Mesh router met verschillende kabels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik heb hier een vrij groot en oud pand. Een modem in de meterkast betekent praktisch dat een deel geen wifi heeft. Als ik hier een mesh router (in dit geval DECO) op aansluit helpt het wel maar nog niet optimaal. Nou loopt er een UTP kabel naar een andere plek in het pand, als ik daar de DECO op aansluit werkt het al stukken beter. Echter, is deze locatie aan de uiterste zijde van het pand. Ik heb de andere DECO's dus telkens iets verder gezet, maar aan de uiterste andere zijde is het wifi dan nog matig.

Nu dacht ik, ik kan vanuit de meterkast wel nog een UTP kabel trekken tot een bepaald punt, maar is het wel mogelijk om met een mesh router eigenlijk meerdere "hoofd deco's" te hebben of kan dat niet. Is er maar één DECO die het internet beginnen krijgt via UTP en die verdeeld het over de andere routers via wifi? Hieronder een tekening om het begrijpelijker te maken.

Rood = utp kabel vanuit modem
Oranje = utp kabel die ik zou kunnen trekken (is oud pand en deels monumentaal dus kan niet zomaar overal kabels leggen anders had dat het uiteraard opgelost)
Paars = muur die blijkbaar wifi blokkeert 8)7

Mocht dit allemaal kansloos zijn, wat zou de beste opstelling zijn met misschien een uitbreiding van DECO's?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-N8cLsgmEvt4Kigv4vMarIQcVc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AgMk8eNLbD0pnaampfPLkJHs.png?f=user_large

Facts don't care about your feelings

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:10

BaRF

bijna kerst

ze geven elkaar ook signaal door, daarom is het een "mesh" :) Hebben die specifieke deco's ook allemaal 2 utp poorten? Dan zou je ze met elkaar kunnen linken als één grote lichtslang :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:21
Officieel kan dit niet volgens tplink
Onofficieel werkt het prima, mits je een compatible switch gebruikt

Sowieo moet je je modem in router modus zetten en je Deco in accesspoint mode zetten.
Als je geluk hebt, dan werkt het direct (na te kijken vanuit de app of beide accesspoints Ethernet als bron laten zien). Als het niet werkt, dan moet je even een switch (zoals de tplink van de action) direct achter het modem zetten en daar beide deco's inzetten

Jij wil dus dit plaatje, het onderste scenario:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Deco 2 zal trouwens gaan verbinden (Draadloos) met Deco 1 of Deco 3, niet beide.

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 12-09-2022 08:43 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:35
Je zou inderdaad deco’s 1,2,3 als WiFi mesh netwerk kunnen aanleggen.

De vraag is of je mesh netwerk goed werkt als er mogelijk storing komt.

Hoe is de plaatsing van zulke WiFi mesh routers? Hebben ze vrije omgeving? Of gaan ze in een kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
laurens0619 schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:40:
Officieel kan dit niet volgens tplink
Onofficieel werkt het prima, mits je een compatible switch gebruikt

Sowieo moet je je modem in router modus zetten en je Deco in accesspoint mode zetten.
Als je geluk hebt, dan werkt het direct (na te kijken vanuit de app of beide accesspoints Ethernet als bron laten zien). Als het niet werkt, dan moet je even een switch (zoals de tplink van de action) direct achter het modem zetten en daar beide deco's inzetten

Jij wil dus dit plaatje, het onderste scenario:
[Afbeelding]

Deco 2 zal trouwens gaan verbinden (Draadloos) met Deco 1 of Deco 3, niet beide.
Interessant. Ja het onderste scenario, maar in dit geval dan alleen naar 1 en 3, en 2 werkt dan wel als normale mesh router. Maar is dat dan voordelig of nadelig dat hij maar met één andere deco zal verbinden? Stel ik zou het hele plaatje uitbreiden met nog een deco 4 onderin (die ook alleen via wifi werkt) is dit dan gewoon mogelijk en effectief?

Het gaat overigens om de TP-Link Deco X50, geen idee of er nog grote verschillen zijn tussen al deco's qua dit soort functionaliteit...
Fox3214 schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:42:
Je zou inderdaad deco’s 1,2,3 als WiFi mesh netwerk kunnen aanleggen.

De vraag is of je mesh netwerk goed werkt als er mogelijk storing komt.

