Is dit asbest zeil?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:55
In het jaren dertig huis van een familielid hebben we onder de vloerbedekking (tapijt, < 20 jaar oud) een zeil gevonden dat zo oud is dat het in stukken breekt als je het probeert te verwijderen. Ik zit even op de RIVM site te kijken https://www.infomil.nl/on...best-in-panden/herkennen/ die stelt:
(over asbest houdende vloerbedekking)
Verder was er in de periode van 1963 tot en met 1983 vinylvloerbedekking met asbest te koop. Dit 'zeil' is veel gebruikt in keukens en op trappen. De toplaag is van pvc en in de onderlaag zit asbest. De viltachtige onderlaag lijkt op karton en is lichtgrijs tot lichtbeige, soms lichtgroen. Daarnaast is er ook nog een zeer beperkt aantal soorten tapijttegels waarin zich asbest kan bevinden.

Asbest zit nooit in de volgende soorten vloerbedekking:
  • breekbaar, dun zeil met een doffe, zwarte of wijnrode onderkant
Het zeil is dun, breekbaar en heeft een wijnrode onderkant, dus dat geeft hoop dat het niet asbesthoudend is. Toch dacht ik ik leg het jullie even voor, wellicht is er iemand die dit type zeil eerder heeft gezien / hier ervaring mee heeft.

Dit is het zeil, de wijnrode stukken zijn afgebroken en liggen ondersteboven. Het oranje is nog een oude laag tapijt of ondervloer die weer over het zeil heen ligt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rd8j64Eu3WR5fkPUjKEd1YdeDLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bytIQLc1Xc3Tn1MlQHxKAeG6.jpg?f=fotoalbum_large

Onder het zeil ligt nog een laag karton:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjpXqT1n9yibnpLqGZ9CltpFGf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mtxukjd8BUw1rUf4aAowJvKi.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nee hoor, dat rode is gewoon verpulverd vilt wat vroeger een beetje standaard onder een zeil geleverd werd. Daar lijmde je het ook op vast. Zou me geen zorgen maken.

Tegelijkertijd doe ik dat nu wel..toen ik in 2008 uit mijn appartement moest ging het zeil er ook uit, en daar zat wel groen en verpulverd spul onder. Laatste renovatie van dat appartement was in 1982 dus die periode klopt nog ook. Heb ik 11 jaar op geleefd :X

Anyway, ik leef nog gewoon :)

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 11-09-2022 11:49 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:55
The Eagle schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:47:
Nee hoor, dat rode is gewoon verpulverd vilt wat vroeger een beetje standaard onder een zeil geleverd werd. Daar lijmde je het ook op vast. Zou me geen zorgen maken.

Tegelijkertijd doe ik dat nu wel..toen ik in 2008 uit mijn appartement moest ging het zeil er ook uit, en daar zat wel groen en verpulverd spul onder. Laatste renovatie van dat appartement was in 1982 dus die periode klopt nog ook. Heb ik 11 jaar op geleefd :X

Anyway, ik leef nog gewoon :)
Dank! ik denk dat je gelijk hebt; dat wijnrode zou maar zo (heel oud) vilt kunnen zijn inderdaad.

Hopelijk lag het zeil in je appartement stevig vast en is het asbest goed op zijn plek blijven zitten in die 11 jaar. Je doet er nu toch niets meer aan maar het blijft een raar idee natuurlijk. Uiteindelijk is het kansberekening waar je geluk of pech kunt hebben. Ik hoop in elk geval voor je dat je er nooit meer iets van gaat merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10

Sebazzz

3dp

Dat is echt een heel slecht argument bij asbest.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-06 10:23
Sebazzz schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:48:
[...]

Vooral na 11 jaar is er vaak nog niks aan de hand.
Dat gezegd te hebben in angst en in zorgen leven is nog erger dus niet al te druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Bij twijfel een asbest test kitje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sebazzz schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:48:
[...]

True, maar achteraf kijk je een koe in de kont
Toen ik een jaar of 12 was ook gewoon Eternit staan zagen met een decoupeerzaag zonder adembescherming, kwam in de mestkuil. Asbestplaten zaten er ook op onze houtstek. Nu dit er weer bij, plus ik rook al sinds 1997. Dus mijn longen hebben wel meer voor hun kiezen gekregen.
Die vloer zal nog wel meegevallen hebben, lag redelijk vast. Alleen met opruimen kan er evt spul vrijgekomen zijn. En of het echt asbest was...we zullen het nooit 100%weten.

Sure, we weten allemaal dat het niet goed is. Maar panikeren heeft ook niet echt veel zin, zeker niet achteraf :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1