In het jaren dertig huis van een familielid hebben we onder de vloerbedekking (tapijt, < 20 jaar oud) een zeil gevonden dat zo oud is dat het in stukken breekt als je het probeert te verwijderen. Ik zit even op de RIVM site te kijken https://www.infomil.nl/on...best-in-panden/herkennen/ die stelt:
Dit is het zeil, de wijnrode stukken zijn afgebroken en liggen ondersteboven. Het oranje is nog een oude laag tapijt of ondervloer die weer over het zeil heen ligt:
:strip_exif()/f/image/bytIQLc1Xc3Tn1MlQHxKAeG6.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder het zeil ligt nog een laag karton:
Het zeil is dun, breekbaar en heeft een wijnrode onderkant, dus dat geeft hoop dat het niet asbesthoudend is. Toch dacht ik ik leg het jullie even voor, wellicht is er iemand die dit type zeil eerder heeft gezien / hier ervaring mee heeft.(over asbest houdende vloerbedekking)
Verder was er in de periode van 1963 tot en met 1983 vinylvloerbedekking met asbest te koop. Dit 'zeil' is veel gebruikt in keukens en op trappen. De toplaag is van pvc en in de onderlaag zit asbest. De viltachtige onderlaag lijkt op karton en is lichtgrijs tot lichtbeige, soms lichtgroen. Daarnaast is er ook nog een zeer beperkt aantal soorten tapijttegels waarin zich asbest kan bevinden.
Asbest zit nooit in de volgende soorten vloerbedekking:
- breekbaar, dun zeil met een doffe, zwarte of wijnrode onderkant
Dit is het zeil, de wijnrode stukken zijn afgebroken en liggen ondersteboven. Het oranje is nog een oude laag tapijt of ondervloer die weer over het zeil heen ligt:
:strip_exif()/f/image/bytIQLc1Xc3Tn1MlQHxKAeG6.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder het zeil ligt nog een laag karton:
:strip_exif()/f/image/Mtxukjd8BUw1rUf4aAowJvKi.jpg?f=fotoalbum_large)