Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Livrii
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-01 21:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Moet er soms wat mee kunnen werken voor school maar op dat vlak geen heel speciale dingen. Belangrijkste is ermee gamen, spellen zoals Football Manager 2022, F1 manager, Pro Cycling Manager... Liefst ook nog wat zwaardere games zoals Ark, RDR2, Hogwarts Legacy, Elden Ring etc. Zou graag hebben dat de laptop lang meekan op gaming gebied maar ben ook wat bang voor een overkill.

Wat is je budget?
Tot en met de 1400/1500 euro lijkt me nog te doen, liefst eronder natuurlijk

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Bijna nooit

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb totaal geen ervaring op gaming laptop gebied. Speel soms wel wat dingen op een oudere Lenovo Thinkpad en lees wel veel goede dingen over Lenovo Legion Pro (?) en als ik het juist heb is AMD prijs/kwaliteit beter dan Intel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:41

Thomg

Aww yiss

Je kan imo het beste pepper in de gaten houden voor 3070 laptops, die komen zo nu en dan nog eens langs.

Verder qua welke laptop is vrij persoonlijk, afhankelijk van wat je wilt.
Intel (Alder Lake) is atm een betere keuze dan AMD voor gaming laptops, AMD is vooral interessant voor low power laptops en IGPU laptops. Tiger lake en Zen 3(+) gaan aardig gelijk op, maar let wel op dat je minimaal een hex core haalt (imo is een 113XXH een no-no).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 16:47

Silence

Godlike

Als je nooit je laptop van plan bent mee te nemen waarom bouw / koop je dan niet gewoon een desktop.
Daar zijn veel meer mogelijkheiden mee voor dat budget.

Inventaris - Steam

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 12:19

Emiel1984

Made in NL

Silence schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:03:
Als je nooit je laptop van plan bent mee te nemen waarom bouw / koop je dan niet gewoon een desktop.
Daar zijn veel meer mogelijkheiden mee voor dat budget.
Er staat bijna nooit..
Dit lees ik dan dat als; 'dat het gewicht van de laptop niet zo belangrijke factor is'.

De vraag is echter dan wel of TS geen ander alternatief heeft voor die paar keer.

Als je bijvoorbeeld die paar keer ook gewoon een kleine pc kan meenemen... zou TS een mini itx build kunnen overwegen. Mischien dan in combinatie met een los mobiel/compact scherm.

[ Voor 25% gewijzigd door Emiel1984 op 17-09-2022 16:07 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:00
Er zijn natuurlijk ook simpelweg mensen die een laptop nemen omdat ze geen ruimte hebben voor kast + een apart scherm en toetsenbord. Een laptop zet je zo even weg als je je bureau of tafel voor andere zaken nodig hebt, een PC niet. Of vul in elke andere reden waarom iemand een laptop wil en geen desktop.
Onder elke advies vraag over een laptop komt steevast de opmerking "ik zou een desktop nemen, heb je veel meer waar voor je geld". Volgens mij is de TS daar niet echt mee geholpen.

On-topic: er zijn best wel wat laptops verkrijgbaar met een RTX 3060 voor dat geld, lijkt me ruim voldoende voor een 1080p scherm ook voor de zwaardere games.
https://tweakers.net/lapt...WWJOUpW0UqGFmYmRkqxtbW1AA

De diverse manager spellen zijn vooral gebaat bij een snelle CPU, een recente AMD of Intel voldoet in principe beide, denk aan een i7-11xxx voor intel of een AMD Ryzen 7 5800H.

[ Voor 10% gewijzigd door Arjant2 op 19-09-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
Thomg schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:38:
Je kan imo het beste pepper in de gaten houden voor 3070 laptops, die komen zo nu en dan nog eens langs.

