Aanbeveling 17' laptop die ook Linux en VM's geschikt is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-06 17:39
Wat ga je met je laptop doen?
Multimedia, ook muziek editing, standaard surfen, youtube, mails.
Geen gaming, dus geen krachtige video kaart nodig.
Er zal ook in dual boot Linux op geinstalleerd worden en virtuele machines moeten vlotjes kunnen draaien.
Windows zal minimaal gebruikt worden, enkel om een update te doen van mijn auto navigatiesysteem en Roland synthesiser, waarvoor een speciale software van de fabrikant nodig is, die enkel onder Windows draait, voor al de rest gebruik ik Manjaro Linux.

Een hoofdtelefoon jack is ook nodig, en liefst geluid dat hard gaat, iets wat op mijn huidige laptop ook nogal tegenvalt.

Op mijn huidige laptop (Asus TUF gaming) crashen VM's konstant, zowel onder Windows als onder Linux.
Bovendien maakt hij de laatste tijd nogal luide motorboot geluiden (ventilatoren)
Ik zou hem eens moeten opengooien en het koelingsblok verwijderen om dat na te kijken.
Ik had indertijd gaming laptop gekocht omdat daar een performantie reserve op zat, zodat ik hem langer zou kunnen gebruiken, maar wegens de problemen met de VM crashes en de ventilator geluiden, valt hij me nu wel erg tegen.

Wat is je budget?
tot 1200€

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Grootte en gewicht maakt me niet veel uit, maar af en toe wil ik hem wel meenemen en dan is batterij gebruiksduur wel belangrijk

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt me niet uit.
Liefst wel eentje met een hoge scherm helderheid, zodat je die ook buiten kan gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door mbbs1024 op 11-09-2022 22:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31

Thomg

Aww yiss

Kan je in je VM niet USB passthrough doen? Heb je windows niet nodig.

Hoeveel VM's wil je draaien (tegelijkertijd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-06 17:39
2 à 3 VM's waarvan 1 permanent.
Op mijn huidige laptop kunnen die maximaal 1 uur draaien voor ze crashen, en dan is de gans laptop geblokkeerd, en moet ik hem uitschakelen en terug opstarten.

Die USB passtrough werkt, maar ik heb windows niet gewist omdat er toch plaats genoeg is op de disk, en daarmee draait er ook een legale versie van Windows, want je bestaande windows versie van je laptop overzetten naar een VM mag niet volgens de licentievoorwaarden dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31

Thomg

Aww yiss

Retail mag wel, OEM technisch gezien niet.

Met zoveel VMs is 32GB geen overbodige luxe.
Je kan dan ook kiezen voor een goedkopere laptop met 8GB en hier dan zelf 32GB in zetten, als je daar handig genoeg in bent.

Lenovo en dell hebben niets interessants, tenzij je U processoren handig vind (lijkt me niet voor VMs). Lenovo soldeert ook erg veel, super onhandig.

HP heeft een ENVY 17 voor 1100.
pricewatch: HP Envy 17-cr0150nd
Komt met 1240P en 16GB out of the box. Met 16GB kan je even aankijken hoe goed het gaat. Merk je toch slowdowns kan je er altijd nog 32/64GB van maken. Magere resolutie (Full HD) en "slechts" 55Wh batterij zijn wel minpunten.

Of de Erazer.
pricewatch: Medion Erazer Defender E15 MD62302
Komt wel met 3050Ti, batterij zal het ongeveer 2 seconden overleven.

Het is gewoon erg lastig om in deze prijsklasse een nette workstation laptop te krijgen die 16 inch of groter is.

Verder heb je niet erg veel opties in dit segment tot 1200 euro, er zijn wel alternatieven maar dit zijn bakbeesten met een GPU en gamer look.

Asus heeft er ook nog 1.
pricewatch: ASUS VivoBook 17 X1702ZA-AU107W
Maar 1 geheugen stick is gesoldeerd, bummer.