Is dit een waterbesparende douchekop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-06 11:11
Tijdens het douchen wordt het water steeds koud, dan weer warm, dan weer koud .. enz.
Oftewel, de geiser gaat steeds aan en uit, waarschijnlijk probleem met de tapdrempel of zo.
Andere huisgenoot doucht wat heter en heeft hier geen last van.

Nu lees ik op internet dat je in zo'n geval beter geen waterbesparende douchekop kunt hebben.
Dus is mijn vraag, zie foto, is deze waterbesparend ?
Staat overigens nergens op de doos vermeld die ik nog heb, maar door dat witte kunststof binnenframe begin ik te twijfelen, in het gat waar de slang op wordt aangesloten zit alvast geen begrenzer ring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdihGV5rAbng53cgY-c2JcXukts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEdzQNbbVAG8U6zZqa45UU5x.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:26
pak een emmer en een stopwatch. Zet douche aan op standje waarop jij doucht, emmer eraan en meet hoelang het duurt voor je 10 liter hebt.
Dan kun je berekenen hoeveel water het ding verbruikt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-06 10:56

SambalBij

We're all MAD here

Heb je een thermostaatkraan? Die willen ook wel eens problemen geven met de tapdrempel van geisers is mijn ervaring. Geloof dat dat te maken had met hoe hij de temperatuur regelt.

Als hij warm water op een min of meer vaste stand open laat staan en dan koud bijmengt als hij op temperatuur is dan gaat het goed.
Als hij echter koud op een vast stand houdt en zodra het water op temperatuur is warm afknijpt, dan kan het zijn dat de geiser onder de tapdrempel komt. Dan wordt het koud en gaat de kraan weer warm bijmengen en gaat de geiser weer aan en wordt het water weer warm. En dan knijpt de kraan warm weer af, gaat de geiser weer uit...etc... (Pendelen heet dat geloof ik)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:16
War is de heet water temperatuur van je CV?, die zou je ook nog een tikje omlaag kunnen doen om het pendelen te voorkomen(thermostaatkraan heeft dan meer warm water nodig waarmee je de tapdrempel bereikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
Nee we hebben een gewone mengkraan, geen thermostaatkraan.
Ook als ik de geiser instel op de laagste temperatuur heb ik ditzelfde probleem met pendelen tijdens douchen.

Ik ben er trouwens nog achter gekomen dat het niet aan de douchkop ligt, met kop geeft hij evenveel warm water per minuut dan dezelfde test met de keukenkraan die onder de geiser hangt.
Ook zonder douchekop, als het water alleen uit de slang komt, blijft de geiser pendelen.

De mengkraan van onze douchecabine is een redelijk goedkoop model volgens mij, zou het kunnen uitmaken als ik een kwalitatief goede kraan zou plaatsen van Grohe bijv. ?

Ik las ook op een andere site dat een thermostaatkraan ook zou kunnen icm geiser, maar zoals @SambalBij zei moet het dan idd een versie zijn die de warme kant constant houd en alleen de koude kant regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

CV monteur bellen voor telefonisch advies? Een geiser met kuren lijkt me niet iets om een tijd mee te experimenteren. Heb je een CO meter?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL1987
_eLMo_ schreef op zondag 18 september 2022 @ 05:08:
CV monteur bellen voor telefonisch advies? Een geiser met kuren lijkt me niet iets om een tijd mee te experimenteren. Heb je een CO meter?
Dat is het punt nu net, installatiemonteur uit onze buurt is al meerdere keren geweest, zelfs een externe monteur van Vaillant is al eens gekomen.
Maar die hebben geen problemen ontdekt, die man van Vaillant heeft enkel de branderdruk iets lager ingesteld omdat deze wat te hoog stond, maar daarmee was mijn probleem niet opgelost.
Geiser is ook nog maar 1,5 jaar oud.

Ik douche minder heet dan mijn huisgenoot (die er geen/amper last van heeft), dus mijn ideale temperatuur is net het punt dat de geiser gaat pendelen blijkbaar ... bij warmer weer is het het ergste.
Warempel vandaag toevallig redelijk normaal kunnen douchen voor de 1e keer sinds lange tijd, omdat het weer wat kouder weer is denk ik .. heel de zomer lopen sukkelen met afstellen van de temperatuur.

Ik douche niet lauwer dan anders, maar met onze vorige geiser ging het wel gewoon prima (met zelfde douchekraan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:55
Je gebruikt te weinig heet water voor de geiser (tapdrempel zoals al eerder aangegeven).
2 oplossingen: andere geiser met minder capaciteit of meer heet water verbruiken.

