Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kuipersr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-11-2023
Aangezien de gasprijzen op het moment door het dak gaan, ben ik me aan het oriënteren voor een boiler.
Verwarmen doe ik op dit moment met een pelletkachel, dus CV is nagenoeg uit.

Nu kan ik kiezen tussen een warmtepompboiler (ruimte-geventileerd) of een gewone "ouderwetsche" boiler.
Onlangs heb ik zonnepanelen laten plaatsen, en met deze panelen (18x400wp) produceer ik bijna 2 keer zoveel als ik verbruik.

Aangezien de warmtepompboilers op dit moment overal uitverkocht zijn, en er geen concrete leverdatum gegeven kan worden, zat ik te spelen met het idee of een gewone boiler voor mij ook een optie zou zijn?

Wie kan hier wat meer licht op schijnen? Ik heb een 2 persoon huishouden.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:15
Als je de gasaansluiting toch behoudt dan verder gaan met de gas CV ketel ofwel doorstromer, kan geen boiler tegenop zeker bij een 2 pers huishouden.

Waarom kan de pelletkachel niet warmwater voorbereiden?

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 11-09-2022 20:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• kuipersr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-11-2023
mr_evil08 schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:10:
Als je de gasaansluiting toch behoudt dan verder gaan met de gas CV ketel ofwel doorstromer, kan geen boiler tegenop zeker bij een 2 pers huishouden.

Waarom kan de pelletkachel niet warmwater voorbereiden?
De pelletkachel is een lucht-only model, en al wat jaartjes oud inmiddels. Voor de boiler is het wel het idee om er wat logica in te zetten, zoals alleen opwarmen wanneer er zonne-energie beschikbaar is, of als de legionellatemperatuur wordt bereikt.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

WPB heeft een groot voordeel, en dat is minder verbruik. Voor de rest nadelen qua geluid, formaat, prijs, etc.

Hoeveel kWh verbruik verwacht je bij een COP=1 boiler
Hoeveel kWh verbruik verwacht je bij een WPB

En wat krijg je per kWh overschot?
Wat is goedkoper na xx jaar