word ik richting een nieuw energielabel geduwd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:28
Ik heb anderhalf jaar geleden een huis gekocht met label F.
Daarna alles aan isolatie toegepast wat maar kon. 21 nieuwe kozijnen + glas, dakisolatie, platte dak 14 cm, spouwmuurisolatie, aanbouw muurisolatie, waar mogelijk op begane grond 4 cm PIR isolatie, (geen kruipruimte) 34 zonnepanelen en een wp boiler op komst.
De gemeente heeft al eens een keer het woord energielabel laten vallen, maar heb daar toen verder niet meer op gereageerd.
Nu krijg ik een brief van RUD. Zij schijnen werkzaamheden voor de gemeente te verrichten; de gemeente besteed controlerende zaken aan hen uit. (of zij ook handhaven is me niet helemaal duidelijk)

Omdat een deel van mijn woning kantoor is (bedrijf) stellen zij: in 2023 moet een kantoor minimaal label C hebben. De brief bezigt redelijk dwingende taal over consequenties en toezichthouder op de stoep enz.
Nu is die plicht niet op mij van toepassing, want minder dan 100m2 bedrijfsruimte, maar ik moest dat dan wel zelf melden middels een formulier bij RUD. Ik heb het formulier online ingevuld, en voorzien van informatie waarvan ik vind dat zij voldoende aan hebben.

Ik ben helemaal niet voornemens een energielabel te laten maken. Dan schiet ik me zelf in de voet WOZ technisch. En ik moet nog betalen voor het label ook. Maar het is nu al de 2e keer in een jaar tijd dat de gemeente er schijnbaar op zit te sturen dat ik een nieuw label laat opstellen.
Even een sanity-check: 'moet' ik na al mijn aanpassingen verplicht een nieuw label laten opstellen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou de gemeente eens bellen of ze inderdaad dingen uitbesteed hebben. RUD zegt me helemaal niks, voor het zelfde geld wordt je gescamd.

Energielabels zijn dingen die bij een huis horen en van huiseigenaren zijn. Men kan simpelweg niet verwachten dat alles minimaal label c heeft, ook kantoren niet. Hoe ga je dat in een monumentaal pand doen hadden ze gedacht?

Sowieso, gemeente kan wel meer willen maar heeft nauwelijks handhavingscapaciteit, zeker voor dit soort dingen. Het zal beleid zijn, maar geen actief beleid.

Ik zou ze gewoon even bellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The Eagle schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:54:
Ik zou de gemeente eens bellen of ze inderdaad dingen uitbesteed hebben. RUD zegt me helemaal niks, voor het zelfde geld wordt je gescamd.

Energielabels zijn dingen die bij een huis horen en van huiseigenaren zijn. Men kan simpelweg niet verwachten dat alles minimaal label c heeft, ook kantoren niet. Hoe ga je dat in een monumentaal pand doen hadden ze gedacht?

Sowieso, gemeente kan wel meer willen maar heeft nauwelijks handhavingscapaciteit, zeker voor dit soort dingen. Het zal beleid zijn, maar geen actief beleid.

Het staat zelfs op briefpapier van de gemeente.

https://www.rudzuidlimburg.nl/default.aspx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:54:

Een bedrijfspand moet ook een energielabel hebben.

https://www.rvo.nl/onderw...-utiliteitsbouw-verplicht

https://www.essent.nl/zak...ielabel-voor-bedrijfspand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Bij > 100m2 of wanneer kantoor minimaal 50% van het totaal oppervlak is. Dat is in beide gevallen niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
paQ schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:05:
[...]

Bij > 100m2 of wanneer kantoor minimaal 50% van het totaal oppervlak is. Dat is in beide gevallen niet zo.
Was meer als reactie dat een energielabel alleen maar voor woningen is :)

In jouw specifieke geval durf ik geen uitspraak te doen hoe de gemeente dit precies ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:32
woningen hoeven pas een kloppend label te hebben als ze verkocht worden.
Je WOZ staat hier vooralsnog los van, die wordt bepaald op heel andere dingen.

@The Eagle RUD is Regionale UItvoerings Dienst. Dat is gewoon iets overheidserigs wat dingen uitvoer voor gemeentes en provincie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:02
paQ schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:37:
Even een sanity-check: 'moet' ik na al mijn aanpassingen verplicht een nieuw label laten opstellen?
nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:21

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gaat je WOZ daadwerkelijk zo veel omhoog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:03

Tazzios

..

Accretion schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:42:
Gaat je WOZ daadwerkelijk zo veel omhoog?
zoals @No Hands ook al aangeeft, zou ik ook zeggen 0,0.
Een energielabelkeuring is wat anders dan een taxatie van het huis.

