DNS problemen raspbian

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• nookerd
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 20:21
Ik ben op zoek naar wat hulp aangaande linux/raspbian netwerkinstellingen. Heb geduld met me, ik heb niet zoveel verstand van linux.

Het lijkt erop dat ik de netwerkinstellingen van mijn Raspberry heb verknald. Ik krijg namelijk DNS fouten.

Ik kan echter wel van de Raspberry IP-adressen buiten mijn thuisnetwerk pingen en al het andere lijkt te werken.

Ik heb wat gegoogled en het lijkt erop dat ik me vooral moet richten op het dhcpcd.conf bestand.

Dit zijn mijn instellingen op dit moment:

interface eth0
static ip_address=192.168.1.15/24
static routers=192.168.1.1
static domain_name_servers=1.1.1.1 8.8.8.8

Ik heb de Raspberry bekabeld aangesloten en een statisch IP-adres gegeven in mijn modem: 192.168.1.15. Begrijp ik het goed dat "static routers" het IP van mijn modem moet zijn?

Ik krijg het zelf niet aan de praat en ik heb niet zoveel zin om het OS opnieuw te installeren, dus ik zou echt wat advies/hulp kunnen gebruiken. Bij voorbaat dank.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Haal je 2 DNS-servers eens weg en vervang die met het IP van je router?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• tsjsieb
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
dhcpd.conf is bedoeld om een dhcp-server te configureren, weet je zeker dat je dat wil?

Als je in je modem een statisch ip adres gegeven hebt aan de raspberry, dan is je modem waarschijnlijk ook je router en dhcp server. Van dhcp-servers wil je er meestal geen twee op je netwerk!

Wat zijn precies de DNS fouten die je krijgt? (kun je zo'n foutmelding hier plaatsen)

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-04 20:47
MAX3400 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:00:
Hij heeft niet veel linux ervaring dus misschien weet hij niet waar/hoe dat moet.

volgens mij kun je op raspbian ook met het commando `resolvectl' een overzicht krijgen van de runtime instellingen, die dns settings worden in `/etc/resolv.conf' gezet. NetworkManager zet ze daar ook in.

Die kun je eens veranderen naar 192.168.1.1 o.i.d.

dhcpcd.conf zijn instellingen voor dhcpcd. Van alles wat buiten dhcpcd ingesteld wordt terwijl de dhcp request al geweest is, heeft dhcpcd geen weet. dus als je met die file gaat werken moet je steeds een nieuwe dhcp request doen.

je kunt ook eens proberen met ip-utils een handmatige config te maken:

code:
1
2
3
4
# echo -e "search .lan\nnameserver 192.168.1.1" > /etc/resolv.conf
$ ip address add 192.168.1.15/24 dev eth0 broadcast +
$ ip route add default via 192.168.1.1 dev eth0
$ ip link set eth0 up

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

nookerd schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:20:
... en ik heb niet zoveel zin om het OS opnieuw te installeren...
Kwenie. Je hebt kennelijk ook al niet zoveel zin om ons te vertellen welke DNS fouten je krijgt.
Heb je eigenlijk wel zin om dit probleem op te lossen? Of wil je alleen maar dat het opgelost is?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• nookerd
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 20:21
MAX3400 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:00:
Dat heeft helaas niet gewerkt.
tsjsieb schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:20:
dhcpd.conf is bedoeld om een dhcp-server te configureren, weet je zeker dat je dat wil?

Als je in je modem een statisch ip adres gegeven hebt aan de raspberry, dan is je modem waarschijnlijk ook je router en dhcp server. Van dhcp-servers wil je er meestal geen twee op je netwerk!

Wat zijn precies de DNS fouten die je krijgt? (kun je zo'n foutmelding hier plaatsen)
Hmm. Het is ook niet mijn doel een tweede DHCP-server te draaien nee. :)
En mijn modem is inderdaad router en DHCP-server. Maar voor zover ik het begrijp is dat bestand de plek waar Raspbian de netwerkinstellingen opslaat? Zie bijvoorbeeld: https://pimylifeup.com/raspberry-pi-dns-settings/. Maar zo zijn er meer sites.

Als ik via de GUI - "Wireless & Wired Network settings" de instellingen aanpas (wat het probleem dus ook niet oplost), zie ik ook dat ze vervolgens in dhcpcd.conf veranderd zijn.

DNS-fouten krijg ik bij algemeen gebruik. Dus in de browser: "Site cannot be reached [...] DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG". Maar ook als ik Portainer wil installeren in OpenMediaVault krijg ik een "DNS error" die het proces onderbreekt.
mafl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:21:
[...]

...die dns settings worden in `/etc/resolv.conf' gezet. NetworkManager zet ze daar ook in.

Die kun je eens veranderen naar 192.168.1.1 o.i.d.

dhcpcd.conf zijn instellingen voor dhcpcd. Van alles wat buiten dhcpcd ingesteld wordt terwijl de dhcp request al geweest is, heeft dhcpcd geen weet. dus als je met die file gaat werken moet je steeds een nieuwe dhcp request doen.

je kunt ook eens proberen met ip-utils een handmatige config te maken:
Als ik resolv.conf probeer te openen (wat ik via de GUI doe) krijg ik de melding dat ik een applicatie moet kiezen om "symbolic link" files te openen?

Als ik je handmatige suggestie volg krijg ik na regel 1: "bash: /etc/resolv.conf: No such file or directory"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dit is meer Linux gerelateerd dan elektronica, dus ik verplaats hem even.

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-04 20:47
Hmm. Het is ook niet mijn doel een tweede DHCP-server te draaien nee. :)
Ik moet mezelf corrigeren, dat had dhcp-client moeten zijn. excuus.
Ik ben in de war, dat was niet mijn post. Maar dhcpcd is niet alleen een server, die kan ook als client fungeren.

Symbolic links zijn verwijzingen naar andere files, het kan dus goed zijn dat er een resolv.conf gegenereerd wordt door networkmanager oid in /run/NetworkManager/resolv.conf en dat /etc/resolv.conf dan een verwijzing naar die file is.

Vergeet niet dat /etc/resolv.conf van root is, dus daar mag je als gewone user niet zomaar bij. daarom ook de # voor het commando in de vorige post. (# voor een commando betekent dat het moet worden uitgevoerd door root, $ (of %) betekent user)

Je moet het probleem eerst isoleren. DNS problemen in de browser hoeven niet per se door je netwerkconfiguratie komen.

Wat ik altijd doe met netwerkproblemen:
  1. ping 1.1.1.1 of ping 8.8.8.8, als dit niet werkt heb je in geen goede routing table, firewallproblemen of een probleem op je router.
  2. dig google.com, of een ander domein dat altijd werkt. Als dit niet werkt heb je een dns probleem.
Wat is je output van

code:
1
2
3
$ ifconfig
$ resolvectl
$ cat /etc/resolv.conf

[ Voor 96% gewijzigd door mafl op 10-09-2022 17:43 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:07

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je fysiek op de Pi kan werken, kan je de configuratie in dhcpcd.conf wijzigen door de specifieke optie voor je vaste adres eruit te halen (maak er commentaar van door een # vooraan de regels te zetten). Open dan /etc/network/interfaces en zet daar je configuratie in. Dat is eigenlijk enorm simpel, want je router doet de adressen en alles geven.
code:
1
2
auto eth0
iface eth0 dhcp

Dat moet je er bij zetten, als het er nog niet in staat. Ik verwacht niet dat er iets in /etc/network/interfaces.d/ staat. Nadat je het bestand hebt opgeslagen (let op, bewerk het met root rechten) herstart je de Pi en kijk dan wat je zoal kan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1