Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overdimensionering zonnepanelen enphase of solaredge

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bwil
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik wil 32 zonnepanelen leggen van 405 Wp: 16 oost en 16 west georiënteerd. Een deel ligt op plat dak (10 graden) en een deel op hellend dak (50 graden), zowel in west als in oost orientatie.

De panelen kunnen samen dus theoretisch 32 x 405 Wp=12960 Wp produceren.

Welk systeem heeft hier de voorkeur? Enphase of solaredge?

Zonder er iets van te kennen leek het mij niet ideaal dat bij enphase de micro omvormer per paneel beperkt is tot 295 VA om zo onder de 10 kW te kunnen blijven. Een centrale omvormer van 10 kW lijkt me interessanter omdat ze pas na het verzamelen van alle panelen gaat beperken.

Bvb in een (extreem) senario dat de zon maximaal schijnt uit het (zuid)oosten. Dan worden de oostelijke panelen elk beperkt tot 295 VA bij enphase en hebben de westelijke panelen (bijna) geen opbrengst. Het totale systeem genereert dan 16x295 VA, terwijl dit bij een centrale omvormer 16x405 zou zijn.

Scenario dat ik schets in natuurlijk extreem, daar het waarschijnlijk nooit zal voorkomen dat een puur oostelijke of westelijke zonstand het 405 wp tot 295 van opbrengst kan duwen. Maar dezelfde redenering geldt ook in ZO en ZW zonnerichtingen. Vanaf een stand dat 1 orientatie maximaal presteert, zal emphase in het nadeel zijn tov centrale omvormer.

Klopt mijn redenering?

Of gaat een paneel van 405 wp dat volledig westelijk en oostelijk georiënteerd is in de praktijk nooit meer dan 295 va produceren?

Alle reacties

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Sorry voor de wedervraag maar waarom een duur systeem van Enphase of Solaredge? Waarom geen eenvoudige string omvormer? Of twee string omvormers met ieder 16 panelen?

Welke netaansluiting heb je nu?

• Bwil
Aansluiting is 400V / 80A

String omvormer is zeker een optie. Daar heb ik nog geen offerte van gekregen, dus heb geen idee hoeveel goedkoper zo'n systeem is. Het is wel mogelijk dat enkele panelen bij lage zon gedeeltelijk wat schaduw krijgen.

Lijkt me ook wel leuk dat je elk paneel afzonderlijk kan monitoren...

[ Voor 12% gewijzigd door Bwil op 12-09-2022 00:14 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:27
Staan er bomen, of is het meest harde schaduw van huizen? Dat laatste maakt veel minder uit, panelen bevatten zelf bypass diodes.

String is i.h.a. fors goedkoper.

Voor preciezere antwoorden, vul de template eens in (zie bovenaan dit subforum).

[ Voor 20% gewijzigd door Wilke op 12-09-2022 00:13 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Enphase IQ7A gaat tot 340W (daar kan je er 10 van neerleggen op een 16A groep).
Daarnaast: In Nederland haalt een zonnepaneel gemiddeld zo'n 85% van z'n opgegeven vermogen, omdat wij nou eenmaal wat noordelijker liggen en dus nooit de volledige zonneinstraling opvangen. Een 405Wp paneel zou dan ong. 344Wp leveren.
Met Oost-10 graden heb je daarnaast nog een rendement verlies en haal je max 86%. Voor West-50 graden is dat 75%. Ruwweg hou je van die 344Wp dan nog 296Wp over. Dat zou dus met een Enphase IQ7+ kunnen, die topt af op 295W.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 12-09-2022 09:23 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bwil
Dat is geen optie, in belgie mag je maar maximaal een 10 kva omvormer hebben. Daarom net mijn vraag... wat is ideale tactiek gezien deze beperking...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op een 50 graden oost west dak komt dat mogelijk niet eens boven de 8kW. Dus geheel afhankelijk van verhouding 10 en 50.

Enphase dus niet alleen overbodig duur, het zou ook nog een beperkende factor zijn hoeveel je kan leggen.

