Vlekken onder het scherm van m'n monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 13:37
Steeds vaker ontstaan er grijze donkere plekken onder m'n beeldscherm.

Geen idee wat het zou kunnen zijn. Misschien kleine beestjes die eronder zijn gekropen en zijn dood gegaan?

Is er een manier om dit schoon te maken?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9vxC2z0.jpeg

[ Voor 10% gewijzigd door xlvg op 11-09-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:04

CMT

Het kunnen tripsen / omweersbeestjes zijn. Die willen wel eens in een (warme) monitor kruipen.
Maar normaal gesproken is een paneel gesloten om er geen stof in te krijgen en moet dit eigenlijk niet voorkomen. Zonder scherpe macro foto's is het lastig te zeggen wat het nu is.

Mochten deze donkere stippen echt achter het paneel zitten, dan is er vrees ik helaas weinig aan te doen.
De monitor zal dan open gemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xlvg
CMT schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:50:
Het kunnen tripsen / omweersbeestjes zijn. Die willen wel eens in een (warme) monitor kruipen.
Maar normaal gesproken is een paneel gesloten om er geen stof in te krijgen en moet dit eigenlijk niet voorkomen. Zonder scherpe macro foto's is het lastig te zeggen wat het nu is.

Mochten deze donkere stippen echt achter het paneel zitten, dan is er vrees ik helaas weinig aan te doen.
De monitor zal dan open gemaakt moeten worden.
Denk inderdaad tripsen want zag vaak beestjes achter het scherm lopen.

• IceKowedd
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-03-2024
Denk eerder dat je een probleem hebt met je backlight tho.

Kan je foto maken van wat verder af?

• xlvg
IceKowedd schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:09:
Denk eerder dat je een probleem hebt met je backlight tho.

Kan je foto maken van wat verder af?
Alstu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fbk6A0Ed9Kz_upHr7-MYIRGRnwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZW1dJRQsGyAfG00ow7d73L5U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XhazaHsfjD6Ndn9jKHyUhX7uDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fum5vzr6XVHnnQrQWuN67YA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceKowedd
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-03-2024
dat is wel raar zeg. denk niet dat er beestjes tussen zitten lijkt me sterk.

Lijken wel dode pixels maar zien er wel wit uit. zou ff met andere kleuren testen en zien wat je krijgt miss backlight ff zover mogelijk uit zetten (helderheid) kijken of ze zwart zijn.

Kan ook een fout zijn dat verkeerde kleur wordt weergeven, heb dat ook met 1 scherm waar ik 1 pixel heb die altijd andere kleur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:04

CMT

Dode pixels of subpixels zijn het zeker niet, dat tekent zich scherp af en hoekig. Niet zo groot en grijs zoals te zien is op de foto's.

En het komt echt vaker voor dan je denkt!
Ik heb nieuwe schermen gehad die stof of geplette beestje in het paneel hadden zitten.
Dat is pas goed zien bij het maken van uitvergrote macro foto's met een zoomlens of microscoop objectief.

De backlight bestaand verder uit een paar leds om de rand heen. Wanneer daar 1 van stuk gaat, wordt een groot gedeelte van het scherm niet meer belicht. Daar is dan geen twijfel bij mogelijk ;).

[ Voor 20% gewijzigd door CMT op 18-09-2022 21:19 ]

Pagina: 1