Vraag

• Reedijk2012
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
Goedenavond,

Wil op mijn woning 10 zonnepanelen laten plaatsen heb hiervoor diverse offerets ontvangen.
Woning heeft pannendak. Voorzijde Oost achterzijde West. Ivm dakkapellen kunnen er 5 panelen voor en 5 panelen achter. Enkele panelen hebben korte tijd schaduw van de dakkapel.

Nu heb ik 2 verschillende offertes ontvangen van verschillende aanbieders.

1. 10x A-klasse panelen van 410Wp icm Solaredge S500B optimizer en een Solaredge omvormer SE3K 5400Wp (beschik in de groepenkast over 1-fase systeem)

2. 10x Jinko panelen van 415Wp i.c.m EnphaseIQ7A micro-omvormers

Verschil in totaal prijs is minimaal.

Wie heeft advies voor het maken van de beste keuze?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Cor

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als het verschil minimaal is, kies dan voor enphase.
Je zou zelfs een Iq7+ kunnen nemen voor oost/west. Die zijn wat efficienter dan de IQ7A
Als je tegen "iets" aftoppen kunt. Al zal dat op jaarbasis weinig uitmaken.

Het blijft toch een string omvormer zo een solaredge.
Zeker oost/west en een 3 fase omvormer is dan niet zo slim, het blijft mekaar beinvloeden.
Je hebt er al minimaal 14 nodig, dus dat is een no-go als je maar 10 panelen hebt
https://cdn.webshopapp.co...er-optimizer-s-series.pdf
Stuur die aanbieder maar terug naar school..

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2022 19:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:16
Tenzij het de SE3K-RWB 'voor korte strings' is... Gaat het niet eens werken... En met niet bedoel ik NIET. Maar dat model is een belachelijk dure oplossing voor zo'n systeem.... Gewoon op een SE3000H uitvoeren...

offtopic:
Ja sorry, maar SE3K-RWB is gewoon een belachelijk ding zonder use case... in Nederland in elk geval.

Daarom zit het in prijs zo dicht op het alternatief met de ernstig dure IQ7A's.

@Reedijk2012 Je noemt geen prijzen... Vul je post even aan op basis van de template? Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Reedijk2012
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
Aanvulling.
Solaredge SE3K (korte string) 5400WP
3-fase
Max DC = 4050Wp
Max AC = 3000W

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:38
je post is te summier om advies te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:44
Ik zou sowieso altijd voor micro omvormers kiezen
maar niet met chinese panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
boyette schreef op zondag 11 september 2022 @ 04:54:
Ik zou sowieso altijd voor micro omvormers kiezen
maar niet met chinese panelen
Je mag je mening geven, maar onderbouw even wat de TS daar beter van wordt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ronald schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:30:
[...]

Je mag je mening geven, maar onderbouw even wat de TS daar beter van wordt.
Spreekt voor zich toch..
Risico's hiervan zijn algemeen bekend

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 11-09-2022 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

boyette schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:46:
[...]

Spreekt voor zich toch..
Risico's hiervan zijn algemeen bekend
Natuurlijk. TS weet dit ook, daarom komt die de vraag hier stellen. :') Je komt er nogal makkelijk vanaf: wel roepen en niet onderbouwen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
check even of de bedrijven bij
Stichting Garantie Zonne Energie
Stichting Garantie Zon Zeker
zit
Als A nee en B bij 1 (of zelfs alletwee er zijn er een paar, echt weinig die bij alletwee zitten) ga voor B, geeft namelijk wel iets an da ze aangesloten zijn en geeft je ook meer zekerheid.
Andere overweging kan afstand zijn, dichtbij scheelt milieu kms en kan makkelijker zijn met opvolging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@boyette Okay, ik heb je de nette kans gegeven... maar je wil blijkbaar je mening niet onderbouwen. Dus hoppa... even schoffelen.

Het enige risico voordeel van micro's is minder gelijkstroom componenten. Gelijkstroom draagt een risico van vlamboog bij onderbreken van een in bedrijf zijnde stroom kring. Dit risico wordt adequaat gemitigeerd met ... vlamboog detectie in hedendaagse omvormers. Gewoon zorgen dat dat aan staat.

Op een dak met weinig of alleen harde schaduw van nabije objecten (ventilatie, schoorsteen, CV afvoer, dakkapel) lukt het een micro omvormer niet om meer productie te maken. Ze hebben immers lagere efficiëntie, en ze toppen af omdat ze een heel laag vermogen hebben t.o.v de panelen (0,5-1% voor het dak van TS afhankelijk van of het het oost of west dak is, en IQ7+ of IQ7A, ja dat heb ik gewoon even door Sunny design gehaald), niet gegokt). Ze moeten dat verlies eerst goedmaken met iets beter schaduwbeheer.

Dan heb je actieve componenten op het dak... Iedereen die er voor kiest om niet zelf te installeren zal ook niet zelf willen of kunnen vervangen. Ja ze komen met 25 jaar garantie in Nederland (Slechts 12 voor gelijke product in Australië). Die garantie heb je niets aan. Na afloop installatiegarantie kost het je gewoon geld om iemand het dak op te sturen.. en dat zal geen factuur met 2 cijfers voor de komma zijn.

