Is mijn bestaand remautomaat in zekeringkast voldoende (B)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jp50
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 17:47
Mijn vraag
...Bij een recente vernieuwing van mijn zekeringkast met aansluiting 3x400W +N afgezekerd met 3x25A ben ik aan het twijfelen geslagen betreffende de deugdelijkheid van mijn remautomaat 25A.
Zonnepaneelinstallatie 5,6kW, omvormer ABB 5000 PVI aangesloten op automaat 25A,
zekeringkast aan het begin voorzien van een 300 mA differentieel 40A en verderop na de remautomaat een differentieel 40A , 30mA, voor de natte ruimtes
aangezien ik de 25A van de omvormer en de 25A van het net samentel kom ik op 45A hetgeen hoger is dan de 40A van de differentieel, dus ik twijfel.
Kast is bedraad in 6 mm
Ik vind overal dat een bijkomende remautomaat moet geplaatst worden maar vind de juiste gegevens ervan niet.

...

...

Alle reacties

• jp50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSs9ojvxjNfMUMU0bB5IWjmNwNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjzV44xgMyDEFn2haY71C8dO.jpg?f=fotoalbum_large
zekering maatschappij is 3x25a

[ Voor 4% gewijzigd door jp50 op 11-09-2022 10:14 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Je geeft helaas niet genoeg detail - met name is meer nodig over hoe dit weer aan de rest van je verdeel inrichting hangt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jp50
de remautomaat wordt gevoed vanuit een andere zekeringkast vanuit de 4polige differentieel 300mA en voedt ook de 25A zekering van de omvormer, stroom voedt bij terugkeer een verdeelblok van waaruit de groepen worden gevoed. de 30mA differentieel zal dus geplaatst worden bij de vernieuwde zekeringkast, de aanvankelijke dateert van 1978 en de 30mA was toen nog niet verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Een tekening van hoe je het hebt aangesloten zegt vaak meer als duizend woorden. :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT-Ei21lCbLm8hRrQLlVWJT5Brk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCmsf6E2LMAtRIi8Wt3MecTt.jpg?f=fotoalbum_large

hopelijk is het een beetje duidelijk zekering maatschappij 3x25A

[ Voor 3% gewijzigd door jp50 op 11-09-2022 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ik zie op deze manier geen risico op teveel stroom in je verdelers, de rem automaat beperkt de afname van alles in je woning op 25A per fase.

Is jouw aansluiting 3x32A? Dat zie ik veel andere Belgen noemen namelijk. Dan is dit nog steeds geen veiligheid probleem, maar je kunt 7A van je hoofdaansluiting niet gebruiken. We noemen vaak een 40A rem omdat dat veilig is met 6mm² bedrading en gebruikelijke componenten van max 40A.

Je schrijft het gelukkig zelf al... Maar die 'andere groepen' zijn slechts aardlek beveiligd op 300mA via de aardlekschakelaar voor de rem. Dat zou ik in elk geval niet lang willen voortbestaan.

Als je toch gaat vernieuwen, denk even na over het meer opsplitsen van aardlekbeveiliging. Je hebt nu een punt waar je gehele huisinstallatie in 1 keer uit kan gaan. Dat kan zonder in te leveren op veiligheid anders.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:50
Wat @Ronald hier zegt beneden. Je rem automaat is prima. Ik heb ook het onderbuikgevoel dat "ge Belg zijt" dus AREI is van toepassing, draadsectie in uw kast is 6mm waar je maximaal 32A voor mag gebruiken, dus 25A is helemaal prima.

Je omvormer kan maximaal op 1 fase (gebaseerd op je foto met kWh metertje + 2-polige automaat +tekening en er van uitgaand dat daar je zonnepanelen op hangen) dus daar kan inderdaad maximaal 25A stromen op 230V maar de rem gaat er voor zorgen dat je niet EN die 25A van je PV naar je binneninstallatie kan laten stromen EN daarbovenop nog eens de de Amperès die Fluvius kan leveren... Dat is uiteindelijk de bedoeling van de rem: het beveiligen/vrijwaren van oververhitting van je draden door de invoer/toevoer van 2 verschillende bronnen (Fluvius + PV).

Zo heb ik hier bv een 32A rem met een 20A hoofdzekering/aansluiting van Fluvius en 1 x 1.5kW en 1 x 4kW aan PV. Die 32A is correct in de context van mijn bescherming van de draadsecties maar is qua selectiviteit (da's iets wat ze in Nederland zo noemen dat uw automaten altijd "afbouwen") niet "in orde" maar omdat het hier als rem is is het eigenlijk wel acceptabel.

Als ik nu thuis de oplader van de auto insteek samen met de droogkast en het inductievuur op een ietwat zonnig moment dan kan ik prima 28A trekken op 1 of 2 fases maar oh wee als de zon dan weg gaat, dan vliegt de Fluvius zekering er snel uit :P .
Ronald schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:44:
Ik zie op deze manier geen risico op teveel stroom in je verdelers, de rem automaat beperkt de afname van alles in je woning op 25A per fase.

Is jouw aansluiting 3x32A? Dat zie ik veel andere Belgen noemen namelijk. Dan is dit nog steeds geen veiligheid probleem, maar je kunt 7A van je hoofdaansluiting niet gebruiken. We noemen vaak een 40A rem omdat dat veilig is met 6mm² bedrading en gebruikelijke componenten van max 40A.

