Ik zie dat hier behoorlijk wat aannames over Chrome OS worden gedaan die niet allemaal waar zijn. Ik zal het een en ander proberen te verduidelijken.
- toestaan van USB boot zodat ik mijn eigen image kan booten?
Dit is geen optie op Chromebooks. Er zijn bepaalde modellen die je via een omweg kan voorzien van een ander OS, maar dan gaat het daarna niet meer lukken om Chrome OS er weer op te krijgen. Een ander OS installeren op een Chromebook is geen standaard functionaliteit in ieder geval.
- Een (admin) account voor mij op de chromebook?
Chrome OS kent geen admin users. Als de optie voor accounts toevoegen niet uitgeschakeld is, heb je linksonderin op het loginscherm de optie om een account toe te voegen of in te loggen als gast. Als de optie wel uitgeschakeld is kan je eventueel met de school contact opnemen om te vragen of ze een tweede account toe kunnen staan.
Mijn mening: laat ze de machine maar in originele staat terugbrengen en duidelijk uitleggen welke instellingen er wel/niet nodig zijn voor op school te kunnen werken. Allicht kan je dan 2 accounts maken op de laptop bijvoorbeeld "Opleiding" en "Prive" en dan de specifieke instellingen voor WiFi of een Office-account koppelen in het "Opleiding" account.
Je kan geen lokale accounts aanmaken op Chrome OS. Bij de eerste keer opstarten log je in met een Google Workspace account (of een Gmail account) en daarna krijg je de instellingen en applicaties gepushed die door de beheerders ingesteld zijn in de Google Workspace omgeving.
Je kunt zelf ook geen powerwash meer doen om het weer ongedaan te maken?
Een powerwash uitvoeren kan altijd door middel van een toetsencombinatie op het loginscherm. Zie ook:
https://chromeunboxed.com...k-powerwash-factory-resetWant dat is dan ook nog wel een goede discussie; zorgt school er ook voor dat de firmware up to date blijft?
Ja. Zie ook:
https://support.google.com/chrome/a/answer/6025002?hl=enDat er ook buiten school een update-beleid voor (bijvoooorbeeeeld) virusscanner, apps, etc plaatsvindt?
Ja. Dit is namelijk geen issue op Chrome OS. Apps kunnen gepushed worden vanuit de Play Store en die apps worden dan ook automatisch geupdate vanuit de Play Store. De overige apps die je gebruikt zijn webapps en die worden geupdate op de webservers waar ze op draaien. Virusscanners zijn geen ding op Chrome OS, omdat je als user met geen mogelijkheid iets kan veranderen aan het onderliggende OS en alles wat je kan draaien in een sandbox draait.
Er een continue backup is van de belangrijke data?
Ja. Je hebt op Chromebooks 2 mogelijkheden voor het opslaan van bestanden: Lokaal en op Google Drive. Als je je bestanden opslaat op Google Drive, worden ze ook online bij Google opgeslagen. Als je apparaat dan in de hens vliegt, kan je zo een nieuwe Chromebook pakken, inloggen en dan heb je al je data en instellingen weer terug. Als je dingen lokaal op slaat, ben je ze wel kwijt als het apparaat stuk gaat of een powerwash krijgt.
Hiernaast zijn er ook nog diverse andere instellingen, zoals bookmarks, extensions, passwords, achtergrond, applicaties, etc die gebackupt worden. Als je op een andere Chromebook (of na een powerwash) inlogt, krijg je al deze instellingen ook weer terug
Overigens heeft Google Drive ook versioning, dus als je per ongeluk een bestand overschrijft of weggooit, kan je via
https://drive.google.com een vorige versie terug zetten.
Dat als je apparaat op vakantie gejat wordt, dat ze 24/7/365 bereikbaar zijn om het device te locken/wipen?
Uiteraard ligt dat aan de school, maar Chromebooks hebben best wel wat security opties. Er zit een vertraging op foutieve inlogpogingen, waardoor bruteforcen van wachtwoorden geen optie is. Daarnaast is de disk van Chromebooks volledig versleuteld, waardoor de opslag aan een andere machine knopen om de bestanden te lezen ook geen optie is.
Het is uitermate slordig van de school in kwestie om de leerling (al dan niet in het bijzijn van een onwetende ouder) een device aan te melden op het beheerde/afgeschermde gedeelte van school en daarmee functioneel en technisch eigenaar te worden van een apparaat waar school wettelijk geen eigenaar is (niet betaald).
Dat is niet slordig. Dat is gewoon hoe Chrome OS in combinatie met Google Workspace werkt en dat is in die zin niet anders dan een Microsoft 365 omgeving met Intune of een AD omgeving met GPO's/SCCM. Je meldt je aan bij de omgeving van de school (in dit geval met een Google Workspace account) en de policies worden daarna gepushed via Google Workspace naar de Chromebook. Het lijkt me niet meer dan logisch dat de school policies heeft om hun eigen netwerk te beschermen. Of je het wel of niet eens bent met hoever de policies gaan is een ander verhaal.
Je kan sowieso op elk moment een powerwash uitvoeren en daarna met een ander account inloggen dat niet bij de school hoort. Dat kost je 2 a 3 minuten en dan zijn alle policies weer weg.
Ik heb overigens zelf een Google Workspace omgeving, dus als er nog vragen zijn over hoe bepaalde dingen werken, kan ik wellicht even kijken. Ik heb alleen niet de duurdere licenties, waardoor ik niet alle management opties van Chrome OS kan zien.
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]