De geiser is nog erg jong, wellicht kan je hem verkopen en een andere kopen? Of eens bij Vaillant vragen of de tapdrempel omlaag kan?

Anders kan je ook een beetje heet water uit een andere kraan laten lopen als je staat de douchen. Maar dat is letterlijk geld in het putje en in deze tijd van energieproblemen ook niet echt gewenst. Hoewel een niet waterbesparende douchekop niets anders doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:25
Of gewoon een thermostaatkraan gebruiken ipv handmatig mengen. Ik heb een Intergas ketel die tijdens het douchen met spaardouche afslaat, temperatuur van mijn tapwater variëert tussen de 40 en 70 graden daardoor. Dat wordt prima opgevangen door de thermostaatkraan, enige wat je merkt is verschil in flow als de ketel afslaat en de temperatuur langzaam daalt naar 40.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 09:32

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wat nog wel eens word gedaan is in de badkamer de warmwaterkraan zachtjes aanzetten en dan gaan douchen.

Dit was een tip die wij jaren terug bij een vakantiehuisje kregen : en dit werkte :+

Wabbawabbawabbawabba

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Kun je de douche wat hoger ophangen en dan de temperatuur wat hoger zetten? Zo heb ik dit bij mij ooit opgelost (probleem was zonder of met waterbesparende douchekop).

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

vrilly schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:45:
War is de heet water temperatuur van je CV?, die zou je ook nog een tikje omlaag kunnen doen om het pendelen te voorkomen(thermostaatkraan heeft dan meer warm water nodig waarmee je de tapdrempel bereikt)
Waarschijnlijk bedoel je het goed maar: Je moet de temperatuur van de CV (Centrale Verwarming) niet verwarren met de temperatuur van het WTW (Warm Tap Water). Beide worden in de meeste huishoudens door een COMBI-KETEL geleverd maar als de TS (@KL1987 ) een geiser (volgens eigen zeggen) heeft dan is er iets anders aan de hand.

Warm Tap Water kun je serieus beter niet onder de 60o Celsius laten komen vanuit je Combi-Ketel / Geiser / Boiler. Legionella bacteriën in (drink) waterleidingen zit niemand op te wachten. CV water verwarm je liefst zo min mogelijk, zolang je je woning er maar comfortabel warm mee krijgt en kunt houden dan is het goed :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• KL1987
dragon2 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:45:
Kun je de douche wat hoger ophangen en dan de temperatuur wat hoger zetten? Zo heb ik dit bij mij ooit opgelost (probleem was zonder of met waterbesparende douchekop).
Snap wat je bedoelt, maar daar is ons platfond te laag voor helaas.
KatirZan schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:42:
Wat nog wel eens word gedaan is in de badkamer de warmwaterkraan zachtjes aanzetten en dan gaan douchen.

Dit was een tip die wij jaren terug bij een vakantiehuisje kregen : en dit werkte :+
Dit heb ik al eens geprobeerd, warme kant wastafelkraan klein stukje openzetten, maar vreemd genoeg werkte dit niet: douchestraal werd heel zwak en het pendelen werd nóg erger.
Het is bij ons volgens mij wel zo dat het warme water via de geiser eerst naar de douche gaat en als laatste naar de wastafel, maar zou niet mogen uitmaken lijkt me.
EricTC schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:17:
Je gebruikt te weinig heet water voor de geiser (tapdrempel zoals al eerder aangegeven).
2 oplossingen: andere geiser met minder capaciteit of meer heet water verbruiken.

De geiser is nog erg jong, wellicht kan je hem verkopen en een andere kopen? Of eens bij Vaillant vragen of de tapdrempel omlaag kan?

Anders kan je ook een beetje heet water uit een andere kraan laten lopen als je staat de douchen. Maar dat is letterlijk geld in het putje en in deze tijd van energieproblemen ook niet echt gewenst. Hoewel een niet waterbesparende douchekop niets anders doet.
Dus een geiser met minder capaciteit heeft lagere tapdrempel als ik het goed begrijp ?
Onze oude geiser was type: Vaillant MAG-sine NL 250/10 TWF, geen idee welke tapdrempel die had maar zal vast lager geweest zijn, omdat deze geen problemen gaf.

P.S: Altijd gedacht dat het legionella probleem bij een geiser/doorstroom toestel niet kon voorkomen, alleen bij voorraad toestellen zoals boilers.
De laatste week kan ik opeens redelijk douchen (waarschijnlijk door het koudere weer) maar dan wel met de geiser ingesteld op 38 graden, na het douchen zet ik hem terug naar 50 graden. Kan die legionella op deze manier ook al ontwikkelen ? Want daar zit ik ook niet op te wachten idd .. :/
Pagina: 1