Combineren meerdere adapters / voedingen (en voltages)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Beste mede-Tweakers,

Ik heb / ben bezig met het bouwen van een eigen zit/sta bureau, maar kom daarbij ook tot de conclusie dat ik een redelijk aantal apparaten heb aangesloten bij het bureau en maar twee stopcontacten heb met als gevolg weer stekkerdozen, vele adapters, etc. En dat wil ik een beetje proberen te consolideren.
Uit een kleine inventarisatie kom ik nu tot de volgende DC apparaten:
  • 12V, 6A voor bureau
  • 12V, 3A voor speakers
  • 9V / 6V, 1A voor nog een apparaat (sticker apparaat staat 9V op, bijgeleverde adapter gek genoeg 6V)
  • 5V voor 2 ESPs waarbij een met een kleine LED strip op 5V (uiteraard direct op 5V en niet op ESP)
Mijn "plan" daarbij is om voor één 12V voedingsbron te gaan. Hierbij kom ik uit op de Meanwell RS 150 12. Meanwell omdat dat volgens mij een bekend / betrouwbaar merk is, 12V omdat dat dan het maximale voltage is dat ik nodig heb, en het 150W aangezien 6A + 3A al 9A is, op 12V dus 108W. De "open" voeding heb ik gekozen zodat ik deze zelf kan aansluiten en niet weer een kabel bundel erbij krijg. Ik wil deze dan in poot van het bureau wegwerken, en direct vanuit het stopcontact een kabel leggen naar deze voeding en wat stopcontacten die ik in het bureau wil maken. Dus kabel met stekker in stopcontact naar het bureau, en met WAGO "splitten" naar deze voeding en een kabel naar bovenin het bureau waar dan stopcontacten komen. Waarbij ik dus geen stopcontact nodig heb om naar adapter/voeding te gaan etc.

Volgende punt is vervolgens de overige voltages. Ik heb eens op een ESP zitten te neuzen en daarop zie ik een chipje "AMS1117" zitten. Blijkbaar een voltage regulator die van maximaal 15V naar (bv?) 5V kan. Theoretisch zou ik daarmee dus in ieder geval die ESP kunnen voeden met 12V?, echter heb ik 5V sowieso nodig voor de LED strip. Maar mogelijk dat wel zo'n (soort) voltage regulator daarvoor kan toepassen? Alleen zie ik daarmee zo snel geen oplossing voor de 6V / 9V die ik ook nodig heb. Maar dat zou eventueel weer wel kunnen met een buck / step down converter? Daarvan heb ik er ooit wel gekocht, in PCB vorm, maar vind ik in totaliteit een beetje onhandig werken (doordat het een volledig PCB is en wat lastiger te combineren in een geheel om wat stekkers erbij te krijgen). Dus het liefst ga ik meer voor een totaaloplossing met één PCB met een terminal voor de 12V input en dan een of meerdere 5V outputs en een 6V/9V output. Iets dat lijkt mij makkelijker te bewerkstelligen is met een (through hole) voltage regulator dan volledig zelf knutselen met een step down converter. Echter denk ik dan dat er geen voltage regulator is voor 6V noch 9V output?

Wie kan mij hier dus mee helpen in de laatste stapjes? En dit eens controleren, en of ik geen andere zaken over het hoofd zie (kabeldiktes bv zal ik moeten controleren).

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien een USB lader erbij maken, altijd handig voor bij je bureau maar tegelijk heb je daarmee ook een 12->5v converter.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:29

Tazzios

..

De ESP`s zullen geen probleem hebben met 6 volt. Op 12v kan op zich ook maar; https://forum.arduino.cc/...12v-power-supply/677422/3

Is alleen nog de vraag wat de ledstrips met 6 volt doen. Anders 12V > 5,5 volt?
DC, DC converter prints zijn meestal zelf instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
memphis schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:14:
Misschien een USB lader erbij maken, altijd handig voor bij je bureau maar tegelijk heb je daarmee ook een 12->5v converter.
Heb ik over gedacht, maar een USB adapter wil ik dan natuurlijk bij het blad hebben, alleen is dat dus "mobiel" gezien in hoogte verstelbaar bureau. Levert dus weer (onnodig) gedoe met kabels op. Een losse 5V voeding (bv de Meanwell RS 15 5, "zelfde" als eerder gelinkte dus, alleen dan 5V - 15,W) heb ik ook even over gedacht, maar is ook weer wat onhandiger in aansluiten / plaatsen, nog los van dat ik dan alsnog geen 6V of 9V heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Tazzios schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:15:
De ESP`s zullen geen probleem hebben met 6 volt. Op 12v kan op zich ook maar; https://forum.arduino.cc/...12v-power-supply/677422/3

Is alleen nog de vraag wat de ledstrips met 6 volt doen. Anders 12V > 5,5 volt?
DC, DC converter prints zijn meestal zelf instelbaar.
F*ck, toen had ik een hele reactie getyped en was die ineens weg. Poging 2.

