Temperatuur en luchtvochtigheid in meerdere kamers meten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Control-Shift
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:06
Ik ben op zoek naar een manier waarmee ik de temperatuur en vochtpercentage voor verschillende kamers binnen kan meten. Dit wil ik ook kunnen monitoren, daarmee bedoel ik vooral dat ik de data van alle meetpunten kan opslaan / periodiek exporteren naar een computer. Het is een (leuke!) nice-to-have om evt. later een buitenunit toe te kunnen voegen, maar het is geen dealbreaker als het niet kan. Het liefste allemaal te bedienen/bekijken met een app.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In eerste instantie (en dit is het allerbelangrijkste) is het doel om de temperatuur binnen te meten en te monitoren, met bijvoorbeeld het volgende product: https://www.conrad.nl/nl/...2247542&utm_campaign=feed

Deze komt op mij "steady" over: doet precies wat het moet doen. Maar ik heb ook het idee dat het niet echt op de toekomst voorbereid is. Het is een weerstation voor binnen en dat is wat het is.

Misschien is het wel goedkoper/makkelijker om een aantal van dit soort kastjes in het huis te zetten. De buitenunit komt dan wel later / met een ander systeem:
https://www.bol.com/nl/nl...9KNA.2_30.33.ProductTitle

De Xiaomi komt op mij minder betrouwbaar in metingen over (door het merk en/of de prijs denk ik), maar maar op de toekomst/uitbreidingen voorbereid.

Heeft iemand ervaring met systemen als hierboven? Of een idee wat de beste manier is om binnen in meerdere kamers de temperatuur en luchtvochtigheid te kunnen meten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:30

Pazo

Mroaw?

Ik heb sinds kort 10 van deze door het huis:
https://sonoff.tech/product/smart-home-security/snzb-02/

Meet de temp en luchtvochtigheid, en is heel erg klein. Beetje zoeken en je kan ze best goedkoop vinden.
Ik heb ze verbonden via zigbee en lees ze uit in Home Assistant.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:30
Ik gebruik deze: https://www.amazon.nl/Aqa...-compatibel/dp/B07D37FKGY

Net als hierboven verbonden met HA.

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

Mijn tado knoppen geven dat door, maar je kunt ook Xiaomi zigbee sensors kopen en via zigbee2mqtt uitlezen natuurlijk, duw dat via telegraf in een influxdb, grafana er over en de hele dag grafiekjes kijken! :D

Deze: https://nl.mi-shop.com/pr...ture-and-humidity-sensor/

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 30722 op 12-09-2022 15:36 . Reden: linkje bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:17
Pazo schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:25:
Ik heb sinds kort 10 van deze door het huis:
https://sonoff.tech/product/smart-home-security/snzb-02/

Meet de temp en luchtvochtigheid, en is heel erg klein. Beetje zoeken en je kan ze best goedkoop vinden.
Ik heb ze verbonden via zigbee en lees ze uit in Home Assistant.
Welke Zigbee bridge gebruik je voor HA?
Ik gebruik nu Philips Hue Bridge, met Google Home / Assistant voor meer automatisering en spraakbesturing.
Ik heb vooral lichten, schakelaars en afstandbedieningen op Zigbee.
Maar, volgens mij werken die Sonoff niet met Philips Hue Bridge?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:30

Pazo

Mroaw?

GarBaGe schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:09:
[...]

Welke Zigbee bridge gebruik je voor HA?
Zigbee Combee 2 stick.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:02

Rannasha

Does not compute.

GarBaGe schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:09:
[...]
Maar, volgens mij werken die Sonoff niet met Philips Hue Bridge?
Klopt. Maar Sonoff heeft zelf ook een USB Zigbee dongle die als coordinator dienst kan doen. Deze kun je in Home Assistant beheren via ZHA of Zigbee2MQTT (de eerste is de standaard integratie voor Zigbee in HA, de tweede is met meer apparaten compatibel). Je kunt hiermee ook je Hue lampen beheren en eventueel de Hue Bridge de deur uit doen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Ik heb 8 van die Xiaomi Mijia units in huis hangen. Ideaal, want ze hebben een display zodat je ze ook lokaal kunt aflezen.
Batterij gaat lang mee.

Zit tegenwoordig een SHT4x sensor in (als ik mij niet vergis). Volgens mij zit het qua nauwkeurigheid wel prima.

