ingedrukt.

Ik laat het zo snel mogelijk weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
@Ultraman Ik heb even op de kabel gekeken en foto's gemaakt. Dit staat er op;

087 M EXCEL 100-071 4PR 23AWG UTP L80H CABLE CAT6 BATCH NO 20190917003 EN50575 Class Dca DDP EXL214 WWW.EXCEL-NETWORKING.COM

De kabel zit verder niet in een kastjes o.i.d. Gaat gewoon direct van de Ziggo modem met steentje naar boven (in de AP), maar ik heb alle testen gedaan een met een Thunderbolt 1GBit ethernet adapter op m'n MacBook Pro 16" M1 2021.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZgDOoPQvKua6cy2om9vDUm5VpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWoxaGyTyMbcWuR9ok7M02t9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyXN51J9X0v2mUxTxC2VPHnmfSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpcOcdWsBQzfQacme4vh1MEk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcZNG80vEJn_U3Ihm_HbP_mbJJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WD4ZvF6ymn5QtdgBqkccOZ05.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Razor_ op 12-09-2022 14:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Razor_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:07:
@Ultraman Ik heb even op de kabel gekeken en foto's gemaakt. Dit staat er op;

087 M EXCEL 100-071 4PR 23AWG UTP L80H CABLE CAT6 BATCH NO 20190917003 EN50575 Class Dca DDP EXL214 WWW.EXCEL-NETWORKING.COM

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dank. Dat is zeker behulpzaam.

Dat is een solid Cat6 U/UTP kabel.
Daar horen geen stekkers aan geknepen te worden. Deze zijn geschikt om door buizen te trekken, om vervolgens af te monteren op wandcontactdozen (UAE) of op keystones.

Je kunt er wel stekkers aanknijpen en het kan ook goed gaan. Probleem is dat de mesjes van zo'n stekker vaak niet goed in zo'n solide ader kunnen snijden. Dan krijg je wel oppervlakkig contact, en vaak voldoende om van een simpele kabeltester de lampjes te doen branden, maar zodra er daadwerkelijk signaal doorheen moet heeft dat wisselende resultaten.

[ Voor 99% gewijzigd door Ultraman op 12-09-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Ultraman schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:08:
Daar horen geen stekkers aan geknepen te worden.
Here we go again.. Stekkers geschikt voor solid kabel kunnen daar perfect op genepen worden als het voor indoor use is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het verschil tussen solid en stranded zit in de aders.
Afbeeldingslocatie: https://1cp3v31bcrm1lv5jv1crjrq1-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/01/solid-vs-stranded-hookup-wire_img.jpg

Stekkertjes moet je eigenlijk alleen aan de stranded variant knijpen omdat het anders mogelijk slecht contact maken. De kans dat dat het probleem is is oneindig groter dan dat de meterkast op de kabel stoort.
Tha Render_2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:09:
[...]

Here we go again.. Stekkers geschikt voor solid kabel kunnen daar perfect op genepen worden als het voor indoor use is.
Goed, je hebt geen ongelijk, maar dan heb je het dus wel over speciale stekkertjes bedoeld voor een solid kabel. Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel te stellen dat het hier niet om die stekkertjes gaat.

[ Voor 37% gewijzigd door Janoz op 12-09-2022 14:11 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ultraman schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:08:
Daar horen geen stekkers aan geknepen te worden.
Aanvullend: En als je er wel perse stekkers aan wilt hebben dan dien je daar speciale stekkers voor te nemen voor solid kabels. Die zijn anders dan voor stranded kabels (soepele kabels).

@Razor_ ik denk overigens dat je de energiebesparingsfuncties van netwerken verkeerd begrijpt omdat je het al direct uitsluit. In het kort houd het in dat er wordt gemeten hoe lang de kabel is en aan de hand van de gemeten lengte wordt er minder energie gebruikt om de signalen door te sturen. Soms zit daar iets mis waardoor deze te weinig stroom over de kabel stuurt. Dit kan dus per kabel verschillend zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door DutchKel op 12-09-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Ik heb nog wel redelijk wat kabel over. Ik snap wat er gezegd wordt, maar het kan dus zijn met 1~3 pogingen dat het zomaar ineens wel goed werkt? Als de kabel dus bijv wel valid test op de kabel tester kan het bijv nog zijn dat signaal wel te zwak is op een of meerdere aansluitingen? Of hoe moet ik dat zien? Is meerdere rondes testen het waard of moet ik eerst andere keystones bestellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Tha Render_2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:09:
[...]

