Philips Hue en geïntegreerde LED;verdwijnen retrofit-lampen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo,

Ik heb nu Philips Hue thuis, doch nog slechts op een beperkt aantal plaatsen. Ik zou dit nu sterk willen uitbreiden. Ik had al een post geplaatst waarin naar de ervaring vroeg rond het simultaan en betrouwbaar bedienen van een groep van dergelijke lampen (bvb. een aantal spots in de woonkamer).

In verlichtingszaken merk ik op dat er tegenwoordig vooral sprake is van geïntegreerde LED-verlichting en vooral dan voor spots. Ik begrijp de voor- en nadelen van beide (denk ik toch), maar men geeft me vaak aan dat retrofit-lampen (GU10 bvb.) passé zijn; meer zelfs, 1 verkoper/technieker beweert dat deze binnen x jaar helemaal niet meer gaan voorkomen en dat men van overheidswege zelfs al moeilijk doet dat er armaturen verkocht worden met retrofit-lampen, omdat integrated LED nog duurzamer zou zijn. Als dit zo is, is de keuze voor een armatuur die met retrofit-lampen werkt natuurlijk al wat minder interessant (al kan ik me toch moeilijk voorstellen dat er binnen nu en 20j nergens nog GU10-lampen zullen verkocht worden?).

Hebben retrofitlampen (met LED dan bedoel ik) nog een toekomst, bvb. binnen 5, 10, 20j of meer? Klopt het dat men van overheidswege deze maximaal probeert te weren?

Een tweede vraag is dan hoe ik die geïntegreerde LED kan bedienen met Philips Hue (los van die enkele armaturen die hier native ondersteuning voor bieden, zie vooral de site van Philips). Stel dat ik vooral voor integrated LED ga en in andere armaturen nog retrofit-lampen gebruik, dus dat ik over een mengeling beschik. Die laatste kan ik perfect met Hue gebruiken (toch waar er E27, E14 en GU10 mogelijk is), maar wat dan met de integrated LED?
Een optie volgens een verkoper-technieker was om elke groep integrated LED-armaturen die ik als 1 logische kring zie te voorzien van een voeding en op die voeding een Dali-aanstuurmodule aansluit (dat zou op sommige van die voedingen mogelijk zijn). Ik dacht dat die persoon het had over https://www.niko.eu/nl-be/artikel/350-70020. Er zouden dergelijke modules bestaan die dan met de Hue bridge communiceren. Dan zou ik met de Hue app, Hue accessoires of draadloze Niko-lichtschakelaars alles op Hue-wijze kunnen bedienen. Zelf heb ik ook deze Dali-Huie converter gevonden: https://www.dedomoticasto...-0-dali-converter-li.html

"Probleem" is dan natuurlijk tweeledig:
1) Je kan niet lamp per lamp apart bedienen, tenzij je er elk apart van zo'n voeding + Dali-module voorziet. Ik vermoed dat het dan wel prijzig begint te worden... Typisch is het natuurlijk niet nodig om "constant" lampen apart te sturen of telkens andere kringen te vormen, maar als je eens wil afwijken van de meestvoorkomende logische kringen, dan kan het natuurlijk wel (bvb. onder een bepaalde zitstoel es 1 spot apart aansturen en de rest uit laten). Of om es een bepaalde sfeer te creëren die wat afwijkt van wat je typisch gebruikt.
2) Er bestaan integrated LEDs die ook dimbaar zijn en zelfs je kleurtemperatuur kunnen wijzigen. Echter, de combinatie lijkt moeilijk of niet te vinden. We hebben eentje gevonden die van 1800-3000K ging, maar volgens de verkoper ging dit samen met wijziging in lichtsterkte, m.a.w. dimmen is dan steeds een combo van het wijzigen van kleurtemperatuur én lichtsterkte volgens een ingebakken wijze en je hebt geen controle over beide aspecten apart. Is dat echt erg? Zeker niet, maar beide apart sturen blijft toch wel net iets meer mogelijkheden te bieden voor wie af en toe graag es heel precies tunet. Het gaat trouwens niet altijd over het telkens weer andere settings gebruiken, maar ook over hoe je je "standaard" instelt.

Ik vraag me ook af wat er gebeurt als je in de Hue app een lichtsterkte en kleurtemperatuur instelt voor een lamp die dit niet ondersteunt. Vb.: bovenstaande lamp die lichtsterkte en kleurtemperatuur combineert: wat als je in Hue enkel de kleurtemp. aanpast? Wat doet die lamp of diens driver dan? Kan dit mijn lamp beschadigen en/of geeft dit vreemde effecten?

Heeft er iemand ervaring met deze setup? Of heeft er iemand advies/tips hierrond?
Vrij veel vragen in 1 post, maar ze zijn natuurlijk wel gerelateerd...

