Crxtreem's garageproject

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online

Algemene gegevens:

Ik Woon in een 2 onder 1 kap huis van 1979 met een oprit van ca. 14 meter lang en 4 meter diep.
Ca 2 meter achter het huis begint mijn garage (enkelsteens) in het verlengde van de oprit.
Deze is ca. 5,96 meter diep en 3,6 meter breed.
Naast mijn oprit loopt een brandgang en naast het gedeelte van de oprit ligt een soort openbaar pleintje waar op geparkeerd kan worden.

Probleem:

Mijn dak van de garage is op leeftijd en heeft nu een tijdje ergens een lekkage.
Er zit nu een kunststof dak op wat zijn beste tijd heeft gehad.
Nu wil ik dit dak vervangen voor een nieuw dak van bitumen, maar dit ook direct verbeteren.
Nu heb ik ook dat er aardig wat water op het dak blijft staan omdat het dak doorhangt.

Na wat rondsnuffelen op het forum lees ik dat er meestal 5cm per meter aangehouden wordt voor de hoogte van de balken.
Als ik de balken opmeet zijn die 14,5 -15cm hoog en 4,5-5 breed.
Als ik mijn bouwtekeningen er op nasla zie ik dat er een balklaag van 5x15 hart op hart 50 is voorgeschreven.
Dus dit is wel erg krap berekend lijkt mij.

Nu wil ik dus het dak vervangen maar wel gelijk goed aanpakken.
Dus als ik het nu zie ontkom ik er niet aan om alles inclusief balken eraf te halen.

Nu zit ik er aan te denken om dit dan met minimaal 20x5 balken te doen en het liefst ook direct isolatie erop te leggen.
Maar als ik het dan een beetje goed wil doen heb ik aan de buitenkant een hoogte van het complete pakket moet afwerken met een best hoog boeiboord.
Ik heb volgens mij dan de hoogte van de balk (200mm) + dakplaat(18mm) + isolatie(50mm?) + mastiekrand (100mm)?.

Ik zou graag een keralit dakrand willen gebruiken maar deze zijn maar maximaal 35cm hoog.
Dat wordt dan wel erg krap.
Liefst heb ik dikkere isolatieplaten, maar dan wordt het helemaal hoog.

Zie ik hier iets over het hoofd, of hoe wordt dit normaal opgelost zodat je niet een heel hoog boeiboord heb?

Het liefst zou ik in de garage voorzien van een binnenmuur zodat ik een spouw krijg en de balken op de binnenmuur kan leggen.
Maar of dit dan weer op de fundering kan weet ik niet.
Nadeel is wel dat ik dan minder ruimte krijg.

Wensen:

Een nieuw dak met isolatie aan de buitenzijde.
Dak geschikt voor zonnepanelen met ballast.

Extra wens:

Om de garage te voorzien van een spouwmuur met isolatie zodat ik de dakbalken hier op kan laten rusten en de buitenzijde netjes af kan werken.

Extra Extra wens:

Extra extra wens is om direct mijn dak te verlengen zodat ik een carport van ca 9-10meter voor mijn garage heb en er 2 auto’s droog kunnen staan.
Alleen kom ik met de omgevingscheck nog niet eruit omdat ik niet weet of het pleintje en de brandgang gezien moeten worden als openbaar toegankelijk.
Dus dat zal eerst bij de gemeente nagevraagd moeten worden.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of advies over hebben?
Ik heb wel eens contact opgenomen met wat aannemers maar die hebben het te druk om hier advies over te geven.
Denk ook omdat ik het liefst de bouw zelf wil uitvoeren.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:35
Je kan de dakbalken verjongen waar ze uit de muur steken, bv naar 10cm dikte.