De WOZ waarde wordt naar mij weten bepaalt op basis van 'vergelijkbare' verkochte huizen in de buurt. Er loopt niet iemand van de gemeente elk jaar door de wijk om huizen te taxeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:26
In de huidige markt icm gas en energieprijzen kan het natuurlijk wel zo zijn dat betere labels een hogere verkoopprijs opbrengen voorvergelijkbare huizen in de buurt en dus een hogere woz voor ts. Waarop hij op grond van label f wellicht (?) bezwaar kan maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:20
No Hands schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:24:

@The Eagle RUD is Regionale UItvoerings Dienst. Dat is gewoon iets overheidserigs wat dingen uitvoer voor gemeentes en provincie.
Een RUD is ingesteld op basis van de wet gemeenschappelijke regeling. In dit geval zal het gaan om de RUD Zuid Limburg. Hier vind je de regeling: https://organisaties.over...egeling_RUD_Zuid-Limburg/.

Bij het opstellen van de regeling zie ik wel wat onzorgvuldigheden (om het geen broddelwerk te noemen):
Bevoegdheden
De taken, die worden uitgevoerd in deze gemeenschappelijke regeling zijn wettelijke taken zoals het handhaven van orde en het exploiteren van het Alkmaarder- en Uitgeestermeer. Het openbare lichaam is bevoegd om de bevoegdheden van de burgemeester van de deelnemende gemeenten uit te oefenen. Deze bevoegdheden bestaan onder meer uit het handhaven van de Milieu-, Gemeente- en Provinciewet en de Wet op openluchtrecreatie zoals het opheffen van rechten en het verlenen van vergunningen.
Ik kan het mis hebben natuurlijk, maar dit lijkt er sterk op dat de tekst van een andere RUD is gekopieerd :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Tazzios schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:51:
[...]

zoals @No Hands ook al aangeeft, zou ik ook zeggen 0,0.
Een energielabelkeuring is wat anders dan een taxatie van het huis.

De WOZ waarde wordt naar mij weten bepaalt op basis van 'vergelijkbare' verkochte huizen in de buurt. Er loopt niet iemand van de gemeente elk jaar door de wijk om huizen te taxeren.
Hier staat de WOZ stijgt als je label beter is.
https://www.wozwaardeinfo.nl/energielabel-en-woz-waarde/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

@paQ Heb je meer bronnen gevonden? Dat staat er NIET ze noemen niets concreets en ook geen onderbouwing van hun bewering, ze willen vooral dat je contact op neemt:
WOZ-waarde en energielabel

Een hoger energielabel brengt een hogere WOZ-waarde met zich mee. Het treffen van energie-zuinige maatregelen gaat in de toekomst steeds meer een rol spelen in de hoogte van de WOZ-waarde van uw woning.

Neem voor nader advies dan ook contact op met de WOZ Jurist.
Deze bron lijkt mij betrouwbaarder:
https://www.rijksoverheid...twoord/woz-waarde-bepalen

edit:
Ok, het staat in de eerste zin. :+ maar daarna onkrachten ze het en vind ik verder niets wat hun bewering ondersteunt.

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzios op 11-09-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:25
Ik ging naar verduurzaming van D naar A, en de WOZ is een jaar later inderdaad een stuk hoger. Je huis wordt vergeleken met objecten, en huizen met een hoger label zijn meer waard. Als die huizen er niet zijn in jouw buurt, dan zal het worden vergeleken met huizen met slechtere labels waarbij jouw WOZ dan redelijkerwijs hoger zal uitvallen want.... label

Wat is daar dan vervelend aan? Het kost je een paar tientjes per jaar... kan ik niet wakker om liggen.

[ Voor 39% gewijzigd door pentaw1nz op 11-09-2022 18:38 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ging niet verduurzamen en mijn WOZ ging ook flink omhoog

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, een hoge woz is fijn maar uiteindelijk schiet je daar als je ergens blijft wonen niks mee op. Het kost je alleen steeds meer gemeentebelasting.

Energielabel en woz zijn alleen belangrijk bij verkoop imho. Zolang je dat niet van plan bent, niet heel relevant.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

De gemeente probeert een bepaald bedrag op halen. Indien de WOZ gezamelijk stijgt, wordt er een ander % gehanteerd op de WOZ waarde.

Praktijk voorbeeld:
2015 WOZ 130.000 >gemeente belasting 703
2022 WOZ 240.000> gemeente belasting 759

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

paQ schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:37:
Omdat een deel van mijn woning kantoor is (bedrijf) stellen zij: in 2023 moet een kantoor minimaal label C hebben.
Wat is het bestemmingsplan van je woning? Is dat een woning (waar ook gewerkt mag worden), of heeft dat bestemming wonen-werken?

Als het dat eerste is, zou ik een kort bericht terugsturen dat het hier om een woning gaat, en niet om een kantoorpand.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Question Mark schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:30:
[...]

Wat is het bestemmingsplan van je woning? Is dat een woning (waar ook gewerkt mag worden), of heeft dat bestemming wonen-werken?

Als het dat eerste is, zou ik een kort bericht terugsturen dat het hier om een woning gaat, en niet om een kantoorpand.
bestemmingsplan is begin vorig jaar gewijzigd naar wonen + kantoor

Pagina: 1