Alvast heel erg bedankt!

PS: gewoon voor alle duidelijkheid (kwestie van onze setup en bedoeling te verduidelijken): we gaan alle klassieke leidingen voor de klassieke kringen effectief fysisch leggen, maar uiteindelijk niet afwerken met een klassieke lichtschakelaar. Uiteindelijk gaan we er de draadloze lichtschakelaar van Niko voor hangen. Zo kunnen we steeds weer overschakelen naar klassieke bediening, indien dit ooit nodig is en dit zonder schade toe te brengen. Ook gaan we voor noodgevallen elk van deze kringen voorzien van een Niko receiver, zodat we elke fysische kring met 1 remote kunnen bedienen (bvb. Philips Hue bridge is stuk: we kunnen dan met 1 remote tijdelijk alle lichten nog klassiek bedienen en dit zonder dat we dus klassieke lichtschakelaars hebben moeten plaatsen). Het Hue-systeem dient dan om daarboven "logische" high-level besturing mogelijk te maken: ofwel voor Hue-lampen, ofwel voor elke groep lampen die we voorzien van zo'n voeding + Dali converter. Dit kan dan met de Hue app, hue accessoires en Niko-lichtschakelaars speciaal hiervoor (https://www.niko.eu/nl-be/search?filter=search(hue) ).

Gr,
Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
PadrePedro schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:20:
1 verkoper/technieker beweert dat deze binnen x jaar helemaal niet meer gaan voorkomen en dat men van overheidswege zelfs al moeilijk doet dat er armaturen verkocht worden met retrofit-lampen, omdat integrated LED nog duurzamer zou zijn.

...

Hebben retrofitlampen (met LED dan bedoel ik) nog een toekomst, bvb. binnen 5, 10, 20j of meer? Klopt het dat men van overheidswege deze maximaal probeert te weren?
Ik zou van deze verkoper/technieker graag enig bewijs zien voor z'n stelling.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nadeel van alles-in-een armaturen is juist dat je het hele apparaat mag weggooien als er iets kapot gaat in het apparaat. In het kader van right to repair lijkt me het afstappen van losse lampen niet echt zinnig.
Ik vraag me ook af wat er gebeurt als je in de Hue app een lichtsterkte en kleurtemperatuur instelt voor een lamp die dit niet ondersteunt.
Niets? Ten eerste ondersteunt Hue maar een handjevol lampen/drivers. Ten tweede is van al die apparaten bekend welke features die heeft. Een commando "RGB-lamp, wordt eens knalpaars" doet niets met een lamp die alleen wittinten kan weergeven.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Dag @Gizz ,

Bedankt voor je reactie!
Er bestaat zoiets als https://www.dedomoticasto...-0-dali-converter-li.html => als ik het goed begrijp, sluit je die aan op een voeding die 1 of meerdere lampen geconnecteerd heeft. De convertermodule communiceert daarnaast ook met de Philips Hue bridge. Dit zou ervoor moeten zorgen dat de "domme" lampen (bvb. geïntegreerde LEDs of "domme" retrofit-lampen) in het Huesysteem opgenomen kunnen worden; hoe ze tunebaar zijn, hangt dan weer af van de lamp zelf: sommige zijn dimbaar of kunnen hun kleurtemperatuur wijzigen (beide apart instelbaar? weet niet of dat bestaat, als het geen slimme lampen zijn...).
De vraag is nu natuurlijk hoe dit in Hue weergegeven wordt. Herkent Hue zo'n lamp bvb. als niet-dimbaar en kan je die enkel via Hue aan- en uitzetten? Of ziet Hue dat niet, maar zal het dimmen gewoonweg niet werken? Maar wat gebeurt er dan met die lamp? Krijgt die die opdracht? Geeft dat schade aan een lamp?
Vergelijking: als ik een niet-dimbare lamp bedien met een klassieke dimmer, dan kan die stukgaan. Vb.: een tafellamp met niet-dimbare lamp in een stopcontactdimmer.

Als iemand het antwoord weet, please let me know! :-)

Thx!
Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

PadrePedro schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:28:
De vraag is nu natuurlijk hoe dit in Hue weergegeven wordt.
Ik vermoed als simpele dimmer, zonder kleurmogelijkheden. Daarvoor ga ik even af op hoe Z2M (iets anders dan Hue, maar ook Zigbee) dit apparaat ziet.

Maar ik snap je aanvliegroute niet helemaal. Als je alles in Hue wil hebben (dat beperkt je wel!), waarom dan eerst werken met Dali en dan peperdure Dali-naar-Hue converters gebruiken? Gebruik dan gewoon meteen Zigbee en laat Dali achterwege, zou ik zeggen.