Ik kan ook proberen of dat rare 6V/9V dan niet ook V slikt, is misschien nog wel het makkelijkst dan.

DC - DC converter die ik eerder heb gebruikt is inderdaad instelbaar. Echter vond ik dat niet heel fijn werken in totaalvorm met een PCB. Ik heb deze nu namelijk al toegepast om vanuit een universele adapter 9V en 5V voor een van beide ESPs te krijgen. Maar daarbij heb ik de DC - DC converter met hot glue op een leeg through hole PCB gezet en dan vanuit een input kant direct naar een output (op 9V dan) en parallel daaraan een DC - DC converter gezet die naar 5V gaat en dan naar andere uitgang. Maar dat is allemaal nogal fragiel. In dat geval kan ik waarschijnlijk beter een losse converter component kopen en zelf op een PCB zetten zodat het gewoon een plaatje is. Komt alleen ook nog het probleem met solderen en draden / lijn diktes die daarbij komen kijken. Want een dunne trace kunnen vast geen hogere amperages doorheen (alhoewel dat in dit geval zal meevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik heb zelf deze in een doosje gezet. input 12 volt en als output 5 en 12 volt. Dit voor 4 fans aangestuurd door een ESP32 met tempsensor (sensor krijgt 3 volt van de ESP32)

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:25
hot glue? er zijn ook buck converters met schroefgaten er in

Maar wel een goede gedachte om niet 4 verschillende ac-dc converters rond je bureau te hebben!

[ Voor 44% gewijzigd door Rrob op 17-09-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:38:
Mijn "plan" daarbij is om voor één 12V voedingsbron te gaan. Hierbij kom ik uit op de Meanwell RS 150 12. Meanwell omdat dat volgens mij een bekend / betrouwbaar merk is, 12V omdat dat dan het maximale voltage is dat ik nodig heb, en het 150W aangezien 6A + 3A al 9A is, op 12V dus 108W.
Kun je de 5V en 12V niet uit de voeding van een desktop PC halen, mits je die op het bureau hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:00:
[...]

Kun je de 5V en 12V niet uit de voeding van een desktop PC halen, mits je die op het bureau hebt staan?
Interessant idee. Maar 9A piek belasting is dan wellicht wel hoog? Geen idee ook wat het maximale vermogen van mijn voeding is. Daarnaast klinkt het mij eerlijk gezegd ook nogal hackish aan. En mogelijk/waarschijnlijk levert de voeding niet continu al deze vermogens? (Zit ook nog wel eens aan het bureau met laptop, en dan speakers aan en eens een keer ee hoogte van het bureau verstellen. Maar of een PC voeding dan 12V levert, terwijl de PC uit staat? 5V vast wel gezien bv USB ook stroom blijft leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
RobertMe schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:06:
[...]

Interessant idee. Maar 9A piek belasting is dan wellicht wel hoog? Geen idee ook wat het maximale vermogen van mijn voeding is. Daarnaast klinkt het mij eerlijk gezegd ook nogal hackish aan. En mogelijk/waarschijnlijk levert de voeding niet continu al deze vermogens? (Zit ook nog wel eens aan het bureau met laptop, en dan speakers aan en eens een keer ee hoogte van het bureau verstellen. Maar of een PC voeding dan 12V levert, terwijl de PC uit staat? 5V vast wel gezien bv USB ook stroom blijft leveren).
een normale pc voeding levert het grootste deel van zijn vermogen als 12V dus 9A zou geen probleem moeten zijn.
Maar als de voeding uit staat levert die alleen een beetje 5V, daar kan je net een telefoon mee opladen maar daarna houdt het wel op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:00:
[...]
Dat kan als die voeding dat naast de functies in de PC kan trekken en moet:
1. Die desktop continu 24/7 ingeschakeld zijn. Niet bepaald energiezuinig! Wil je dat?
2. Je over de vaardigheid en kennis beschikken om in de computer de aansluitingen van die beide spanningen naar buiten te halen. Een vaardigheid waarover lang niet iedereen beschikt. En ik vrees dat menigeen er ook niet voor voelt. Maar met een voeding uit een afgedankte computer zou het met een beetje handigheid moeten lukken (b.v. weten hoe je hem moet in- en uitschakelen). Inbouwen in een geschikt kastje of doosje en voorzien van aansluitbusjes moet denk ik iedereen, (desnoods met een beetje hulp) wel kunnen. Ik vermoed dat menig hobbyist het wel eens heeft toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

