Aansluiting riool, zinkput en infiltratie in de kruipruimte.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-05 19:20
Goedemorgen beste medetweakers,

Ik vermoed dat ik een verborgen gebrek heb ontdekt bij mijn huis, maar voordat ik de verkopende partij inlicht zou ik graag wat ervaringen willen toetsen om te kijken of ik het aan het juiste eind heb. Op basis van wat ik zelf heb kunnen vragen heb ik verschillende signalen opgevangen namelijk.

De situatie
Huis (1966) gekocht in oktober '21. Bouwkundige keuring uitgevoerd, geen problemen met de riolering gevonden. Vloer van de kruipruimte enigszins vochtig. Op de vragenlijst staat dat het huis is aangesloten op het riool en dat er geen gebruik wordt gemaakt van een septische tank of een beerput. Tevens is de kruipruimte droog(!) en is er geen vochtdoorslag of binnendringen van water (aldus de vragenlijst)

Bij het plaatsen van de bodemisolatie heeft de installateur aangegeven dat een hoek nat is, daar waar de riolering loopt. Ik heb een loodgieter laten komen en die heeft gezien dat het T-stuk wat daar zat aan twee kanten volledig gescheurd is en er zodoende rioleringswater (grijs/wc) uit sijpelde. Goed, oud huis, die neem ik wel voor mijn rekening (overigens interessant dat de keurder dit niet gezien heeft maar soit). Dit herstel is in juli geweest.

Nu wilde ik toch een kleine controle doen op het herstel en ben de kruipruimte in gegaan. Daar zag ik al snel dat er water bovenop het zeil stond. Mijn vriendin was douchen maar uit de pijp lekte niets. Een dag later was er (eindelijk) regen, ik ben de kruipruimte in gegaan en het sijpelde/stroomde naar binnen.

Ik ben afgelopen zondag begonnen met het onderzoeken van de buitenkant. De vorige bewoners hebben een vlonder geplaatst dus ik heb wat planken losgemaakt, ben toen een soort deksteen tegengekomen (die op maat was gemaakt om de regenpijp door te laten) en kwam toen een put tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11h0GFZngJE-bgWnbIY36iWyuGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgeVyJxTDeUU1RYl2oH3IwPw.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto zie je een buis mijn huis verlaten (aan de bovenkant van de foto) en aan de onderkant van de foto loopt een buis die richting het riool gaat. Deze buis loopt door de tuin. U kunt zich voorstellen wat er dus op de video ook meekomt sijpelen naast regenwater.

De vorige bewoners hebben het huis compleet gestript en gerenoveerd. Ze hebben de badkamer verplaatst naar een andere ruimte en hebben hiervoor dus ook nieuwe afvoer moeten aanleggen lijkt me.

Mijn vraag
1) mag je spreken van aansluiting op het riool als er 35cm buis mist? Of geldt zo'n put ook als aansluiting? Tevens, is het hygiënisch toegestaan om op deze manier riolering te hebben?

2) had ik met een dergelijke situatie rekening moeten houden bij de aankoop van dit huis? Aangezien de vragenlijst aangaf dat er geen lekkage of vochtdoorslag in de kruipruimte was, het huis is aangesloten op het riool en er geen beerput/septictank is en de keuring niets geks naar boven bracht?

3) hoe bindend is eigenlijk zo'n vragenlijst?

4) Belangrijkste denk ik: hadden de vorige bewoners deze situatie moeten kennen en moeten oplossen? Met andere woorden; hadden ze bij het verbouwen van de badkamer of de tuin deze situatie moeten tegenkomen en als zodanig moeten oplossen?

Ik wil dit gaan melden bij de verkopende makelaar maar ik wil graag weten of ik in mijn recht sta en of het gegrond is om dit te melden als verborgen gebrek/ernstig gebrek en de verantwoordelijkheid voor het oplossen hiervan bij de verkopende partij te leggen.