Template invullen dus, het wordt niet voor niets gevraagd...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bwil
Foto's
2 Schuine daken, 50 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEUv90_g6ZLKJaNOSi1rNKlQmc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBr4uvdTgFWCbAjC8aEQNpN6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnVYr5_6N71PIkE2TETzFGVhfIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujeumK0rfa4PcAGGksQhOJPK.jpg?f=fotoalbum_large
Lage platte dak:
Op dit platte dak is een kabeldoorvoer (diam 75) naar de zekeringkast aanwezig, enkel voor de kabels van de zonnepanelen. Er komt ook een schouw uit van een gashaard. Deze moet nog verder afgewerkt worden. De schoorsteenpijp moet uiteraard vrij blijven, dus hier kan geen paneel komen. De kabeldoorvoer kan wel onder een paneel geplaatst worden.
Op dit dak zouden we een maximaal aantal panelen willen schikken in een oost en west oriëntatie in een piramide opstelling. Hellingshoek 10 a 15 graden. De maten werden genomen van de binnenkant van de opstand tot de buitenmuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CmFH9OJ4OYAy6IxJeRi0oEJZH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6jOdL9P7ZDvFSSjIhjUOKsH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jDe6aspSmpdllc_6K4XgGuu79k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zb0ryUs3KjSCK2Y8KxH06Ok0.jpg?f=fotoalbum_large
Hoge platte dak:
Het dak heeft een opstand van ongeveer 80 cm hoog. Er is een dakvenster langs waar toegang mogelijk is. Er is ook een dakdoorvoer met wachtbuis tot in de kabelschacht die uitkomt in de meterkast.
Het voorstel is om 3 of 4 panelen in een schans te monteren op de westelijke kant (hoogste kant aan dakrand max 80 cm hoog) welke oostenlijk gericht is. Er kunnen 3 panelen van 109 cm breedte onder een hoek van 12,5 graden komen in landscape. Ofwel 4 panelen in portrait van een lengte van 181 cm of minder.
De oostelijke kant heeft iets minder plaats. Er is plaats voor een schans met een grondoppervlakte van 248 x 250 of 308 x 200 cm. Voor het schuine vlak van de schans (westelijk gericht) is dat respectievelijk 260 x 250 of 318 x 200 cm. Dat is net te weinig om 3 panelen van 109x181 te voorzien. Echter zouden er wel 3 panelen van 100 x 200 cm kunnen geplaatst worden. De helling van de schans bedraagt ongeveer 14,5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKuuzmMdu-U27poqQxqg08ohLw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiMpSjWoj2SJFeXrcD71beeD.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
Momenteel niet, maar op termijn misschien wat bomen op de panelen van het lage plat dak.
Jaarverbruik
Nieuwbouw, dus nog niet direct een idee. Ik schat toch wel 15.000 a 20.000 KWh (elektrische auto's, warmtepomp, bedrijfsuitrusting met datakast servers,...)
Huidige elektriciteitsaansluiting
Nieuwbouw, maar 400V/80A besteld
Budget en doel
Voldoende budget hiervoor, zolang de investering loont. Ik zou graag zoveel als mogelijk produceren gelet op de limieten (10 kW omvormer door fluvius) en de plaats op het dak.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet beslist
Bijhouden van data
Ik vind het wel interessant om inzicht te krijgen in de installatie. Bvb als er een paneel niet goed presteert dat ik kan kijken at de reden is (defect of vuil of schaduw ofzo)
Reeds verkregen offertes
Nog geen. Er zijn wel al 2 partijen geweest. Beide beweren ze dat een gewone string omvormer niet gaat. Ik vond dat raar, want er zijn maar 2 oriëntaties, en op dit moment geen schaduw (in toekomst misschien onze eigen bomen). De ene stelt solaredge voor, de andere enphase. Als reden zeggen ze de mix in helling van de panelen (10 a 15 graden op de platte daken en 50 graden op de daken)
Regio
Brugge / België -> maximale omvormer 10 kW heb ik me laten vertellen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Enphase is een mooi systeem maar érg duur in vergelijking met een gewone stringomvormer. Ik denk dat je terugverdientijd tientallen procenten omhoog gaat als je voor Enphase kiest terwijl de meerwaarde er wel is, maar gering omdat de echte meerwaarde naar voren komt als je panelen deels in schaduw liggen. Een overweging zou zijn om de panelen op het platte dak van Enphase te voorzien in verband met schaduw in de toekomst en de rest gewoon op een stringomvormer. Of een string voor de panelen op het platte dak met power optimizers.

