Algemene gegevens:
Ik Woon in een 2 onder 1 kap huis van 1979 met een oprit van ca. 14 meter lang en 4 meter diep.Ca 2 meter achter het huis begint mijn garage (enkelsteens) in het verlengde van de oprit.
Deze is ca. 5,96 meter diep en 3,6 meter breed.
Naast mijn oprit loopt een brandgang en naast het gedeelte van de oprit ligt een soort openbaar pleintje waar op geparkeerd kan worden.
Probleem:
Mijn dak van de garage is op leeftijd en heeft nu een tijdje ergens een lekkage.Er zit nu een kunststof dak op wat zijn beste tijd heeft gehad.
Nu wil ik dit dak vervangen voor een nieuw dak van bitumen, maar dit ook direct verbeteren.
Nu heb ik ook dat er aardig wat water op het dak blijft staan omdat het dak doorhangt.
Na wat rondsnuffelen op het forum lees ik dat er meestal 5cm per meter aangehouden wordt voor de hoogte van de balken.
Als ik de balken opmeet zijn die 14,5 -15cm hoog en 4,5-5 breed.
Als ik mijn bouwtekeningen er op nasla zie ik dat er een balklaag van 5x15 hart op hart 50 is voorgeschreven.
Dus dit is wel erg krap berekend lijkt mij.
Nu wil ik dus het dak vervangen maar wel gelijk goed aanpakken.
Dus als ik het nu zie ontkom ik er niet aan om alles inclusief balken eraf te halen.
Nu zit ik er aan te denken om dit dan met minimaal 20x5 balken te doen en het liefst ook direct isolatie erop te leggen.
Maar als ik het dan een beetje goed wil doen heb ik aan de buitenkant een hoogte van het complete pakket moet afwerken met een best hoog boeiboord.
Ik heb volgens mij dan de hoogte van de balk (200mm) + dakplaat(18mm) + isolatie(50mm?) + mastiekrand (100mm)?.
Ik zou graag een keralit dakrand willen gebruiken maar deze zijn maar maximaal 35cm hoog.
Dat wordt dan wel erg krap.
Liefst heb ik dikkere isolatieplaten, maar dan wordt het helemaal hoog.
Zie ik hier iets over het hoofd, of hoe wordt dit normaal opgelost zodat je niet een heel hoog boeiboord heb?
Het liefst zou ik in de garage voorzien van een binnenmuur zodat ik een spouw krijg en de balken op de binnenmuur kan leggen.
Maar of dit dan weer op de fundering kan weet ik niet.
Nadeel is wel dat ik dan minder ruimte krijg.
Wensen:
Een nieuw dak met isolatie aan de buitenzijde.Dak geschikt voor zonnepanelen met ballast.
Extra wens:
Om de garage te voorzien van een spouwmuur met isolatie zodat ik de dakbalken hier op kan laten rusten en de buitenzijde netjes af kan werken.Extra Extra wens:
Extra extra wens is om direct mijn dak te verlengen zodat ik een carport van ca 9-10meter voor mijn garage heb en er 2 auto’s droog kunnen staan.Alleen kom ik met de omgevingscheck nog niet eruit omdat ik niet weet of het pleintje en de brandgang gezien moeten worden als openbaar toegankelijk.
Dus dat zal eerst bij de gemeente nagevraagd moeten worden.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of advies over hebben?
Ik heb wel eens contact opgenomen met wat aannemers maar die hebben het te druk om hier advies over te geven.
Denk ook omdat ik het liefst de bouw zelf wil uitvoeren.