Verder qua welke laptop is vrij persoonlijk, afhankelijk van wat je wilt.
Intel (Alder Lake) is atm een betere keuze dan AMD voor gaming laptops, AMD is vooral interessant voor low power laptops en IGPU laptops. Tiger lake en Zen 3(+) gaan aardig gelijk op, maar let wel op dat je minimaal een hex core haalt (imo is een 113XXH een no-no).
Mwah niet mee eens.. volgens mij zijn de prestaties van AMD Cézanne ( 5000 H serie ) echt wel beter dan intel 11th gen. Als je naar CPU kijkt is intel 12th gen wel echt sneller in de benchmarks. Kijk je echter naar de real world gaming prestaties dan scheelt het niet superveel. Terwijl de 12th gen intel notebooks echt wel veeeeeel duurder zijn ( mede doordat ze gloednieuw zijn en DDR5 hebben ) terwijl de AMD notebooks van 2021 ( zoals de Legion 5 Pro met AMD 5000 serie ) een stuk voordeliger zijn. Met name zie ik bij Bol.com regelmatig goeie prijzen voorbij komen. Zo ook deze met 3070:

pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ00QQMH)

Wel maar 16GB maar je kan dat altijd nog later uitbreiden als je zou willen. Verder lijkt me dat een beest van een laptop voor 1599. Hier kan je dus niet alleen "lichtere" games op spelen maar gewoon alles ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Je bent dan wel iets boven budget zie ik.. de 3060 versie kost bij bol 1479.. maar voor die 120 euro zou ik altijd de 3070 pakken.. kan je toch stuk langer mee lijkt me

pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ00QNMH)

[ Voor 31% gewijzigd door Cinemaskoop op 19-09-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Cinemaskoop schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:02:
[...]

Mwah niet mee eens.. volgens mij zijn de prestaties van AMD Cézanne ( 5000 H serie ) echt wel beter dan intel 11th gen. Als je naar CPU kijkt is intel 12th gen wel echt sneller in de benchmarks. Kijk je echter naar de real world gaming prestaties dan scheelt het niet superveel. Terwijl de 12th gen intel notebooks echt wel veeeeeel duurder zijn ( mede doordat ze gloednieuw zijn en DDR5 hebben ) terwijl de AMD notebooks van 2021 ( zoals de Legion 5 Pro met AMD 5000 serie ) een stuk voordeliger zijn. Met name zie ik bij Bol.com regelmatig goeie prijzen voorbij komen. Zo ook deze met 3070:

pricewatch: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ00QQMH)

Wel maar 16GB maar je kan dat altijd nog later uitbreiden als je zou willen. Verder lijkt me dat een beest van een laptop voor 1599. Hier kan je dus niet alleen "lichtere" games op spelen maar gewoon alles ;-)
Voor 1600 euro meh is de value niet echt bijzonder. De deal die je kreeg voor de Lenovo die ik linkte was onder 1500 gewoon nette value.

In games zie je toch (helaas) te vaak Alder lake > Tiger Lake > Comet Lake = Zen 3+ > Zen 3.
AMD is niet echt competitive in laptop gaming door het gemis van de cache.
Je hoeft mijn woord hier niet voor te nemen, see for yourself.
YouTube: AMD or Intel For Gaming? 5800H vs 11800H

AMD is wel competitive in igpu gaming en low power gaming, maar niet in big beefy bois. Not even close.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Thomg schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:19:
[...]

Voor 1600 euro meh is de value niet echt bijzonder. De deal die je kreeg voor de Lenovo die ik linkte was onder 1500 gewoon nette value.
Die deal staat nu weer gewoon op 1999,-. Die deal was dus maar een weekje helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Cinemaskoop schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:57:
[...]

Die deal staat nu weer gewoon op 1999,-. Die deal was dus maar een weekje helaas.
Tsja, het advies was ook een week geleden gegeven. TS reageert niet en ineens een necro... Kijk maar naar datum mijn post en grafiek :+

TS is naar de noorderzon, so...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Thomg schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:59:
[...]

Tsja, het advies was ook een week geleden gegeven. TS reageert niet en ineens een necro... Kijk maar naar datum mijn post en grafiek :+

TS is naar de noorderzon, so...
necro? :?
Pagina: 1