Tuinlampschakelaar in schuur ombouwen naar tijd/schemer?

Pagina: 1
Acties:

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik zit met het probleem dat de aan/uit schakelaar voor de tuinlampen in de schuur zit, waardoor het niet makkelijk is om echt goed controle te hebben over de tuinlampen.

Ik zou daarom de schakelaar willen vervangen door een tijd- of schemerschakelaar (wat het simpelst/handigst is). Echter heb ik geen idee hoe het moet, omdat ik nog nooit met buitenelektra heb gewerkt (ik heb sws zeer weinig kluservaring).

Hebben mensen hier nog tips/ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yD91T5yK6J92I9IxHGooCJ8BPZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mx7zyLeUZY9mnk7IbHULsYrd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kurAw4d7GGSAlz9yB14ESPoMRTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyb4yZUmvcrTrbVF2Q5XzYKt.jpg?f=fotoalbum_large

(Het gaat om de zwarte schakelaar)

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
Ik stuur mijn tuinlamp aan via een https://tweakers.net/pricewatch/1836500/shelly-plus-1.html. Daarmee kan je de lamp met zonsondergang aan laten gaan en op een vast tijdstip uit. Ook kan je hem via een App, HomeAssistent, API, Google Home etc. bedienen. Werkt perfect en is goedkoop. De shelly past makkelijk in een waterdichte kabeldoos.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:04
Ik adviseer een andere oplossing, namelijk een Philips Hue-buitenlamp. Dan stel je in de Hue-app in dat de lamp bij zonsondergang aangaat en bij zonsopgang uit. Hoef je ook nooit de tijd aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Voordat de tweakers boven mij je een heel project hebben aangesmeerd zou ik ook deze overwegen.

Schakelaar laat je onaangetast.

Ergens onder de lamp knip je de kabel door en daar zet je deze tussen:

https://www.elektrototaal...schemerschakelaar-4142330

Schakelaar aan = licht aan wanneer donker
Schakelaar uit = licht altijd uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lb2001
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-04 20:48
MarcoC schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:38:
Ik adviseer een andere oplossing, namelijk een Philips Hue-buitenlamp. Dan stel je in de Hue-app in dat de lamp bij zonsondergang aangaat en bij zonsopgang uit. Hoef je ook nooit de tijd aan te passen.
Denk toch dat zo'n schemerschakelaar installeren minder kut is dan een fortuin uit te geven aan een 'te duur voor wat het is' systeem.

Wat wel leuk is als je nieuwsgierig genoeg bent; oude Pi (eerste gen werkt ook nog prima daarvoor) kopen, in een kastje doen in die schuur, en nodered erop zetten. Dan met zo'n relais module eraan, kun je zelf de boel aansturen op basis van tijd op een knopje op een dashboard. Inhoudelijk wat moeilijker, maar wel leuk. Mocht je geen idee hebben van elektra kun je over dat gedeelte hier ook vragen stellen.

Zelf heb ik zo'n Pi en relaismodule in een kastje in de schuur gebouwd, en via die relaismodule 2 lampjes geschakeld. Een drukknopje buiten waar een klein lampje in zit, zodat je het licht ook in het donker makkelijk kan aanzetten als je je fiets wilt wegzetten. Maar goed, nodered is zo veelzijdig, je kan er van alles voor bedenken.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:06
Weer een ander idee: astro tijdsschakelaar. Daar zet je je geografische locatie in, en dan schakelt hij op bekende zons op- en ondergangstijden (+ marges als je wilt).

Voordeel: geen extra sensor nodig in het zicht buiten, of extra bekabeling
Nadeel: duurder (ca 60 euro), en schakelt niet bij zonsverduisteringen (of pikdonder weer)

• Basekid
  • Nu online
Thanks, tot nu toe lijkt ergens de kabel doorknippen en dan een sensor installeren het handigst zoals @Sethro aangeeft

De optie van @Zwartoog ook, moet dan alleen kijken hoe ik de schakelaar vervang in de schuur.

Ik heb al een hue systeem, maar weet niet of er lampen bestaan die geschikt zijn voor die buitenlampen...

• Amplified
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 20:31
Basekid schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:37:
Thanks, tot nu toe lijkt ergens de kabel doorknippen en dan een sensor installeren het handigst zoals @Sethro aangeeft

De optie van @Zwartoog ook, moet dan alleen kijken hoe ik de schakelaar vervang in de schuur.

Ik heb al een hue systeem, maar weet niet of er lampen bestaan die geschikt zijn voor die buitenlampen...
Zeker! Wel vrij prijzig…

https://www.philips-hue.c...ns/smart-outdoor-lighting

• Basekid
  • Nu online
Thanks! Bedoelde eigenlijk of ik Hue spots kon kopen en die in de bestaande armatuur ophangen, dan hoef ik niet helemaal de bekabeling opnieuw in de lamp te priegelen etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
lb2001 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:17:
[...]

Denk toch dat zo'n schemerschakelaar installeren minder kut is dan een fortuin uit te geven aan een 'te duur voor wat het is' systeem.

