• kewnert
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-01 17:44
Hallo,

Inmiddels op 36-jarige leeftijd ben ik al langere tijd uitgekeken op mijn huidige werk. Ik ben geïnteresseerd in programmeren en heb de laatste maanden naast mijn werk veel tijd gestoken in het leren en begrijpen van JavaScript. Ik zou qua werk graag de switch maken naar software development en heb de indruk dat een traineeship hiervoor een goede ingang zou kunnen bieden. Vanwege de vaste lasten gaat de voorkeur uit naar een vorm van betaald leren.

Ik heb een selectie gemaakt van de vele traineeships die ik tot nu toe bekeken heb en ik ben benieuwd of hier mensen zijn die ervaringen hebben met een (of meer) van deze bedrijven:Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom!

Bij voorbaat dank :)

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:04
Ik lees graag mee want ik zit in hetzelfde schuitje. Een jaartje ouder, maar ook redelijk uitgekeken op mijn werk en geïnteresseerd in een full-stack functie. Afgelopen jaar e
online PHP, Python en Django cursussen gedaan (voornamelijk van freecodecamp) en daarmee wat gehobbied. Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen die traineeships hebben gedaan. Of juist van mensen die in hun avonduren adhv cursussen een portfolio hebben opgebouwd en hiermee op junior functies hebben gesolliciteerd.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:16
Geen ervaring met die partijen, maar ik heb zelf wel een traineeship gedaan, en mijn advies is om heel goed te kijken naar de inhoud en wat ze in de studieovereenkomst zetten.

Er zijn partijen die rustig 10-20k rekenen, en de cursussen/trainingen die je er voor krijgt bevatten dan soms nog best belabberde trainingen. Ik heb in het traineeship dat ik gedaan had een training Git gehad (waar ik ongeveer de trainer uit kon leggen hoe het werkte), trainingen van een dag bij een zusterbedrijf waar rustig 500-1000 euro per deelnemer per dag gerekend werd, en veel social skills trainingen. Wat zat er maar zeer beperkt in? Trainingen die daadwerkelijk waardevolle certificaten opleveren.

Daarmee wil ik niet meteen zeggen dat traineeships slecht zijn, maar wees wel kritisch naar wat je aangeboden wordt en kijk of daar ook ruimte is voor een stukje eigen inbreng. Want als er even 1000 euro naar een cursus gaat waar je toch niets gaat leren, is dat zonde van tijd en geld die beter gebruikt kan worden.

Nog iets om rekening mee te houden, je zal in inkomen waarschijnlijk een stap terug doen. Toen ik jaren geleden een traineeship deed, was mijn salaris <2500 per maand, en dat is een bedrag dat volgens mij nog steeds wel langs komt in topics rondom traineeships. Als dat een stap terug is, kan je misschien beter kijken of er niet misschien functies zijn waarmee je een stap dichter bij het programmeren komt en vanaf daar de stap te maken. Er zijn genoeg randfuncties waar veel IT'ers zelf weinig zin in hebben (analyses, specificaties en documentatie maken), maar waar je met jouw werkervaring misschien wel de overstap kan maken zonder in inkomen te ver terug te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
Dank voor de reacties tot nu toe :)

Thy...: Leuk, succes! PHP overweeg ik de laatste tijd ook te gaan leren. Sinds ik begon met JavaScript heb ik, tegen mijn verwachtingen in, de indruk gekregen dat de back-end mij meer trekt dan de front-end. Daarvoor lijkt Node.JS bij bedrijven maar weinig gebruikt te worden, terwijl ik voor PHP enorm veel vacatures voorbij zie komen. De meeste traineeships die ik gevonden heb richten zich op Java - ik vermoed omdat zij zich richten op het plaatsen van mensen bij de grotere bedrijven.

Ik twijfel nog erg tussen een traineeship en gewoon gaan reageren op vacatures. Ik zou me als voordeel van een traineeship kunnen voorstellen dat je misschien meer en/of voor langere tijd als beginner behandeld wordt, waardoor je de ruimte krijgt voor de nodige ontwikkeling zonder vanaf het begin al het gevoel te hebben dat je te veel op je tenen moet lopen. Maar of dat klopt weet ik niet.

