zonnepanelen (meer dan) 200% overdimensioneren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
Belangrijk: Ik woon in België en heb een digitale meter (lees: geen saldering).

Situatieschets: Ik heb monofase 40A aansluiting. Ik heb al 3600Wp aangesloten op een SMA 3.0 sunny boy (perfect zuid gericht). Ik ben mij aan het oriënteren om een bidirectionele laadpaal te plaaten i.c.m. mijn 30kWh Nissan Leaf als thuisbatterij (sinds corona staat die 95% van de tijd op de oprit) en uitbreiding van mijn zonnepanelen maar dan op tuinhuis en berging met 5 op O op tuinhuis en 6 op W op de berging (liggen naast elkaar). Beide zouden in een heel lage hellingsgraad liggen (+- 5 graden).

Aangezien Fluvius hier in België belachelijk doet, zien ze de Quasar als een 5kW injector (geen discussie over mogelijk, iedereen vind het belachelijk maar dat was de vereiste om hem hier in België gehomologeerd te krijgen). Op een monofase mag je in België max 10kW injecteren. Dat wil zeggen dat ik max. nog een omvormer van 2kW mag plaatsen...

Nu heeft SolarEdge de SE2000H omvormer die je officieel mag overdimensioneren tot 200%. Nu de vragen:
- met 11x 410 zit ik boven de 4000Wp. In hoeverre is dit een probleem? Volgens de specs is maximum DC spanning 480V. De Voc van de panelen is 37,33V en dit maal 11 geeft mij 410.63V, dus er nog een eindje onder. Als ik het goed begrepen heb is de Voc 'worst case' en gezien de lage hellingshoek en O-W richting, ga ik daar nog ver onder zitten.
- Aangezien ik veronderstel dat de SE2000H maar 1 string heeft, denk ik dat ik voor al mijn panelen een S440 power optimizer nodig heb?

Opmerkingen:
- Ik zou de Denim panelen nemen omdat deze bifacial zijn. Het plan is om bij de berging de panelen als dak te gebruiken. Ik heb begrepen dat deze panelen ook licht doorlaten (dan moet ik in die berging niet altijd het licht aandoen overdag als ik iets zoek).
- Mijn voorkeur ging uit naar micro-omvormers (geen vlamboog mogelijk e.d.) maar ik blijf niet onder de 2kW. Ik heb even gedacht te zoeken naar oude micro-omvormers aangezien ik vermoedelijk niet ver boven de 250W zal gaan per paneel maar die zijn max. 72 cellen en het paneel heeft 108 cellen. Indien dit niet uitmaakt of er andere aanraders zijn, dan hoog ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:03
Is het in België niet zo dat bij monofasig max 5 kVA en bij meerfasig max 10 kVA is?
(https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur)

Foutief info eruit gehaald, zie hier onder.

[ Voor 71% gewijzigd door Jazsie op 11-09-2022 18:02 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcink
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 17:55
Van regels in België heb ik geen verstand maar ff tip , ik heb 3x450wp panelen bijna vlak op mijn tuinhuisje , met Enphase iq7a, zelfs in volle zon ze presteren slechter dat mijn 380wp met iq7plus op het dak , vol zuiden .
Maaar de 450wp prestert wel beter dan de 380wp met bevolking . Als ik jou was zo groot mogelijk paneel doen , maar met iq7plus ( die is max tot 295w) , daan bij bevolking krijgt je meer , wel verlies je mischien wat in volle zon maar houdt je vermogen ( officiël laag ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 21:21
De stringspanning werkt bij SolarEdge anders, je paneel moet matchen met de optimizer. De optimizers samen (minimaal 8x S440 op een 1fase omvormer) maken de werkspanning voor de omvormer.

De panelen met een Voc van 37,33v kunnen prima op een S440. Oost-West kan ook samen op 1 string, mits je voldoende optimizers hebt per kant. Als je 11 panelen totaal legt moet je naar S500b optimizers, dat is op het randje maar mits er geen schaduw is geen probleem.

Het beste is om je installatie in te tekenen in de designer van SE, dan zie je gelijk hoeveel vermogen er maximaal op je omvormer mag met behoud van garantie. Dit kan in sommige gevallen wel 400% zijn in Belgie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004

Smoke

Maverick Reploid

Jazsie schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:46:
Is het in België niet zo dat bij monofasig max 5 kVA en bij meerfasig max 10 kVA is?

11 x 37,33V = 410,33V x 1.2 = 492,75V. Ofwel in het voorjaar (koud met zon) heb je kans dat je omvormer in beveiliging schiet omdat voltage te hoog is. Maar inderdaad je wilt Oost/West doen dus dit zal geen probleem geven.

Echter Oost/West op 1 string is iets wat je niet moet doen, altijd op aparte tracker tenzij je voor polystring gaat.
De SolarEdge de SE2000H heeft interdaad maar 1 tracker.

Polystring zou je wel kunenn doen maar dan moet je wel de zelfde en hoeveelheid panelen hebben aan beiden zijden. 5 + 6 gaat niet werken dan.

Heb je geen last van schaduw of maar beperkt? Gewoon een string omvormer nemen met 2 trackers.