Een centrale omvormer vervangt elke knappe elektricien die een stekker aan een snoer kan zetten in 15 minuten.

TS kan t.o.v. de offertes die h/zij op tafel heeft 1000-1500 euro besparen op de materialen door voor een 1-fase 2mppt GoodWe/Growatt/Solis te gaan.

Dan de niet-chineze panelen:
Mijn Jinko's hebben dezelfde degradatie garantie als de Noorse REC Twinpeak 4 panelen (zo ongeveer het enige echt Europeese paneel met nette prijs).
Bij gelijke WP doen de chinezen het eigenlijk hetzelfde als de REC... helaas.

Welk voordeel heeft TS bij niet-chineze panelen? Geen. behalve misschien beter slapen... Maar REC heeft de productie stil moeten leggen ... ironisch genoeg vanwege de stroomprijzen :-(

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 11-09-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Oekol schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:48:
[...]

Natuurlijk. TS weet dit ook, daarom komt die de vraag hier stellen. :') Je komt er nogal makkelijk vanaf: wel roepen en niet onderbouwen.
bij die panelen na 10 jaar enorm financieel risico
idem dito met elke omvormer behalve micro omvormers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

boyette schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:37:
[...]

bij die panelen na 10 jaar enorm financieel risico
idem dito met elke omvormer behalve micro omvormers
Wederom onderbouw je het niet. Het kan net zo goed zijn dat jij een keer een vervelende ervaring hebt gehad en dit voor waarheid ziet. De ganse wereld heeft onderhand Chinese panelen en toch is het niet zo neerslachtig als jij doet overkomen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@boyette welke installateur vervangt gratis jouw 10 jaar en een dag oude paneel met 25 jaar paneel garantie?

Je blijft onzin verkondigen, zonder onderbouwing. Zo ontzettend jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ronald schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:09:
@boyette welke installateur vervangt gratis jouw 10 jaar en een dag oude paneel met 25 jaar paneel garantie?

Je blijft onzin verkondigen, zonder onderbouwing. Zo ontzettend jammer.
Mijn reactie ging over de panelen zelf.. niet over de evt arbeids kosten bij garantieafhandeling
maar ook dat kan gewoon inbegrepen zijn bij een systeem met 25/30 jaar garantie.

Echter dat is buiten de scope van mijn reactie en een geheel ander onderwerp.

Maar je zou er goed aan doen om het tegenovergestelde eens aan te tonen.. in plaats van alleen maar te roepen dat iemand onzin praat..

Waarom loop je geen enorm risico na 10 jaar en zelfs een behoorlijk risico al binnen 10 jaar met chinese panelen?

Die vraag kan je niet beantwoorden..

[ Voor 20% gewijzigd door boyette op 12-09-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@boyette Nu u _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 12-09-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
boyette schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:19:
Waarom loop je geen enorm risico na 10 jaar en zelfs een behoorlijk risico al binnen 10 jaar met chinese panelen?
Ik voel me echt een enorme n00b nu. Welk financieel risico bedoel je?
Voordat ik mijn dak ga volleggen met DMEGC panelen volgend voorjaar...

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
blackd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:04:
[...]

Ik voel me echt een enorme n00b nu. Welk financieel risico bedoel je?
Voordat ik mijn dak ga volleggen met DMEGC panelen volgend voorjaar...
Dit is jouw topic niet.. maar goed..

Met chinese zonnepanelen heb je vaak maar 10 -12 jaar garantie waarbij niet de arbeidskosten / transport kosten / omruilkosten zijn inbegrepen.

Daarbij komt ook nog dat er ook geen garantie is dat het bedrijf de garantie binnen de 10-12 jaar uberhaupt kan geven omdat er geen bankgarantie of verzekeringspolis tegen aan staat.

Chinese bedrijven schermen vaak met een zogenoemde TIER status die in werkelijkheid niets waard is.

Ook is er een politiek risico op boycots in de nabije toekomst.

Voor de eventuele omvormer geldt eenzelfde risico en daarbij komt dat de levensduur van dit product ook tussen de 10 en 15 jaar is .

Door niet voor een systeem met micro omvormers te kiezen koop je als het ware een garantie op toekomstige kosten van een nieuwe omvormer van cq 1500 euro.

Europese panelen bieden 25-30 jaar garantie waarbij ook alles daaromheen is inbgerepen.

Je hebt dus 0 risico. Ook staat er een bankgarantie of verzekeringsmaatschappij die de garantie waarborgt.

Als het installatiebedrijf of de fabrikant in de komende 25-30 jaar omvalt wordt je nog altijd schadeloos gesteld.

Je betaalt wel wat meer maar deze kosten wegen niet op tegen het enorme risico wat je anders gaat lopen na de eerste 10 jaar.

Als je een systeem koopt voor minder dan 10 jaar ben je wellicht goedkoper uit.

Koop je een systeem voor 10+ jaar dan kan je beter kiezen voor een europees paneel van bijv. REC of Solarwatt.

In het geval van Solarwatt is het e.a. automatisch gewaarborgd.

Bij REC dien je wel te letten op het kiezen van een landelijke gecertifceerde installateur om het e.a. te waarborgen.
Pagina: 1