Even een rekenvoorbeeld. Enphase iQ7+ 295w is bij Solar Outlet 145 euro. Daar moeten dan nog wat specifieke Enphasezaken bij zoals aansluitkabels van Enphase waardoor je, schat ik zo in, op 170 euro per paneel gaat komen. 32x170= ~5500 euro aan omvormers. Bij diezelfde webshop is een 10kw SMA omvormer 1872 euro, zeg dat je het met bekabeling afrond naar 2000 euro. Solar Edge is 1500, zeg 1600 inclusief bekabeling. Dat zijn dus echt _serieuze_ verschillen. Zou je dan weer Power Optimizers erbij nemen dan komt er weer 32 * 47,50 = ~1500 euro bij. Overigens geen idee of dit een fatsoenlijke winkel is, ik heb gewoon even prijzen gepakt ter vergelijking.

Enphase is echt mooi spul maar ook verrekte duur. Andere merken microomvormers zullen enkele tientjes per paneel schelen. Maar is nog steeds flink prijzig in vergelijking met een string.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bwil
is het argument dat de panelen niet dezelfde hellingshoek hebben (10 en 50 graden) een correct argument om met micro omvormers of optimizers te werken? of is het voldoende als ze in dezelfde oriëntatie liggen?

• Bwil
zonet eerste offerte gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUcyED7ro-M226v_No038N4bflU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/USWgCgExMJUyBvvxkhEsJcbY.jpg?f=user_large

• Bwil
Er zijn dus 2 vragen die nog onbeantwoord zijn:

1) klassieke omvormer of intelligenter systeem: klopt het dat de mix van hellingshoek de noodzaak voor een optimizer of micro-omvormer verantwoord.

2) keuze tussen solaredge en enphase: klopt mijn redenering dat bij een over gedimensioneerde installatie een centrale omvormer (van 10 KVA) meer gaat produceren dan eenzelfde vermogen (32x295 VA) verspreid over 32 micro-omvormers.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bwil schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:38:
is het argument dat de panelen niet dezelfde hellingshoek hebben (10 en 50 graden) een correct argument om met micro omvormers of optimizers te werken? of is het voldoende als ze in dezelfde oriëntatie liggen?
Het is vooral een argument om met losse omvormers te werken (bijvoorbeeld 4x3KW) en die onderling laten communiceren zodat ze gezamenlijk niet meer dan 10KW produceren.

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Dat is een forse prijs van €1,49 per Wp. De tarieven voor zonnepanelen zullen ongetwijfeld zijn gestegen maar dit is iemand het vel over de oren trekken.

4800wp zuid - pvoutput.org

• Bwil
jadjong schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:49:
[...]

Het is vooral een argument om met losse omvormers te werken (bijvoorbeeld 4x3KW) en die onderling laten communiceren zodat ze gezamenlijk niet meer dan 10KW produceren.
er zijn 16 west panelen, waarvan 10 op 15 graden en 6 op 50 graden liggen.
en 16 oost panelen waarvan 13 op 15 graden en slechts 3 op 50 graden.

is onderling communiceren van omvormers om zo onder de 10 KW te blijven mogelijk/toegelaten in belgie?

met welke systemen kan dit?

• JT

JT

VETAK y0

herofruit schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:50:
[...]