Transportman: Klinkt als goed advies ja, om ook naar de kleine lettertjes te kijken.. Het klinkt hier en daar te mooi om waar te zijn. En mijn grootste twijfels hebben inderdaad te maken met de kwaliteit van de trainingen, die je grotendeels maar af moet wachten. De meeste stof is ook online te vinden, maar als de trainingen goed zijn zou dat een hoop denkwerk besparen (wat te leren en wanneer).

Als je het hebt over partijen die 10-20k rekenen, bedoel je dan traineeships waar je voor moet betalen, of traineeships waar ze dat inhouden van je salaris? Bij de partijen in mijn lijstje zou je in ieder geval een salaris moeten krijgen, variërend van €2.400,- tot €2.817,- per maand.

Die van De Belastingdienst geeft mij tot nu toe de meest positieve indruk; hoe saai de werkgever ook klinkt, het kan op z'n minst een ingang tot de branche zijn. Groot verschil met de anderen in het lijstje is natuurlijk dat dit geen consultancy/detacheringsbureau is; of dat positief of negatief is weet ik niet. Ik ben ook nog niet goed thuis in de daadwerkelijke verschillen tussen werken voor de overheid en werken in het bedrijfsleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:23
kewnert schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:46:

Die van De Belastingdienst geeft mij tot nu toe de meest positieve indruk; hoe saai de werkgever ook klinkt, het kan op z'n minst een ingang tot de branche zijn. Groot verschil met de anderen in het lijstje is natuurlijk dat dit geen consultancy/detacheringsbureau is; of dat positief of negatief is weet ik niet. Ik ben ook nog niet goed thuis in de daadwerkelijke verschillen tussen werken voor de overheid en werken in het bedrijfsleven.
Een traineeship is vaak iets wat je in het begin van je carrière doet. Je maakt dan ook kennis met meerdere disciplines, althans dat was bij mijn eigen traineeship het geval.

Als je de traineeship echt als investering en vliegende start ziet van je nieuwe carrièrepad, zou ik eerlijk gezegd niet voor de belastingdienst gaan. Bij de consultancyfirms lopen toch de meer ambitieuze mensen rond waar je ook veel van kan leren. Het is veelal ook wel een (gezonde) competitieve omgeving waarbij je eigen ambitie ook getriggerd kan worden.

De ervaringen die ik met de belastingsdienst is vooral kiezen voor baanzekerheid, veilig en weinig ambitie.

Misschien dat anderen hier andere ervaringen hebben of het anders zien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StygMa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-05 14:09
Hier mijn ervaring met een traineeship.

Ik ben zelf ongeveer 3 jaar geleden gestart met een traineeship. Ik was toen 32 jaar. Wel een van de oudere uit de groep, maar opzich maakte dat niet zoveel uit voor de opleider.

Ik ben gestopt met mijn werk en full time traineeship gedaan. Ik heb bij 2 bedrijven (algemene opleiders) geprobeerd binnen te komen. Bij beide heb ik een soort IQ achtige test moeten doen, wat volgens mij goed te doen is. Uiteindelijk ben ik bij beide binnen gekomen, en heb de keuze voor 1 van de 2 gemaakt.

Wat het allerbelangrijkste is qua binnenkomen is dat je laat zien waarom je dat wil doen (zij moeten natuurlijk in jou investeren), de motivatie die je hebt is belangrijker dan de skills (dat gold in ieder geval voor deze opleiders). De motivatie kan je natuurlijk ook deels bewijzen doordat je al ervaring hebt met x. (wat ik ook wel beetje had in Java, maar was niet meer dan een beginner toen). In mijn klas waarin ik terecht kwam was er ook redelijk niveau verschil. Voor sommige was het meer een makkelijkere opstap naar werk omdat ze opzich al wat kennis hadden, andere begonnen (net als ik bijna bij nul).

Ik heb wel het idee dat als je bij een specifiek bedrijf gelijk je traineeship start dat ze wel meer van je eisen. Ik heb ook bij capgemini traineeship gereageerd, maar daar kwam ik niet zomaar binnen.

Ik heb zelf full stack .NET gedaan als traineeship. Maar ik moet zeggen dat ik lichtjes van een koude kermis thuis kwam. Het lag meer aan mezelf (en mss ook de leeftijd). maar merkte dat ik het wel lastig vond om heel veel nieuwe materie op te doen in zo'n korte tijd. Het is wel echt een snel stoom cursus, waarin je in heel korte tijd heel veel dingen krijgt. Ik denk ook dat er van de 20 mensen die starten, dat er iets van 7 wel zijn afgehaakt. Sommige vonden het gewoon niet interessant genoeg of het bleek ook te lastig etc.

