plafond met 30mm verlagen mbv gipsplaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:53
Hallo,

We hebben de badkamer gedaan en willen nu ook (toch....) een verlaagd plafond maken.

Eigenlijk met name om wat spotjes te kunnen monteren.

We zouden dit het liefste doen met minimale hoogte afname. Spotjes met inbouw diepte van 25mm zijn al gevonden.

Ik zie "even snel" 2 uitdagingen, we willen zo min mogelijk hoogte verliezen, we hebben een kwart cirkel in de badkamer waar de trap zit met een R van 1,10 cm.

Mijn opbouw idee (van het verlaagde plafond) obv "conventionele houten latjes en groene gipsplaat. Dan latjes van 22mm (hoogte) bij 32 mm (breedte) direct de breedplaat plafondplaten te spijkerpluggen en daar dan haaks op de groene gipsplaten te monteren.

Gipsplaatschroeven van 19 of 22 mm (9,5 mm gips plus 22 mm regel) om te voorkomen dat ik er doorheen ga en de balk af ga duwen van het plafond.

Als alternatief heb ik naar metalstud gekeken. Met name dan de C45, die een overspanning van 2,6 m lijkt toe te staan, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt en is bijna tweemaal de inbouwhoogte vergeleken met het eerdere plan met de regels. Voordeel is dan wel dat je veel minder gaten hoeft te boren voor al die spijkerpluggen. Tevens is er de "gyproc vertebra" die mogelijk ideaal is voor de ronding.

Badkamer is 3,2 bij 2,3 m schets (uit de ontwerpfase hieronder)

Wat is wijsheid.

schets van de orientatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAcIfqc8CFhtijXOEu9syE-aStU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YgwRnbr8937xUKI9JqEeYVQd.jpg?f=user_large

Hieronder een sfeer impressie van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lvni3ygURKT3unvOr6uPMQlxEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4EDZQscBGLpxPQsyapncvpV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5P71oUg9C9sp7pDhj029XJn4Eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjyASKOzVRI7oeG5yQYhzL5Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:44

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou inderdaad een panlat qua formaat tegen het huidige plafond zetten, vastlijmen met high tack en een paar schroeven (eigenlijk niet eens nodig...). Paar plekken de latten onderbreken zodat je er met de kabel doorheen kan.

Wil je het geheel nog glad smeren? Of kit je de naden af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
deWit schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:36:
[...]panlat [...], vastlijmen met high tack en een paar schroeven (eigenlijk niet eens nodig...).
In principe mee eens, hight tack werkt super. Wel even opletten als er spackwerk op het plafond zit (en dat is het geval volgens mij). Vooral in vochtige ruimtes wil dat nog wel eens loslaten. Zou beetje jammer zijn als straks het nieuwe plafond naar beneden komt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 12-09-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:44

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ja, je hebt gelijk. Hetgeen waar je het op vast plakt moet wel vast zitten ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Wel mechanisch vastzetten (lichte pluggen en schroeven)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:54
warhamstr schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:02:
Wel mechanisch vastzetten (lichte pluggen en schroeven)
Dit. Een paar korte spijkerpluggen/slagpluggen en je bent zo klaar.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Even denken aan bepaalde zones voor electriciteit. En natuurlijk de goede gipsplaten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
@mierenfokker @deWit @GermanPivo @Cheesy @warhamstr
- Electra, is overgedacht, we gebruiken bestaande plafonddoos met daaraan 6 spotjes die allemaal wegblijven van de douche hoek, aangestuurd met 2 schakelaars vanaf de deur. (links van de deur op de schets).
- Ik ga eerst met een plamuurmes op verkenning, helaas /gelukkig is mijn huis in de jaren 90 blijkbaar haastig gestuct/afgesmeerd, in de woonkamer heb ik al 2 draagpilaren met een plamuurmesje helemaal glad kunnen maken, de afwerking kwam er in vellen vanaf. Als het plafond draagkrachtig lijkt, ga ik lijmen met enkele spijkerplug ter ondersteuning. Anders ga ik plamuurmessen, of met de murenschuurmachine met een soort schuurblokken (niet van dat schuurpapier achtige) de zaak te lijf.
- Tip van de gaten tussen de latjes... DANK, in mijn hoofd zat ik al te pielen met uitzagen van hapjes uit de latjes, maar gewoon een doorsteekje laten... veel makkelijker.
- Ik wilde groene gipsplaat gebruiken, 9,5 dik en dan de randen afplakken en afstrijken met een daartoe bestemt middeltje. en tot slot een kleurtje o.i.d. erop.
- Afzuigventiel is nog niet aan de orde geweest, ik wilde dat eigenlijk gewoon in de gipsplaat steken zoals het nu in het huidige plafond steekt. Als de afstand het noodzakelijke maakt een "reepje" verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Met de mogelijke slechte ondergrond van het plafond sowieso slagpluggen gebruiken ter ondersteuning.
Als je een goede hamerboor hebt met afzuiging is dit ook goed te doen.
Is het een kanaalplaat plafond? Dan moet je niet te lange (4cm is prima) slagpluggen gebruiken (anders kom je in de holle ruimte uit en zitten ze niet vast). Dat in combinatie met high-tack en dat gaat nergens meer naar toe.