Dat is een forse prijs van €1,49 per Wp. De tarieven voor zonnepanelen zullen ongetwijfeld zijn gestegen maar dit is iemand het vel over de oren trekken.
Het lijkt wel uberhaupt een duur merk te zijn qua panelen. Via deze link zie je dat de P3 serie al snel 300+ euro per stuk is, P6 zal dan vast wel nog duurder zijn.
  • Aardige is wel dat ze daar een combi hebben staan van de iQ7A met een Sunpower 415wp paneel voor 430 euro. Dus als je dat dan * 32 doet dan zit je op 13.760 euro.
  • Als je een mooi platdaksysteem wilt dan zit je al snel op 100e per paneel grofweg. Er staat alleen niks gespecificeerd in de offerte dus het kan ook een systeem dan 30 euro per paneel zijn. Maar dat is dan nog 1800 euro erbij.
  • Bekabeling iQ7A is 32 * 25 euro voor landscape = 800 euro bekabeling.
  • Envoy S Metered is 400 euro.
Dan blijf je op een klein 2,5k voor montagemateriaal schuin dak, wat ander klein montagemateriaal zoals kabel, einddoppen en dergelijke, huur hoogwerker en verhuislift en arbeid voor 32 panelen. Nu heb ik weinig verstand van prijzen voor arbeid qua zonnepanelen maar dat klinkt mij niet heel erg gek in de oren. Ik denk dat het eerder in de gekozen materialen zit; je gaat over de 500e per paneel voor paneel, omvorming en montage.
Bwil schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:38:
Wat je wil is dat de panelen in 1 string met eigen mppt tracker (veel grotere omvormers kunnen meerdere strings op) dezelfde opbrengst hebben. Dat bereik je doordat ze allemaal in dezelfde situatie liggen (wel/geen schaduw, hoek etc.). Als jij panelen op een 180 graden andere orientatie onder een andere hoek op dezelfde string aansluit dan verschilt de opbrengst tussen de panelen zodanig dat het flinke impact heeft op de opbrengst. Je kunt dit counteren met:
  • Micro-omvormers want dan hebben panelen geen invloed op elkaar
  • Power optimizers
  • Alle panelen in gelijke situatie op een eigen string met mppt tracker
  • Meerdere omvormers, eentje per situatie, komt eigenlijk op bovenstaande neer

[ Voor 26% gewijzigd door JT op 12-09-2022 16:36 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Bwil
JT schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:32:
[...]
  • Micro-omvormers want dan hebben panelen geen invloed op elkaar
  • Power optimizers
  • Alle panelen in gelijke situatie op een eigen string met mppt tracker
  • Meerdere omvormers, eentje per situatie, komt eigenlijk op bovenstaande neer
Top, hartelijk dank. Hierbij is de eerste vraag beantwoord: power optimizer of enphase hebben dus nut als ik de zijdaken wil behouden (dat wil ik dus).

De tweede vraag was mijn originele vraag: wat gaat meer opbrengst geven: power optimizers (solaredge) of micro-omvormers (enphase)? Mijn redenering is dat de solaredge in mijn geval beter is, vermits pas aan de centrale omvormer een topping gaat gebeuren van 10 KW. Terwijl dat bij de micro omvormers al per paneel gaat gebeuren. Klopt deze redenering en valt een solaredge systeem hier aan te raden boven die van enphase?

• JT

JT

VETAK y0

Bwil schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:46:
[...]

Top, hartelijk dank. Hierbij is de eerste vraag beantwoord: power optimizer of enphase hebben dus nut als ik de zijdaken wil behouden (dat wil ik dus).

De tweede vraag was mijn originele vraag: wat gaat meer opbrengst geven: power optimizers (solaredge) of micro-omvormers (enphase)? Mijn redenering is dat de solaredge in mijn geval beter is, vermits pas aan de centrale omvormer een topping gaat gebeuren van 10 KW. Terwijl dat bij de micro omvormers al per paneel gaat gebeuren. Klopt deze redenering en valt een solaredge systeem hier aan te raden boven die van enphase?
Ik heb nog 2 andere opties gegeven die grof geld schelen, vooral ten opzichte van Enphase ;) Voor dat laatste deel heeft @Microkid al deels geantwoord.