Als je een overstek maakt kan je de isolatie boven de overstek ook verjongen, je creërt eigenlijk een gootje rondom. Dat maakt het mogelijk een smallere boei te maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mijn dak hangt ongeveer 30cm over mn muur heen. Heb zelfs nieteens een boeideel, alleen een zinken dakrand. De balken zijn inderdaad versmald naar de einden toe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 20:34
Crxtreem schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:52:

Ik zou graag een keralit dakrand willen gebruiken maar deze zijn maar maximaal 35cm hoog.
Dat wordt dan wel erg krap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rywRX5ppzPSkyL0Y-Xr9i0_6uz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPypka24nQloDp8QNg0D6X1B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit zo opgelost, zo oogt het ook niet zo hoog.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom niet een ballastloos montage systeem?
Volledige dakvervanging is bij uitstek het moment om dat toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met dat wat ik hier allemaal in de OP lees aan 'Wens / Extra Wens / Extra Extra Wens' ...

In hoeverre is het voor de TS (@Crxtreem ) financieel mogelijk om die huidige énkel-steens dak/muren combinatie om te stoten en een nieuwe garage te zetten op een volledig nieuwe én doorgerekende plaatfundering?

En dan ga ik er vanuit dat de fundering op een zandgrond komt liggen, maar.... Waar woont de TS en wát voor een bodem praten we eigenlijk over?

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 10-09-2022 19:31 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:56
marc.r schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:43:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb dit zo opgelost, zo oogt het ook niet zo hoog.
Huh, als daar een pak sneeuw op ligt hoe wordt het gewicht dan ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
President schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:59:
[...]

Zoek eens op uitkraging. Er zijn veel gekkere dingen mogelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 20:34
President schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:59:
[...]

Rechtsachter is de constructie middels een stalen balk aan de fundering gekoppeld, hierdoor ontstaat er een trekkende tegenreactie als het ware. De stalen ligger steunt af op de garage waardoor er theoretisch een kantelpunt ontstaat. Destijds door een constructeur opgesteld ;) een zwevende constructie was namelijk een vereiste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1FAfy3rqbCAxmA-CPX6m93VKcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJB2dFWFe3coKZDic1MsKGlf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:53:
Je kan de dakbalken verjongen waar ze uit de muur steken, bv naar 10cm dikte.

Als je een overstek maakt kan je de isolatie boven de overstek ook verjongen, je creërt eigenlijk een gootje rondom. Dat maakt het mogelijk een smallere boei te maken.
Als ik de balken verjong kan ik dat dan al doen voordat hij de muur in gaat? (van binnenuit gezien).
Of bedoelen jullie dat het uitstekende stuk verjongd wordt.
Ik heb nu bijna geen overstek aan mijn garage zitten hooguit 5cm.

Als ik de isolatie rondom verjong van bijvoorbeeld 10 naar 5, heb ik dan nog wel voldoende hoogte om de water capaciteit op te vangen bij een hoosbui omdat er in het midden minder water kan staan?
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:13:
Waarom niet een ballastloos montage systeem?
Volledige dakvervanging is bij uitstek het moment om dat toe te voegen.
Als ik voor een ballastloos systeem ga betekent het ook dat ik een definitieve oplossing heb.
Als ik dan de boel toch anders wil wegleggen is dat niet zo handig.
Will_M schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:19:
Met dat wat ik hier allemaal in de OP lees aan 'Wens / Extra Wens / Extra Extra Wens' ...

In hoeverre is het voor de TS (@Crxtreem ) financieel mogelijk om die huidige énkel-steens dak/muren combinatie om te stoten en een nieuwe garage te zetten op een volledig nieuwe én doorgerekende plaatfundering?

En dan ga ik er vanuit dat de fundering op een zandgrond komt liggen, maar.... Waar woont de TS en wát voor een bodem praten we eigenlijk over?
Een nieuwe garage zou wel mooi zijn, maar ik wil het qua geld niet te gek te laten worden.
De basis is nog goed dus ook zonde om die weg te halen.
En als ik een garage van de grond af moet opbouwen zal ik het via een aannemer moeten doen en dan is het qua budget een flinke klap duurder lijkt mij.