Hoe is de plaatsing van zulke WiFi mesh routers? Hebben ze vrije omgeving? Of gaan ze in een kast?
Dat begrijp ik, daarom had ik het ook aangeschaft. Maar je zou iedere 5 meter een deco kunnen neerzetten maar ik ga er dan toch vanuit dat je na een metertje of 50 wel een stuk minder goed signaal hebt dan de eerste deco's. Maw, wifi werkt het best rond deco 1 en het minst goed rond deco 3 (zonder de oranje kabel op het plaatje, dus de huidige situatie). En dat blijkt uit de praktijk ook wel.

[ Voor 20% gewijzigd door YoshiBignose op 12-09-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:47
Ik heb jouw opstelling bij mijn schoonbroer gedaan met pricewatch: Netgear Orbi RBK353 AX1800 WiFi 6 Dual-band Mesh System (3-pack).

Hierbij maakte ik gebruik van de provider router van T-mobile als router in de meterkast.
Vanaf meterkast liepen liepen er 2 CAT6 kabels. Een naar de woonkamer waar de master satelliet zat, en de ander naar de slaapkamer waar de slave satelliet zit.
Op zolder had ik een slave satelliet staan die met mesh verbonden was. Dat werkt gewoon goed. De satelliet op zolder verbindt draadloos met die van de slaapkamer.

De master satelliet heb ik de router functies van uitgeschakeld, of in ieder geval DHCP uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
YoshiBignose schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:49:
[...]

Interessant. Ja het onderste scenario, maar in dit geval dan alleen naar 1 en 3, en 2 werkt dan wel als normale mesh router. Maar is dat dan voordelig of nadelig dat hij maar met één andere deco zal verbinden? Stel ik zou het hele plaatje uitbreiden met nog een deco 4 onderin (die ook alleen via wifi werkt) is dit dan gewoon mogelijk en effectief?

Het gaat overigens om de TP-Link Deco X50, geen idee of er nog grote verschillen zijn tussen al deco's qua dit soort functionaliteit...

[...]

Dat begrijp ik, daarom had ik het ook aangeschaft. Maar je zou iedere 5 meter een deco kunnen neerzetten maar ik ga er dan toch vanuit dat je na een metertje of 50 wel een stuk minder goed signaal hebt dan de eerste deco's. Maw, wifi werkt het best rond deco 1 en het minst goed rond deco 3 (zonder de oranje kabel op het plaatje, dus de huidige situatie). En dat blijkt uit de praktijk ook wel.
Nee maakt niet uit dat hij maar met 1 gaat verbinden.
Je kan zoveel decos neerzetten als je wilt, het liefst zoveel mogelijk bekabeld. Je kan ook 1 node draadloos neerzetten en vanuit daar weer bekabeld naar 2e node.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
laurens0619 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:00:
[...]

Nee maakt niet uit dat hij maar met 1 gaat verbinden.
Je kan zoveel decos neerzetten als je wilt, het liefst zoveel mogelijk bekabeld. Je kan ook 1 node draadloos neerzetten en vanuit daar weer bekabeld naar 2e node.
Oke mooi. Hoe weet de deco eigenlijk dat de utp kabel die erin gaat dus een "ingaande" is en geen "uitgaande"? Heb ook eens apparaat gehad zonder wifi en die aangesloten op een deco en dat werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
YoshiBignose schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:35:
[...]

Oke mooi. Hoe weet de deco eigenlijk dat de utp kabel die erin gaat dus een "ingaande" is en geen "uitgaande"? Heb ook eens apparaat gehad zonder wifi en die aangesloten op een deco en dat werkte.
IEEE 1905.1 :)

Dat is een protocol wat ervoor zorgt dat de deco apparaten elkaar kunnen vinden over de gebruikte mediums (in jouw geval dus Ethernet en Wifi) en er een keuze kan worden gemaakt hoe het verkeer te routeren. Als hij via ethernet dus de andere deco "ziet", dan zal die de wifi backhaul uitschakelen/niet gebruiken omdat de ethernet verbinding sneller is. Stel je sluit je TV aan op die poort, dan zal die dus geen andere deco kunnen discoveren en die poort als client device gebruiken

Dat is ook precies waarom het soms mis gaat met een "foute" switch ertussen. Dan werkt dat protocol niet meer lekker

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 12-09-2022 11:09 ]

Pagina: 1