Gedeelde boom

Pagina: 1
Acties:

• fgghhf
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09-2022
Onze gemeente wilde graag een groene wijk en heeft daarom besloten dat er in elke voortuin een boom zou komen.

In het koopcontract staat een erfdienstbaarheid die de gemeente het recht geeft om een boom te plaatsen op de erfgrens in de voortuin, echter zijn ze toen vergeten om een kettingbeding op te nemen.

De situatie is nu dat de gemeente zich op het standpunt stelt dat nieuwe eigenaren door natrekking eigenaar zijn geworden van de boom.

Nu zitten we met een situatie met 1 oude eigenaar en 1 nieuwe eigenaar, de een heeft een afspraak met de gemeente, de ander is niet gebonden.

Wie zijn de wettige eigenaren?? Wie gaat er betalen voor een kap?? en kan de gemeente de nieuwe eigenaar aansprakelijk stellen voor de onderhoudskosten??(de gemeente onderhoud de boom tot nu toe).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoe lang staat de boom al?
Wanneer heeft de gemeente voor het laatst onderhoud gepleegd?

Want (ik ben geen jurist, dus check het vooral) erfdienstbaarheden zijn zakelijke rechten, dus op de zaak en niet op de eigenaar. Een erfdienstbaarheid kan na 20(?) jaar vervallen (de gemeente is al 20 jaar niet bij de boom in de buurt geweest en de nieuwe eigenaar heeft de boom onderhouden), maar normaalgesproken gaat de erfdienstbaarheid over naar de nieuwe eigenaren van het dienende perceel.

Wise enough to play the fool

• fgghhf
teacher schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:25:
Hoe lang staat de boom al?
Wanneer heeft de gemeente voor het laatst onderhoud gepleegd?

Want (ik ben geen jurist, dus check het vooral) erfdienstbaarheden zijn zakelijke rechten, dus op de zaak en niet op de eigenaar. Een erfdienstbaarheid kan na 20(?) jaar vervallen (de gemeente is al 20 jaar niet bij de boom in de buurt geweest en de nieuwe eigenaar heeft de boom onderhouden), maar normaalgesproken gaat de erfdienstbaarheid over naar de nieuwe eigenaren van het dienende perceel.
Het contract is getekend in 93, begin 94 zijn de huizen opgeleverd en omstreeks zomer 94 of 95 zijn ze geplaatst(dat is onduidelijk).

De boom krijgt iedere 5 jaar "onderhoud", laatste keer was 2020.

Om heel eerlijk te zijn wil ik helemaal niet van de erfdienstbaarheid af, 1 het staat heel mooi en 2 heb ik er geen enkel belang bij om eigenaar te worden van een boom die niet heel lang meer heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:25
Bedoel je met onderhoud een snoeibeurt of?
Want een boom die niet te lang meer heeft....ik woon in een gebied waar best veel bomen zijn, maar ik heb nog nooit de gemeente gezien die onderhoud doet behalve wat snoeiwerk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Wat is nou het punt? Willen je (nieuwe) buren kappen?

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32

SPT

Een boom die op de erfgrens staat is eigendom van beide buren. Dit betekent dat kosten van onderhoud, kap en eventuele herplant worden gedeeld tussen de beide eigenaren. Het betekent ook dat wijzigingen aan de huidige situatie alleen in onderlinge overeenstemming zijn toegestaan. De buur die gebonden is aan de akte zal niet akkoord kunnen gaan met verwijdering zonder herplant, wat in de praktijk zal betekenen dat de boom moet blijven staan, zelfs als beide buren er eigenlijk vanaf willen.

• fgghhf
kx22 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:35:
Bedoel je met onderhoud een snoeibeurt of?
Want een boom die niet te lang meer heeft....ik woon in een gebied waar best veel bomen zijn, maar ik heb nog nooit de gemeente gezien die onderhoud doet behalve wat snoeiwerk.
Ja snoeiwerk, welk ander onderhoud zou er gedaan moeten worden??
SPT schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:55:
Een boom die op de erfgrens staat is eigendom van beide buren. Dit betekent dat kosten van onderhoud, kap en eventuele herplant worden gedeeld tussen de beide eigenaren. Het betekent ook dat wijzigingen aan de huidige situatie alleen in onderlinge overeenstemming zijn toegestaan. De buur die gebonden is aan de akte zal niet akkoord kunnen gaan met verwijdering zonder herplant, wat in de praktijk zal betekenen dat de boom moet blijven staan, zelfs als beide buren er eigenlijk vanaf willen.
Ik betwijfel ten zeerst of ik eigenaar ben, dat is namelijk strijdig met de bepaling in het contract.

• fgghhf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLMi8oyv5htV2_oGffApAcEhW_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAPJtIkySfmum3emKPCLuETj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32

SPT

Het is inderdaad een interessante/aparte constructie. Toch worden de eigenaren van de grond via natrekking ook eigenaar van de boom. Ben nu trouwens wel benieuwd of er ook een bepaling in staat die de eigenaren verplicht tot instandhouding/onderhoud (daar ging ik vanuit, maar dat heb je niet geschreven). Anders zou je je op het standpunt kunnen stellen dat de gemeente weliswaar het recht heeft om bomen te planten, maar dat de eigenaren van die bomen het recht hebben om er (desgewenst enkele minuten na het planten) de zaag in te zetten (overigens is het juridisch geen vanzelfsprekendheid dat dit echt zou mogen, want rechters interpreteren aktes in het geval van onduidelijkheid zoals deze volgens hen redelijkerwijs bedoeld zijn). .

[ Voor 15% gewijzigd door SPT op 10-09-2022 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
kapvergunning misschien nodig?
Maar @fgghhf wil niet kappen, of wat is het eigenlijk voor een boom? Wil je er iets anders zetten voor bijv vruchten of eetbare bladeren?
Je lijkt gezien je foto geen eigenaar, maar ik krijg mn vinger niet achter wat je nou echt wil weten...is dit een zuivel juridisch vraagstuk, leuk/goed om te weten? Dan zou ik de gemeente de vraag voorleggen en ze vragen de situatie juridisch te duiden en onderbouwen, daar kunnen wij je niet echt mee helpen denk ik.

Wil je snoeien? Daar zal toch geen haan naar kraaien, tenzij het zo'n vormbare boom is en je er een grote fallus van maakt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Welk onderhoud is er nodig aan een boom?
En dan nog, er staat dat je moet gedogen dat de gemeente de boom plant (en rest is niet leesbaar, maar wellicht dat je ook moet gedogen dat de gemeente het onderhoud pleegt).

Dus je moet niet planten, niet onderhouden, niet snoeien en niet kappen. Je mag er wel van genieten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fgghhf
naftebakje schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:06:
Welk onderhoud is er nodig aan een boom?
En dan nog, er staat dat je moet gedogen dat de gemeente de boom plant (en rest is niet leesbaar, maar wellicht dat je ook moet gedogen dat de gemeente het onderhoud pleegt).

Dus je moet niet planten, niet onderhouden, niet snoeien en niet kappen. Je mag er wel van genieten.
Artikel 2 gaat over nutsleidingen, dit is het enige relevante artikel over de boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit lijkt me typisch iets dat me een telefoontje naar een notaris op te helderen is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1