Verder zijn panlatten het gemakkelijkst hiervoor vanwege de laagst mogelijke verlaging.
Groene gipsplaten 9,5 + 22 panlat en dan gisplaatschroeven (grof) van 30mm gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
BlueKeenan schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:44:
Met de mogelijke slechte ondergrond van het plafond sowieso slagpluggen gebruiken ter ondersteuning.
Als je een goede hamerboor hebt met afzuiging is dit ook goed te doen.
Is het een kanaalplaat plafond? Dan moet je niet te lange (4cm is prima) slagpluggen gebruiken (anders kom je in de holle ruimte uit en zitten ze niet vast). Dat in combinatie met high-tack en dat gaat nergens meer naar toe.

Verder zijn panlatten het gemakkelijkst hiervoor vanwege de laagst mogelijke verlaging.
Groene gipsplaten 9,5 + 22 panlat en dan gisplaatschroeven (grof) van 30mm gebruiken.
Deze huizen zijn met "breedplaten" gemaakt, dus als ik me niet vergis is dat dan 5 cm beton "af fabriek" met daarop een laagje van .... ? 15/20 cm beton aangevuld met 5 cm zandcement. ik zou dus in de onderste 5 cm beton zitten prikken.

stof afzuiging lukt meestal wel met hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben een grote fan van metalstud. Is vaak goedkoper dan hout, werkt niet en is snel te installeren.

Je hebt ook U27 speciaal voor plafonds, maar die moet je af en toe wel aan het plafond hangen (kan niet vrij overspannen) hoe je dat doet met zo weinig afstand weet ik even niet :P

Alleen hi-tack zonder schroeven zou ik zeker niet doen.

[ Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 12-09-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
AtomicShockwave schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:35:
Ik ben een grote fan van metalstud. Is vaak goedkoper dan hout, werkt niet en is snel te installeren.

Je hebt ook U27 speciaal voor plafonds, maar die moet je af en toe wel aan het plafond hangen (kan niet vrij overspannen) hoe je dat doet met zo weinig afstand weet ik even niet :P

Alleen hi-tack zonder schroeven zou ik zeker niet doen.
Je zal die middelste dan ergens moeten vastmaken (plafond) om de doorzakking te voorkomen.
U45 zou wel de hele overspanning aan moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:40
Paar kleine tips.

Zorg dat je centraaldoos te bereiken is. Dit zou in de toekomst bij een storing in je stroom kunnen voorkomen dat je hele plafond er uit gesloopt wordt. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van 1 van de spotjes onder de centraaldoos.

En bekijk de technische documentatie van de spotjes even goed en houd je aan de minimale ruimte die ze nodig hebben en vooral als er een trafo tussen zit. Dit heeft vaak met warmte afgifte te maken. Als je dit niet doet heb je kans dat je regelmatig lampjes moet vervangen of erger.

