Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-09 13:08
Hallo allemaal,

wij willen ons dak gaan na-isoleren. De werkwijze is ons inmiddels wel duidelijk, maar we missen de technische kennis om dit te doen zonder vochtproblemen te krijgen. Dit is ons dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94RZjlJ16dCvRMdqRsfb9bCVyjU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uxga5ngkHblpZlDZMEPwrdaO.png?f=user_large

Van buitenaf gezien is de opbouw als volgt:
- Dakpannen
- Panlatten
- 2,5cm EPS
- Dakplaten

Het dak zit deels tegen een onverwarmde vliering aan die wordt gebruikt voor opslag, en deels op de zolder waar wel slaapkamers zijn. Vragen die wij onder andere hebben zijn:

- Wat kunnen we het beste isoleren, het schuine dak en plafond van de zolder, of alleen het hele schuine dak, of de zolder vloer en een stuk schuin dak? Ik zou zelf voor het eerste stuk gaan.
- Kunnen we na-isoleren of lukt dat niet meer? Ik weet bv niet of er tussen het EPS en de dakplaat bv een folie zit. Moet ik daar eerst even wat EPS voor wegsnijden?
- Hoe moet ik de isolatie vervolgens opbouwen? Glaswol met dampremmende laag naar de warme kant op genoeg? Of moet er nog klimaatfolie ergens tussen?

De verwarring werd nog wat groter doordat we werden gebeld door een groot landelijk isolatiebedrijf (via Vereniging Eigen Huis), en die gaven aan dat ze niet willen na-isoleren bij ons via de binnenkant, omdat er aan de buitenkant al een laagje EPS zit. Is dat luiheid aan hun kant, willen ze het risico niet lopen?

Beste antwoord (via Steinumstein op 13-09-2022 15:36)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hier is een heel topic over van tientallen pagina's.

Je opbouw moet van buiten naar binnen worden:

- Dakpannen
- Panlatten
- 2,5cm EPS
- Dakplaten
- dampopen isolatiemateriaal(vlas, steenwol, houtvezel, etc zonder cachering)
- klimaatfolie
-afwerking, gipsplaat, osb, slingers, oid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Je wilt maar 1 dampremmende laag in je isolatie, en die wil je zo ver mogelijk naar binnen.

EPS is dampremmend dus als je daar aan de binnenkant glaswol tegenaan zet en dan een dampremmende folie, dan heb je een glaswolsandwich waar het vocht dat er tussen zit niet meer weg kan, en de boel lekker kan gaan schimmelen.

Ik ben geen professional maar een optie is om de EPS te vervangen/opdikken door dikkere platen. Dit klinkt echter niet als een makkelijk klusje.

Wellicht is het mogelijk om dampopen isolatie aan de binnenkant te maken, maar daar heb ik geen ervaring en weinig kennis van, dus wellicht kun je kijken of daar een mogelijkheid ligt. Hier een website die beschrijft dat het kan, maar hoe ze het precies doen vertellen ze weer niet, want ze willen graag dat je het laat doen. Als dat ook jouw wens is zou je daar eens kunnen kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door EMP op 12-09-2022 13:13 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Steinumstein
Ha @EMP,

ik dacht (en als ik google zie ik dat zo snel ook) dat EPS juist een dampopen materiaal is. Klopt dat? En zou dan een dampremmende folie, of klimaatfolie vlak onder de gipsplaten de juiste stap zijn?

Dit is in ieder geval wat er nu zit onder de pannen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHCrV4QMfTSZE7z9MnaJnyoGN64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suSHdMuXg2I6ksmYSVWhAt9N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Steinumstein op 12-09-2022 14:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• No Hands
  • Nu online
Hier is een heel topic over van tientallen pagina's.

Je opbouw moet van buiten naar binnen worden:

- Dakpannen
- Panlatten
- 2,5cm EPS
- Dakplaten
- dampopen isolatiemateriaal(vlas, steenwol, houtvezel, etc zonder cachering)
- klimaatfolie
-afwerking, gipsplaat, osb, slingers, oid.

• Steinumstein
Ha @No Hands , excuus, maar ik zag door de bomen het bos niet meer.