Het traineeship bedrijf regelde sollicitaties voor mij, en je kon ook zelf bedrijven/vacatures doorgeven, maar het liep wel via hun (dat kan een nadeel zijn, omdat bij mijne na afronden van de cursus ze volgens mij nog 3 maanden voor je gaan zoeken etc, maar je kan dan nergens zelf op reageren).

Bij de derde sollicitatie was het raak en ben ik binnen gekomen. Maar moet zeggen dat het voor mij een goeie opstap is geweest om iets in de ICT te doen. Maar uiteindelijk zit ik bij een bedrijf wat low code doet. Wat voor mij prima is en ik denk dat back-end bijv wel echt te lastig was geweest. Dus ik vind fijn dat het traineeship bedrijf ook met mij daarin heeft meegedacht.

Mijn start loon was toen 2400 overigens. Het loon ligt vaak net wat lager, omdat ze het traineeship bedrijf ook aan jou moet verdienen (via detachering, dus je bent sowieso al duurder dan een schoolverlater). De opleiding was bij mij iets van 20k waard. Dus als ik eerder zou stoppen bij dat bedrijf in x tijd, moest ik ook een deel van dat bedrag terug betalen. Dat is ook wel iets om te realiseren, mocht dat relevant voor jouw zijn.

Uiteindelijk heeft het bedrijf waar ik nu werk mij overgekocht van traineeship bedrijf na een half jaar (ik zou er nog iets langer aan vast zitten anders). Ik werk nu ongeveer 2 jaar in dienst van huidige werkgever en ben inmiddels medior en heb wat sprongen kunnen maken. Verdien nu rond de 3200 en heb het naar mijn zin.

Al met al een positieve ervaring. En ben blij dat ik deze stap heb kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als je het hebt over partijen die 10-20k rekenen, bedoel je dan traineeships waar je voor moet betalen, of traineeships waar ze dat inhouden van je salaris?
Geen van beide waarschijnlijk. Een gebruikelijke constructie is dat jij tekent voor een studieschuld (bv. 20K). Die schuld wordt bijvoorbeeld in 5 jaar afgeschreven. Dus als je daar echt 5 jaar werkt betaal je niets maar als je voortijdig vertrekt betaal je het restant van de schuld.

Gevolg: Je kunt niet weg want dan moet je duizenden euro’s aftikken. Het bedrijf kan jou in theorie gewoon 5 jaar op hetzelfde lage salaris houden terwijl jij eigenlijk niets geleerd hebt waar je bij een ander bedrijf nog wat aan hebt. Interessant voor hun want zij hebben een goedkope medewerker terwijl de “studie” hun vrijwel niks kostte.

Pas dus op waar je voor tekent. De meeste bedrijven zullen ongetwijfeld een keurig traineeship afleveren maar er zitten bedrijven tussen die gewoon misbruik van jou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:16
Transportman: Klinkt als goed advies ja, om ook naar de kleine lettertjes te kijken.. Het klinkt hier en daar te mooi om waar te zijn. En mijn grootste twijfels hebben inderdaad te maken met de kwaliteit van de trainingen, die je grotendeels maar af moet wachten. De meeste stof is ook online te vinden, maar als de trainingen goed zijn zou dat een hoop denkwerk besparen (wat te leren en wanneer).

Als je het hebt over partijen die 10-20k rekenen, bedoel je dan traineeships waar je voor moet betalen, of traineeships waar ze dat inhouden van je salaris? Bij de partijen in mijn lijstje zou je in ieder geval een salaris moeten krijgen, variërend van €2.400,- tot €2.817,- per maand.
Wat @downtime zegt, gaat het om een studiecontract (amortisatieregeling) waar de studieschuld in stappen afgebouwd wordt. Neem je ontslag dan moet je het openstaande bedrag terug betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je verder wilt met javascript dan is Codaisseur ook een optie. Ik ken iemand die hun traineeship heeft gedaan en dat is goed bevallen. Het was wel pittig, er vielen aardig wat mensen af gedurende het traject begreep ik. Maar het vormde wel een erg goede basis om als javascript programmeur aan de slag te gaan.

