Ik zoek twee grote (4 TB) losse harde schijven die ik als lokale backup en tweede backup kan gebruiken. Dit dekt makkelijk mijn archief, ik kan op de eerste ook nog mijn dagelijkse macOS Time Machine backup bijhouden. Gewoon een losse HDD die ik kan verbinden via USB met een snoertje of in de desktop drive bay kan steken, vind ik prima. Ik heb naar NAS'en gekeken maar voegt voor mij weinig toe voor vooral archivering van voornamelijk 1 persoon.
De prijsverschillen zijn niet enorm dus dat is het probleem niet. Ik wil gewoon de meest geschikte harde schijf kopen voor archivering. Daarom ook geen SSD want ik heb daar slechte ervaringen mee qua langer bewaren met de stroom er af.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk aan Western Digital maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt. Je kan altijd pech hebben of juist geluk met die dingen.
Wel heb ik een voorkeur voor PMR/CMR schijven, omdat ik daar meer vertrouwen in heb op de zeer lange termijn. Dus dan kom ik bij 3,5 inch schijven uit. Dat ze wat groter zijn en heel klein beetje meer geluid maken vind ik niet erg (al heb ik liever al te rumoerige HD's).
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb pakweg 1 TB aan archief wat ik graag veilig wil stellen. Veel foto's en muziekbestanden, wat filmpjes, aardig wat oude werkbestanden in Adobe applicaties zoals de creative suite. Soms ook een bak fonts, voor zover die nog van DVD af te krijgen zijn, dus ook kleie bestandjes. Ik heb echt al heel wat zitten lezen hierover maar zelfs WD zelf geeft niet echt een advies voor archivering.
Maar welk type / kleur WD HDD is hiervoor het meest geschikt? Blue, red of purple?
Wat is je budget?De prijsverschillen zijn niet enorm dus dat is het probleem niet. Ik wil gewoon de meest geschikte harde schijf kopen voor archivering. Daarom ook geen SSD want ik heb daar slechte ervaringen mee qua langer bewaren met de stroom er af.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk aan Western Digital maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt. Je kan altijd pech hebben of juist geluk met die dingen.
Wel heb ik een voorkeur voor PMR/CMR schijven, omdat ik daar meer vertrouwen in heb op de zeer lange termijn. Dus dan kom ik bij 3,5 inch schijven uit. Dat ze wat groter zijn en heel klein beetje meer geluid maken vind ik niet erg (al heb ik liever al te rumoerige HD's).
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb pakweg 1 TB aan archief wat ik graag veilig wil stellen. Veel foto's en muziekbestanden, wat filmpjes, aardig wat oude werkbestanden in Adobe applicaties zoals de creative suite. Soms ook een bak fonts, voor zover die nog van DVD af te krijgen zijn, dus ook kleie bestandjes. Ik heb echt al heel wat zitten lezen hierover maar zelfs WD zelf geeft niet echt een advies voor archivering.
[ Voor 8% gewijzigd door laptopleon op 12-09-2022 20:25 ]