Is er iemand die ervaring heeft met soortgelijke situaties? Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:17
Mijn huis uit 1962 had dit ook, maar daar ging alleen keukenafvoer en regenwater door. Geen toilet afvoer anders zou die put snel vol staan met 'allerlei zaken' en dan wordt het wel een beerput ja :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:15
Als je een buis plaatst van 35 cm in de put is het opgelost? Lijkt me mee te vallen toch, of zie ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
TereZz schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:14:
Als je een buis plaatst van 35 cm in de put is het opgelost? Lijkt me mee te vallen toch, of zie ik het verkeerd.
Dit was mijn eerste reactie ook, dus ik was al naar de bouwmarkt en heb spullen gehaald. Echter moet je de manchetten van die buizen +- 5cm laten overlappen. Bij de gevel zie je slechts 1cm aan de bovenkant en niets aan de onderkant en bij de tuinkant helemaal niets. Dat zou betekenen dat ik in mijn fundament moet gaan zitten bikken en dat voelt niet goed. Ik zou dit graag professioneel laten doen om die reden.

Ik vraag me alleen dus af of ik hier verantwoordelijk voor ben of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06
Dit heeft niets met een beerput of septic tank van doen, hij is toch gewoon aangesloten op het riool?
Er "mist" ook geen buis, dit was vroeger vrij standaard en kan nog gewoon werken mits waterdicht.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Jorn schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:53:
Dit heeft niets met een beerput of septic tank van doen, hij is toch gewoon aangesloten op het riool?
Er "mist" ook geen buis, dit was vroeger vrij standaard en kan nog gewoon werken mits waterdicht.
Oke, ik wist dit niet en mijn buurman vond dit ook vreemd. Dan 2 vragen: 1) is dit ook gebruikelijk voor WC afvoer? 2) indien het niet waterdicht is (zie videos), mag ik daar de vorige bewoners voor aansprakelijk stellen aangezien zij aangeven dat er geen problemen mee zijn of is dat een kansloze missie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 19:22
En wie zegt dan dat het een jaar geleden wel of niet waterdicht was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:55
pannekoek schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:04:
2) indien het niet waterdicht is (zie videos), mag ik daar de vorige bewoners voor aansprakelijk stellen aangezien zij aangeven dat er geen problemen mee zijn of is dat een kansloze missie?
Als het al een verborgen gebrek is lijkt me dat mogelijk lastig.

Immers je eigen aankoop keuring heeft geen problemen naar voren gebracht, dus mogelijk was het probleem toen nog niet aanwezig?

Daarnaast zal je mogelijk moeten aantonen dat de buren op de hoogte waren van het gebrek.

Het juridisch loket geeft bijvoorbeeld het volgende aan:
Onderzoek of de verkoper aansprakelijk is
Soms merkt u na de levering dat iets niet in orde is aan uw koopwoning. Als u dit voor de overdracht niet had kunnen ontdekken, is het een verborgen gebrek.

Soms is verkoper ‘aansprakelijk’ voor het gebrek. Dat betekent dat hij het gebrek moet repareren, of de reparatiekosten moet betalen. De verkoper kan aansprakelijk zijn als:

1. u uw woning niet normaal kunt gebruiken door het gebrek
2. de verkoper wist van het gebrek, maar het niet aan u meldde
Zijn 1 en / of 2 wel van toepassing in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Dennism schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:12:
[...]

Als het al een verborgen gebrek is lijkt me dat mogelijk lastig.

Immers je eigen aankoop keuring heeft geen problemen naar voren gebracht, dus mogelijk was het probleem toen nog niet aanwezig?

Daarnaast zal je mogelijk moeten aantonen dat de buren op de hoogte waren van het gebrek.

Het juridisch loket geeft bijvoorbeeld het volgende aan:

[...]

Zijn 1 en / of 2 wel van toepassing in deze?
1 niet, we kunnen prima wonen want het ruikt gelukkig niet. Ik weet alleen niet of dit voor bodemverontreiniging zorgt aangezien er menselijk afval mee kan sijpelen. Geldt het dan wel?