QQuest is ook een IT traineeship waar ik zelf positieve ervaringen mee heb, maar dat was destijds niet specifiek op programmeren gericht. Mogelijk dat dit nu wel mogelijk is om je daar alleen op te focussen, mijn ervaring is alweer van 5 jaar geleden. Vergelijkbaar met Calco is het, maar wat kleinschaliger en losser/minder formeel.

Succes met je carrière switch! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
downtime schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:48:
[...]

Geen van beide waarschijnlijk. Een gebruikelijke constructie is dat jij tekent voor een studieschuld (bv. 20K). Die schuld wordt bijvoorbeeld in 5 jaar afgeschreven. Dus als je daar echt 5 jaar werkt betaal je niets maar als je voortijdig vertrekt betaal je het restant van de schuld.

Gevolg: Je kunt niet weg want dan moet je duizenden euro’s aftikken. Het bedrijf kan jou in theorie gewoon 5 jaar op hetzelfde lage salaris houden terwijl jij eigenlijk niets geleerd hebt waar je bij een ander bedrijf nog wat aan hebt. Interessant voor hun want zij hebben een goedkope medewerker terwijl de “studie” hun vrijwel niks kostte.

Pas dus op waar je voor tekent. De meeste bedrijven zullen ongetwijfeld een keurig traineeship afleveren maar er zitten bedrijven tussen die gewoon misbruik van jou maken.
Aan de andere kant, als je eenmaal een paar jaar ervaring hebt in een gewilde sector kan je zoiets altijd meenemen in de arbeidsvoorwaardengesprekken met een potentiële nieuwe werkgever. Die kan de schuld dan overnemen.

Dan moet je inderdaad wel dingen hebben geleerd die ook buiten het bedrijf toepasbaar zijn. Maar ook een 'kruiwagen' die tot anders onbereikbare werkervaring leidt zou zomaar die 20k waard kunnen zijn. Mijn vrouw is zonder enige aantoonbare IT-ervaring via zo'n traineeship de sector ingestapt; dat was zonder zo'n soort traject niet gelukt. Ze heeft niet enorm veel certificeringen behaald, maar is inmiddels op basis van werkervaring door naar een andere werkgever (testautomatisering).

Kort door de bocht in haar geval:
pretstudie + prutbaantjes = 30k DUO-schuld
traineeship + vrijwel gegarandeerd werk = 18k schuld, elk jaar verminderd met 6k

Maar inderdaad: weeg het altijd goed af voor jezelf. Bovenstaande speelde alweer 5 jaar geleden, inmiddels is de arbeidsmarkt nog veel krapper dus wie weet is een langdurige amortisatie niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kewnert
crimby: Ja, het voelt een beetje aan als een afweging tussen ambitie/competentie enerzijds en (misschien) lagere hoeveelheden stress/een inhoudelijk minder interessante omgeving anderzijds.. Een gezonde competitieve omgeving is natuurlijk positief, zo lang het niet uit de bocht vliegt (ik zie mezelf qua karakter ook niet zozeer als een 'snelle jongen' of een echte 'carrièretijger' ;) ).

StygMa: Dank voor het delen van je ervaring, dat helpt. Ik kreeg diezelfde indruk over het belang van motivatie, vooral toen ik las over ervaringen met sollicitatiegesprekken bij Calco. Het snelstoomcursus-idee vind ik nog wat intimiderend, ook omdat het in mijn aard zit om alles dat ik leer graag echt te willen doorgronden en ermee wil kunnen experimenteren (maar ik vrees dat dat sowieso iets is dat ik vaker naast me neer zal moeten leggen). Ik vraag mij af of dat snelstoom-gevoel nog groter zou zijn bij het direct starten in een juniorpositie bij een bedrijf, maar dat zal vast ook erg van het specifieke bedrijf afhangen.

Ik zie ook veel lowcode-specifieke traineeships trouwens, ik heb nog niet zo'n goed beeld van wat dat precies inhoudt. En ja, goede tip over het terugbetalen, zeker belangrijk om me bewust van te zijn.

downtime & Transportman: Dank, dat is nuttige informatie die ze niet in hun mooie verhaaltjes op de websites zetten. In ruil voor het opleidingstraject lever je duidelijk een flink deel vrijheid in - ik zal hier specifiek naar informeren. Dit zou weer kunnen pleiten voor solliciteren op normale vacatures voor juniorposities.

