ISO image van USB zonder lege ruimte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-01 16:26
Hallo medetweakers!

Ik ben op zoek naar een stukje software dat een image kan maken van een bootstick (8GB), zonder dat deze lege ruimte op de image zet.

Veel software die ik op dit moment gevonden of geprobeerd heb zet helaas die lege ruimte van de USB stick mee op de image, maar wat ik dus wil is een .ISO van 4-5GB (wat de werkelijke grootte is van de bestanden op de bootstick).

De bootstick zelf is een Windows bootstick met een aangepaste .WIM op deze stick. Dit is veranderend nadat de bootstick was gemaakt via een OSD powershell command (deze maakt een .ISO welke op de USB is gezet via Rufus). Er staat op deze stick een extra map waar de .WIM instaat (deze kan je kiezen bij het booten via de stick in de .GUI van de OSD cloud). Als er een mogelijkheid is is om de map mee te kopiëren op de stick met het OSD commando (wat nu niet gebeurd), is dat uiteraard ook een mogelijkheid!

Beste antwoord (via Zatan op 12-09-2022 10:53)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-05 21:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In mijn ervaring kan je gewoon de bestanden kopiëren en op een nieuwe (lege) stick zetten en zal deze kunnen opstarten via EFI. Is dat niet voldoende voor je? Om het ergens als backup oid op te slaan kan je het altijd nog inpakken in een .zip ofzo.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In mijn ervaring kan je gewoon de bestanden kopiëren en op een nieuwe (lege) stick zetten en zal deze kunnen opstarten via EFI. Is dat niet voldoende voor je? Om het ergens als backup oid op te slaan kan je het altijd nog inpakken in een .zip ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zatan schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:05:
Hallo medetweakers!

Ik ben op zoek naar een stukje software dat een image kan maken van een bootstick (8GB), zonder dat deze lege ruimte op de image zet.

Veel software die ik op dit moment gevonden of geprobeerd heb zet helaas die lege ruimte van de USB stick mee op de image, maar wat ik dus wil is een .ISO van 4-5GB (wat de werkelijke grootte is van de bestanden op de bootstick).

De bootstick zelf is een Windows bootstick met een aangepaste .WIM op deze stick. Dit is veranderend nadat de bootstick was gemaakt via een OSD powershell command (deze maakt een .ISO welke op de USB is gezet via Rufus). Er staat op deze stick een extra map waar de .WIM instaat (deze kan je kiezen bij het booten via de stick in de .GUI van de OSD cloud). Als er een mogelijkheid is is om de map mee te kopiëren op de stick met het OSD commando (wat nu niet gebeurd), is dat uiteraard ook een mogelijkheid!
Kwenie: als ik de windows setup zou willen frauderen, dan zou ik dat niet doen via een .iso bestand maar via een bootable ntfs usb-stick. Dan kun je zelf je .wim files toevoegen en zelfs meerdere doen en daar een keuze menuutje bij maken. Dus waarom moet het persé een .iso bestand zijn?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatan
Brahiewahiewa schreef op maandag 12 september 2022 @ 06:29:
[...]

Kwenie: als ik de windows setup zou willen frauderen, dan zou ik dat niet doen via een .iso bestand maar via een bootable ntfs usb-stick. Dan kun je zelf je .wim files toevoegen en zelfs meerdere doen en daar een keuze menuutje bij maken. Dus waarom moet het persé een .iso bestand zijn?
Geen zorgen, er is niets shady of frauduleus aan. Aan de .WIM moesten een aantal certificaten toegevoegd worden, aangezien anders onze proxy (een applicatie genaamd ZScaler) de toevoeging tot Autopilot blocked. Overigens is het keuzemenuutje standaard in een OSDCloud bootstick. Hierin kan je dus ook je aangepaste bootstick kiezen!

En deze .iso moet zometeen gedeeld worden naar meerdere mensen binnen ons bedrijf. Aangezien niet iedereen dezelfde USB sticks heeft, is het dus niet handig om de gehele image van 8GB te delen van de bootstick die ik heb gemaakt.
Hero of Time schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:43:
Ik vraag me af of dit werkt, ik ben niet zo heel thuis in de werking van een Rufus bijvoorbeeld, maar die zullen er toch niet voor niets zijn? Afin, de kopieeractie loopt, ik zal dit ees testen en het resultaat delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De iso gedeeltelijk kopiëren?