Hier kun je zien welke drivers en dimmers direct compatible zijn met Hue. Zou je overstappen naar een platform met meer ondersteuning, zoals Z2M, dan kun je uit 2400+ apparaten kiezen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Dag @Gizz ,

Wel, mijn vrouw en ik zouden de komende weken enkele armaturen moeten kiezen: hanglampen boven eettafel in keuken, idem voor woonkamer, een opbouwspots links en rechts, armatuur in de hal, inbouwspots in keuken en woonkamer, enz. De meeste "betere" verlichtingszaken stellen vooral zaken voor met geïntegreerde LED en doen armaturen met retrofit-lampen wat af als budget of oud. Voor alle duidelijkheid: dit gaat niet over budgetzaken, doe-het-zelf-zaken, e.d., maar wel over zaken waar zogezegd de betere verlichting verkocht wordt. De meeste, dunnere opbouwspots bevatten geen GU10; vele armaturen met speelse(re) verlichtingsvormen eveneens niet, enz. Ook bij inbouwspots lijkt geïntegreerde LED het meest aangeboden en verkocht, zeker wanneer je met richtbare "staafjes" werkt. Ook zijn veel van deze oplossingen wat kwalitatiever qua LED zelf (nu ja, met een korrel zou te nemen natuurlijk, maar de CRI bvb. ligt vaak wel nog een stuk hoger dan bij de lampen van Philips zelf). Daarbij komt ook dat we inbouwspots moeten vinden die passen in onze bestaande gaten (6,5 cm diameter) of waar we hierrond kunnen werken (we hebben eiken balken in de plafond met daartussen triplexplaten, die een soort vals plafond vormen, waarboven nog ruimte zit - het gehele plafond moet behouden blijven...).

Hier en daar zal er wellicht wel een armatuur uit de bus komen met retrofit-lampen en dan is er natuurlijk geen probleem (toch niet bij GU10, E14 en E27). Maar indien enkele andere keuzes gemaakt worden, is natuurlijk de vraag hoe die max. te integreren in Hue (ik heb dit systeem al, doch nog vrij beperkt). Hue was voor ons de meest voor de hand liggende keuze: gekend, goed ondersteund in de smart home wereld, aansturingsmogelijkheden zijn goed (incl. via Niko-lichtschakelaars, alsook andere merken), enz. Het zwakste punt zit hem in ondersteuning van geïntegreerde LED-verlichting. Ja, er zijn merken die Hue rechtstreeks ondersteunen (Modular dacht ik bvb.), maar al bij al is dat voor geïntegreerde LED zeer beperkt.

Onze verlichtingszaak gaat nu uitzoeken welke armaturen voor ons een optie zijn op basis van bepaalde wensen (voormelde gatopeningen voor de inbouwspots; esthetiek/stijl, praktische wensen, dimbaarheid, enz.). Bij 1 bepaalde test case was er een inbouwspot aangesloten op een voeding die Dali ondersteunde. En vandaar dan de Dali-Hue converter.

Als bij wijze van spreken straks een andere spot uit de bus komt, met een driver die Zigbee ondersteunt, dan hoeft die Dali natuurlijk niet. Het probleem is dat veel van die integrated LED verlichting niet per se Zigbee of Hue native ondersteunt; vaak is het iets anders (bvb. Dali) en zit je met die converters...
Een van de te bekijken aspecten is dus inderdaad hoe onze armatuuropties Zigbee, Hue of iets anders waarvoor een converter bestaat, ondersteunt. Maar het is niet zo dat we kunnen zeggen: hey, we gaan voor armaturen die met Hue of Zigbee werken. De keuze is dan te beperkt...

Ik vrees dat we eerst wat zullen moeten narrowen om dan te kijken wat er van de beste opties precies mogelijk is richting Hue.

Verder advies is steeds welkom!