DutchKel schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:09:
[...]

Aanvullend: En als je er wel perse stekkers aan wilt hebben dan dien je daar speciale stekkers voor te nemen voor solid kabels. Die zijn anders dan voor stranded kabels (soepele kabels).
Jah, het kan. Ik heb die connectors ook liggen. Het kan goed gaan en prima werken, en je kunt ook dit soort vaagheden krijgen. Vandaar dat ik het afraad. Het is netter om solide kabel af te monteren op een WCD of keystones en dan is het super betrouwbaar.

@Razor_ Haal de stekkers er eens af en krimp ze opnieuw. Dat kan je probleem oplossen. Als je genoeg kabel hebt zeker het proberen waard. Kijk ook even naar je connectors of die wel voor solid geschikt zijn.
Ik zoek daar even een plaatje van...Plaatje gevonden van de mesjes in de connector:
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/PUwjE.jpg
Heb je soms wel een vergrootglas bij nodig om dat uberhaupt te kunnen zien. Of zaag er eentje open? ;)

Gaat het dan nog niet zou ik je opties overwegen: andere stekkers halen waarbij je let op geschikheid voor solide aders, of afmonteren op een keurige wandcontactdoos of keystones. Voordeel van keystones is dat je daar toolless varianten van hebt waarvoor je geen LSA tool nodig hebt :)
Wel iets duurder.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 12-09-2022 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Ultraman schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:14:
Jah, het kan. Ik heb die connectors ook liggen. Het kan goed gaan en prima werken, en je kunt ook dit soort vaagheden krijgen. Vandaar dat ik het afraad. Het is netter om solide kabel af te monteren op een WCD of keystones en dan is het super betrouwbaar.
Ik raad het ook zeker niet aan. Maar sommige mensen willen er perse een stekker op hebben ongeacht welk ander goed advies er ook wordt gegeven. Ik heb daar al eens een hele discussie over gehad.

De kabel is oorspronkelijk bedoeld zoals al is gezegd om in een buis te trekken en af te monteren op een wandcontactdoos of op een patchpaneel (eventueel met keystones).

Als je de kabel te veel beweegt dan breekt die na verloop van tijd. Vandaar dat je hem beter op een muur kunt monteren met een wandcontactdoos, dan beweegt de kabel verder niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Ik heb bij de Ziggo modem ook op de achterzijde van de kabeltjes in een hoek tegen de body van de modem aan een kleine stukje duct tape gebruikt zodat ze niet kunnen wiebelen (zijn wat stugger en zwaarder idd), want aan de Ziggo modem kant klikken ze niet echt vast, ongeacht dat de klikkers wel goed werken in andere aansluitingen (zijn niet lam dus).

Ik ga vandaag opnieuw knijpen proberen. Iets van 3 keer als het nodig is. Als het dan nog niet werkt; wat is dan een type-aanduiding voor een steentje die geschikt is voor solid cables?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Razor_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:26:
Ik heb bij de Ziggo modem ook op de achterzijde van de kabeltjes in een hoek tegen de body van de modem aan een kleine stukje duct tape gebruikt zodat ze niet kunnen wiebelen (zijn wat stugger en zwaarder idd), want aan de Ziggo modem kant klikken ze niet echt vast, ongeacht dat de klikkers wel goed werken in andere aansluitingen (zijn niet lam dus).

Ik ga vandaag opnieuw knijpen proberen. Iets van 3 keer als het nodig is. Als het dan nog niet werkt; wat is dan een type-aanduiding voor een steentje die geschikt is voor solid cables?
https://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_stekkers.html Hier staat per stekker erbij waar deze voor geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor_
@Ultraman Ik weet niet welke soort destijds zijn gebruikt. Ik heb deze hier liggen. Dit lijkt op de solid én stranded tandjes variant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYrrHtSyyAl_AmR08ba74VlNEZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6kxySU1totSVqbx04PQ4YuD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
@DutchKel Dank voor de link!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Razor_ schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:32:
@Ultraman Ik weet niet welke soort destijds zijn gebruikt. Ik heb deze hier liggen. Dit lijkt op de solid én stranded tandjes variant?

