Air flow suskast inbouw koelkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• originx
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-01-2024
De compressor van mijn nieuwe koelkast in de keuken (inbouw) springt erg vaak aan. Volgens de fabrikant (Liebherr) is dit normaal bij hedendaagse "energiezuinige" koelkasten. Het compressorgeluid (of de vibraties hiervan) is echter dusdanig penetrant, dat ik dit boven in de slaapkamer kan horen.

Nu wil ik het volgende gaan doen:
* Anti-vibratiemat onder koelkast.
* Wand keukenkastje onder koelkast voorzien van absorptie foam.
* Suskast op de luchtuitlaat bovenin keukenkast waar de koelkast in staat.
* Optioneel: stukje foam achter op de wand ter hoogte van de compressor.

De suskast gaat waarschijnlijk het meeste doen, want de lekkage is het grootst bij de ventilatie uitlaat.

Ik heb het volgende ontworpen (het rode gedeelte zou de suskast worden).
Nu is mijn vraag of jullie denken of de air flow (zeer belangrijk!) op deze manier voldoende blijft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCtxiqFhJ7u75mb__XUUAsaBGNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FDAymzm7696KvuJPbosTGV0z.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Jasje om de compressor? Zo wordt dat bij een airco compressor ook gedaan: https://engineering.stack...g-ac-compressor-insulated

En de compressor wellicht nog op andere rubbers monteren.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• originx
ThinkPad schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:27:
Jasje om de compressor? Zo wordt dat bij een airco compressor ook gedaan: https://engineering.stack...g-ac-compressor-insulated

En de compressor wellicht nog op andere rubbers monteren.
Lijkt me dat hij zijn warmte dan niet goed kwijt kan? Fabrikanten gaan prat op het verkopen van stillere koelkasten, dus deze zouden er toch alles aan doen om hem stiller te krijgen?

[ Voor 13% gewijzigd door originx op 12-09-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Ik verwacht eerlijk gezegd dat dat wel losloopt. Bij een koelkast/vriezer draait de compressor 20-30 min. en staat dan weer een poos uit (hang er maar eens een smart plug tussen, dan zie je dat wel terug in de grafieken). Terwijl bij een airco staat de compressor urenlang te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• originx
ThinkPad schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:18:
Ik verwacht eerlijk gezegd dat dat wel losloopt. Bij een koelkast/vriezer draait de compressor 20-30 min. en staat dan weer een poos uit (hang er maar eens een smart plug tussen, dan zie je dat wel terug in de grafieken). Terwijl bij een airco staat de compressor urenlang te draaien.
Maak daar in mijn geval maar iedere 10 min van (wat ook hoort volgens Fabrikant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51
Ik vraag me echt af hoe het komt dat een gemiddeld koelkastgeluid van hooguit 41dbA boven te horen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:31
Als je hem op een andere verdieping hoort zou ik denken dat je last hebt van contactgeluid, niet geluid door de lucht (hier is ook een term voor toch? O-) ).

Dan weet ik niet of een suskast veel gaat doen.
Misschien iets van demping onder de pootjes leggen?

Staan de pootjes goed afgesteld? (koelkast waterpas, alle pootjes "op spanning").

Contactgeluid kan zich vreemd voordoen.
Wij horen de brom van de airco van de buren, die op het dak van de dakkapel op zolder staat (wat hun eigen slaapkamer is) in de hal op de begane grond. Hoe hoger je komt, hoe minder je hoort.

[ Voor 38% gewijzigd door timberleek op 12-09-2022 10:44 ]

Pagina: 1