Hier mijn ervaring met een traineeship.
Ik ben zelf ongeveer 3 jaar geleden gestart met een traineeship. Ik was toen 32 jaar. Wel een van de oudere uit de groep, maar opzich maakte dat niet zoveel uit voor de opleider.
Ik ben gestopt met mijn werk en full time traineeship gedaan. Ik heb bij 2 bedrijven (algemene opleiders) geprobeerd binnen te komen. Bij beide heb ik een soort IQ achtige test moeten doen, wat volgens mij goed te doen is. Uiteindelijk ben ik bij beide binnen gekomen, en heb de keuze voor 1 van de 2 gemaakt.
Wat het allerbelangrijkste is qua binnenkomen is dat je laat zien waarom je dat wil doen (zij moeten natuurlijk in jou investeren), de motivatie die je hebt is belangrijker dan de skills (dat gold in ieder geval voor deze opleiders). De motivatie kan je natuurlijk ook deels bewijzen doordat je al ervaring hebt met x. (wat ik ook wel beetje had in Java, maar was niet meer dan een beginner toen). In mijn klas waarin ik terecht kwam was er ook redelijk niveau verschil. Voor sommige was het meer een makkelijkere opstap naar werk omdat ze opzich al wat kennis hadden, andere begonnen (net als ik bijna bij nul).
Ik heb wel het idee dat als je bij een specifiek bedrijf gelijk je traineeship start dat ze wel meer van je eisen. Ik heb ook bij capgemini traineeship gereageerd, maar daar kwam ik niet zomaar binnen.
Ik heb zelf full stack .NET gedaan als traineeship. Maar ik moet zeggen dat ik lichtjes van een koude kermis thuis kwam. Het lag meer aan mezelf (en mss ook de leeftijd). maar merkte dat ik het wel lastig vond om heel veel nieuwe materie op te doen in zo'n korte tijd. Het is wel echt een snel stoom cursus, waarin je in heel korte tijd heel veel dingen krijgt. Ik denk ook dat er van de 20 mensen die starten, dat er iets van 7 wel zijn afgehaakt. Sommige vonden het gewoon niet interessant genoeg of het bleek ook te lastig etc.
Het traineeship bedrijf regelde sollicitaties voor mij, en je kon ook zelf bedrijven/vacatures doorgeven, maar het liep wel via hun (dat kan een nadeel zijn, omdat bij mijne na afronden van de cursus ze volgens mij nog 3 maanden voor je gaan zoeken etc, maar je kan dan nergens zelf op reageren).
Bij de derde sollicitatie was het raak en ben ik binnen gekomen. Maar moet zeggen dat het voor mij een goeie opstap is geweest om iets in de ICT te doen. Maar uiteindelijk zit ik bij een bedrijf wat low code doet. Wat voor mij prima is en ik denk dat back-end bijv wel echt te lastig was geweest. Dus ik vind fijn dat het traineeship bedrijf ook met mij daarin heeft meegedacht.
Mijn start loon was toen 2400 overigens. Het loon ligt vaak net wat lager, omdat ze het traineeship bedrijf ook aan jou moet verdienen (via detachering, dus je bent sowieso al duurder dan een schoolverlater). De opleiding was bij mij iets van 20k waard. Dus als ik eerder zou stoppen bij dat bedrijf in x tijd, moest ik ook een deel van dat bedrag terug betalen. Dat is ook wel iets om te realiseren, mocht dat relevant voor jouw zijn.
Uiteindelijk heeft het bedrijf waar ik nu werk mij overgekocht van traineeship bedrijf na een half jaar (ik zou er nog iets langer aan vast zitten anders). Ik werk nu ongeveer 2 jaar in dienst van huidige werkgever en ben inmiddels medior en heb wat sprongen kunnen maken. Verdien nu rond de 3200 en heb het naar mijn zin.
Al met al een positieve ervaring. En ben blij dat ik deze stap heb kunnen maken