[Afbeelding]
Lijkt er wel op ja.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:36
Je kunt ook een toolless connector nemen, zoals https://www.onlinekabelsh...oor-cat6-utp-netwerkkabel, die zijn enkel geschikt voor solide kabels, wel wat lomper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Heb zojuist meerdere malen geprobeerd aan beide zijden. Wat ook nog lastig is qua bepalen. Voor hetzelfde geld is het steeds om en om net verkeerd. Dan weet je nooit zeker welke fout zou zijn. Maar het blijft steeds 80~100Mbit op de lijn. Forceren naar 1000baseT blijft ook falen. Wss gaat m'n 5Ghz WiFi nu zelfs nog sneller. Terwijl het juist het doel was om met ethernet de 1GBit naar boven te halen en via het 5GHz AP daar zuivere snelheid te halen.

Mss toch maar proberen nieuwe kabel te trekken binnenkort. Met 195cm in natte kruipruimte altijd pret 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
Kabel is niets mis mee, Rj45's aanknijpen is en blijft prutswerk.
En met solid kabel is al helemaal.

Gewoon netjes afmonteren op een wcd, keystone of patchpaneel, als het maar LSA is en niks aanknijpen.
Eventueel als je perse er een RJ45 op wilt hebben gebruik je een toolless versie die ook lsa aan boord heeft.

En voor storingen hoef je al helemaal niet bang te zijn, een cat 6 utp is door de twist volkomen ongevoelig voor storing van buiten.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 12-09-2022 16:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Heb de toolless besteld. Binnenkort proberen. Hopelijk werkt het 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Als je op die kabel rj45 plug wilt installeren had je die van excel zelf moeten nemen. De nummer is 100-117-100.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq5gVcrPiCWsnSWtvvfCPi9WYO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/si0BjwwyHcriJo0Pp70VgUGk.jpg?f=fotoalbum_large

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
DutchKel schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:53:
Je kunt nog kijken of er bij je netwerkkaart iets van energiebesparing aan staat, zo ja dan dien je dat uit te zetten. Die functies werken niet altijd even goed zoals @Silent7 waarschijnlijk ook heeft geconstateerd. Mogelijk zit deze functionaliteit ook in het Ziggo modem.

Ook wordt er met een standaard kabeltester niet de twist gemeten, is de twist ergens te weinig dan heb je ook kans op snelheidsproblemen. Al is deze kans wel een stuk kleiner.
Nee nee had niets met ethernetadapterinstellingen te maken, de ingebouwde ethernet op mn zoons notebook schakelde zelf naar 100mb, daarom loste een losse dongle het op. Als je een notebook hebt @Razor_ kan je even speedtest doen in de twee kamers om adapter problemen uit te sluiten (mijn notebook deed het wel dus wisten we dat het niet aan het netwerk en de kabels lag, scheelde opnieuw stekkers erop zetten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
@Dyckie Dank! Ik wacht even de bestelde af en als het niet werkt dan bestel ik die alsnog!

@Silent7 Ik zal het morgen even met een andere device sanity checken. Dank!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:05:
Kabel is niets mis mee, Rj45's aanknijpen is en blijft prutswerk.
Dat zeg je wel vaker en voor een deel ben ik het ook wel met je eens. Maar ik garandeer je dat heel veel goed geoefende monteurs of technici, want dat is het gewoon, het er absoluut niet mee eens zijn. Het hanteren van zo'n krimptang, mits een goede, vereist alleen een bepaalde vaardigheid en zorgvuldigheid die niet iedereen in z'n vingers heeft. Maar in menige installatie liggen al jaren zulke kabels zonder dat ze ooit problemen hebben. Dat prutswerk geldt dan ook alleen voor amateurs die het gauw even denken te fixen. In mijn huis ligt ook zo'n kabel, ruim 20 jaar geleden gratis aangelegd door een monteur van/namens UPC. Gewoon ter plaatse met een krimptang van stekkertjes voorzien. Ik heb geen idee, maar bestonden er toen al kant en klare (lange) patchkabels met aangegoten stekkertjes?

• Ben(V)
Ben het niet met je eens.

