Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:37
Hi allen, dit is mijn eerste post maar heb al veel gelezen op het forum, dus deels nieuw :) Wie kan mij helpen; ik kom er niet uit.

Graag wil ik meer zonnepanelen installeren maar weet niet wat er mogelijk is op mijn huidige omvormer de alom bekende GoodWe 3600D NS.
Hier heb ik nu
11x S-energy 320Wp halfcut all black panelen op aangesloten.

Deze liggen verdeeld opgesteld:
1 string met 4 zonnepanelen
1 string met 7 zonnepanelen op 2 verschillende dakvlakken met 4 optimizers

Wat zijn mijn opties om het maximale uit de omvormer te halen? De panelen die ik heb liggen zijn niet meer verkrijgbaar en ik weet niet op welke waarden ik moet letten als ik andere panelen bij koop en hoeveel er bij kunnen?

Alvast bedankt voor het meedenken, groet,

Peter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opn7HCNw5ccg_g0TmIH5DSO2gjM=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/1yDh1rYgJdMVwqeIPVaeeG0S.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upA19dUC3KqS5FOlG1BPi1oRXBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i9mxw3vdyK6c4RGJQK4N7gvZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZuakrl3TlIIkPBX66UeWUCelJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1eEPXSuJsnUi0doM4rOFEiQs.png?f=fotoalbum_large

Het laatste plaatje klopt niet meer; de panelen van het rode kader heb ik naar het gele kader verplaatst.

[ Voor 25% gewijzigd door post.p op 16-09-2022 12:32 . Reden: Datasheet GoodWe toegevoegd ]

Beste antwoord (via post.p op 07-03-2025 19:35)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:54
Ik was destijds het topic uit het oog verloren.
De opstelling van een string op de achterzijde was niet goed. Bij dergelijke verschillende hellingshoek in 1 string moet alles met optimizer, zoals @post.p nu gedaan heeft.

Dus een verbetering van de opbrengst gemiddeld per paneel is zeker de verwachting

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:52
Zou de 11 panelen op 1 string zetten (moet het uiteraard wel kunnen ivm oriëntatie/helling etc).

En dan op de andere tracker kan je nieuwe panelen zetten.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
Op 1 string gaat niet ivm andere oriëntatie en helling. Dit ben ik van plan op te lossen met optimizers.

Ik wil vooral graag weten hoeveel panelen ik kan toevoegen aan de omvormer.

Is dit ((33,57*11)+10%)-600 ivm compensatie voor de koude dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
Kan ik ook verschillende oriëntaties op 1 string plaatsen als ik de panelen uitrust met optimizers?
Kan ik alle nieuwe panelen op 1 string aansluiten en mogen dit dan andere panelen zijn dan op string 1 zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Deze liggen verdeeld opgesteld:
1 string met 4 zonnepanelen
1 string met 7 zonnepanelen op 2 verschillende dakvlakken met 4 optimizers
Ehm..... Ik zie wat reden tot alarm bellen.

Schrijf eens uit hoe /alles/ exact ligt?
Azimut, Helling, Aantallen, Waar optimizers?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
@Ronald

Uiteraard;

Het is een hoekwoning van 150 m2 met 2 dakkapellen en een uitbouw aan de zijkant met een plat dak, daarnaast een aangebouwde garage met ook plat dak.

De woning, uitbouw en garage staan met de voorgevels pal op het oosten, achtergevel op het westen.

Dak voorzijde woning: - Oost - 45 graden
Op het moment geen zonnepanelen, ruimte voor 3 panelen

Dakkapel voorzijde woning - Oost
Op het moment geen zonnepanelen, ruimte voor 3 panelen

Dak achterzijde woning - West - 45 graden - string 1
Hier liggen 3 zonnepanelen onder de dakkapel met 3 optimizers, geen extra ruimte

Dakkapel achterzijde woning - West - string 1
Hier liggen 4 zonnepanelen met 1 optimizer vanwege schoorsteen, geen extra ruimte

Uitbouw - Oost/West en Zuid mogelijk
Hier liggen geen zonnepanelen, ruimte voor 4 (eigenlijk 6 maar die pakken veel schaduw vanaf 1200 uur)

Garage - Oost/West en Zuid mogelijk - string 2
Hier liggen 4 zonnepanelen (Zuid), ruimte voor 2 extra.

Hopelijk helpt dit, ik kom niet uit de puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
@migjes Kan jij mij misschien verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:45
Het ligt veel te verspreid voor een stringomvormer en de strings zijn te kort (al zou 6 per string nog wel gaan). Lekker alles met micro's oplossen. Enphase, APS, Deye, Hoymiles misschien. Voor SolarEdge is het eigenlijk ook net niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
Wat kan ik het beste doen om zo veel mogelijk uit mijn dak te halen? Wat zou jij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:45
Omvormers en optimizers verkopen en met micro's gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
Voor geïnteresseerden met een vergelijkbare uitdaging.

Wat nu perfect en ver boven verwachting presteert. Ik heb ieder paneel van een optimizer voorzien (Honeybee), inclusief de nieuwe panelen.

Dit werkt perfect en kan ik een ieder aanraden die zijn huidige systeem met string omvormer wil uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Je omschrijft een beetje cryptisch dat je iets hebt gedaan, maar niet exact wat. Je hebt alle panelen van een optimizer voorzien? Wat is er uitgebreid? Wat heeft het gekost en wat levert het op, in vergelijking met de oude situatie?

Vragen, vragen...!

Maar mooi dat je er blij mee bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• post.p
@Gramser Ieder paneel heb ik van een optimizer voorzien, inclusief de 3 nieuw geplaatste panelen.
Ik heb met 3 x 410 Wp panelen uitgebreid.
Dit heeft mij 1200 euro gekost, inclusief aanschaf van de optimizers voor ieder paneel in de installatie.
Wat dit oplevert weet ik nog niet aangezien dat nog uit de praktijk moet blijken. Wat ik zie is dat de gehele installatie ver boven verwachting draait tot zo ver door de toevoeging van 3 panelen en alle optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Klinkt goed, denk ik :+. Maar wat is dan ver boven verwachting? Hebben we het over 30% meer opbrengst ofzo?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik was destijds het topic uit het oog verloren.
De opstelling van een string op de achterzijde was niet goed. Bij dergelijke verschillende hellingshoek in 1 string moet alles met optimizer, zoals @post.p nu gedaan heeft.

Dus een verbetering van de opbrengst gemiddeld per paneel is zeker de verwachting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• post.p
Wat ik tot nu toe heb gemeten is het een verbetering van minimaal 45% in de opbrengst.
Pagina: 1