Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 15:29

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Goedenavond,

Omdat de winter er aankomt wil ik een airco gaan plaatsen. Om in te zomer te koelen maar ook om straks te verwarmen. Ik heb genoeg stroom over dus lijkt dit een goede optie om de gasrekening te beperken.

Nou wil ik de airco graag kwijt in een steeg tussen mijn huis en de buren, echter is deze steeg 180cm breed waardoor ik dus niet voldoe aan de eis dat de airco 1M vanaf de erfscheidingslijn moet hangen. Hieronder de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o62lkQroifCUffDlfgfCZMUv-mE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ENrrxRyLSiGkTwbVmuuy4Q92.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccM0AeySKHvEVZ2wo5RIFql8_Qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfqpVzAEOwbKgwheD1tyDygK.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals ik te zien is de helft van de steeg van mij, en de andere helft van de buren. Hij zou een beetje aan het eind vd steeg komen te hangen, dus niet recht tegenover een raam oid. Voordat ik daar wat ga ophangen wil ik uiteraard toestemming van de buren.

Mochten zij toestemming geven, heb ik dan nog steeds een probleem met de regel dat de airco minimaal 1M uit de erfscheidingslijn moet hangen? Of is dat alleen relevant als de buren gaan klagen?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het issue is (in de toekomst) ook een beetje met de nieuwe buren. Of de nieuwe bewoners van jouw huis. Of beiden. Voor zover ik het weet, is overhang over de erfgrens een gunst en geen recht. Dus elk moment dat de buren dit niet meer willen, hoe dom dat ook klinkt, heb je een probleem met je airco.

Ook kunnen de buren nu geen probleem maken/hebben maar zit aan een airco ook niet een maximaal aantal dB gemeten op de ergfrens? Volgens mij is er geen echte uitspraak over herrie "over" de erfgrens. Dat het niet bij een raam komt te hangen, wil niet zeggen dat het kan weerkaatsen in het steegje of anderszins een brom doorlaat naar de buren.

Heb je al contact gehad met (bijvoorbeeld) jouw verzekeraar? Of Vereniging Eigen Huis?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grote kans dat dit gaat resoneren.
Bron: De buren van een familielid hebben dit gedaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het zou zomaar kunnen gaan echoën in zo’n steeg. Zo te zien zouden jullie daar allebei last van hebben.

Daarnaast is er net een topic geweest over hoeveel geluid zo’n ding mag produceren. Bij gezeik wordt dat gemeten op de erfgrens van de buren op de maximale stand of op de nacht stand. In jouw situatie zou dat dan direct voor je airco zijn. Ik vraag me af of je een unit kan vinden die geschikt is…

Is een monoblock niet interessanter in deze situatie? Daar heb je ook geen buiten unit en ben je niet aan die regelgeving gebonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Als de buren later gaan klagen, doe je hun ook een airco cadeau...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DutchWing schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:45:
Grote kans dat dit gaat resoneren.
Bron: De buren van een familielid hebben dit gedaan.
Inderdaad, twee muren, fan gericht op de muur. Dat gaat extra geluid geven sowieso.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:23:
Ook kunnen de buren nu geen probleem maken/hebben maar zit aan een airco ook niet een maximaal aantal dB gemeten op de ergfrens? Volgens mij is er geen echte uitspraak over herrie "over" de erfgrens. Dat het niet bij een raam komt te hangen, wil niet zeggen dat het kan weerkaatsen in het steegje of anderszins een brom doorlaat naar de buren.
Inderdaad, ook een airco buitenunit mag op de perceelgrens (gemeten op 1,5 meter hoogte) maximaal 40dB produceren (met uitzondering ook 45dB overdag) (bron).

Ongeacht of je een vergunning nodig hebt voor plaatsing, zul je moeten voldoen aan deze wetgeving. Doe je dat niet, loop je een risico, in de praktijk zal dat momenteel alleen zo zijn als er geklaagd wordt (als ik mag geloven wat ik her en der lees met de plaatsing van warmtepompen en airco's).

@Rempage0611 een regel om 1M van de erfgens te blijven ken ik niet, of doel je op de regels voor vergunningvrij bouwen?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:03
Ook al geeft je buurman toestemming dan nog maakt het niet 'legaal'. Als de gemeente wil handhaven staan ze 1-0 voor.

Daarnaast lijkt me zo'n steegje het ideale recept voor resonantie / versterking van geluid. Ik zou hem gewoon achter of voor het huis plaatsen (voor voor wel goed apv nakijken!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52
In een steeg gaat "galmen" ofwel echo waardoor het geluid extra versterkt wordt, staat geheid voor gezeur met de buren over geluidsoverlast, plaats de buitenunit achter thuis.

Ook wetterlijk kan het niet vanwege de 45db daar ga je overheen zo dichtbij de erfgrens.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 11-09-2022 20:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 15:29

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Hartelijk dank allemaal, inderdaad naast de afstand zal geluid een probleem kunnen zijn. Ik ga hem aan de andere kant van de muur rechts hangen, dan hangt hij dus in mijn eigen tuin. Niet echt een verrijking voor de tuin maar wel voor de leefbaarheid en hopelijk ook de stookkosten deze winter.
eLScha schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:52:
Is een monoblock niet interessanter in deze situatie? Daar heb je ook geen buiten unit en ben je niet aan die regelgeving gebonden.
Ik wil met 1 buitenunit, 2 binnenunits aansturen. Dus dan is dit een efficientere (en binnen stillere) oplossing.

Bedankt, mijn vraag is beantwoord.

[ Voor 35% gewijzigd door Rempage0611 op 11-09-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52
Buitenunit in de tuin vormt geen enkel probleem, er zijn vele manieren waardoor het er toch prima uitziet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1