Je schrijft het gelukkig zelf al... Maar die 'andere groepen' zijn slechts aardlek beveiligd op 300mA via de aardlekschakelaar voor de rem. Dat zou ik in elk geval niet lang willen voortbestaan.

Als je toch gaat vernieuwen, denk even na over het meer opsplitsen van aardlekbeveiliging. Je hebt nu een punt waar je gehele huisinstallatie in 1 keer uit kan gaan. Dat kan zonder in te leveren op veiligheid anders.

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 11-09-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp50
Dank voor de opheldering,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@HyperBart de functie van de rem automaat is heel anders natuurlijk dan verschillende lagen van beveiliging van hoofd beveiliging tot eindgroep.

Ik denk dus dat selectiviteit geheel niet relevant is in context van de rem.

Maar Specifiek voor jouw, @HyperBart: omdat afschakel karakteristiek van automaten bij hoge overbelasting dicht bij elkaar zit, heb je kans dat een enkele 16A eindgroep de 20A hoofd beveiliging mee omver trekt. Je hebt met automaten grote verschillen nodig om reële selectiviteit te hebben. Factor 6, of 3 en een karakteristiek stap.
Smeltveiligheden zijn wat selectiviteit betreft superieur;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 12-09-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:05
jp50 schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:22:
[Afbeelding]

hopelijk is het een beetje duidelijk zekering maatschappij 3x25A
Een rem automaat wordt gebruikt om de draadsecties van je kast te beschermen alsook de differentieel van je natte groep (aangezien automaat ertussen goedkoper is dan een hele differentieel + bekabeling te vervangen).

Maar het is raar dat je installateur een rem automaat van 25A heeft gestoken, en geen van 40A, aangezien je diff van je natte ruimte is 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02
bottom line schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:04:
[...]

Een rem automaat wordt gebruikt om de draadsecties van je kast te beschermen alsook de differentieel van je natte groep (aangezien automaat ertussen goedkoper is dan een hele differentieel + bekabeling te vervangen).

Maar het is raar dat je installateur een rem automaat van 25A heeft gestoken, en geen van 40A, aangezien je diff van je natte ruimte is 40A.
Ik neem aan dat het een 30mA diff is waarbij correcte werking gegarandeerd is tot max 40A. Niet dat deze daadwerkelijk ook afschakelt bij 40A. De 40A is dus alleen een markering dat deze ervoor afgezekerd moet zijn op 40A of lager. Een diff vinden met een lagere gegarandeerde werking is vermoedelijk lastig en onnodig.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:05
OnTracK schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:11:
[...]
Ik neem aan dat het een 30mA diff is waarbij correcte werking gegarandeerd is tot max 40A. Niet dat deze daadwerkelijk ook afschakelt bij 40A. De 40A is dus alleen een markering dat deze ervoor afgezekerd moet zijn op 40A of lager. Een diff vinden met een lagere gegarandeerde werking is vermoedelijk lastig en onnodig.
Dus waarom dan je maximale stroom in je installatie op 25A houden? Kan je even goed zorgen dat je rem 40A is.
Kans is klein dat die ooit gehaald wordt, maar kijkend naar warmtepomp / opladen wagen / koken op inductie is het niet echt bevorderlijk dat je installatie nu standaard uitspringt als je een korte periode over de 25A schakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
bottom line schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:20:
[...]

Dus waarom dan je maximale stroom in je installatie op 25A houden? Kan je even goed zorgen dat je rem 40A is.
Kans is klein dat die ooit gehaald wordt, maar kijkend naar warmtepomp / opladen wagen / koken op inductie is het niet echt bevorderlijk dat je installatie nu standaard uitspringt als je een korte periode over de 25A schakelt.
Omdat je dan moet zorgen dat alle kabels in je meterkast ook 40A aankunnen. En "in principe" een lagere afzekering "veiliger" is als je het niet nodig hebt. Verder schakelen zekeringen niet zomaar af bij kortstondige overschrijdingen. Kijk maar eens naar de karakteristiek van een B- en C-automaat.

[ Voor 10% gewijzigd door OnTracK op 12-09-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
Overigens, je moet daarbij een beetje bedenken hoe dit in de loop der tijd is ontstaan. Zo'n installatie is telkens ge-upgrade. Dus de eis dat de kast op max 25A is afgezekerd bestond al ten tijde van installatie. Door de afzekering van de maatschappij was een zwaardere kast ook niet nodig. Dus dat was logischerwijs de beste optie. Maar toen werden vermoedelijk zonnepanelen geïnstalleerd en kon het geheel meer Ampere tegelijk invoeden, waardoor je het "opnieuw" op 25A wil afzekeren op die plek om te voorkomen dat je interne bekabeling van de kast overbelast. Je had àlles kunnen vervangen om 40A wel aan te kunnen. Maar dat kost geld (vooral manuren). Pas als je het nodig hebt is het daadwerkelijk de moeite waard om alles te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp50
even ter verduidelijking,
de natte diff 30mA werd wel degelijk enige tijd na de plaatsing van de zonnepanelen gedaan.
Pagina: 1