2 kun je over twisten aangezien ze de boel verbouwd hebben. Hadden ze dit dan moeten zien/onderzoeken? Ik heb gelezen dat het feit dat je iets niet wist niet betekend dat je het niet had moeten weten. Vandaar dat ik hier wat informatie wil inwinnen en even wil kijken of het zinvol gaat zijn om een melding te doen hiervan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-05 23:02
Het is geen ongebruikelijke situatie.
Ons huis uit de jaren 60 heeft ook een dergelijke put, vaak werden deze gebruikt om meerdere aansluitingen bij elkaar te laten komen. De afvoer ligt vaak iets hoger dan de aanvoer.
Zelf heb ik 4 putten, 1 waar de garage en bijkeuken uitkomen, put 2 combineert de vorige put samen met die van de keuken, een put waar de badkamer en het toilet onder bij uit komen en een laatste die alles combineert.

Zelf laat ik alles fijn zitten, heb er geen last van, eens in de 8 jaar of zo trek ik de put even open om deze schoon te maken, dat is geen fijn klusje, maar voorkomt veel ellende.

Even oppassen, bij mij zijn de putten en rioleringsbuizen gemaakt met asbesthoudend materiaal, even controleren voordat je van alles er aan gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:42

Ad Hox

N/A

Ik heb in mijn jaren ‘60 woning ook zo’n put bij de voordeur. Omdat er een rioolbreuk was heb ik binnen en buiten alles vervangen door PVC, tot aan het hoofdriool. Dus eigenlijk een by-pass, want de put wordt nu volledig overgeslagen.

Ik moet hem nog wel een keer dempen (hoe doe je zoiets, met zand of cement?), maar de buren zitten er ook op aangesloten. Gelukkig gaan die volgend jaar ook een eigen riool trekken naar het hoofdriool.

Misschien is dat nog een optie.

Maar dat kan wel in de papieren lopen, dus onderzoeken of je nog iets kan verhalen is wel de moeite waard denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
Ad Hox schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:00:
Ik heb in mijn jaren ‘60 woning ook zo’n put bij de voordeur. Omdat er een rioolbreuk was heb ik binnen en buiten alles vervangen door PVC, tot aan het hoofdriool. Dus eigenlijk een by-pass, want de put wordt nu volledig overgeslagen.

Ik moet hem nog wel een keer dempen (hoe doe je zoiets, met zand of cement?), maar de buren zitten er ook op aangesloten. Gelukkig gaan die volgend jaar ook een eigen riool trekken naar het hoofdriool.

Misschien is dat nog een optie.

Maar dat kan wel in de papieren lopen, dus onderzoeken of je nog iets kan verhalen is wel de moeite waard denk ik.
Dank je wel voor je input. Ik maak uit de berichten op dat het hebben van de put niet gek is en dat de manier waarop mijn put ligt ook niet (dus zonder tussenpijp maar een open gat waar hemelwater bij kan komen. Dan is eigenlijk de enige vraag nog of het feit dat het mijn kruipruimte in lekt te verhalen valt op de vorige bewoners of een gevalletje jammer joh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 19:17
het werd laatst al eens opgemerkt, wat is dat met dat iedereen ineens van alles wil verhalen op vorige bewoners?
Je hebt een keuring laten doen, je hebt het zelf niet gezien, denk je dan dat de vorige bewoners vlak voor de koop nog even de kruipruimte gecontroleerd hebben of er geen lekkage was? Natuurlijk niet en dus is verhalen op de oude bewoners kansloos.
Paar stukken pvc ertussen en opgelost.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
No Hands schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:13:
het werd laatst al eens opgemerkt, wat is dat met dat iedereen ineens van alles wil verhalen op vorige bewoners?
Je hebt een keuring laten doen, je hebt het zelf niet gezien, denk je dan dat de vorige bewoners vlak voor de koop nog even de kruipruimte gecontroleerd hebben of er geen lekkage was? Natuurlijk niet en dus is verhalen op de oude bewoners kansloos.
Paar stukken pvc ertussen en opgelost.
Niet voor de koop, maar mogelijk wel bij het verbouwen van de tuin/verplaatsen van de badkamer. Tevens hebben ze aangegeven dat er geen lekkages zijn in de kruipruimte of problemen met het riool, nu blijkt van wel. Overigens is het maar een vraag he, niemand is hier nog boos.