Satch: Dank voor de tip, ik ga het bekijken. Op het eerste gezicht is Codaisseur wel pittig ja - in 10 weken opgeleid worden tot fullstack developer klinkt erg ambitieus. Van QQuest heb ik nog niet gehoord, ik neem 't mee :)

finsdefis: Ja daar zit ook wat in, je zou denken dat je je in een gewilde sector meer zou moeten kunnen veroorloven, zeker wanneer je ervaring groeit. Het is jammer dat de exacte voorwaarden van de traineeships niet kant en klaar op de websites staan, dus daar moet ik nog even achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik doe nu een traineeship bij het Rijk. Is ook echt gericht op starters want je komt er niet in als je langer dan 2 jaar geleden bent afgestudeerd. Ik ben zeer positief over het traineeship maar het is dan ook een intern traineeship. Ik krijg bovendien een stuk meer betaald dan wat ik om me heen zie bij de meer voorkomende traineeships die detacheren.

Ik zou het traineeship van de Belastingdienst dan ook het hoogste waarderen, maar ik gok dat ze zoeken naar starters, niet iemand die is uitgekeken op diens baan. Proberen kan echter altijd. Ik zie dat er inmiddels wel meer traineeships bij departementen bestaan waarvoor je niet recent hoeft te zijn afgestudeerd. Het Rijk staat echt te springen om IT talent dus in die zin is dit je kans. Calco hoor ik over het algemeen ook wel postieve verhalen over, maar is volgens mij flink aanpoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:59

sebasd

loopt op espresso

Thomas schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:35:
Ik doe nu een traineeship bij het Rijk. Is ook echt gericht op starters want je komt er niet in als je langer dan 2 jaar geleden bent afgestudeerd. Ik ben zeer positief over het traineeship maar het is dan ook een intern traineeship. Ik krijg bovendien een stuk meer betaald dan wat ik om me heen zie bij de meer voorkomende traineeships die detacheren.
Ik heb een stuk of 5-6 groepen trainees (testautomatisering) van onze vrienden van de blauwe envelop onder mijn goede gehad, elk voor 3-4 weken, en mijn idee was dat ze best breed aannemen. Niet alleen maar schoolverlaters in ieder geval. De precieze criteria heb ik ook niet, ik was externe trainer, niet betrokken bij de werving.
Ik zou het traineeship van de Belastingdienst dan ook het hoogste waarderen
Ik denk ik ook, al was het maar vanwege de langdurige begeleiding. Bij veel traineeships is het twee maanden stampen en dan word je in het diepe gegooid, bij de Belastingdienst word je minimaal een jaar begeleid, maar kom je wel na 2-3 maanden al mee te draaien in een team.

Qua ambitie: tsja. Het is wat je er zelf van maakt. Er is veel mogelijk daar, en een beetje initiatief brengt je een eind, maar het is natuurlijk wel een ambtelijk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:20
Ik zou voorzichtig zijn met StarApple. In het HR & Recruiter topic kan je teruglezen hoe die zich gedragen als recruiter. En ik verwacht dat hun gedrag/kijk voor trainees daarin niet veel zal verschillen (geld verdienen > jij, je carrière, etc.). Ik verwacht dat als je de kleine lettertjes leest van hun contract dat daar ook wel wat tussen zal zitten.

Calco: ik zou even kijken in het topic werken bij Calco. Ik denk dat je daar ook het een en ander uit kan halen. Mijn indruk is dat de opleiding die ze bieden bagger is, hun gedrag richting jou dat ook is, en dat je die partij beter kan skippen (tenzij je niets anders hebt).

YougCapital, ook even op het Tweakers forum zoeken, komt er niet veel beter af dan Calco. Zou ik ook skippen.

Rest, geen idee. Maar De belastingdienst is op zich geen slechte keuze. De kans dat je slecht behandeld wordt door hen is klein, en de druk die op je ligt is ook niet heel groot (overheid & ambtenaren). Dit zou dus wel een van de betere keuzes kunnen zijn.

Naast inderdaad de amortisatie regeling, zou ik ook kijken welke verplichtingen en consequenties eraan zitten voor het vinden van een inzet/bedrijf na je opleiding. Kan best goed zijn dat je verplicht wordt om gewoon iets te accepteren, ook al zit daar anderhalf uur enkele reis aan vast (of misschien zelfs langer als je op het OV / eigen vervoer bent aangewezen). Die kleine dingen denk je nu nog niet over na, maar worden dan heel belangrijk. Evenals de mogelijkheden waarop de andere partij het contract officieel kan ontbinden. Let op dat die punten duidelijk zijn, en dat als dat vanuit hun wordt geïnitieerd, dat je dan ook niet de studiekosten hoeft terug te betalen (niet dat ze de mogelijkheid hebben om je gemakkelijk te dumpen en dan ook de studiekosten op je te gaan verhalen).

