Verbeteren wi-fi desktop. Tips welkom.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik heb een desktop pc in mijn werkkamer. Hier zit een 802.11ac Dual-band Wireless-AC1900 PCI-E Adapter van Asus in (https://www.asus.com/nl/N...pters/All-series/PCEAC68/). Voorheen maakte deze contact met mijn RT-AC68U (https://www.asus.com/nl/N...SUS-WiFi-Routers/RTAC68U/) die aan mijn Ziggo Connectbox hing.

Inmiddels de RT-AC68U weggedaan en een switch van Ubiquiti met 2 AP's er voor in de plaats. Op de 1e verdieping zit onze slaapkamer en mijn werkkamer. De slaapkamer was de enige plek met een loze leiding, dus daar heb ik een cat6 kabel doorheen getrokken waaraan een U6 pro AP van Ubiquiti hangt.

Test laptop in slaapkamer: 300+ mbps
Test desktop in werkkamer: 70 mbps

Nu kan ik op zich prima leven met 70 mbps op mijn desktop. Daar is bekabeld niet (zomaar meer) mogelijk.

Wat ik wel wil uitzoeken is of de AC1900 adapter een beperkende factor kan zijn. De AP is er een met Wi-Fi6....zou een PIC-E adapter met Wi-Fi6 ondersteuning een significante snelheidsverbetering kunnen opleveren? Zo ja, hebben jullie een tip welke PCI-E adapter ik het beste in mijn desktop kan plaatsen?

Klein detail: Mijn desktop staat in een dichte kast (met roosters voor warmte/lucht). De huidige adapter heeft een bekabelde antenne. Deze komt via een gat uit de kast zodat de antenne buiten de kast staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Nee gaat je niks opleveren.
wifi 6 maakt het echt niets beter.

De beperking is de demping door de afstand en de muren.

In welke band connectie die adapter de 2,4Ghz soms?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ben(V) schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:02:
Nee gaat je niks opleveren.
wifi 6 maakt het echt niets beter.

De beperking is de demping door de afstand en de muren.

In welke band connectie die adapter de 2,4Ghz soms?
Dank voor je reactie. Ah ok. Was er al bang voor. En idd, via 2.4ghz WiFi4 ja. Dat lijkt automatisch te gaan, maar kan ik misschien ergens op 5ghz afdwingen? Maar ga ik daar niet nog meer last hebben van die 2 muurtjes (het zijn simpele muurtjes, ytong blokken van 7cm + stuc :).

Is er misschien al iets mogelijk waarbij ik een utp van mijn switch naar een stopcontact adapter trek en vervolgens op mijn werkkamer van een stopcontact via utp rechtstreeks naar mijn desktop pc? Of is dat qua performanceverbetering nog toekomstmuziek?

[ Voor 18% gewijzigd door GustavSan op 11-09-2022 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Hij ziet meer signaal op de 2,4Ghz band dus dan kiest hij die.

Splits je 5Ghz en 2,4Ghz in twee verschillende SSID's in je router en maakt alleen voor het SSID van de 5Ghz een password op in die desktop, dan connect hij alleen maar op de 5Ghz band.

Met dat stopcontact bedoel je waarschijnlijk een powerline module.
Meestal niet aan te raden, kan werken, kan ook niet werken maar het vervelende is dat het een tijd kan werken en dan zomaar ineens niet meer.

Als het simpele Ytong blokken zijn dan zou ik er een gaatje door boren en een netwerk kabel trekken.
Wel een stugge Cat 6 utp kabel nemen, netjes aan beide kanten afmonteren op een WCD en verbinden met kant en klaar gekochte patchkabeltjes

[ Voor 49% gewijzigd door Ben(V) op 11-09-2022 14:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:08
Ik zou hem eerst forceren op 5ghz. Mijn ap staat ook aan andere kant van huis met badkamer en cv-hok ertussen en dat doet ook 5ghz. Welke signaalwaardes meet je?

Anders zou Ik een usb netwerk adapter of een wifi bridge naar ethernet kopen.

Of die ubiquiti wegdoen en compleet vervangen voor mesh nodes, 2 bekabeld en de derde draadloos in de werkkamer. Dan utp kabel van je pc naar de mesh node. 2 mesh nodes weten doorgaans een betere draadloze verbinding op te bouwen dan een pci wifi adapter naar een ap.
Maar aangezien je dit al hebt zou ik eerst kijken wat een usb wifi adapter of wireless bridge doet

Wifi 6

https://tweakers.net/netw...xKanPeAzQ0vyB0RMEFjkPbe0L

Of wifi 5
https://tweakers.net/netw...FJSn_EYrqX9c6unzkbOQ1v7Ag

Wifi6 geeft je een iets betere verbinding met een beperkt signaal (aanname dat je signaal beperkt is)

[ Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 11-09-2022 17:10 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Ik zou best 5ghz willen forceren, maar wat ik liever niet meer wil is het splitsen van de beide varianten. Daar heb ik slechte ervaringen mee (o.a. batterij van telefoon sneller leeg). Kan ik het geheel ook in mijn eigen instellingen op mijn desktop aanpassen?

En verder dus geen advies richting powerlan? Ik heb mijn pc namelijk pal naast een vrij stopcontact staan en zie o.a. deze twee:
pricewatch: Netgear PLP1000-100FRS (versie zonder wifi en zonder stopcontact)
pricewatch: TP-Link TL-PA7017P Kit (versie zonder stopcontact)
Ik lees zulke wisselende verhalen. De ene is blij met de performance, de ander zegt waardeloos. Zijn nieuwere versies zoals hierboven niet stukken beter/sneller?