Gr,
Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Voor wie in deze discussie wat info wil over geïntegreerde LED: https://www.pretmetled.nl...tegreerde-led-verlichting
Hier geeft men ook de indruk dat dit type verlichting toch verder aan populariteit zou moeten doen winnen. Betere lichtsterkte, minder verlies, minder vaak de LED die stukgaat, betere esthetische mogelijkheden, enz. Maar wees gerust, ik zie ook de nadelen (en voordelen van retrofit LED bulbs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bij armaturen met ingebouwde drivers is het interessant om te onderzoeken hoe die te dimmen zijn. Het makkelijkst zijn drivers die met een gewone dimmer aangestuurd kunnen worden (Trailing Edge / Fase afsnijding). Als alternatief een driver die met 0-10V aangestuurd kan worden, al heb je dan vaak wel een extra voeding nodig. Het minst ideaal zijn drivers die alleen met een specifiek protocol, waar je verder eigenlijk niets mee wil doen, aan te sturen zijn zoals Dali.
PadrePedro schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:37:
Voor wie in deze discussie wat info wil over geïntegreerde LED: https://www.pretmetled.nl...tegreerde-led-verlichting
Hier geeft men ook de indruk dat dit type verlichting toch verder aan populariteit zou moeten doen winnen. Betere lichtsterkte, minder verlies, minder vaak de LED die stukgaat, betere esthetische mogelijkheden, enz. Maar wees gerust, ik zie ook de nadelen (en voordelen van retrofit LED bulbs).
Wat daar staat is geen totale onzin. Met led-strips kun je natuurlijk andere vormen armaturen maken dan met een E27-lampje. Dat een E27-lampje per definitie eerder stuk gaat is niet zo, want je kunt natuurlijk rekening houden met het mindere koelvermogen en daarop het maximale vermogen dat naar de leds gaat aanpassen.

Maar dat je met led-strips andere vormen armaturen kunt maken is iets heel anders dan dat de Europese of landelijke overheid losse led-bolletjes en spotjes zouden gaan verbieden! Of dat het onverstandig is om nog armaturen voor E27/E14/GU10 te kopen.

Heb je een mooi armatuur met losse lamp? Lekker houden. Zie je een heel mooi armatuur waar losse lampen ingaan? Kopen! Zie je een alles-in-een armatuur dat je graag wilt hebben? Ook kopen! Al zou ik bij die laatste wel checken of je makkelijk de voeding/driver zelf kunt vervangen, of dat het hele ding weggegooid moet worden als na 5 jaar een onderdeel op is.

[ Voor 61% gewijzigd door Gizz op 12-09-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:09

V-8

Ik heb het op het forum al vaker geroepen (nee, ik heb geen aandelen) maar voor dit soort situaties zijn Zigbee-dimmers van bv. Ecodim echt ideaal. Veel armaturen/lichtbronnen ondersteunen dit (al dan niet met een dimbare driver ertussen).

En je kunt de dimmer eenvoudig toevoegen aan HUE. Hierbij is de kleurtemperatuur ook aanpasbaar bij gebruik van ondersteunende lichtbronnen, maar niet zonder óók te dimmen inderdaad.

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Dag @Gizz ,

Nogmaals bedankt voorde extra uitleg!
Gizz schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:39:
Bij armaturen met ingebouwde drivers is het interessant om te onderzoeken hoe die te dimmen zijn. Het makkelijkst zijn drivers die met een gewone dimmer aangestuurd kunnen worden (Trailing Edge / Fase afsnijding). Als alternatief een driver die met 0-10V aangestuurd kan worden, al heb je dan vaak wel een extra voeding nodig. Het minst ideaal zijn drivers die alleen met een specifiek protocol, waar je verder eigenlijk niets mee wil doen, aan te sturen zijn zoals Dali.
Hoe kan je voor elke categorie via Hue sturen? In die 3de is er een converter nodig, als ik het goed op heb, zoals die Dali-Hue converter waar ik het eerst over had.
Maar hoe werkt dat dan met de andere 2 soorten? Sorry voor mijn lekenvragen, dit is allemaal nieuw voor me.

Bedankt!

Pedro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PadrePedro
V-8 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:56:
Ik heb het op het forum al vaker geroepen (nee, ik heb geen aandelen) maar voor dit soort situaties zijn Zigbee-dimmers van bv. Ecodim echt ideaal. Veel armaturen/lichtbronnen ondersteunen dit (al dan niet met een dimbare driver ertussen).

En je kunt de dimmer eenvoudig toevoegen aan HUE. Hierbij is de kleurtemperatuur ook aanpasbaar bij gebruik van ondersteunende lichtbronnen, maar niet zonder óók te dimmen inderdaad.
Dag @V-8 ,

Zeer goede tip! Heb al es een kijkje genomen op hun site!
Deze lijken te dienen voor de eerste categorie waar Gizz het over had: Trailing Edge / Fase afsnijding, right?

Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:09

V-8

PadrePedro schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:30:
[...]

Dag @V-8 ,

Zeer goede tip! Heb al es een kijkje genomen op hun site!
Deze lijken te dienen voor de eerste categorie waar Gizz het over had: Trailing Edge / Fase afsnijding, right?

Pedro
Klopt! Inderdaad hiervoor uitstekend geschikt.
Het voordeel is dat je direct je fysieke bediening hebt, waardoor anderen in het huis / je vrouw nooit chagrijnig worden van een niet-werkende app of afstandsbediening. Dit werkt altijd én is te integreren in HUE voor de Tweaker in huis ;-)

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Pagina: 1