Ik heb er custom firmware op staan; zie https://github.com/pvvx/ATC_MiThermometer
Erg gemakkelijk via bluetooth te flashen, gewoon vanuit je browser.

Daarna kun je ze bijvoorbeeld in Home Assistant inlezen via BT.
HA met bluetooth adapter, of bijvoorbeeld via een ESP32 met ESPhome en een bluetooth proxy.

En bijkomend voordeel van deze units is dat ze erg goedkoop zijn, 5 a 6 euro per stuk, bij Aliexpress

[ Voor 20% gewijzigd door jj85 op 12-09-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:16:
Ik heb 8 van die Xiaomi Mijia units in huis hangen. Ideaal, want ze hebben een display zodat je ze ook lokaal kunt aflezen.
Batterij gaat lang mee.

Zit tegenwoordig een SHT4x sensor in (als ik mij niet vergis). Volgens mij zit het qua nauwkeurigheid wel prima.

Ik heb er custom firmware op staan; zie https://github.com/pvvx/ATC_MiThermometer
Erg gemakkelijk via bluetooth te flashen, gewoon vanuit je browser.

Daarna kun je ze bijvoorbeeld in Home Assistant inlezen via BT.
HA met bluetooth adapter, of bijvoorbeeld via een ESP32 met ESPhome en een bluetooth proxy.

En bijkomend voordeel van deze units is dat ze erg goedkoop zijn, 5 a 6 euro per stuk, bij Aliexpress
Hoe is het bereik van die dingen?
Ik heb ze ook gezien, en bijna besteld. Tot ik zag dat ze BT waren en geen zigbee.
Ik heb mijn RPI4 in de meterkast. Dus betwijfel of ik ze dan elders in huis kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
@S-te-fan Ik lees ze uit via twee ESP32 bordjes (met ESPhome), een beneden voor benedenverdieping en één boven voor 1e verdieping en zolder. Dat werkt prima.
Inclusief muren is het bereik denk ik een meter of 5...

Met een enkele RPi ga je het waarschijnlijk niet redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mocht je de kans groot achten dat je later nog meer dingen wilt kunnen meten, zoals bijvoorbeeld CO2, fijnstof, VOC, dan kun je ook meteen beginnen met een ESPtje per kamer met daaraan bijvoorbeeld een BME280. Dan kun je altijd later nog makkelijk een CO2-sensor toevoegen :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Control-Shift
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:06
Wow, dat is meer respons dan ik gedacht had! Weinig bijval voor de old-school oplossing, maar daar is het ook het Smart-Home forum voor denk ik ;)

Toffe opties mbt de kleine oplossingen, maar ik vind het nog wel spannend wat ik nu uiteindelijk allemaal nodig ga hebben. Ik heb, op 2 hue lampen + hue bridge, niks in huis wat op smarthome.

Naar aanleiding van de gegeven opties heb ik flink lopen googlen wat een zigbee-netwerk in de praktijk inhoudt, en wat ik bijv. voor 10 van die thermometers nodig zou moeten hebben om te starten. Maar ik weet niet of ik het nu snap.

Komt het neer op dat ik ook ten alle tijden een server nodig heb waar bijv. zo'n Zigbee Combee 2 stick in steek en dat die weer verbinding maakt met de thermometers?
Of is het ook mogelijk om 10 van die thermometers 24/7 uit te kunnen lezen zonder dat er een server/computer altijd aanstaat?

Side information: ik heb nog een Synology Nas DS213+ (bijna 10j oud besef ik mij nu :D ), misschien dat ik daar nog wat aan heb?

Daarnaast vond ik ook nog Switchbot thermometers, maar daar heb ik zo te zien ook weer een hub voor nodig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Control-Shift schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:48:
Komt het neer op dat ik ook ten alle tijden een server nodig heb waar bijv. zo'n Zigbee Combee 2 stick in steek en dat die weer verbinding maakt met de thermometers?

Of is het ook mogelijk om 10 van die thermometers 24/7 uit te kunnen lezen zonder dat er een server/computer altijd aanstaat?
Alle genoemde sensoren hebben geen eigen geheugen. Ze doen een meting en moeten die meteen doorgeven aan een server. Dat kan je eigen pc zijn, een Raspberry Pi, of een externe server van de fabrikant.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1