Verder dient de opleiding uiteraard ook wel wat voor te stellen. Een paar van je partijen hebben eerder een "opleiding", dan iets waar je daadwerkelijk ook wat aan hebt.

En dan het puntje nazorg. Probeer de partijen te vermeiden die je een stoomcursus geven waarbij ze je zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd proberen te leren/instampen. En dat ze je dan gewoon op de arbeidsmarkt dumpen om het dan maar zelf verder uit te zoeken. Programmeren/developen leer je niet op tijd van een paar maanden, dat duurt best wel even. Een goede combinatie van kennis opdoen (cursussen), werkervaring (inzet) en begeleiding (advies, ondersteuning) is daarin essentieel (tenzij je een goede autodidact bent), en alle 3 hebben tijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

sebasd schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:54:
[...]

Ik heb een stuk of 5-6 groepen trainees (testautomatisering) van onze vrienden van de blauwe envelop onder mijn goede gehad, elk voor 3-4 weken, en mijn idee was dat ze best breed aannemen. Niet alleen maar schoolverlaters in ieder geval. De precieze criteria heb ik ook niet, ik was externe trainer, niet betrokken bij de werving.

[...]

Ik denk ik ook, al was het maar vanwege de langdurige begeleiding. Bij veel traineeships is het twee maanden stampen en dan word je in het diepe gegooid, bij de Belastingdienst word je minimaal een jaar begeleid, maar kom je wel na 2-3 maanden al mee te draaien in een team.

Qua ambitie: tsja. Het is wat je er zelf van maakt. Er is veel mogelijk daar, en een beetje initiatief brengt je een eind, maar het is natuurlijk wel een ambtelijk apparaat.
Ligt aan het traineeship maar zie idd dat er wel flink wat traineeships zijn die zich inderdaad niet exclusief op pas afgestudeerden richten. Ik doelde meer op het Rijkstraineeprogramma/diplomatenklasje/Rijks I-Traineeship/Finance traineeship/etc. Daar wordt een harde grens gesteld bij max 2 jaar geleden afgestudeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:43
Thy...: Leuk, succes! PHP overweeg ik de laatste tijd ook te gaan leren. Sinds ik begon met JavaScript heb ik, tegen mijn verwachtingen in, de indruk gekregen dat de back-end mij meer trekt dan de front-end. Daarvoor lijkt Node.JS bij bedrijven maar weinig gebruikt te worden, terwijl ik voor PHP enorm veel vacatures voorbij zie komen. De meeste traineeships die ik gevonden heb richten zich op Java - ik vermoed omdat zij zich richten op het plaatsen van mensen bij de grotere bedrijven.
In jouw stadium is het een valkuil om te springen van taal x naar y en dan weer z. Als je nu meer interesse ontwikkeld in backend dan is het prima om Java of .Net te proberen (niet beide). Niemand zit in de detachering en bij traineeships op PHP skills te wachten.

Als je bij het rijk of de belastingdienst binnen kan komen op een traineeship dan lijkt me dat 10x beter dan een uren fabriek als Calco of YoungCapital.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:39
@kewnert heb je ook gekeken bij andere grote bedrijven zelf zoals bijvoorbeeld ING, ABN echte grote bedrijven waar tech/IT toch wel belangrijk is om de boel draaiende te houden misschien bieden die ook wel IT traineeships aan weet dat ze bij ING intern actief omscholen naar IT om er gewoon een tekort is. Dus misschien hebben ze ook wel traineeships waar je van buiten af op kan solliciteren. Daarnaast is het ook niet gek om gewoon zelf ervaring/cursussen op te doen en dat gewoon te gaan solliciteren en aangeven dat je je zelf aan het omscholen bent omdat je een carrièreswitch aan het maken bent. Ik bedoel als je 10 jaar werkervaring hebt in het bedrijfsleven dan heb je al de helft meer ervaring als iemand die net van het hbo afkomt en om nou te zeggen dat je na afstuderen vak technisch en vakinhoudelijk helemaal gelijk helemaal op niveau bent en dan moet je nog gewoon werkervaring op doen hoe het binnen bedrijven en de werk vloer gaat.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
Thomas: Ik voldoe niet aan die voorwaarde, maar omdat de Belastingdienst die voorwaarde niet expliciet noemt lijkt het me inderdaad het proberen waard, in de hoop dat de grote vraag misschien voor wat versoepeling zorgt.

sebasd: Ja, de langdurige begeleiding is ook waardoor ik tot nu toe het meest neig naar de Belastingdienst, en de opleiding die twee keer zo lang duurt als bij de overige traineeships.