Ik woon in brabant en alles hier is kleigrond.
De garage staat op een betonplaat van 40cm breed en 20cm hoog.
In de garage licht een vloer van stampbeton, maar ligt zoals ik het zie op de tekeningen ook niet op de fundering.
Dus als ik hier een spouwmuur van wil maken zou de fundering ook niet voldoende zijn.
Misschien dat ik met cellenbetonblokken weg kan komen, maar of dat op lange termijn goed gaat weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Crxtreem schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:16:
[...]

Als ik de balken verjong kan ik dat dan al doen voordat hij de muur in gaat? (van binnenuit gezien).
Of bedoelen jullie dat het uitstekende stuk verjongd wordt.
Ik heb nu bijna geen overstek aan mijn garage zitten hooguit 5cm.

Als ik de isolatie rondom verjong van bijvoorbeeld 10 naar 5, heb ik dan nog wel voldoende hoogte om de water capaciteit op te vangen bij een hoosbui omdat er in het midden minder water kan staan?

[...]

Als ik voor een ballastloos systeem ga betekent het ook dat ik een definitieve oplossing heb.
Als ik dan de boel toch anders wil wegleggen is dat niet zo handig.

[...]

Een nieuwe garage zou wel mooi zijn, maar ik wil het qua geld niet te gek te laten worden.
De basis is nog goed dus ook zonde om die weg te halen.
En als ik een garage van de grond af moet opbouwen zal ik het via een aannemer moeten doen en dan is het qua budget een flinke klap duurder lijkt mij.

Ik woon in brabant en alles hier is kleigrond.
De garage staat op een betonplaat van 40cm breed en 20cm hoog.
In de garage licht een vloer van stampbeton, maar ligt zoals ik het zie op de tekeningen ook niet op de fundering.
Dus als ik hier een spouwmuur van wil maken zou de fundering ook niet voldoende zijn.
Misschien dat ik met cellenbetonblokken weg kan komen, maar of dat op lange termijn goed gaat weet ik ook niet.
Waar zit je in brabant dan met kleigrond?

40cm breed 20cm hoog is niet echt een plaat, dat is een strokenfundering. Opzich best een flinke.

En als je de ankers slim plaatst ben je juist heel vrij in de toekomst. Je zult dan hoogstens een extra laag profielen haaks op de bestaande profielen moeten plaatsen, maar dat is juist het mooie van die aluminium systeemprofielen: alles kan, op alle posities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Na lang uitstellen toch begonnen aan mijn dak.
Op advies van wat mensen laat ik mijn dakplaten en balken zitten.
We hebben nu het dak opgekrikt en elke balk aan beide kanten voorzien van planken van 18x145mm die strak tegen de dakplaten zitten en vast geschroefd zijn aan de balken.
Dit heeft als resultaat dat het dak nu bovenop weer vlak is.
In het midden is het dak 3,5cm omhoog gegaan.

Nu ben ik bezig om de boeiboorden eraf te slopen.
Ik wil eigenlijk mijn overstek verlengen zodat deze wat breder is.
Dit gaat om 22cm wat ik verder naar buiten wil.
Ik heb aan de buitenkant van de muur stompjes van 5cm die uitsteken.
Maar ik weet niet of dit voldoende sterk is om mijn balk met 17cm te verlengen.
De dakplaat wordt ook een nieuwe strook underlayment van 22cm.

Ik zit te denken om aan beide zijde een plank te schroeven waar tussen een schoor komt van 45x70.
Aan de buitenkant komt een balkje van 45x45 te staan waar boven en onder ook een balkje van 45x45 komt.
Hierop komt de daktrim en Trespa.

Zou dit sterk genoeg zijn of zakt dit door als je op de rand gaat staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC8VuHFHGLi0Jp3M19vY7Sig6TM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9hbyu5CT5PY1TFvEnDZJ2v9Z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:34
Waarom die balken van 45x45mm aan de buitenzijde?
Pagina: 1