Dan moet je wel zeker weten dat er echt niets geschreven is naar het einde van de drive.

Of inderdaad alle bestanden kopiëren naar een 4GB stick (of virtueel medium wat net past) en daar een .iso van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:10
Zatan schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:43:
[...]

Geen zorgen, er is niets shady of frauduleus aan. Aan de .WIM moesten een aantal certificaten toegevoegd worden, aangezien anders onze proxy (een applicatie genaamd ZScaler) de toevoeging tot Autopilot blocked. Overigens is het keuzemenuutje standaard in een OSDCloud bootstick. Hierin kan je dus ook je aangepaste bootstick kiezen!

En deze .iso moet zometeen gedeeld worden naar meerdere mensen binnen ons bedrijf. Aangezien niet iedereen dezelfde USB sticks heeft, is het dus niet handig om de gehele image van 8GB te delen van de bootstick die ik heb gemaakt.

[...]

Ik vraag me af of dit werkt, ik ben niet zo heel thuis in de werking van een Rufus bijvoorbeeld, maar die zullen er toch niet voor niets zijn? Afin, de kopieeractie loopt, ik zal dit ees testen en het resultaat delen.
toon volledige bericht
Is het niet goedkoper om in dat geval een zooi standaard USB sticks te kopen van het gewenste formaat? USB sticks van 8GB kosten geen drol en voor het gemiddelde uurloon van een ICTer kun je heel wat sticks kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Misschien de partitie op de USB stick precies groot genoeg maken, bestanden erop zetten, en ISO van trekken?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatan
De suggestie van Hero Of Time deed, zoals de Engelsen zeggen, de truc. Bestanden naar een map op het desktop gekopieerd, van deze map een .ISO gemaakt en deze weer op een stick gezet met Rufus. Werkt als een bootwerker die aan de LSD zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Accretion schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:51:
De iso gedeeltelijk kopiëren?

Dan moet je wel zeker weten dat er echt niets geschreven is naar het einde van de drive.
Het probleem daarmee is dat het resulterende image dan kleiner is, wat het aan partitie grootte in zich heeft is dan nog steeds dat van de bron. Dus stel dat je dit met een stick van 16 GB of groter doet en je wilt het image daarna op een kleinere stick zetten, zoals eentje van 8 GB, dan krijg je een foutmelding bij het schrijven. Want hoe ga je een partitietabel schrijven met een partitie van 16 GB, terwijl het einde van het apparaat bij 8 GB ligt. Dat gaat niet, het einde dat je opgeeft kan niet verder dan het fysieke einde liggen.

Omdat het resultaat dan een corrupte partitie is, waar de eind header ontbreekt, zal het niet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:39

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hero of Time schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:09:
[...]

Het probleem daarmee is dat het resulterende image dan kleiner is, wat het aan partitie grootte in zich heeft is dan nog steeds dat van de bron. Dus stel dat je dit met een stick van 16 GB of groter doet en je wilt het image daarna op een kleinere stick zetten, zoals eentje van 8 GB, dan krijg je een foutmelding bij het schrijven. Want hoe ga je een partitietabel schrijven met een partitie van 16 GB, terwijl het einde van het apparaat bij 8 GB ligt. Dat gaat niet, het einde dat je opgeeft kan niet verder dan het fysieke einde liggen.

Omdat het resultaat dan een corrupte partitie is, waar de eind header ontbreekt, zal het niet gaan werken.
Hmm, het kan best dat er inderdaad nog een stap tussen zat om met gparted de partitie daadwerkelijk te verkleinen.

Of dat het prima werkte, maar in gparted wel errors gaf die je 'automagisch' kon laten oplossen.

Dit werkte wel in het geval dat je een 32GB SD-kaart pakt met een pi-image van 4GB (en je automatisch uitbreiden van de partitie uitzet) en daarna weer een image maakt.
Maar dat is logisch omdat de partitie dan altijd 4GB was.
Pagina: 1