Dubbele custom waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 20:27
Hoi Allemaal

Nu mijn pc al ruim 1,5 jaar lekker draait wil ik een stap verder gaan en mijn gpu en cpu gaan koelen met water. Aangezien ik hier nog geen ervaring mee heb en toch nog wat vragen heb na wat zelfstudie start ik dit topic. Mijn huidig build is dit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 309,90€ 309,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming X570-PLUS (WIFI)€ 219,95€ 219,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X 24G OC€ 1.299,-€ 1.299,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 49,43€ 49,43
1BehuizingenFractal Design Vector RS Dark Tempered Glass€ 168,50€ 168,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S€ 79,90€ 79,90
5VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart/Transparant, 120mm€ 5,95€ 29,75
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 162,14€ 162,14
1VoedingenEVGA 1000 GQ (V2)€ 149,90€ 149,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 2TB€ 635,25€ 635,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.242,72

Wat verwacht ik van het koelen met water/moet het eindresultaat zijn/ is het plan:
- Een stille pc
- Uiteraard betere koelprestaties (is nu niet een issue)
- Het geheel is met hard line
- Ik wil een dubbele loop maken (puur vanuit esthetisch oogpunt) zodat ik met 2 kleuren vloeistof kan werken. De cpu en gpu hebben hun eigen loop dus.
- Ik wil voorin mijn case een 240 radiator hangen (inblaas) voor de cpu en een 360 radiator (uitblaas) bovenin hangen voor mijn gpu.
- Het plan is om 2 ventilatoren onderin de case te houden voor inblaas en op de achterkant 1 voor uitblazen.
-Qua RGB verlichting denk ik om ledstrips oid te nemen. Ik vind fans met lichten niet mooi voor in mijn case en wil vooral de nadruk op de waterkoeling loop hebben.

Qua materiaal voor de loop denk ik aan:
Koelblok voor gpu: Barrow NVIDIA RTX 3080/3090, MSI VENTUS AURORA LRC 2.0 RGB Graphics card cooler (Er zijn niet heel veel opties en geen link via pricewatch helaas)
Koelblok voor cpu: nog niet uitgezocht maar waarschijnlijk wat matcht met gpu blok
Pomp: ik denk aan 2x een D5 (ivm geluidproductie) met reservoir
Radiatoren, fittingen en hardline ben ik nog aan het uitzoeken maar zijn denk ik niet relevant voor mijn vragen hier.

Vragen:
- Hoe zorg ik ervoor dat de pompen aangestuurd worden (neem ik bv pwm gestuurde pompen?). Hoe doe ik dat met 2 pompen (als de temp oplopen)?
Ik vind het prima als beide pompen op bv een vast ingestelde waarde staan (als ze maar geen herrie maken) en als dat zo is laat ik dan mijn ventilatoren harder draaien als de temperatuur stijg van de cpu/gpu?
Kortom wat is slim en werkt met mijn moederbord (ik weet dat deze weinig aansluitingen heeft )?

- Is de airflow goed in mijn case/ behoud ik denken jullie overdruk om stof tegen te gaan?
- Zijn de ventilatoren die ik nu heb geschikt voor radiatoren (goede pull/push). Uiteraard moet ik 2x een 140 mm aanschaffen.

Graag krijg ik antwoord op mijn vragen of opmerkingen over het geheel. Zie ik nog iets over het hoofd? Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 10:16
Zoals ik dit lees zou ik persoonlijk voor een fan controller gaan die de temp van beide loops bij houd. Zodra een loop warmer wordt zal de controller ervoor zorgen dat de boel harder gaat lopen en dan koeler wordt. Al zal dit niet vaak echt voorkomen. Een waterloop is vrij stabiel qua temperaturen.

Dus antwoord op je vragen:
- Pompen PWM
- Dit is een kwestie van uitproberen. Controleer vooral als deze fans goed zijn voor radiators. Anders heb je sowieso overdruk.
- Push/pull heb ik persoonlijk nooit gebruikt (in mijn tijd van waterkoeling), vaak is een push al genoeg voor je radiators. Temp verschil is niet super veel. Dus bij normaal gebruik zou ik het niet doen. (teveel nadelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
Joey54 schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:35:
Zoals ik dit lees zou ik persoonlijk voor een fan controller gaan die de temp van beide loops bij houd. Zodra een loop warmer wordt zal de controller ervoor zorgen dat de boel harder gaat lopen en dan koeler wordt. Al zal dit niet vaak echt voorkomen. Een waterloop is vrij stabiel qua temperaturen.
Thanks dat is idd zo'n beetje de missende informatie die ik zocht. Ik heb ondertussen even gekeken naar de fancontrollers met temperatuursensors.
Dus antwoord op je vragen:
- Pompen PWM
- Dit is een kwestie van uitproberen. Controleer vooral als deze fans goed zijn voor radiators. Anders heb je sowieso overdruk.
- Push/pull heb ik persoonlijk nooit gebruikt (in mijn tijd van waterkoeling), vaak is een push al genoeg voor je radiators. Temp verschil is niet super veel. Dus bij normaal gebruik zou ik het niet doen. (teveel nadelen)
Top ook dit neem ik mee, ik kan alleen niet ergens snel vinden of de Artic fans ook geschikt zijn voor radiatoren. Maar aangezien ik ze al heb is ze simpelweg testen natuurlijk prima te doen.
Push/pull gaat het dan niet worden, neemt ook teveel ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 10:16
https://pcgamehaven.com/static-pressure-vs-airflow-fans/

Zolang de fans een hoge static pressure kunnen genereren, dan is het goed voor je radiators. CFM als ik het goed herinner. (Correct me if i'm wrong)

Is vaak te zien aan de vorm van de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
Thanks hier heb ik zeker wat aan!
Volgens het artikel heb ik static pressure fans met 56 CFM Dus volgens mij zit ik wel goed qua fans.