Chromoris: Dank voor de uitgebreide input! Dat zijn een boel nuttige aandachtspunten om mee te nemen. Ik heb zelf inmiddels ook al meerdere negatieve verhalen gelezen over Calco en YoungCapital.. En de voorwaarden moet ik inderdaad heel nauwkeurig nagaan. Ik sluit me aan bij het vermijden van een stoomcursus, dat is ook iets dat ik als pluspunt van de Belastingdienst zie: 4 maanden opleiding i.p.v. de 8 weken die de overige bedrijven noemen (al zegt dat natuurlijk ook niet alles).

retoohs: Eens, met PHP doelde ik niet op traineeships maar meer op de route via solliciteren op juniorposities, die ik ook nog overweeg - bij het vacatures kijken kwam ik namelijk wel erg veel PHP tegen.

aegis: Hmm ik heb nog niet veel bedrijven direct bekeken, meer in het algemeen gezocht naar traineeships. Maar goed idee, ik zal 's kijken wat dat soort bedrijven zelf te bieden hebben.

Gewoon gaan solliciteren is de andere route die ik overweeg, naast m'n overweging voor een traineeship. Ik ben nog erg benieuwd hoe veel ruimte er in een juniorpositie is voor opleiding/begeleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-06 13:36
Ik heb bij 1 van de genoemde bedrijven een trainee begeleid. Dit was een traineeship tot Java programmeur. Naar mijn mening is het een hele mooie opstap, je krijgt alle benodigde opleidingen en bij goed gevolg heb je een vaste baan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalcoBoy
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09-2022
Zelf heb ik het traineeship van Calco gedaan.

Je wordt klaargestoomd door in de breedte IT te leren dat snel toepasbaar is in de praktijk.
Na de eerste twee weken heb je 2 of 3 "Deep Dives" waarin je "specialiseert" in een bepaalde richting (bijv. java), maar om eerlijk te zijn heb je niet genoeg tijd om echt iets mee te nemen om direct toe te kunnen passen bij een klant. Je leert het echt in de praktijk. Daarom zullen de meeste mensen een functie vervullen in de zachte kant van IT (Applicatie/functioneel beheer, scrummaster etc.) en eventueel doorgroeien naar de harde kant.

4 van de 5 trainees worden geplaatst bij een groot bedrijf. Denk aan NN, ING, PostNL. En daar in een scrum team aan het werk gaan. Kans is groot dat jij dat ook gaat doen. Je geeft van te voren aan waar je interesses liggen en daar proberen ze je op te matchen. Maar je mag na een match eigenlijk niet de opdracht afwijzen. "Straffen" die ik heb gezien zijn bijvoorbeeld ontslag of verlies van je vaste contract (naar tijdelijk) wanneer je nog in je proegperiode zit. Of verlies van begeleiding en genegeerd worden door de accountmanagers wanneer je niet ontslagen kan worden. Het hoeft niet zo ver te komen, de meesten hebben wel een goeie match, maar weet dat het moeilijk kan worden.

Je start met een vast contract, dat is fijn. Daarentegen is het salaris gewoon niet marktconform. Dit veranderd ook vaak voor dus ik weet niet wat het nu is, maar het laatste waar ik van op de hoogte ben (2021) is starten met minimumloon tot je bij een klant zit. Daarna verdien je ongeveer 2500 (dit is deels een inzetbonus, dus niet volledig salaris) en groei je door naar ongeveer 3000. Lease auto's voor trainees doen ze ook niet meer, nog wel een NS business card volgens mij. Pensioen en andere secundaire voorwaarden zijn ook niet geweldig. Wanneer je overgenomen wordt door de klant maak je wel een flinke stap, de meesten worden ruim boven modaal ingeschaald. Dus je vooruitzicht is iig wel goed.