Rj45 aanknijpen maakt op z'n best een contact verbinding tussen Rj45 en de kabel ader.
Daar kan potentieel corrosie tussen komen.

Een Lsa snijd de massieve ader een beetje in, waardoor een koude las ontstaat waar geen corrosie tussen kan komen.

Kortom, elke professional zal je vertellen dat vaste gebouwen bekabeling met stugge kabel en afgemonteerd op lsa wordt uitgevoerd.
En aansluiten van apparatuur met soepele fabrieksmatig gefabriceerde patchkabel gedaan wordt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat is dan ook wel weer zo in de professionele sfeer. Ik zei dan ook dat ik het voor een deel met je eens ben. Maar wat ik bedoelde is enige nuance met dat "prutswerk". Namelijk dat ik me wel terdege herinner van ongeveer rond de eeuwwisseling dat zelf de krimptang hanteren toen nog algemeen gebruikelijk was. Of er toen al kant en klare kabels bestonden weet ik niet meer. Maar hoe dan ook, ik heb van uitval ook na al die jaren (meer dan 20 jaar) nooit iets gemerkt. Dat neemt niet weg dat je als het even kan voor aansluiten van apparatuur aanbevolen is om fabrieksmatige kant en klare kabel te nemen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:59:
Als hij vlak langs de 220 loopt, en het is een unshielded exemplaar: kan
Tegenwoordig is het 230V. Maar dan nog moet die netwerkkabel er écht strak langs lopen, dus parallel en niet kruisen. Daarbij moet er een aardige stroom gaan lopen voordat het storing op wil wekken in een netwerkkabel. De impact is simpelweg te klein. Zeker wanneer je draad in buis hebt met daarnaast (dus buiten de buis) een netwerkkabel is het al te verwaarlozen.

Zoals TS aangeeft zit er 20-30 cm ruimte tussen. Nou, dan ga je geen storing krijgen van die 230V leiding.

• Razor_
Ging hier ook over een gasleiding. Wat verder vgm helemaal niet mag uitmaken. Afstand tot de groepenkast is wss iets van 80cm.

• Razor_
Vraagje; dit lijkt heel simpel, maar ik kan nergens online met zekerheid vinden wat de juiste invoermethode is van de kabels. Ik neem aan dat de B verwijst naar de volgorde voor 568-B? Maar wat is de juist kleurvolgorde boven en onder? Is niet echt logisch 🙈

Ik snap dat dit wss niet het beste merk is. Maar ik heb ze nu toch dus ik kan beter wel even testen lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-_H8SQa2JSk6kBJmwqcR7tYjMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvoAPL91LlSD8Hb1EVpyxm4H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCFip7eMxAB0WmG_YtdFwfahp88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeoUZmWMaepaK7tfcmlWXA8Q.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-09 15:26
B:
boven: witgroen - groen ---- witbruin - bruin
onder: witoranje - oranje ---- blauw - witblauw

Niet over logica nadenken!!

• Ben(V)
En zorg ervoor dat de twist van elk aderpaar zolang mogelijk gehandhaafd wordt, dus niet alles eerst uit elkaar draaien.

Die twist zorgt er namelijk voor dat utp geen last heeft van externe storing bronnen.

En om nog even op de post van @sypie terug te komen, ook een utp kabel die strak langs een netspanning kabel loopt is geen enkel probleem voor een cat 6 utp kabel, alles wordt effectief door de twist opgeheven.
Storing op de ene ader is exact gelijk op de andere ader(maar dan negatief) door de twist, waardoor de totale storing van buiten altijd nul.

En dit zijn prima toolless connectors, die dure van metaal zijn volkomen overbodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 15-09-2022 11:53 ]

• Razor_
Dank! De eerste net gedaan en de twist zoveel mogelijk in tact geprobeerd te laten.

• Razor_
Wat een opluchting. Het werkt 🙏🏻 Allen dank voor de hulp, tips en info!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:00
Ben(V) schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:09:
Ben het niet met je eens.

Rj45 aanknijpen maakt op z'n best een contact verbinding tussen Rj45 en de kabel ader.
Daar kan potentieel corrosie tussen komen.

Een Lsa snijd de massieve ader een beetje in, waardoor een koude las ontstaat waar geen corrosie tussen kan komen.

