Vraag

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Sinds 2018 heb ik zonder echte problemen de Xiaomi Pocophone F1 in gebruik.

Een tijd terug was ik voornemens deze te vervangen voor een X3/F3, maar het is nooit zo ver gekomen.
Op zich werkt de telefoon nog steeds prima, ik ben geen veeleisende gebruiker. Echter het ontbreken van (beveiligings)updates begint nu wel een beetje een nare smaak te geven. Bovendien blijft het een Chinese telefoon, waarvan je ook niet weet hoe veilig het nou is, ondanks beveiligingsupdates.

Mede door de recente smartphone bbg, ben ik weer eens gaan kijken naar een waardige opvolger.

Eigenlijk lijkt mijn shortlist maar 1 telefoon te bevatten, namelijk de Google Pixel 6A.
Verwacht wordt dat deze zeker t/m 2025 android-updates krijgt en t/m 2027 beveiligingsupdates.

Daarbij is de telefoon niet groter dan de pocophone en de helderheid een stuk hoger. Nadeel zou wel de vingerafdrukscanner zijn. Ik vind de locatie aan de achterkant zoals bij mijn Pocophone eigenlijk perfect, maar volgens mij denken fabrikanten daar anders over en bevindt die scanner zich tegenwoordig in het scherm of op de aan/uit knop aan de zijkant.

Ik lees echter wel veel ervaringen over bugs in updates, maar weet niet hoe ernstig dat gaat zijn en of het wellicht te voorkomen is door niet meteen op dag 1 de update uit te voeren.

Een tweede voordeel (wat tegelijkertijd ook soms een nadeel is) is dat ik bij mijn Pocophone voor elke app kan aangeven welke rechten deze heeft. Hierbij is het opt-in, dus standaard staat alles uit. Ik weet zo niet of dat een Android-eigenschap is, of een eigenschap van de Xiaomi schil.

Daarbij vind ik de face-unlock van mijn Pocophone ook perfect. Die doet het vrijwel altijd (in donker, felle zon, met zonnebril), wat ik belangrijk vind, omdat ik soms de telefoon met handschoenen bedien waardoor de vingerafdrukscanner niet zal werken. Geen idee hoe die van de Pixel 6A presteert.

Ik heb ook de alternatieven bekeken; Nord 2T en Samsung A52s, maar die hebben beiden beduidend minder (resterende) ondersteuning tov de Pixel 6A.

Oplaadsnelheid is voor mij geen dealbreaker, langzamer is sowieso beter voor de accu denk ik en ik heb em tegen alle adviezen in, toch altijd 's nachts aan de oplader hangen.

Zijn er nog telefoons of zaken/nadelen die ik over het hoofd heb gezien? Of is de Pixel 6A idd de beste keuze in mijn geval?

Alle reacties

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik overweeg ook de 6a. Een alternatief vind ik de Samsung 52s, maar die is naar mijn mening te oud.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:11
De F1 is een enorm populair toestel, en dus ook veel custom rom support waardoor je toch beveiliging updates kunt hebben.
https://forum.xda-develop...ls-recoveries-other.8093/

Ga je voor de Pixel is wachten met updates een goede optie om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
@groggy idd, de a52s krijgt nog maar 2a3 jaar ondersteuning, terwijl de pixel 6a nog 3a5 jaar ondersteuning krijgt.

@swhnld ik heb daar ook aan gedacht, maar het voelt ingewikkeld en is mogelijk ook wat buggy, omdat het third-party software is. Ik heb er het liefst geen werk mee, dus custom rom valt af.