Dag allemaal,
Gezien de gekte op de energiemarkt zou ik heel graag zsm aankomende kosten willen gaan dempen.
Afgelopen week heb ik veel gestudeerd op tweakers
. Ik was al bezig met sunny design, wat deels mislukt door weinig keuze in omvormers.
Nu komen dus vragen boven het water:
1: Het lijkt mij problematisch om de setup van de schuur werkend te krijgen met 2 strings omvormer, gezien de lage klemspanning 5 panelen. Lijkt mij dus logisch om schuur als 2de string te aansluiten vanwege de helling en schaduw t.o.v. de dak op het huis. Heb ook aardig wat webshops doorgezocht om meer kleinere panelen te vinden, en meer panelen kunnen leggen. Die zijn eigenlijk al niet meer te krijgen. Hoe los ik dit best op? Welke omvormer(s) word(en) hier aangeraden in budgetklasse?
2: DC kabel doorsnee. Ik zou kiezen voor 6mm2. Heb ik het goed?
3: Installatie van meer dan 5kW, vraagt dus om 3 fase aansluiting. In dit geval dus nodig, nietwaar?
4: Zou ik de panelen op het schuur de hellingshoek moeten bijstellen?
Alvast bedankt voor tips!/f/image/iFbaCtH2dpxnIXdVsWyDoZj6.png?f=fotoalbum_large)
Vooruitloopend op de vragen. De kabel van de schuur gaat niet in de lucht hangen. Er staat een stenen muur waarop DC kabel in behuizing gaat liggen.
PRIJS PER PANEEL: 199 EUR
/f/image/Xm03VS5CDjkOKqXWdnGb6V7M.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5MvuvHUejWVch56uMwS5ieZS.png?f=user_large)
Schuur: 12,6m2 staaldak
Doel: Lagere energiekosten. Snel terugverdienen van installatie.
15 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 400Wp Sunpower 1808x1086x30mm
15 Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
1 Clickfit Evo & Solarstell Connect montagesysteem
1 Montage AC-aansluiting particulier
1 Montage voor 15 panelen
voor maar 2,07 per WP
en 9 maanden wachttijd
maar jaaa, er zitten wel de dure micro-omvormers die ik blijkbaar niet nodig heb.
Gezien de gekte op de energiemarkt zou ik heel graag zsm aankomende kosten willen gaan dempen.
Afgelopen week heb ik veel gestudeerd op tweakers
Nu komen dus vragen boven het water:
1: Het lijkt mij problematisch om de setup van de schuur werkend te krijgen met 2 strings omvormer, gezien de lage klemspanning 5 panelen. Lijkt mij dus logisch om schuur als 2de string te aansluiten vanwege de helling en schaduw t.o.v. de dak op het huis. Heb ook aardig wat webshops doorgezocht om meer kleinere panelen te vinden, en meer panelen kunnen leggen. Die zijn eigenlijk al niet meer te krijgen. Hoe los ik dit best op? Welke omvormer(s) word(en) hier aangeraden in budgetklasse?
2: DC kabel doorsnee. Ik zou kiezen voor 6mm2. Heb ik het goed?
3: Installatie van meer dan 5kW, vraagt dus om 3 fase aansluiting. In dit geval dus nodig, nietwaar?
4: Zou ik de panelen op het schuur de hellingshoek moeten bijstellen?
Alvast bedankt voor tips!
Foto's
/f/image/iFbaCtH2dpxnIXdVsWyDoZj6.png?f=fotoalbum_large)
Vooruitloopend op de vragen. De kabel van de schuur gaat niet in de lucht hangen. Er staat een stenen muur waarop DC kabel in behuizing gaat liggen.
PRIJS PER PANEEL: 199 EUR
/f/image/Xm03VS5CDjkOKqXWdnGb6V7M.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5MvuvHUejWVch56uMwS5ieZS.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Huis: 19,8m2 pannenSchuur: 12,6m2 staaldak
Schaduw
In principe weinig tot geen schaduw. Zie percentage op bovenstaande foto.Jaarverbruik
Nu rond 4200kWh. We zijn wel van plan om binnenkort 2 airco units aan te schaffen. Voornamelijk om thuis te koelen, maar denk ook hiermee bij te verwarmen. Scheelt wat dure gas.Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A. Komt geen laadpaal in nabije toekomst. Zou dan misschien toch moeten verzwaren naar 3x25A vanwege +6kWp installatie?Budget en doel
Budget: max 6000e incl. evt. aanpassing meterkast.Doel: Lagere energiekosten. Snel terugverdienen van installatie.
Wie gaat het project uitvoeren
IkkeBijhouden van data
Fijn iig om te weten wat ik opwek.Reeds verkregen offertes
Jaa. Eentje. Ben erna gestopt met zoeken.15 Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 400Wp Sunpower 1808x1086x30mm
15 Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
1 Clickfit Evo & Solarstell Connect montagesysteem
1 Montage AC-aansluiting particulier
1 Montage voor 15 panelen
voor maar 2,07 per WP
maar jaaa, er zitten wel de dure micro-omvormers die ik blijkbaar niet nodig heb.