Kortom, elke professional zal je vertellen dat vaste gebouwen bekabeling met stugge kabel en afgemonteerd op lsa wordt uitgevoerd.
En aansluiten van apparatuur met soepele fabrieksmatig gefabriceerde patchkabel gedaan wordt.
Het beste is en blijft inderdaad met solid-core-kabel absoluut spul met LSA-terminal.
Maar ik kan je bij deze garanderen dat ook in professionele productie-omgevingen er zeer veel met connectoren op solid-core-kabel gewerkt wordt hoor!

Als ik kijk op m'n werk werken we vrij veel met (de)centrale regelkasten waar PLC's etc. in hangen en die worden allemaal met solid-kabel onderling aangesloten waar veelal gewone RJ45/8P8C pluggen op gemonteerd zijn/worden.
Bij enkele kasten zit er hooguit een keystone in de wand v/d kast om makkelijk op locatie in te pluggen op de PLC (of andere controller) zonder de kast te moeten openen.

sypie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:29:
[...]

Tegenwoordig is het 230V. Maar dan nog moet die netwerkkabel er écht strak langs lopen, dus parallel en niet kruisen. Daarbij moet er een aardige stroom gaan lopen voordat het storing op wil wekken in een netwerkkabel. De impact is simpelweg te klein. Zeker wanneer je draad in buis hebt met daarnaast (dus buiten de buis) een netwerkkabel is het al te verwaarlozen.

Zoals TS aangeeft zit er 20-30 cm ruimte tussen. Nou, dan ga je geen storing krijgen van die 230V leiding.
Zelfs al lopen de UTP-kabels meters langs (lees: strak tegen elkaar aan) elkaar bij een gewone huisaansluiting ga je nog geen effecten hebben.
Dat ga je alleen merken met >80A aansluitingen en/of flinke frequentie-regelaars waarvan de kabels op elkaar gestapeld meters lang bij elkaar lopen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:31:

Zelfs al lopen de UTP-kabels meters langs (lees: strak tegen elkaar aan) elkaar bij een gewone huisaansluiting ga je nog geen effecten hebben.
Dat ga je alleen merken met >80A aansluitingen en/of flinke frequentie-regelaars waarvan de kabels op elkaar gestapeld meters lang bij elkaar lopen.
Leg ze maar eens naast de DC kabels van zonnepanelen, in tegenstelling tot heftruck-laders komen die thuis wat vaker voor. :+ Heb je zomaar geen internet op zolder van 12-15 uur. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:00
jadjong schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:52:
[...]

Leg ze maar eens naast de DC kabels van zonnepanelen, in tegenstelling tot heftruck-laders komen die thuis wat vaker voor. :+ Heb je zomaar geen internet op zolder van 12-15 uur. :P
True! Die had ik ff buiten beschouwing gelaten, gewoon die omvormers op zolder laten of geen zonnepanelen }) :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Onzin DC stoort al helemaal niet op een UTP kabel.
En ook een omvormer stoort echt niet op een utp kabel.
En laders van heftruck of 80 A leidingen hebben ook geen invloed.
Allemaal broodje aap verhalen.
Misschien handig al je je eens verdiepte in de werking ervan.

Je zult wel last van wifi storing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
YouTube: The Big Misconception About Electricity

Ben ik het ook wel mee eens. Idealiter creëert alles met een elektronisch signaal een magnetisch veld. Echter zijn bijna al die velden vrijwel zo zwak (elke stap n-afstand degradeert de sterkte aanzienlijk) dat het niet veel invloed heeft op omliggende bedrading en apparatuur. Voor radio signalen is dit inderdaad andere materie, gezien het "warrigheid" in de lucht veroorzaakt als het dezelfde golflengtes kruist. Een beetje alsof iemand met een kleedje je rooksignaal zit te verdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Tevens zijn bij veel apparaten die storen niet de bedrading zelf maar vaak de spoelen de grootste boosdoener.

[ Voor 3% gewijzigd door Razor_ op 16-09-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor_
Bij gelijkstroom is de oscillatie tevens nog veel kleiner, wat nog minder effecten naar buitenaf zal creëren. Mede wss de reden waarom datakabels zelf elkaar al helemaal niet verstoren. Anders zou de wikkel van de kleinere kabels binnenin een ethernet kabel ook al veel meer storing op elkaar veroorzaken.
Pagina: 1