Wat wel leuk is als je nieuwsgierig genoeg bent; oude Pi (eerste gen werkt ook nog prima daarvoor) kopen, in een kastje doen in die schuur, en nodered erop zetten. Dan met zo'n relais module eraan, kun je zelf de boel aansturen op basis van tijd op een knopje op een dashboard. Inhoudelijk wat moeilijker, maar wel leuk. Mocht je geen idee hebben van elektra kun je over dat gedeelte hier ook vragen stellen.

Zelf heb ik zo'n Pi en relaismodule in een kastje in de schuur gebouwd, en via die relaismodule 2 lampjes geschakeld. Een drukknopje buiten waar een klein lampje in zit, zodat je het licht ook in het donker makkelijk kan aanzetten als je je fiets wilt wegzetten. Maar goed, nodered is zo veelzijdig, je kan er van alles voor bedenken.
Waarom zou een Hue-lamp "te duur zijn voor wat het is"? Je kan allerlei hobby-oplossingen proberen, eindeloos veel weekenden klooien en uiteindelijk genoegen nemen met een net-niet-oplossing die altijd onderhoud nodig heeft, of je kan even een paar tientjes meer uitgeven en binnen 30 minuten het hele probleem voor altijd hebben opgelost. Wat betekent "duur" dan precies? Ik zou het wel weten.

• MarcoC
Basekid schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:57:
[...]

Thanks! Bedoelde eigenlijk of ik Hue spots kon kopen en die in de bestaande armatuur ophangen, dan hoef ik niet helemaal de bekabeling opnieuw in de lamp te priegelen etc..
Hue heeft lampen met E27, E14 en GU10-fitting.

• jeronimo
  • Laatst online: 17:29
Ik had een beetje hetzelfde dilemma. Ik ben uitgekomen op een schemerschakelaar met 3W led lamp.
Dus ja de lamp staat de hele nacht aan, maar de lamp verbruikt minder dan een astrologische schakelaar alleen.
PS: De buren zijn er ook blij mee, altijd licht in de brandgang.

[ Voor 13% gewijzigd door jeronimo op 10-09-2022 20:29 ]

• lb2001
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-04 20:48
MarcoC schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:11:
[...]
Waarom zou een Hue-lamp "te duur zijn voor wat het is"? Je kan allerlei hobby-oplossingen proberen, eindeloos veel weekenden klooien en uiteindelijk genoegen nemen met een net-niet-oplossing die altijd onderhoud nodig heeft, of je kan even een paar tientjes meer uitgeven en binnen 30 minuten het hele probleem voor altijd hebben opgelost. Wat betekent "duur" dan precies? Ik zou het wel weten.
Je moet die bridge van ze kopen, dus dat is ook allemaal extra. Oh, en niet te vergeten kunnen ze zomaar de functionaliteit beperken van die bridge als ze een nieuwe versie op de markt brengen, zoals ze met de eerste hebben gedaan.

Nee, ik zou dan een ander merkje kopen als je toch van die smart lampen wil. Zie youtube kanaal Paul Hibbert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:20
Basekid schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:37:
Als je al Hue hebt zou ik zoiets kopen:
https://www.robbshop.nl/r...ouwschakelaar-400w-zigbee

Die kun je wel kwijt in die grijze kabeldoos onder de schakelaar.

Dan bestuur je de bestaande verlichting vanuit Hue. Daar kun je ook automatiseringen maken op basis van "zonsondergang" en "zonsopkomst".

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon een lichtbron kopen met ingebouwde schemer schakelaar :)
Laat je de schakelaar in de schuur gewoon aan staan en de lamp regelt de rest zelf.

Kiezen uit 3 hier: https://www.rietveldlicht.nl/diversen/lichtbronnen?q=418
Als je gewoon een E27 fitting hebt is het een kwestie van een lamp verwisselen. Dat kan zelfs iemand met twee linkerhanden :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:20
Ik lees nergens om hoeveel tuinlampen het gaat maar een oplossing met andere lichtbronnen wordt snel een prijzige naarmate het meer lampen zijn. ;)

Terwijl je ook in 1x klaar kunt zijn door de bestaande spullen te schakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvwL
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-05-2023
@Sethro Een goed idee van je!

Maar je hebt dan een schemersensor binnen in de schuur hangen? lijkt me dat deze dan niet precies weet wanneer die de schakel moet geven om aan te gaan omdat het in de schuur vaak donker is of juist de lamp aan staat.
Of heb je hier allemaal geen last van?

Ik zie graag je reactie tegemoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

MarcoC schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:11:
[...]
Wat voor onderhoud heeft een schemerschakelaar dan precies nodig? Dat ding zet je er tussen in minder dan 30 minuten, kost geen drol en werkt altijd zonder gekut.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MarkvwL schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:34:
@Sethro Een goed idee van je!

Maar je hebt dan een schemersensor binnen in de schuur hangen? lijkt me dat deze dan niet precies weet wanneer die de schakel moet geven om aan te gaan omdat het in de schuur vaak donker is of juist de lamp aan staat.
Of heb je hier allemaal geen last van?

Ik zie graag je reactie tegemoet
Je moet die ook buiten naast de lamp monteren en niet in de schuur!
Pagina: 1