Die usb dongels zijn wel interessant, maar wat is de reden om voor iets over usb te gaan vergeleken PCI? Ik zou niet overstappen naar Mesh. Ik heb net een compleet bekabeld Ubiquiti netwerk (switch + 2 AP's) aangelegd en dat werkt eigenlijk overal perfect behalve in de werkkamer. Niet dat ik daar nu tekort kom met 70mbps, maar 300+ dichter bij de AP dus iets sneller zou leuk zijn. Mijn PC bevat dus nog een oud type adapter (tragere versie van WIFI5).

Zou ik met een USB dongel ook de receiver/antenne kunnen verlengen? Bv een langere usb kabel ertussen? Dan zou ik de antenne in elk geval aan de andere kant van de werkkamer kunnen plaatsen, significant dichter bij de AC PRO AP.....maar nog steeds met 1 ytong muurtje erutssen (op die plek 1 muur, op huidige plek 2 muurtjes)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:08
Jup dat is de reden :) usb kun je verlengen
Hoeft niet direct naar andere kant van kamer hoor, als die maar niet achter die ijzeren kast zit

Maar 70mbit impliceert een vrij goede 2.4 verbinding, is er niets anders aan de hand dat die de 5 niet ziet?
Je kunt ff tijdelijk 5ghz only ssid op de ubiquiti erbij zetten, puur als test of hij die ziet of verbind.
Even voor zekerheid: niet toevallif intel chipset in die desktop die de wifi5 netwerk helemaal niet ziet?

Edit: owja powerline niet aan beginnen

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 11-09-2022 19:50 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:15
Nee, powerlan is ramp. Als je wifi op 2.4 stabiel is zou ik het lekker zo laten, 70 Mbps is prima voor meeste dingen.
Alternatief is je 2.4 ontvanger uitzetten, dan gaat hij gewoon op de 5.0 zitten , let wel op dat je dan minder bereik hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
GustavSan schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:46:
Ik zou best 5ghz willen forceren, maar wat ik liever niet meer wil is het splitsen van de beide varianten. Daar heb ik slechte ervaringen mee (o.a. batterij van telefoon sneller leeg). Kan ik het geheel ook in mijn eigen instellingen op mijn desktop aanpassen?
Maak een test opstelling:
Je zou een extra ssid kunnen aanmaken die alleen op de 5ghz band zit en waar je alleen je desktop mee verbind (gewoon nooit het wachtwoord op andere devices invullen)

Maar gebruik ook een wifi analyzer app om te kijken wat uberhaupt de 5ghz signaal sterkte in je werkkamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Goeie tips allemaal. Hartelijk dank!

Ok. Eerst idd de test met een 5ghz ssid doen. Ik moet misschien ook maar gewoon accepteren dat de snelheid niet perfect is, maar ook niet onwerkbaar.

Verder ga ik daarna eens kijken of ik de pci-e wifi adapter kan vervangen voor een usb wifi adaper. Die oplossing die ik nu heb bevalt me namelijk toch niet helemaal. Liever een langere usb kabel zodat ik de positie beter kan kiezen. Nu zit ik vast aan een bepaalde lengte....en die positie is niet super. Met een lange usb kabel kan ik niet alleen op een plek komen waar nog maar 1 muur in de weg zit (nogmaals, het is een vrij dun 7cm ytong muurtje), ik kan zelfs overwegen de kabel door die muur te trekken en de antenne in de slaapkamer (direct in zicht van de Ubiquiti AP).......en de locatie is redelijk onopvallend en uit het zicht.

Powerlan blijf ik van weg :). Grappig dat het toch telkens weer langs komt, omdat het in theorie een goede oplossing lijkt (maar in de praktijk dus blijkbaar een brakke oplossing is :)).

Dit is trouwens mijn (intel) moederbord: Gigabyte B360M D3H :
pricewatch: Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)

[ Voor 8% gewijzigd door GustavSan op 11-09-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
GustavSan schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:46:
Kan ik het geheel ook in mijn eigen instellingen op mijn desktop aanpassen?
Hier staat hoe je dat in Windows kunt doen: https://www.mist.com/docu...aster%20WiFi%20experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Welke wifi-kaart zit in de desktop? In de meeste gevallen kun je de 2,4 GHz band gewoon uitschakelen. En niet op de manier die hierboven gelinkt werd!

Bij Intel kaarten doe je dat op het tabblad geavanceerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umj-0_5rgqokxiaG1O_u6EIl8sk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IN2ddB5fnzfw3QEBh1sVnzp8.jpg?f=user_large

En met een U6 Pro die één kamer verder hangt, moet je zeker de 300+ Mbps kunnen halen (als de wifi-kaart dat tenminste haalt). Hier met de AX210 zit ik op zo'n 600 Mbps met één muur tussen AP en laptop.

[ Voor 26% gewijzigd door Masimo op 11-09-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Nou. Dank voor al jullie input. Ik heb de wifi adapter op mijn werkkamer vervangen. Ik had een ASUS PCE-AC68 en daar pakte ik niet de max snelheid mee. Nu vervangen voor een ASUS USB-AX56 wifi adapter.....mijn speedtest op de desktop is nu 300mbps....dezelfde snelheid als wanneer ik met mijn laptop pal naast de U6 Pro AP zit...maw, twee muren ertussen en toch prima snelheid nu. Ik heb bekabeld (laptop naar ziggo router 498mbps van de 500mbps)....en dus wifi overal nu 300mbps....ik denk dat dit het is.
Pagina: 1