Waar je moet oppassen is dat je echt een commitment aangaat. 18k studieschuld. Hiermee houden ze ook vast tot je geld hebt opgeleverd. Volgens mij is nu de regel dat wanneer je na 24 maanden bij een klant je bent geplaatst je geen schuld meer hebt. Maar deze regel veranderd vaak. Ze hebben bonje gehad met de vakbond hierom en passen het beleid om de zoveel maanden aan voor nieuwe trainees (ik denk tot dat de vakbond tevreden is).

Op het moment is het makkelijk om binnen te komen omdat ze enorme tekorten hebben. Ook hun klanten kunnen niet aan personeel komen en zijn bereid om mensen met alleen potentie aan te nemen, dus geplaatst worden zal geen probleem zijn. Als het je niet lukt om zelf een baan in de IT te landen is dit best een goeie keuze, als ik naar mijzelf en naar mede oud calcollega's kijk zijn we wel goed terecht gekomen na Calco.

Andere plekken heb ik verder geen ervaring mee dus kan ik ook niet veel over zeggen.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kewnert
PatrickH: Dank voor je reactie. Huren deze bedrijven externen in voor de begeleiding van trainees? Of was je daar in dienst?

CalcoBoy: Dank voor de uitgebreide toelichting! Je verhaal maakt dat ik minder neig naar Calco. Ik zou me juist graag ontwikkelen in development (of het nu web of software is) en de zachte kant trekt mij minder, al moet ik toegeven dat ik daar ook minder een beeld bij heb. De 'straffen' klinken mij ook niet erg aantrekkelijk in de oren (genegeerd worden door accountmanagers wanneer je niet ontslagen kan worden?!). Over het salaris heb ik in sommige reviews ook klachten gelezen, al zou ik daar - mits tijdelijk - nog mee kunnen leven.

Je schrijft dat het best een goede keuze is als het niet lukt om zelf een baan in de IT te landen - betekent dit dat je het zelf landen van een baan eerst zou proberen? Ik ben er namelijk ook nog niet helemaal over uit of ik wil proberen een baan te landen (ondanks dat ik on-the-job nog veel zal moeten leren) of dat ik beter voor een traineeship kan gaan - dit had ik misschien in het topic al aan moeten geven.

Plus- en minpunten in die overweging zijn dus ook van harte welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denoes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-11-2024
@kewnert Heb jij uiteindelijk nog een keuze gemaakt? Ik zit op dit moment in een soortgelijke situatie en ben aan het kijken om een leerwerktraject/traineeship te gaan volgen als Data Analist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kewnert
@Denoes, excuus voor deze late reactie. Ik heb geprobeerd te solliciteren op het traineeship van de Belastingdienst, maar doordat de deadline-datum voor solliciteren niet juist op de website stond kon mijn sollicitatie niet meer behandeld worden; anders zou ik in het voorjaar van dit jaar gestart zijn.

Sindsdien heb ik i.v.m. persoonlijke omstandigheden niet meer gereageerd op een volgende ronde, al weet ik niet precies wat er op dit moment openstaat.

Ben jij intussen al verder in je overwegingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanade
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-02-2024
@kewnert Ik heb in 2022 een traineeship bij Working Talent gevolgd en ik kan er echt alleen positieve dingen over zeggen. Ik werk nu al een halfjaar als jr. DevOps engineer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-11-2024
@kewnert Jammer dat je sollicitatie niet meer behandeld kon worden!

Ik heb afgelopen week er voor gekozen om een online opleiding te gaan volgen bij WincAcademy en dit te combineren met mijn huidige werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 16:22
Denoes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:23:
@kewnert Jammer dat je sollicitatie niet meer behandeld kon worden!

Ik heb afgelopen week er voor gekozen om een online opleiding te gaan volgen bij WincAcademy en dit te combineren met mijn huidige werk.
Misschien is het wel leuk om tzt. je ervaringen nog een keer te delen in dit topic of en hoe dit je bevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-06 17:22
Ik ben geen fan van traineeships met een studiekostenbeding. Die zijn vaak prijzig van weet ik heb gelezen. Volgens mij bij de overheid staan ze daar anders in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• otherdev
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-04 13:11
Kanade schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:52:
@kewnert Ik heb in 2022 een traineeship bij Working Talent gevolgd en ik kan er echt alleen positieve dingen over zeggen. Ik werk nu al een halfjaar als jr. DevOps engineer. :)
Mag ik weten hoe de salaris daar geregeld is?
Pagina: 1