Ecodan warmtepomp

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
JT schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:32:
[...]
Ik denk dat het eerder in de gekozen materialen zit; je gaat over de 500e per paneel voor paneel, omvorming en montage.
Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn opmerking "het vel over de oren" was dan misschien ook niet helemaal terecht, echter krijg je nu wel zeer high-end systeem die mijn inziens niet noodzakelijk is door bijvoorbeeld een beperkt dakoppervlak of veel schaduw van bomen. Sunpower panelen zijn prachtig qua techniek, maar ik kan mij ook voorstellen dat TS @Bwil als het kan wat centen over wil houden voor de inrichting van z'n huis. :)

Lijkt mij dat kostentechnisch twee omvormers met beide twee MPP-trackers (voor elk dakoppervlak 1) het meest interessant is. Een kleinere omvormer voor het schuine dak, een iets grotere voor de platte dak gezien de hoeveelheid panelen. Even goed uitrekenen wat de opbrengt op de diverse daken zijn met behulp van PVgis en daar de omvormers op dimensioneren.

4800wp zuid - pvoutput.org

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:32
oef. gouden panelen (sunpower) met de duurste optimizersmicroomvormers ter wereld (enphase) : zo wordt het snel een duur grapje natuurlijk. hoeft niet erg te zijn, maar wees je bewust van het feit dat je hier de duurste combinatie die er bestaat krijgt aangeboden.

Je vraag over of solaredge (optimizers) of micro's (enphase) beter werkt: beide waarschijnlijk even goed/slecht. Dus daar kun je geen keuze op maken. Je kunt waarschijnlijk wel iemand vinden die voor minder geld dan die dure Enphase + sunpower panelen een stel JAsolars neerlegt met een S8K 3 fase omvormer eraan ofzo, dan blijf je mooi binnen de 10 kW die in belgie mag.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:05
In BE gaat het om het maximaal totaal vermogen van omvormers opgeteld, -micro- omvormers die je in totaal begrenst op 10kW heb je niks aan als het totaal vermogen van de omvormers bijvoorbeeld 15kW is, immer het laatste wordt naar gekeken.... of zit ik fout :?

Een SE systeem is de "centrale" omvormer die gewoon 10kW is en ook niet meer kan leveren..

Gezien de situatie met verschillende oriëntaties en hellingsgraad en ook wellicht schaduw kom je uit op SE.

Eventueel indien mogelijk losse normale string omvormers met eventueel optimizers.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• JT

JT

VETAK y0

herofruit schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:44:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn opmerking "het vel over de oren" was dan misschien ook niet helemaal terecht, echter krijg je nu wel zeer high-end systeem die mijn inziens niet noodzakelijk is door bijvoorbeeld een beperkt dakoppervlak of veel schaduw van bomen. Sunpower panelen zijn prachtig qua techniek, maar ik kan mij ook voorstellen dat TS @Bwil als het kan wat centen over wil houden voor de inrichting van z'n huis. :)

Lijkt mij dat kostentechnisch twee omvormers met beide twee MPP-trackers (voor elk dakoppervlak 1) het meest interessant is. Een kleinere omvormer voor het schuine dak, een iets grotere voor de platte dak gezien de hoeveelheid panelen. Even goed uitrekenen wat de opbrengt op de diverse daken zijn met behulp van PVgis en daar de omvormers op dimensioneren.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook een gigantisch bedrag. Maar het is wel te verklaren. Misschien is het wel de tactiek van de installateur; hele dure spullen aanbieden waar veel marge op zitten. Of misschien heeft het te maken met beschikbaarheid ofzo. Ik zou zelf in ieder geval niet zo snel hier voor kiezen omdat het een heel duur geintje wordt. Maar op materiaal moet je zo 35 tot 40 procent kunnen besparen als je slim kiest.
Fr33z schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:57:
met de duurste optimizers ter wereld (enphase)
Erm, als je power optimizers wil dan koop je Solar Edge; Enphase levert micro-omvormers; een héél ander product :o

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1