De door jouw genoemde voeding heeft ook al een 5v output. waarom dan nog een convertor daarvoor inzetten.
Denk je ook wel aan aardig van je bureau als je daar voedingen gaat inbouwen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
heuveltje schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:20:
De door jouw genoemde voeding heeft ook al een 5v output. waarom dan nog een convertor daarvoor inzetten.
Dan heb ik waarschijnlijk iets gemist. Ik heb wel gezien dat er een 5V model/uitvoering is, niet dat de 12V uitvoering ook 5V doet outputten. Maar had hem besteld en is gisteren aangekomen. Ook even geprobeerd (gisteren) en er zitten twee V+ en twee V- aansluitingen op (en onder het schroefje zit een plaatje naar links en rechts, dus ik denk dat je er formeel ook 2 kunt aansluiten onder 1 schroef).
Denk je ook wel aan aardig van je bureau als je daar voedingen gaat inbouwen ?
Goed punt v.w.b. correct monteren en aansluiten etc. Daar ben ik ook niet zo bekend mee. Gelukkig is het bureau allemaal hout. Enige geleidende zijn wat schroeven, lade-/geleiderails en de actuatoren. Aarden zou denk ik dus niet verder komen dan de voeding aarden (zit ook een "connector" voor er op). Maar in dit oudere huis is "niks" geaard. Dus aarden aan het stopcontact kan ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:41
Ik heb paar jaar geleden voor wat elektro projectjes eens zo'n ding gekocht..
https://nl.aliexpress.com/item/1005001774671072.html

Gewoon aan een oude pc voeding gehangen en je hebt voldoende 'power' lijntjes.
Voordeel is dat deze 'adapter' geschakeld is met een weerstand, anders gaat je voeding niet 'aan'.

Misschien is dat een optie voor je?!

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Tazzios schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:51:
Ik heb zelf deze in een doosje gezet. input 12 volt en als output 5 en 12 volt. Dit voor 4 fans aangestuurd door een ESP32 met tempsensor (sensor krijgt 3 volt van de ESP32)
Om hier nog even op terug te komen. Hoe heb je deze bevestigd? Heb je daar toevallig een foto van? Er zitten dan wel twee (schroef) gaten in, die de mijne mogelijk ook hebben. Maar dan heb ik nog geen concreet idee v.w.b. doosje en hoe concreet dat PCB dan te monteren.
Alhoewel ik evt zelf ook iets met de 3D printer kan maken v.w.b. een gesloten doosje waar dan ook meteen pennen / standoffs in zitten voor de gaatjes in dat PCB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mr_zippey schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:26:
Ik heb paar jaar geleden voor wat elektro projectjes eens zo'n ding gekocht..
https://nl.aliexpress.com/item/1005001774671072.html

Gewoon aan een oude pc voeding gehangen en je hebt voldoende 'power' lijntjes.
Voordeel is dat deze 'adapter' geschakeld is met een weerstand, anders gaat je voeding niet 'aan'.

Misschien is dat een optie voor je?!
Dat ziet er nog wel interessant uit ja. Ook omdat die dus al meerdere output voltages heeft incl. een aanpasbare output (12V & 5V van de standaard outputs en 9V kon ik dan via de aanpasbare pakken). Alleen... heb ik intussen dus al die 12V Meanwell voeding gekocht :p. En qua ruimte gebruik zou een normale ATX voeding dan ook niet passen. Had ik dus evt voor een small formfactor achtig model moeten gaan zoals ook in 19" kasten zit bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

RobertMe schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:33:
[...]

Om hier nog even op terug te komen. Hoe heb je deze bevestigd? Heb je daar toevallig een foto van? Er zitten dan wel twee (schroef) gaten in, die de mijne mogelijk ook hebben. Maar dan heb ik nog geen concreet idee v.w.b. doosje en hoe concreet dat PCB dan te monteren.
Alhoewel ik evt zelf ook iets met de 3D printer kan maken v.w.b. een gesloten doosje waar dan ook meteen pennen / standoffs in zitten voor de gaatjes in dat PCB.
Ik had deze gekocht voor de esp32 en de dc dc paste er ook in.
https://www.amazon.nl/dp/B07BSTK1YM
In de behuizing de verder de print niet vast gezet. De er aan gekoppelde kroontjes zitten deel binnen en deels buiten behuizing en zo dus op de rand geklemd. Dus iets minder proffie dan jij in gedachte lijkt te hebben. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
@RobertMe ik monteer printjes gewoon met bouwmarkt schroefjes en plastic afstandshoudertjes
https://www.aliexpress.com/item/33031794972.html