Die opbouw klinkt helder! Dank je wel!

Wat zou jij isoleren? De zolderverdieping zelf, en de vliering laten voor wat hij is? Of kan het helpen als een buffer om die ook aan te pakken?

• No Hands
  • Nu online
als je wil opschieten de zoldervloer en dak dakvlakken eronder.
Maar als je later die zolder toch anders wil gebruiken is het denk ik praktisch om gewoon het hele schuine dak te doen.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 19:33
Ook kans dat je vliering vochtig wordt wanneer het daar kouder is dan in de rest van het huis. Dat is meestal niet bevorderlijk voor de opgeslagen spullen. Ik zou het schuine deel isoleren.

• Steinumstein
@Steyn_E , @No Hands dank jullie wel! De vliering is sowieso interessant om mee te beginnen, omdat daar de afwerking niet uitmaakt, dus kan ik even klooien tot ik het in de vingers heb.

Als ik een dampopen isolatiemateriaal gebruik op de vliering, bijvoorbeeld glaswol zonder dampremmende folie erop), en dat niet met gipsplaat ga afwerken (in ieder geval niet meteen), is het dan nodig om er een klimaatfolie tegenaan te zetten? Of is gewoon de wol erin duwen in eerste instantie genoeg?

Daarnaast, ik heb van een verkoper van isolatiemateriaal de volgende reactie gekregen:
Als de pir platen daadwerkelijk damp-open zijn, heeft u eerst een damp-open folie nodig en aan de binnenzijde een dampremmende folie.

Is dit logisch? Waarom eerst een dampopen folie, als er iets tegenaan komt dat dampopen is? En waarom een dampremmende folie aan de buitenkant?

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:53
Ik heb ook zo een dak met "piepschuim" buitenop, ik ben ook bang om dit aan de binnenzijde te isoleren en zo het vocht tussen twee dampdichte lagen te hebben met schimmel tot gevolg.

Echter is de opbouw van de toegepaste platen met latten erop om de 30 cm weer volledig dampopen waardoor het hout naar buiten toe kan drogen.

Je zou de houten platen aan de binnenzijde kunnen voorzien van een vocht regulerende beits, wel vocht eruit, niet erin en dan de boven omschreven methode doen.

Ik zou wel de klimaatfolie pakken als is het alleen maar om glas of steenwol stofdeeltjes tegen te houden.

• No Hands
  • Nu online
Steinumstein schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:16:
@Steyn_E , @No Hands dank jullie wel! De vliering is sowieso interessant om mee te beginnen, omdat daar de afwerking niet uitmaakt, dus kan ik even klooien tot ik het in de vingers heb.

Als ik een dampopen isolatiemateriaal gebruik op de vliering, bijvoorbeeld glaswol zonder dampremmende folie erop), en dat niet met gipsplaat ga afwerken (in ieder geval niet meteen), is het dan nodig om er een klimaatfolie tegenaan te zetten? Of is gewoon de wol erin duwen in eerste instantie genoeg?

Daarnaast, ik heb van een verkoper van isolatiemateriaal de volgende reactie gekregen:
Als de pir platen daadwerkelijk damp-open zijn, heeft u eerst een damp-open folie nodig en aan de binnenzijde een dampremmende folie.

Is dit logisch? Waarom eerst een dampopen folie, als er iets tegenaan komt dat dampopen is? En waarom een dampremmende folie aan de buitenkant?
Leg het advies van die verkoper maar naast je neer.
PIR platen zijn niet dampopen normaliter, alleen Kooltherm is dat voor zover ik weet. Maar dat ga je niet gebruiken want dat hebben we niet besproken.
Als jij glas of steenwol gaat gebruiken kun je het zo tussen de balken proppen, maar ik zou het wel afwerken meet kilmaatfolie. Je wilt indringen van vocht beperken en zeker glaswolvezels wil je zo min mogelijk in elke ruimte of lucht hebben. Ik zou dan steenwol nemen als ik jou was.

