• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:42
Nadat ik al eens een set zonnepanelen heb geplaatst op een platte overkapping, wil ik nu op een tuinhuisje in onze tuin graag zelf zonnepanelen gaan leggen. Dakvlak ligt exact oost-west met een dakhoek van 20 graden en géén last van schaduw (hoogstens hartje winter). Afmetingen per dakvlak: LxH = 4,57 x 2,3 meter.
Op het dak liggen momenteel shingles, maar hier heb ik al een aantal ideeën voor om hier de montage rails op te monteren (mede met behulp van dit forum).

In het tuinhuisje is al een 3-fase aansluiting aanwezig. Op dit moment wordt er met die aansluiting nog niets gedaan. Er zit ook nog een 1-fase kabel voor enkel de verlichting. Er liggen dus 2 aparte kabels naar het tuinhuisje toe, allebei vanuit een onderverdeling in een apart bijgebouw. Deze onderverdeling zit in de hoofdmeterkast aangesloten op 3x 16A zekering en een 40A aardlek.

Ik heb zelf al het e.e.a. uitgezocht. Zo passen er bijvoorbeeld precies 2x4 Jinko Tiger Pro 550Wp panelen op het dak. (afm. 2274x1134x35mm). Oversteek aan de onder- en zijkant maak ik me niet zo druk om, er zit bijvoorbeeld ook geen dakgoot aan.

Qua omvormer twijfel ik nog. 8x 550Wp = 4400 Wp. Op 20 graden oost-west zou dit dus wel op een 3.6kW omvormer passen. Maar is dit verstandig? Of kan ik beter voor een 3 fase 4kW omvormer gaan? Maar kom ik dan goed uit met het voltage?
Ruimte voor uitbreiding is er op dit dak trouwens niet.

Ik wil de panelen en omvormer graag bestellen bij Winkelman, maar hoe zit het hier momenteel met de levertijd en met het contact? Zijn er nog andere opties waar dergelijke grote panelen te verkrijgen zijn?

Graag jullie mening en/of advies. Ik wil me namelijk niet blind staren om mijn eerste plannen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Strings van 4 op een 3 fase omvormer = moeilijk verhaal

Al gesimuleerd wat dat doet in Sunny design, en dan naast datasheets van eventuele niet SMA omvormers gelegd?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Is de kabel naar het tuinhuisje verder ongebruikt (geen tuinverlichting bv)? Dan kan je een pv-verdeler in het tuinhuisje plaatsen. Een groep voor de zonnepanelen en een voor de verlichting.
4kw oost-west wordt moeilijk op 3 fase.

Voltage kun je op afstand niks over zeggen. Dat moet je zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting meten tijdens het piekmoment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Ronald schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:38:
Strings van 4 op een 3 fase omvormer = moeilijk verhaal

Al gesimuleerd wat dat doet in Sunny design, en dan naast datasheets van eventuele niet SMA omvormers gelegd?
Dit rolt uit Sunny Design. De minimale DC spanning is bij een SMA vaak lager dan bij andere omvormers, toch? (Growatt zit vgm op 200V) Dat zou betekenen dat ik alleen met een SMA weg kom als ik over 3 fases wil gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuIPn9EW2RswlJiaWu1QSYvv5j8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hpPU09JqwrUZa9RdJvuaRlV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3VsESontGUblb91dup3i8YjsME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEC5nrGmEayAnYMdrJF2kbvC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpLn4gJu_2tieYOKhpUYEe2RcwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbfmgYfII0qHev5qQCq8DXn1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@emot kijk ook even naar de Vmpp waardes ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 23:47
Ik heb bij een soortgelijke setup gekozen voor de DS3 van APSystems. Winkelman levert wel maar contact is drama. Enige optie is bellen, dus lang in de wacht met dat vreselijke wachtmuziekje 😎
Mijn panelen zijn nog een slag groter (2.4m), en die wilde Winkelman niet bezorgen, iets om rekening mee te houden (al helemaal jammer aangezien er 1 kapot is na 2 weken, en ik dus geen en weer kan rijden naar Twente 😞)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:19
emot schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:37:
[...]

Dit rolt uit Sunny Design. De minimale DC spanning is bij een SMA vaak lager dan bij andere omvormers, toch? (Growatt zit vgm op 200V) Dat zou betekenen dat ik alleen met een SMA weg kom als ik over 3 fases wil gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou hier gewoon een 3.0kW of 3.6kW 1 fase omvormer gebruiken. Dan heb je ook ruim keuze qua merk. Een Goodwe 1 fase werkt al vanaf ik dacht 80V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 09:24
Even lichtelijk OT: weet niet wat je van plan was met de shingles maar:

Ik heb ze ooit doorboord tbv rails --> panelen, maar dat was een slecht plan. Door de meerdere lagen ontstaan (vroeger of later) lekken, en de precieze locatie is nauwelijks te vinden. Intussen alles vervangen door dikke balken en daarop metalen (damwand)platen: geen centje pijn.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Ronald schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:36:
@emot kijk ook even naar de Vmpp waardes ;)
Vmpp NOCT van de panelen zit op 38V, met 4 panelen dus ook niet heel hoog inderdaad.

Ik ga gewoon voor een 1 fase 3kW omvormer, zoals @Heronimo ook al zegt. Qua opbrengst scheelt het ook niets t.o.v. een 3.6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
DRAFTER86 schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:43:
Ik heb bij een soortgelijke setup gekozen voor de DS3 van APSystems. Winkelman levert wel maar contact is drama. Enige optie is bellen, dus lang in de wacht met dat vreselijke wachtmuziekje 😎
Mijn panelen zijn nog een slag groter (2.4m), en die wilde Winkelman niet bezorgen, iets om rekening mee te houden (al helemaal jammer aangezien er 1 kapot is na 2 weken, en ik dus geen en weer kan rijden naar Twente 😞)
Dien je eerst via de site te bestellen en daarna contact op te nemen, of kan het ook direct via de telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
zeegerd schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:22:
Even lichtelijk OT: weet niet wat je van plan was met de shingles maar:

Ik heb ze ooit doorboord tbv rails --> panelen, maar dat was een slecht plan. Door de meerdere lagen ontstaan (vroeger of later) lekken, en de precieze locatie is nauwelijks te vinden. Intussen alles vervangen door dikke balken en daarop metalen (damwand)platen: geen centje pijn.
Dank voor je input. Ik ga zelf beugels maken die ik onder de shingles kan schuiven en ik heb nog wat reserve shingles die ik er eventueel weer overheen kan leggen.

• emot
De betreffende 550 Wp panelen zijn (nog) niet op voorraad, wel heb ik andere 450 Wp panelen gevonden (Longi). Deze heb ik ook maar even in Sunny Design gegooid. De bedoeling is deze met een 3 kW Growatt 1 fase omvormer aan te sluiten.

Gaat dit werken zo? Ben me er van bewust dat het niet optimaal is, maar ik kan ze hier natuurlijk wel goedkoop zelf leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDleoZa0mpTJgDV4ABhTPSGQ4aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlOTdDQTBrKNOcWLKs9s89gK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Zou prima moeten werken ;-) GoodWe en Growatt kunnen met iets minder spanning overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Is er van bovenstaande configuratie iets te zeggen of dit ook op een 2,5 kW omvormer gaat werken en hoeveel dit eventueel zou aftoppen? In Sunnydesign kun je geen 1 fase 2,5kW omvormer invoeren met 2 mppt’s, toch?
Pagina: 1