ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Vraag
Beste antwoord (via wheli op 11-09-2022 19:42)
Ik waag het te betwijfelen. Je hebt een NC versie en een NA versie:teacher schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:38:
Dat is een elektrische afsluiter: stroom eraf is gas afgesloten.
Normalmente Chiusa versus Normalmente Aperta.
Ik lees hier de NA versie.
Wordt dat ding niet geschakeld door eoa gasdetectiemelder oid?
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Alle reacties
Neem ook zeker de gasstand op, daaraan kun je ook zien of het door blijft lopen. En als je het zelf niet kunt vinden een bedrijf inschakelen. Geen fijn idee gaslekkage
[ Voor 21% gewijzigd door LuisjeNL op 10-09-2022 10:37 ]
Lichtpuntje...
Wise enough to play the fool
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 10-09-2022 11:35 ]
Cv installatie staat helemaal uit de hele zomer (zonneboiler). Ik heb alle ramen en deuren open gehad, daarna alles weer gesloten en na een uur nergens gaslucht te bekennen.
Ik ga eens overwegen de afsluiter te vervangen. Zou deze kunnen gaan lekken als hij te oud is?
Ik zie een tekst met 201101 beginnend op die afsluiter staanwheli schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:05:
Waarschijnlijk is deze geplaats tijdens de bouw van het huis, rond 1997. Dus inderdaad ca 25 jaar oud.
Cv installatie staat helemaal uit de hele zomer (zonneboiler). Ik heb alle ramen en deuren open gehad, daarna alles weer gesloten en na een uur nergens gaslucht te bekennen.
Ik ga eens overwegen de afsluiter te vervangen. Zou deze kunnen gaan lekken als hij te oud is?
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Hoe warm voelt dat ding aan?
Zal wel piekverbruik zijn, toch?bbbrumbrum schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:27:
Als dat een NC ventiel is heb je dus continue een verbruik van 20W. Aka 175kWh/jaar, pfffff.
Hoe warm voelt dat ding aan?
Man has 2 testicles but only 1 heart...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Dat zou kunnen duiden op periodieke vervanging.Boudewijn schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:09:
[...]
Ik zie een tekst met 201101 beginnend op die afsluiter staan.
Xander schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:23:
Waar dient het ventiel überhaupt voor? Wat zit er achter het ventiel aangesloten en hoe wordt het geschakeld?
teacher schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:38:
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Terzijde, ook de gasslang(en) naar het fornuis en oven even nakijken welk datum die zijn, die moeten ook om de paar jaar vervangen worden.wheli schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:40:
De gasoven en het gasfornuis zitten er op aangesloten.
Ik waag het te betwijfelen. Je hebt een NC versie en een NA versie:teacher schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:38:
Normalmente Chiusa versus Normalmente Aperta.
Ik lees hier de NA versie.
Wordt dat ding niet geschakeld door eoa gasdetectiemelder oid?
Ja, duh.

Maar dat geeft toch geen antwoord op mijn vragen: Wat zit er achter aangesloten en hoe wordt het geschakeld?
Dat had @wheli ondertussen wel gedaan
Ik ken dit uit horecakeukens. Daar wordt de gastoevoer vaak pas geopend als de afzuiging is ingeschakeld. Ook kan de gastoevoer dan automatisch worden afgesloten door de brandmeldcentrale.wheli schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:40:
De gasoven en het gasfornuis zitten er op aangesloten.
Verder loopt er een stroomkabel keurig de muur in, in neem aan dus op het lichtnet. Maar geen WCD zichtbaar. [Afbeelding]
In woningen heb ik het nog nooit gezien, maar wellicht is dat in Italië anders dan in Nederland.
Heb je het fornuis of de oven sinds het voorval gisteren al gebruikt / getest? Of zou het kunnen dat er een lek zit na deze afsluiter en dat deze simpelweg nog gesloten is?
Het gasfornuis hebben we gisteravond de hele avond gebruikt voor pannekoeken en hij functioneert ook als je de afzuigkap uit hebt staan.
Misschien heb je meer geluk om in Italië informatie in te winnen, als dit daar gangbaarder is weet men je misschien ook te vertellen waar het door geschakeld zou moeten worden.
Ik zou er toch nog geen vertrouwen in hebben, wat er gisteren is gebeurd is toch niet bepaald normaal.wheli schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:57:
Ik heb inmiddels nog steeds geen enkele keer meer gas geroken.
Ik zat nog eens na te denken en misschien heeft @ElMacaroni wel gelijk. Ik zag deze nog hangen aan de muur (moet dus ook vervangen worden zo te zien), denk dat ze inderdaad dan geschakeld zijn.
:strip_exif()/f/image/BNK8L5em5SDhEXpypu7lVkIc.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bQRiPqOmIiDsEexodetkSuWb.jpg?f=user_large)
Dat verklaart alleen de gasgeur nog niet, of waarom deze dan niet heeft ingegrepen.
wheli schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:46:
Ja ik ga het zeker nog even checken, vond het ook geen fijne ervaring.
Ik zat nog eens na te denken en misschien heeft @ElMacaroni wel gelijk. Ik zag deze nog hangen aan de muur (moet dus ook vervangen worden zo te zien), denk dat ze inderdaad dan geschakeld zijn.
[Afbeelding]
/f/image/F94sneJjDgZpYFb6pjgs4GtO.png?f=fotoalbum_large)
Dus er zijn 3 opties wb de gasgeur:
1. Het was geen gas, iets anders geroken zoals bosmaaier van de muurman op benzine?
2. Wel gas maar onder de detectie drempel
3. Kapotte gasmeter
Ik ga een monteur binnenkort vragen de gasmeter te vervangen/controleren en tot die tijd hou ik het maar op optie 1.
Dank allen voor de hulp!
Om nog even op optie één in te gaan: word er in de buurt uien geteeld/geoogst? Sommige mensen kunnen dit ervaren als gaslucht.wheli schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:42:
Ik heb zojuist de oud eigenaar gesproken en hij bevestigt het verhaal inderdaad. Hij zegt ook dat er een rood lampje moet gaan branden bij detectie van gas.
Dus er zijn 3 opties wb de gasgeur:
1. Het was geen gas, iets anders geroken zoals bosmaaier van de muurman op benzine?
2. Wel gas maar onder de detectie drempel
3. Kapotte gasmeter
Ik ga een monteur binnenkort vragen de gasmeter te vervangen/controleren en tot die tijd hou ik het maar op optie 1.
Dank allen voor de hulp!