• Steinumstein
@No Hands, dank voor je geduld :)

Ik heb net bij ubakus een berekening geprobeerd te maken met mijn huidige constructie (keramische pannen, 25mm EPS 040, het soort weet ik niet en dan spaanplaat, al is dat ook twijfelachtig).

Als ik hier glaswol of steenwol tegen aan zet, schieten alle wijzers in het rood.

Dat verandert als ik helemaal binnenaan een laag toevoeg, bv een dampremmende folie van Knauf LDS100, of LDS FlexPlus. Bij de Isover km duplex UV wat een klimaatfolie zou moeten zijn, is alles in ieder geval groen.

Dan zou ik denk ik nog wel moeten weten of er iets tussen het hout en het piepschuim zit?

• No Hands
  • Nu online
Steinumstein schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:07:
@No Hands, dank voor je geduld :)

Ik heb net bij ubakus een berekening geprobeerd te maken met mijn huidige constructie (keramische pannen, 25mm EPS 040, het soort weet ik niet en dan spaanplaat, al is dat ook twijfelachtig).

Als ik hier glaswol of steenwol tegen aan zet, schieten alle wijzers in het rood.

Dat verandert als ik helemaal binnenaan een laag toevoeg, bv een dampremmende folie van Knauf LDS100, of LDS FlexPlus. Bij de Isover km duplex UV wat een klimaatfolie zou moeten zijn, is alles in ieder geval groen.

Dan zou ik denk ik nog wel moeten weten of er iets tussen het hout en het piepschuim zit?
wat er tussen hout en piepschuim zit, als er al iets zit, is niet belangrijk, met klimaatfolie gaat dat altijd goed.

• Steinumstein
@No Hands dat klinkt goed. Dus samenvattend hoef ik 'eigenlijk' alleen steenwol zonder folie erop tegen het dakbeschot tussen de gordingen in te plaatsen, hier eventueel wel wat extra vakken maken als ze te groot zijn, en er vervolgens in z'n geheel een klimaatfolie overheen?

Zie bv dat je die kunt nieten en dan met tape aan de slag moet. Bv hier in een filmpje van isover: https://www.youtube.com/watch?v=bF0RZcPlc_Q

Misschien een kleine vraag voor de afwerking: kun je hier vervolgens latjes op schroeven voor de afwerking met gipsplaten? Maken die gaatjes in de folie of tape dan weer niet uit voor het vocht ivm te klein?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Steinumstein schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:58:
@No Hands dat klinkt goed. Dus samenvattend hoef ik 'eigenlijk' alleen steenwol zonder folie erop tegen het dakbeschot tussen de gordingen in te plaatsen, hier eventueel wel wat extra vakken maken als ze te groot zijn, en er vervolgens in z'n geheel een klimaatfolie overheen?

Zie bv dat je die kunt nieten en dan met tape aan de slag moet. Bv hier in een filmpje van isover: https://www.youtube.com/watch?v=bF0RZcPlc_Q

Misschien een kleine vraag voor de afwerking: kun je hier vervolgens latjes op schroeven voor de afwerking met gipsplaten? Maken die gaatjes in de folie of tape dan weer niet uit voor het vocht ivm te klein?
ja in basis kan dat. belangrijk is wel dat je nauwkurig werkt een klimaat folie werkt zoals het bedoeld is alleen als het heel netjes is aangebracht. waarschroeven komen sluit het geheel al heel behoorlijk. Je kan ook dubbelzijdig tape plakken tussen folie en draag contrsuctie dat sluit je het toekomstige schroef gat nog wat beter af. dotje kit tussen folie en rachel wordt ook gedaan. maar als dat van de motage handling niet hoeft dan is het overbodig.

• No Hands
  • Nu online
folie wel zo netjes als mogelijk aanbrengen.
Als je de folie op de balken niet en afplakt dan kun je daaroverheen je gisplaat rachels doen. Dan je gipsplaat daar weer op met zo kort mogelijke schroeven, dan voorkom je doorboren van de folie omdat de rachel je afstandshouder is.

• Steinumstein
@twain4me @No Hands klinkt alsof ik genoeg weet om ermee aan de slag te gaan, dank jullie wel!
Pagina: 1