Al over dimensioneer je 500%, maakt niet uit zolang je binnen het voltage bereik blijft. De omvormer pakt het vermogen wat ie "pakken" kan en je zonnen panelen geven enkel wat er gevraagd wordt op dat moment (en indien "beschikbaar").
Ai, hier staan een paar grote fouten in.

De SE2000H (Net als alle andere SolarEdge-omvormers) heeft geen eigen interne MPPT tracker, maar in elke optimizer zit een afzonderlijke tracker. Er is inderdaad maar 1 aansluiting aanwezig, maar middels een Y-adapter kun je gewoon 2 strings in parallel aansluiten, bij de grotere modellen met meerdere ingangen zijn deze intern ook parallel gekoppeld. Stringspanning wordt ook gemaakt via de optimizers, dus spanning van panelen is niet relevant hiervoor maar enkel van belang voor de optimizers. Echter is de minimale stringlengte 6 of 8 optimizers, afhankelijk van het type. Met 11 zal het dus sowieso maar 1 string worden.

Qua DC-vermogen: Maximaal 200% overdimensioneren is toegestaan, ook in Belgie, hoger dan dat ben je je garantie kwijt bij een eventuele storing. Oost/West kan ervoor zorgen dat je wel iets meer mag aansluiten omdat je de piek van 4000Wp niet haalt, maar zet dit eerst in de SolarEdge Designer ter bevestiging. Indien Designer nee zegt, mag het niet. Ook zal je gelijk zien hoeveel aftopping je kan verwachten. Misschien is het een beter idee om gewoon minder panelen te leggen.

De enige omvormer die hoger dan dat mag in BE is de SE10K voor delta-aansluitingen, die mag tot 330% overgedimensioneerd worden.

https://www.solaredge.com...versizing_for_belgium.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Ik heb vanmiddag zitten spelen in solar designer maar ik slaagde er niet in om mijn twee daken op dezelfde string te zetten. Hij wou altijd naar twee omvormers gaan en ook manueel wou hij ze niet koppelen 8)7

De panelen op Westen hebben wel last van schaduw trouwens (de helft ongeveer). Lengte van schaduw hangt af van de seizoenen.

[ Voor 23% gewijzigd door Horla op 11-09-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Jazsie schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:46:

Foutief info eruit gehaald, zie hier onder.
Klopt. Ik was wat door elkaar aan het halen. Maar het toont wel aan dat ik niet "gemakkelijk" kan overschakelen naar drie fasen want ik blijf aan de 10kVA limiet zitten.
marcink schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:56:
Als ik jou was zo groot mogelijk paneel doen , maar met iq7plus ( die is max tot 295w) , daan bij bevolking krijgt je meer , wel verlies je mischien wat in volle zon maar houdt je vermogen ( officiël laag ).
Twee problemen:
1. Volgens de documentatie die ik online vind, is de IQ7+ "Geschikt voor 60 en 72-celpanelen" en het Denim paneel is 108 cellen.
2. 2000/295 = 6 micro-omvormers = amper 6 panelen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
Met je Quasar zit je nu al op 8kW (5+3), je zal dus sowieso naar 3 fasen moeten gaan :9.

Micro omvormers lijkt mij inderdaad niet handig omdat je beperkt bent aan het max vermogen van de omvormers in totaal.

SolarEdge icm optimizers is het beste en volgens mij ook de enigste oplossing omdat je met verschillende orientaties werkt en hellingen en ook nog eens schaduw hebt.

Als je in de desinger gewoon het zelfde aantal panelen pakt maar dan 1 orienatie/helling, pakt ie dan wel 1 omvormer?

sowieso vervelende regel in BE dat je maar een max aan omvormer vermogen mag hebben...

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 12-09-2022 11:17 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
Jazsie schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:15:
Met je Quasar zit je nu al op 8kW (5+3), je zal dus sowieso naar 3 fasen moeten gaan :9.
Het vreemde is dus vooral dat je op monofase dezelfde beperking krijgt als op drie fase. Ik heb zwart op wit op papier dat ik met mijn monofase in een ideale situatie zit (de Quasar kan maar op één fase laden/terugleveren) maar dat ik max 5kW omvormers voor zonnepanelen mag hebben. Bij monofase zien ze de Quasar dus niet als (mogelijke) netinjector maar bij drie fasen wel.

Btw: voor gebruik in België heeft Wallbox een hardwarematige beperking op het terugleveren van de Quasar geëist. Deze is in België op 5kWh ingesteld ipv 7.5 in de rest van de wereld. Je ziet dat Fluvius nogal gefixeerd is op het getal 5 :+
Jazsie schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:15:
Als je in de desinger gewoon het zelfde aantal panelen pakt maar dan 1 orienatie/helling, pakt ie dan wel 1 omvormer?
Nee

[ Voor 12% gewijzigd door Horla op 12-09-2022 12:06 ]

• Horla
Vandaag nog wat gespeeld met sunny design en mijn gebouw 3x zo groot gemaakt zodat ik er 11 panelen op een rijtje kwijt kan. Door manueel wat zaken aan te passen, geeft hij uiteraard aan dat de omvormer onderdimensioneert is maar krijg ik volgende grafiekjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsFPcMQqIyO4-CZdHdYfU-YbKno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddT1slTQVj3bkYoAwWA0fkpM.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit goed interpreteer geeft dit nog 80% efficiëntie (800 kWh per kWp geïnstalleerd)?
Pagina: 1