Paar stukken PVC ertussen is niet zo makkelijk omdat je die manchetten er niet overheen krijgt zo. Zit nog wat steen tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door pannekoek op 12-09-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 19:39
Bij mijn woning (eind 19e eeuw) is er ook een verzamelput. Hier komen alle grijswater afvoeren op uit. De zwartwater afvoer is in de put direct gekoppeld aan de buis richting riool. Er komt dus nooit zwart water in de put terecht.

Het grijswater vult de put en stroomt op de duur ‘over’ in een T stuk op de zwartwater/riool aansluiting richting gemeente. Werkt top.

Bij zware regenval in de straat werkt de put andersom als buffer. Geen overstromende putjes of borrelende WC’s in huis als de HWA het niet meer weggewerkt krijgt (HWA en Riool zijn hier 1 systeem).

Dat laatste is een prettige bonus van zo’n stukje ‘ontkoppeling’ in oude wijken.

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 18-09-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
B-lex schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:28:
Bij mijn woning (eind 19e eeuw) is er ook een verzamelput. Hier komen alle grijswater afvoeren op uit. De zwartwater afvoer is in de put direct gekoppeld aan de buis richting riool. Er komt dus nooit zwart water in de put terecht.

Het grijswater vult de put en stroomt op de duur ‘over’ in een T stuk op de zwartwater/riool aansluiting richting gemeente. Werkt top.

Bij zware regenval in de straat werkt de put andersom als buffer. Geen overstromende putjes of borrelende WC’s in huis als de HWA het niet meer weggewerkt krijgt (HWA en Riool zijn hier 1 systeem).

Dat laatste is een prettige bonus van zo’n stukje ‘ontkoppeling’ in oude wijken.
Bedankt voor je reactie, ik zie nu inderdaad wel het nut van de put in. Ik heb uiteindelijk besloten om het hele stuk opnieuw te doen, dus vanuit de kruipruimte doorzagen en verder laten uitsteken, T-stuk erbij zodat het een gesloten systeem is. HWA sluit ik op het T-stuk aan maar er zitten twee regentonnen tussen waar nog een overloop op komt. Daarmee zou als het goed is voorkomen moeten worden dat het riool overloopt omdat niet 100% van het regenwater nu door het riool gespoeld wordt. Die aftakking wordt ook nog gesplitst de tuin in langs de haag en onder de grasmat.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pannekoek schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:05:
[...]

Dan is eigenlijk de enige vraag nog of het feit dat het mijn kruipruimte in lekt te verhalen valt op de vorige bewoners of een gevalletje jammer joh
Het is een put uit de jaren '60, na 60 jaar heeft die put zijn eerste leven er wel op zitten. Wat ik echter wel merk is dat het niet vaak terugkomt in discussies of keuringen (Gresbuis bijvoorbeeld wel). Eigenlijk zou tijdens een bouwkundige keuring de put even open moeten, of op z'n minst gevraagd moeten worden of er een zit.

De eventuele kosten die je zou kunnen verhalen zijn het waterdicht maken van de put. Ik heb zelf geen idee hoe je dat makkelijk & voordelig kunt doen. Maar de binnenkant behandelen met epoxy of afsmeren met een cementachtige substantie lijkt mij dan een oplossing.
De beste oplossing is uiteraard je hele riool vernieuwen en netjes aanleggen, maar helaas hoeft de verkoper alleen het minimale te betalen om het te repareren.

Overigens heb ik hier hetzelfde probleem, bij alle huizen zijn de putten (fors) aan het lekken in de grond, wat ook problemen oplevert, want alleen de vaste substantie komt in de buis en veel van het water trekt de grond in. Daardoor stroom het hoofdriool niet goed door en vervuild/slibt dicht. Bij een stortbui overstroomt daarna het riool.

Ps. Ik zou trouwens overwegen om je hemelwater af te koppelen en te infiltreren. Beter voor alles en iedereen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pannekoek
na een weekendje beunen ben ik erachter gekomen dat ik dit niet zelf kan, omdat er net iets te veel haken en ogen aan het geheel zit. Drie offertes opgevraagd en lekker logeren bij de schoonouders tot het geregeld is.

HWA is afgekoppeld dus zou los moeten lopen.

Iedereen bedankt voor de input.
Pagina: 1