• tcw82
@tijs000 Dat is wel een goed punt, ik heb de schets niet bij de hand ... als het goed is zit 1 van de lampjes in de buurt van de doos, dan komt die nu dus "onder" de doos.

Warmte afvoer en hoogte boven de lichtbron wordt meegenomen, een van de opties die op tafel ligt is het soort lampjes dat je ook onder kastjes etc. plakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabuh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16:51
tcw82 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:31:
@tijs000 Dat is wel een goed punt, ik heb de schets niet bij de hand ... als het goed is zit 1 van de lampjes in de buurt van de doos, dan komt die nu dus "onder" de doos.

Warmte afvoer en hoogte boven de lichtbron wordt meegenomen, een van de opties die op tafel ligt is het soort lampjes dat je ook onder kastjes etc. plakt.
In mijn zoektocht naar informatie over het verlagen van het plafond van mijn badkamer kwam ik jouw topic van 2 jaar geleden tegen. Ik ben zelf ook van plan om het minimaal te verlagen. Paar dingen waar ik benieuwd naar ben.

Hoeveel heb je het plafond uiteindelijk verlaagd?
Had je uiteindelijk voldoende ruimte voor de spotjes? Geen warmte afvoer problemen doordat ze zo dicht op het plafond zaten?
Hoe heb je de elektra aangelegd boven je verlaagd plafond? Heb je hier nog lasdozen tussen de verschillende punten geplaatst, of heb je gewoon kabels laten lopen vanaf het centrale punt in het plafond naar de punten waar de spotjes kwamen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
Dabuh schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:04:
[...]

In mijn zoektocht naar informatie over het verlagen van het plafond van mijn badkamer kwam ik jouw topic van 2 jaar geleden tegen. Ik ben zelf ook van plan om het minimaal te verlagen. Paar dingen waar ik benieuwd naar ben.

Had je uiteindelijk voldoende ruimte voor de spotjes? Geen warmte afvoer problemen doordat ze zo dicht op het plafond zaten?
Hoe heb je de elektra aangelegd boven je verlaagd plafond? Heb je hier nog lasdozen tussen de verschillende punten geplaatst, of heb je gewoon kabels laten lopen vanaf het centrale punt in het plafond naar de punten waar de spotjes kwamen?
Met moderne Ledspots hoef je geen rekening te houden met warmte, dat gaat pas spelen bij grotere leds zoals bouwlampen, maar kleine inbouwspotjes met laag vermogen ontwikkelen amper tot geen warmte.

Aangaande de kabels, je kunt gewoon 2x0,75mm2 pakken, 2 draden met een kroonsteen of wago in de centraal doos, en dan ga je van de ene lamp naar de andere, dat kan los op het plafond liggen en laat voldoende lengte over zodat je de spots minimaal een halve meter van het plafond af kunt halen, dat maakt vervangen/repareren in de toekomst een peuleschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
[...]

Verlaging:
We zijn voor een minimale verlaging gegaan, latjes van 22 mm dik en daar 9mm gips tegen aan.
Latjes met slagplug tegen het plafond gezet.

Lampjes:
Ik heb kabels van de centraal doos naar elk van de driver-hubs gedaan. Dus twee kabels elk met een eigen schakeldraad.
Van die leddriver kwamen dan drie kabeltjes maar elk lampje.
De lampjes komen van Hornbach, kan ze nu alleen zo snel niet vinden.

Het zijn "onderbouw" spotjes. Er komt dus geen gat(behalve voor de draad) in de gipsplaat.
Je schroeft een kunststof ring (kan je ook plakken, maar schroeven voelde beter) tegen de gipsplaat en dan klik je de spot daarin. Zijn ca. 8mm hoog (ofzo. Heel laag ).

Worden niet heet, zijn dimbaar en we zijn er blij mee.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:46
[...]

Ik heb (o.a.) kleine ledlampjes (3cm) in plafond zitten, het gat en inbouwhoogte benodigd voor de omvormer is groter dan noodzakelijk is voor de ledlampjes zelf...
Ook bij kantelbare ledlampen is grotere inbouw-hoogte soms noodzakelijk.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1