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 21-09-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hmm. Ik heb nu de Mean Well voeding eens aangesloten, en deze heeft een standby verbruik van ~9W, dus met helemaal niks aangesloten qan de output kant. Dat valt dus flink tegen. Vooral aangezien ik zag dat een Leicke adapter die ik heb liggen 1,7W verbruikt met de motor driver en ESP van mijn DIY bureau aangesloten, en 0.0W als ik de adapter insteek maar niks aansluit. Sluit ik vervolgens dit op de Mean Well voeding aan dan neemt het verbruik met ~1,3W toe. Dus wel iets zuiniger. Met de adapter van de speakers is dat verschil nog iets groter, ~5,4W met ee originele adapter en ~1,5W op de Mean Well voeding. Dus de voeding lijkt wel zuinig in verbruik, alleen is er al een gigantisch initieel verlies. Ik had dus verwacht om rond de ~7W te blijven (beide losse adapters naar de Mean Well voeding). Maar kom dus uit op ~11,5W. Dat is dus 50% meer aan standby verbruik dat 90% van de dag het geval is.

Dan kan ik wel nog kijken naar die 5V & 9V adapters die ik nu heb om die met een step down converter op de voeding te zetten. Maar deze twee adapters hebben een gecombineerd verbruik van net geen 2W, dus dan was dat "vroeger" in totaliteit zeg 9 á 10W en wordt dat nu 12? 13? Puur doordat deze Mean Well voeding dus zo'n groot start verbruik heeft/lijkt te hebben.

Dat is dus niet wat ik verwacht / gehoopt had. En misschien had ik vooraf dan onderzoek moeten doen naar een voeding met een laag idle verbruik. Waar ik eigenlijk verwachtte/hoopte dat dat bij het bekendere Mean Well wel in orde zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 22:10

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Terugsturen dan maar.
Probleem is dat AC/DC omvormers een rendement hebben wat afhankelijk is van de load. 90% rendement bij 100Watt lijkt leuk maar kan betekenen 10W bij nul load. Volgens de laatste EU regels mag het standby verbruik niet meer dan 0.5W zijn. Het is niet zo heel makkelijk om dat zelf te maken zonder een net schakelaar. Dus je zult moeten beginnen met het vinden van een adapter die minder dan 0.5W gebruikt zonder load en ook 100W kan leveren.
Je zou kunnen overwegen om een oude laptop adapter te nemen. Die leveren weliswaar 18V, maar daar zet je dan zelf twee buck omvormers achter. Denk dat je bureau namelijk niet echt zoveel stroom nodig heeft. Dus mogelijk kom je ook weg met een 60W adapter? Kwestie van proberen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
xah5kiDe schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:23:
Terugsturen dan maar.
Probleem is dat AC/DC omvormers een rendement hebben wat afhankelijk is van de load. 90% rendement bij 100Watt lijkt leuk maar kan betekenen 10W bij nul load. Volgens de laatste EU regels mag het standby verbruik niet meer dan 0.5W zijn. Het is niet zo heel makkelijk om dat zelf te maken zonder een net schakelaar. Dus je zult moeten beginnen met het vinden van een adapter die minder dan 0.5W gebruikt zonder load en ook 100W kan leveren.
Je zou kunnen overwegen om een oude laptop adapter te nemen. Die leveren weliswaar 18V, maar daar zet je dan zelf twee buck omvormers achter. Denk dat je bureau namelijk niet echt zoveel stroom nodig heeft. Dus mogelijk kom je ook weg met een 60W adapter? Kwestie van proberen.
Op basis van de ervaringen met de 6A Leicke adapter heb ik nu een 13A (/156W) model besteld. Zij geven ook aan dat die maximaal 0,5W zonder belasting gebruikt en dat ze slim "schakelen" waardoor die bij een lage belasting niet volledig wordt ingezet met alle verliezen. Met dus de speakers & stuff van bureau aangesloten zit dat 6A model op 3W. Trek ik alles uit is het rond / net onder de 0,5W. Zelfs als het 13A model iets onzuiniger is ben ik daar tevreden mee. Zeker gezien de winst die ik maak op adapter van mijn (oude) speakers die van ~5,5W bij uit naar ~1,5W gaat.

Daarnaast heb ik nu een lichte universele adapter van hun en ook die haalt dat lage verbruik. En doet voor USB voor een ESP ook maar ~1,5W verbruiken (alhoewel een ESP denk ik veel zuiniger is dan 1,5W).

Enige dingetje is dan dat dit een gewone adapter (blok) is en ik dus wat in kabels moet gaan knippen :p Bij de Mean Well kon ik gewoon zelf draden er in schroeven en klaar. Maar van de andere kant heb ik dan ook een kant en klaar iets i.p.v. dat ik "doosje" moet verzinnen. Overigens leek die Mean Well ook al warm te worden onder de lage belasting. Vond ik ook niet echt prettig. Ook al zou dat alleen zijn van dat die redelijk open is en met metaal dat sneller opwarmt, om te koelen. Bij de Leicke adapter is dat opwarmen niet/minder aanwezig.
Pagina: 1